Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tiputatte ensimmäisenä pois ostoslistalta jos tulot vähenevät esim. työttömyyden takia?

Vierailija
30.01.2025 |

Minulla alkoholi, matkustelu, ulkona syöminen.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkeleet ja juustot sekä valmisruuat lähtivät ensimmäisinä. Sitten leivät, kalliimmat hedelmät ja vihannekset. Nykyään teen kaiken ruuan itse sekä leivon.

Vierailija
22/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä tarvi työtönkään olla että on joutunut kiristämään ostoksissa. Epäolennaisista ekana, kuten herkut yms. En juo/ polta joten niistä ei tarvi luopua. Entistä tarkemmin ostan vaatteita jne. Kohta putoan sairauspäivärahalle ja joutuu entistä tiukemmalle kiristää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kulutustottumukset juuri muuttuneet miksikään. Kun oli joskus tiukat ajat toimeentulotuella ja joutui elämään tosi tarkasti ja säästäväisesti niin oppi tulemaan toimeen vähällä kun oli pakko. Vaikka olisi varaa kaikenlaiseen niin säästöön menee ylimääräiset nyt.Pikemminkin jos ja kun siunaantuu kesäksi töitä niin sen jälkeen viikon automatka kotimaahan tai Viroon on tullut tavaksi. Työ ja palkka on ylellisyyttä.

Vierailija
24/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä mitään pois, mutta ostan vähemmän ja halvempaa. Kun ei muutenkaan alkoholia, tupakkaa tms kulu, niin niistä ei voi säästää.

Vierailija
25/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi. 

Joka päivä kaupassa ja säästö eivät kuulu samaan asiaan.

Mitä ihmettä nyt? Mä käyn joka päivä kaupassa ja SÄÄSTÄN siinä rahaa, kun voin ostaa punalapputuotteita. 

Oletko varma? Kokeile käydä kaupassa vain kerran viikossa ostoslistan kanssa? Jää pois turhat impulssiostot.

Vierailija
26/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi. 

Mitä ihmettä nyt? Mä käyn joka päivä kaupassa ja SÄÄSTÄN siinä rahaa, kun voin ostaa punalapputuotteita. 

Kyllä siinä tilastollisesti käy niin että tulee ostettua turhaa, liikaa vaikka kuinka halvalla sai. Ei kaupoissa aina ole punalappuja. Suunnittelu ja esim. viikoksi kerrallaan tulee halvimmaksi.

Vierailija
27/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän on sellaista säännöllistä menoa jota en olisi jo töissä käydessäni leikannut.

Ulkona syöminen ja teatteri sekä keikat ovat ensimmäinen jonka voi leikata kokonaan mutta en minä niissäkään ravaa kuin kerran kuukaudessa.

Matkailukin on sellainen jonka voi leikata kokonaan.

Vierailija
28/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaviaarin, hummerin ja samppanjan. Kirpaisisi kyllä kovasti

Vierailija
29/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ostat ainakin osana päivistä jotain tarpeetonta esim suklaapatukan yms. ja siihenpä se "säästö" sitten hupeneekin.

Vierailija
30/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muutenkaan osta mitään tarpeetonta tai heräteostoksia, joten ei ole tarvetta pudottaa ostoksista mitään pois.

Vierailija
31/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä tilastollisesti käy niin että tulee ostettua turhaa, liikaa vaikka kuinka halvalla sai. Ei kaupoissa aina ole punalappuja. Suunnittelu ja esim. viikoksi kerrallaan tulee halvimmaksi.

Käytän käteistä, otan mukaan päiväbudjetin verran rahaa mukaan, eli 6€.

Vierailija
32/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä

Mun ei tarvi enää suunnitella. Vakio-ostoslistan osaan ulkomuistista. Jos ei siihen kuuluvia tuotteita ole laputettuna tai hävikkikorissa, ostan vain jatkuvasti kuluvia, halpoja ruokia, kuten perunaa, porkkanaa, omenaa ym. -eri

Vierailija
33/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana, enkä lähtenyt kilpavarustelemaan ollakseni muita parempi ihiminen sellaista elämää johon minulla ei ole varaa, jos sairastus, jään työttömäksi, jne. 

- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.

Niin, lapsi on se suurin säästö jonka tein jo etukäteen mahdollista työttömyyttä, jne varten.

Joo, mäkään en tehnyt lasta, koska joskus myöhemmin elämässä saattaa tapahtua jotain. Olis ihan kauheeta, jos tapahtuis jotain ja olis lapsi. Eri

Vierailija
34/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syöminen, hieroja, baarit, elokuvateatterit, parturi, säläliikkeet ( kukkakaupat, lahjatavaraliikkeet yms. ) kosmetologit, kahvilat, jäätelöt, suklaat, karkit, kaikenlainen kodin sisustelu ja ylimääräinen remontointi, auto. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Vierailija
35/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja niiden ylihintaiset harrastukset ( onneksi ei ole, joten säästöä pukkaa ). Omat harrastukset, joihin menee rahaa. Valmisruoat ( einekset ), ovat nimittäin kalliita ja pahoja.

Vierailija
36/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhanpäiväinen ruoka ,varsinkin tarjoukset ja punaisella liputetut tuotteet. 

Vierailija
37/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaruoka. Pikaruoka ravintolat eivät ole kalliita, mutta silti turhaa rahan tuhlausta 

Vierailija
38/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko punalappu otsassakin.

Vierailija
39/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötä ei ole tarvinnut onneksi juuri kiristää, mutta toki joskus on tullut yllättäviä kuluja ja jostain on pitänyt säästää. Siinä tapauksessa yleensä ensimmäisenä vähentynyt ulkona syöminen tai se on muuttunut enemmän pikaruokapainotteisemmaksi. Lisäksi silloin tulee vähemmän ostettua mitään vaatteita tai harrastuksiin liittyviä ei-pakollisia asioita. Kaikki viihdepalvelut menee myös aika herkästi poikki.

Jos tuosta joutuisi vielä kiristämään, luultavasti lomareissut alkaisivat jäädä pois ja kavereiden tapaamiseen kahviloissa ja baareissa menisi vähemmän rahaa. Siitä vielä seuraava askel olisi alkaa vähentää kuukausittaisen säästämisen/sijoittamisen määrää tai lopettaa kokonaan. Kotona tehtävään ruokaan ja ruoka-aineiden laatuun koskisin vasta viimeisenä.

Vierailija
40/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia en ole juonut koskaan, tupakkaa en ole polttanut koskaan, ravintolassa en ole syönyt koskaan, matkustellut en ole koskaan, autoa ei ole ollut koskaan. Mistähän pystyisi säästämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi