Lääkärin kuvailu potilaasta
Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus...
Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä
Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.
Mihin tällä pyritään?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskuva potilaasta. Kyllä sillä voi hyvinkin olla väliä tuleeko potilas vastaanotolle normaalisti pukeutuneena ja perussiistinä, vai likaisissa rytkyissä ilman suihkua viikkoihin.
Mitä jos potilas on ollut 2 viikkoa sängyn pohjalla "virusperäisessä nuhassa" 39c kuumeessa 🤣 "jotenkin epäsiisti"... Joo, kuumeinen vit tu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.
Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.
Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.
Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.
Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousui
No voi hyvän tähden. Kyllähän siitä voi tehdä sen päätelmän että sairaus/tila vaikuttaa päivittäisestä elämästä selviytymiseen ja siten siitä voi päätellä että tila on vakava. Ei se arvio ole mikään moraalinen tuomio, vaan sen on tarkoitus auttaa diagnosoinnissa ja voinnin kehittymisen seuraamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö potilas lukemaan näitä kuvauksia?
Omakannasta näkee lukea.
Jos on todella epäsiisti ja pukeutunut säähän sopimattomiin vaatteisiin, niin voidaan vetää johtopäätöksiä potilaan elämänhallinnasta ja mahdollisista mt- tai muistiongelmista. Toki kaikki mt-ongelmaiset eivät ole epäsiistejä.
Jos sinua kuvaillaan tekstissä näin, niin on hyvä hieman arvioida omaa tilannetta. Onko hygienia ja pukeutuminen ihmismäisellä tasolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskuva potilaasta. Kyllä sillä voi hyvinkin olla väliä tuleeko potilas vastaanotolle normaalisti pukeutuneena ja perussiistinä, vai likaisissa rytkyissä ilman suihkua viikkoihin.
Mitä jos potilas on ollut 2 viikkoa sängyn pohjalla "virusperäisessä nuhassa" 39c kuumeessa 🤣 "jotenkin epäsiisti"... Joo, kuumeinen vit tu
Jos on ollut kuumeisessa virustaudissa, niin ehkäpä siinä kuvauksessa sitten arvioidaan sellaisia asioita, jotka liittyisivät tuohon sairastamiseen.
Hei, voisitteko ajatella, että lääkärillä on kuitenkin aivot, joita hän käyttää myös sitä yleistilan arviota tehdessään? Onko teidän pakko olla noin yksoikoisia... Ilmeisesti on, koska teillä ei ole kovinkaan paljon kokemusta terveydenhuollon asiakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E mitään väliä tuollaisilla kuvauksella. Voisivat keskittyä terveydenhuollon rikolliset saastakasat niiden rikosten tekemättä jättämiseen ja voi väittää että ainakin eräs potilas olisi voinut paljon paremmin Mikä huvittavinta jopa fyysiset oireet olisivat poissa.
Eikö hulvatonta! Kyllä mutta myös järkyttävää.
Tämä koskee terveyskeskuksia Helsingissä sekä HUS toimipisteitä. Kun jostain ylhäältä käy käsky niin kaikki on mahdollista ja oksennuskadst toimii, tekee rikoksia ja näyttelee.
Only in Finland I hope?Ei käy kateeksi lääkäreitä, joka jotuvat tämänkin kanssa asioimaan.
joutuvat*
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa vieläkin,kun kävin jollain vanhalla mieslääkärillä vuosia sitten.
Olin "vaatimattomasti pukeutunut".lisäksi oli kuivaillut mun meikkiä "piirretyt kulmat" etc.
?
Mulla oli leggingsit, korkeakorkoiset saappaat, pitkähuppari ja nahkatakki.( Kävin näissä vaatteissa välillä jopa viihteellä. :D)
En tiedä mitä juhlallisuuksia sinne lääkäriin pitäisi päälle laittaa tämän mielestä.
Muuten kyllä ymmärrän,että jos ei esim huolehdi hygieniasta, vaatteet väärinpäin etc niin voi kertoa siitä,että joku on vialla.
Eli ymmärtänyt tarpeen tälle kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.
Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.
Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.
Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousuissa ja hupparissa. Tästä ei voi tehdä MITÄÄN päätelmiä elämänhallinnastani.
Ei voi päätellä elämänhallinnasta, mutta voi päätellä millainen tulotilanne on. Kyllä ihmisiä haetaan sairaskohtauksen kourissa kotoakin ja ovat siellä parhaimmillaan yöpuvussa tai vaikka alasti. Ei siinä elämänhallintaa kuvata, jos kirjauksessa lukee vaikkapa että "sairaalaan tullessa ei vaatteita". Tämä nyt on vaan yksi lääkärin ilmiselvistä havainnoista ja terveydenhuollossa on oletus, että se mitä ei ole kirjattu sitä ei ole tapahtunut. Asiakkaan tai potilaan antaman yleiskuvan sanallinen kuvaaminen on yksi näistä kirjauksista, mitkä tehdään.
