Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
41/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakannasta en ainakaan näe ulkoisen olemuksen kuvailua. Itsellä lukee aina ikä, sukupuoli ja perusterve, ei muuta.

Vierailija
42/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi aina ajatella, että kirjoittaa niin kuin haluaisi itsestäänkin kirjoitettavan. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollainen look jonka kuvailit yleensä viittaa rankkaan päihteiden käyttöön, joten kyllä se antaa kuvaa potilaasta. Tuo on siis kohteliaampi tapa ilmaista "näyttää narkilta", jolla tottakai on väliä terveysongelmissa."

Hohhoijaa.

Siis huppari ja nahkatakki on yhtäkkiä "narkki"?

Ikinä en ole huumeita käyttänyt (kerran kokeillut kannabista vuosia sitten). Vielä ihan töissä käyvä ihminen.

Toki olen trolli.

Vierailija
44/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo potilaan kuvailu pitää tehdä potilaan läsnäollessa ja potilaalle kertoen. Muuten on todella outoa, yksityislääkärit ei käytä aikaansa tuohon jonnin joutavaan sanailuun.  Ja sekin kun menen lääkärille, hän ensin lukee siellä minun tietojani, pyytää vasta sitten sisälle? Miksi niitä tietoja ei voi lukea potilaan läsnä ollessa!  Lääkärit koulutetaan joksikin kaikkitietäviksi jumaliksi-tavallsia ihmisiä ovat ja terveyskeskuksessa tapaavat tavallisia suomalaisia-ei tarvitse esittää mitään hienoa roolia.

Vierailija
45/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuollainen look jonka kuvailit yleensä viittaa rankkaan päihteiden käyttöön, joten kyllä se antaa kuvaa potilaasta. Tuo on siis kohteliaampi tapa ilmaista "näyttää narkilta", jolla tottakai on väliä terveysongelmissa."

Hohhoijaa.

Ikinä en ole huumeita käyttänyt (kerran kokeillut kannabista vuosia sitten). Vielä ihan töissä käyvä ihminen.

Toki olen trolli.

Siis, sinä olet trolli. Typo ja korjaus.

Tämä ehkä lähimpänä sitä pukeumista mikä itsellä oli päällä. Kun olin "vaatimattomasti pukeutunut". En ole kuvan henkilö tietenkään.

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/201704070135924

Vierailija
46/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Toki olen trolli.

Leggingsit, pitkät saappaat, pitkä huppari, nahkatakki ja selkeästi (eli epösiististi) piirretyt kulmakarvat ovat tyypillinen narkkiasu, tykkäät siitä tai et. Kyse oli näiden yhdistelmästä, ei jostain yksittäisestä vaatekappaleesta. 

Vierailija
47/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Toki olen trolli.

Leggingsit, pitkät saappaat, pitkä huppari, nahkatakki ja selkeästi (eli epösiististi) piirretyt kulmakarvat ovat tyypillinen narkkiasu, tykkäät siitä tai et. Kyse oli näiden yhdistelmästä, ei jostain yksittäisestä vaatekappaleesta. 

Hanki elämä. Palstatrollillahan ei sitä ole.:)

Vierailija
48/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippivaatteet vai "kävelypuku" silkkipuserolla?

Vaikuttaa oleellisesti palvelun laatuun.

Pyöreät hippilasit vai kalliit hengettömät?

Sama juttu.

Saat mitä haluat tässä kalliimmassa lookissa.

Vierailija
49/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se poikkeuksellista, että henkilö menee lääkäriin epäsiistin näköisenä. Asiat eivät silloin ole hyvin.

Vierailija
50/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ja siisti sekä klassinen ulkonäkö niin parempaa palvelua saat joka paikasta. Näin se vain on, vaikka ei pitäisi olla. Täällä moni kyllä väittää asiasta vastaan, mutta saat aivan erilaisen palvelun. Se on vaan valitettava fakta. 

Vierailija
51/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatreille tärkeintä on miltä ihminen näyttää 

Ymmärrän kritiikin, mutta psyykkisissä sairauksissa korostuu oman ulkonäön ja hygienian laiminlyönti. Ei ole normaalia vältellä peseytymistä tai olla kiinnittämättä huomiota vaatteiden hajuun tai puhtauteen. Toisaalta myös ihan neuroottinen itsensä puunaaminen ja jatkuva ulkonäöstä huolehtiminen voi olla oire.

kuule kun ei se aina tarkoita, että vintissä heittää, jos on peseytymättä ja haisevissa vaatteissa. Syy voi olla myös ihan fyysinen.

Vierailija
52/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatreille tärkeintä on miltä ihminen näyttää 

Ymmärrän kritiikin, mutta psyykkisissä sairauksissa korostuu oman ulkonäön ja hygienian laiminlyönti. Ei ole normaalia vältellä peseytymistä tai olla kiinnittämättä huomiota vaatteiden hajuun tai puhtauteen. Toisaalta myös ihan neuroottinen itsensä puunaaminen ja jatkuva ulkonäöstä huolehtiminen voi olla oire.

Mutta kaikki asiat eivät aina liity ongelmaan mielessä

Kyllä siinä on mielessä joku ongelma, jos jatkuvasti laiminlyö hygienian hoidon tai ei hae apua jos sitä tarvitsee. Ja jos lääkärin tehtävä on arvioida kokonaisuutta, niin kyllä siitä yleisestä olemuksesta sopii silloin kirjoittaa oli kyseessä sitten mielenterveys, syöpähoito tai vaikka työhöntulotarkistus. Se kirjaus potilaan suttuisuudesta ei evää häneltä myöhempää hoitoa, mutta se voi auttaa pidemmällä ajalla ymmärtämään onko kyse ollut tilapäisestä ongelmasta vai pidempiaikaisesta.

