Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
1/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritään antamaan rehellinen kokonaiskuva potilaan tilasta.