Elämänhallinnasta voi päätellä jotain siinä vaiheessa, jos ihminen käy toistuvasti lääkärissä ja joka kerta kirjataan vaikkapa "epäsiisti habitus, likaiset hiukset ja vaatteet" ja tätä on viikkojen tai kuukausien ajalta.
Olin kunnallisella hammashoidossa, suuhygienistillä, hammaskiven poisto ym. Jotkut tekevät hyvän työn n. 40 min. ja puhdistus tehdään jollain ultraäänilaitteella ja piikillä ja lopuksi tahnaa. Nyt oli nainen joka teki vain piikilla ja kesto oli 15 min. Suu ei tuntunut puhtaalta. Harmitti kun maksoi kuitenkin 48e. Paljon! Kotona katsoin ekaa kertaa Omakantaa-tää suuhygienisti oli kirjoitellut sinne paljon jotain tekstejä-ihan hölyn polyä. PUhuimme langoittamisesta ym. Miksi niitä sinne kirjottaa-typerää. Olisi senkin ajan käyttänyt siihen hammashoitoon. Sama juttu kun olin sairaalassa, hoitajat kävivät nopeasti heittämässä jotain pillereitä pöydälle ja poistuivat saman tien. Ei pientä jutteluhetkeä ollut, hoitaja voisi vaikka istahtaa hetkeksi potilaan viereen ja kuunnella. Siellä näyttivät hoitajien kopissa keskenään juttelevan. työaikana,palkka juoksee. Ja potilaille tarkoitettuja lääkkeitä varastetaan, kuulemma.
Harmi ettei vastaavia kuvauksia pääse antamaan lääkäreistä. "Lääkäri saapui töihin 13 minuuttia myöhässä hieltä haisten ja urheilukamoja kantaen, vastaanoton aikana aivan helvetinmoinen hien löyhkä huoneessa, ja lopuksi määräsi sydänfilmin. Tulin vastaanotolle silmätulehduksen takia." Terkkuja vaan entiseen työterveyshuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa.
Onpa outoa ja loukkaavaa ja vielä psykologia, mielen ammattilainen.
Psykiatreille tärkeintä on miltä ihminen näyttää
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kritiikin, mutta psyykkisissä sairauksissa korostuu oman ulkonäön ja hygienian laiminlyönti. Ei ole normaalia vältellä peseytymistä tai olla kiinnittämättä huomiota vaatteiden hajuun tai puhtauteen. Toisaalta myös ihan neuroottinen itsensä puunaaminen ja jatkuva ulkonäöstä huolehtiminen voi olla oire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa vieläkin,kun kävin jollain vanhalla mieslääkärillä vuosia sitten.
Olin "vaatimattomasti pukeutunut".lisäksi oli kuivaillut mun meikkiä "piirretyt kulmat" etc.
?
Mulla oli leggingsit, korkeakorkoiset saappaat, pitkähuppari ja nahkatakki.( Kävin näissä vaatteissa välillä jopa viihteellä. :D)
En tiedä mitä juhlallisuuksia sinne lääkäriin pitäisi päälle laittaa tämän mielestä.
Muuten kyllä ymmärrän,että jos ei esim huolehdi hygieniasta, vaatteet väärinpäin etc niin voi kertoa siitä,että joku on vialla.
Eli ymmärtänyt tarpeen tälle kyllä.
Tuollainen look jonka kuvailit yleensä viittaa rankkaan päihteiden käyttöön, joten kyllä se antaa kuvaa potilaasta. Tuo on siis kohteliaampi tapa ilmaista "näyttää narkilta", jolla tottakai on väliä terveysongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä o
No, ei sen epäsiisteyden tarvitse olla toistuvilla käynneillä tehtyä havainnointia. Jos on esim. selkeästi päihteidenkäyttäjän olemus, vaikka oliskin käynnillä asiallinen ja selkeä ja selvinpäin, mutta kaikesta paistaa läpi päihderiippuvuus ja olemuskin on sen vuoksi vähän "epäsiisti" niin..
Nuo yleistilan kuvaukset ja olemuksesta saatu vaikutelma ovat tilanneriippuvaisia kirjauksissa.
Ja voisi olettaa, että lääkäri joka tekee etenkin julkisella puolella ja etenkin tk-vastaanotolla työtä saa kyllä niin paljon kokemusta elämän eri puolista, että...
Ja jos aloittaja kysyi, että miksei yksityislääkäri tee vastaavia yleistilan kuvauksia kirjauksiin... No, aikuisten ihmisten suhteen... Mitä väliä, kun sinähän se maksat. Vaikka menisit vain silkasta sosiaalisten kontaktien puutteesta jollakin syyllä lääkäriin, niin... ihan sama lääkärille, sillä sinä asiakkaana maksat lääkärin ajasta. Julkisella puolella sinä maksat sielläkin pienen osan sinulle annetusta ajasta, mutta julkinen raha on kuitenkin se joka maksaa sen suurimman osan ajasta. ja niin edespäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kritiikin, mutta psyykkisissä sairauksissa korostuu oman ulkonäön ja hygienian laiminlyönti. Ei ole normaalia vältellä peseytymistä tai olla kiinnittämättä huomiota vaatteiden hajuun tai puhtauteen. Toisaalta myös ihan neuroottinen itsensä puunaaminen ja jatkuva ulkonäöstä huolehtiminen voi olla oire.
Vaarana tässä on se, että nähdään se ihminen homssuisena, vaikka niin ei olisikaan, koska se subjektiivinen tulkinta tukee omaa oletusta ja mielikuvaa psyykkisesti sairaasta. Tässä sorrutaan helposti siihen, mihin lastensuojelun sossut monesti: lähdetään kirjauksilla tukemaan pelkkiä omia oletuksia, väritetään tai jopa tekaistaan kirjaukset niin, että ne ovat näennäisesti linjassa ja oikeuttavat tietyn toiminnnan.
Mielestäni lääkärin tulisi olla todella varovainen tällaisessa leimaavassa kirjaustyylissä. Kirjaukset voivat vaikuttaa myös tuleviin hoitoihin, kun niitä muut lääkärit lukevat. Lääkärin tulisi pitäytyä tiukasti asiassa ja jättää subjektiiviset ulkonäkökommentit vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarana tässä on se, että nähdään se ihminen homssuisena, vaikka niin ei olisikaan, koska se subjektiivinen tulkinta tukee omaa oletusta ja mielikuvaa psyykkisesti sairaasta. Tässä sorrutaan helposti siihen, mihin lastensuojelun sossut monesti: lähdetään kirjauksilla tukemaan pelkkiä omia oletuksia, väritetään tai jopa tekaistaan kirjaukset niin, että ne ovat näennäisesti linjassa ja oikeuttavat tietyn toiminnnan.
M
Itse kyllä ajattelisin, että vastaanottotyötä tehnyt lääkäri osaa yhdistellä havainnoistaan johtopäätelmän. Esim. jos on iäkäs ihminen vastaanotolla, niin vaikkapa muistisairauden merkkien havainnointi on varmaankin jotensakin peruskauraa tk-käyntien yhteydessä. Muistisairauden ilmentymää voi olla juuri se, että vaateparsi ei ole ihan niin kuin tavalliseen tapaan järjestynyt. Homssuinen... Nämä sanat ja kirjaukset, ne ovat aina yhteydessä siihen syyhyn millä on käynnille tultu, ja totta kai lääkäri ymmärtää, että ihmiset pukeutuvat kukin tavallaan siihen mitä hänellä vaatteita on, hiuksia käydään leikkauttamassa rahavarojen mukaan, kampaus voi olla epämääräine, mutta hiukset ovat kuitenkin kampaa nähneet... hiki ja virtsa/uloste ei haise vahvasti nenään.. ja niin edespäin...
Minua on kerran kuvailtu hyvin monisanaisesti työterveydessä, kun minulla oli omituisia oireita ja olin synnyttänyt muutamaa kuukautta aiemmin. Pidin sitä silloin aivan asiallisena ja olennaisena kartoituksena siinä tilanteessa. Se on ainoa kerta, kun sanomisiani tai olemustani on mitenkään kommentoitu lääkärien kertomuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikki asiat eivät aina liity ongelmaan mielessä
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas on vaikka selkäkivun vuoksi vastaanotolla niin jälkikäteen jos joku ammattilainen lukee papereita, hänen on saatava jostain käsitys siitä yleiskuvasta, mikä potilaan kiputilanteesta vastaanoton perusteella syntyy. Sana reipas saattaisi liittyä juuri tuollaiseen, eli että kävelee/asettuu tutkimuspöydälle reippaasti. Tällainen löydös voi olla vaikka potilas sanallisesti kuvailisi että kipu on 10/10, joten tekstissä on pakko kuvailla myös varsinaisia havaintoja, ei pelkkää potilaan kertomaa.
Samaan asiaan liittyy myös mt-käynneillä käytettävät luonnehdinnat. Kun potilas tulee uudestaan, voi olla tärkeää että pystyy vertailemaan hänen tilaansa edelliseen käyntiin, vaikka silloin olisi ollut eri lääkäri.
Lihavuuden mainitsemisella varaudutaan yleensä sellaiseen että potilas ei ole tullut uudestaan paikalle vaan hänen asiaansa pitää ottaa kantaa etänä. Sanotaan vaikka että hänellä on tyypin 2 di
Potilaan yleiskuvaus on tärkeää, mutta on kyseenalaista käyttää kovin ympäripyöreitä adjektiiveja. Niiden merkitys voi toiselle henkilölle olla aivan muuta, kuin toiselle.
Tommonen on just hyvä lääkäri. Minulla on paljon traumoja lääkärikäynneistä. Olen myös kieltäytynyt esim. ottamasta paitaa kokonaan. Näyttänyt vaan sen kohdan mitä tarvitaan. Vain 1 lääkäri on ollut "hellä". Siis koskettanut kipeää asiaa nätisti ja turhaa lisätuskaa aiheuttamatta. Lääkärit ovat sadisteja, jotka nauttivat kivun aiheuttamisesta. Ovat myös inhottavia ja ilkeitä. Vähentää tehokkaasti lääkäriin hakeutumista. Säästöä säästöä.