Vierailija
53/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.

Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousui

Juuri noin. Kun suunnilleen kuolemankielissä menee päivystykseen, ja on niin sairas, että on hädin tuskin jaksanut sängystä nousta ja pukea jotain. Ei todellakaan ehostukset, kampaukset ja garderobit edes käy mielessä. Joka kerta kun hakeutunut sinne, joutunut sairaalaan jäämään sisään ja osastohoitoon. Akuutein hengenvaarallisin fyysisin syin.

Voihan olla, että laittautumaton ulkonäkö keski-ikäisellä naisella on ollut syy lääkäreille olla jotain väliltä tyly tai vittumainen:( Lähes poikkeuksetta. Ja nimenomaan osastolla, ei päivystyksessä.

Vierailija
54/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa. 

Kysyisin siltä psykologilta mitä hän tuolla tarkoitti. Mikä herätti homssuisen vaikutelman? Voi olla, että et ole itse jotain huomannut, tai että teillä on vain eri käsitys jostain, tai voihan se olla ihan virhekin. Jos se on virhe niin sen voi korjata. Ihminen se on psykologikin, ja virheitä voi tulla. 

Jakkupukutyypin mielestä farkut ja flanellipaita voi tehdä homssun.

Siilitukka ei ehkä siedä vallattomia kiharoita tai kietaisunutturaa.

Vierailija
55/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä viime viikkoina juossut lääkärillä pitkittyneiden hengitystieoireiden takia, yksityisellä työterveyden kautta. Kyllä mun käynneissä on aina myös jokin kirjaus liittyen yleiseen olemukseen ja olemiseen, tyyliin asiallinen, keskustelee asiallisesti ja rauhallisesti, siirtyy odotushuoneesta reippaasti askeltaen. Kyllä mä oletan että nämä liittyvä nimenomaan siihen yleistilan ja oireilun vakavuuden arviointiin. Onhan sillä merkitystä pystyykö esim. rauhallisesti keskustelemaan vai haukkooko tyyliin henkeään. Tai jaksaako nousta odotushuoneen penkiltä kuta kuinkin reippaasti. Ei nämä minua ainakaan häiritse. Lääkäri tekevät työtään. 

Vierailija
56/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi aina ajatella, että kirjoittaa niin kuin haluaisi itsestäänkin kirjoitettavan. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Niinkö? Eli jos et halua että sinusta kirjoitettaisiin "homssuinen" vaikka sitä selvästi olet, niin sellaista kirjausta ei tulisi tehdä? Kaikki negatiiviseksi tulkittava pitäisi jättää pois, vaikka sen kautta voitaisiin kolmen vuoden päästä selvittää että olitkin masentunut tai muistisairas jo kauan ennen diagnoosin saamista?

Vierailija
57/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11/57 kommentti sisältää asiatonta kielenkäyttöä. Muut ketjuun tulleet vastaukset miellyttävän hillittyjä ja asiallisia. En liputa koskaan mitään muiden kirjoituksia, mutta tuon poikkeuksellisesti ilmiannoin. 

Vierailija
58/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettei vastaavia kuvauksia pääse antamaan lääkäreistä. "Lääkäri saapui töihin 13 minuuttia myöhässä hieltä haisten ja urheilukamoja kantaen, vastaanoton aikana aivan helvetinmoinen hien löyhkä huoneessa, ja lopuksi määräsi sydänfilmin. Tulin vastaanotolle silmätulehduksen takia." Terkkuja vaan entiseen työterveyshuoltoon.

Lääkärit ovat sitä mieltä, että heitä ei saa pisteyttää kuten Bolt-kuskeja, koska lääkäri joutuu tekemään potilaalle epämieluisia päätöksiä. Mielestäni myöhästely on sellainen asia, josta saa kyllä kritisoida, kertoohan sekin jotain elämänhallinnasta.

Vierailija
59/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo potilaan kuvailu pitää tehdä potilaan läsnäollessa ja potilaalle kertoen. Muuten on todella outoa, yksityislääkärit ei käytä aikaansa tuohon jonnin joutavaan sanailuun.  Ja sekin kun menen lääkärille, hän ensin lukee siellä minun tietojani, pyytää vasta sitten sisälle? Miksi niitä tietoja ei voi lukea potilaan läsnä ollessa!  Lääkärit koulutetaan joksikin kaikkitietäviksi jumaliksi-tavallsia ihmisiä ovat ja terveyskeskuksessa tapaavat tavallisia suomalaisia-ei tarvitse esittää mitään hienoa roolia.

Ainakin mulle on sen verran 65 vuodessa kertynyt käyntejä, että pidän hyvänä asiana, jos lääkäri on ehtinyt jotain tietoja vilkaista. Vaikka perusterve olenkin.

Vierailija
60/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11/57 kommentti sisältää asiatonta kielenkäyttöä. Muut ketjuun tulleet vastaukset miellyttävän hillittyjä ja asiallisia. En liputa koskaan mitään muiden kirjoituksia, mutta tuon poikkeuksellisesti ilmiannoin. 

Ko. ilmiantamani kommentti päättyi lauseeseen:

'Only in Finland I hope.'

-sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme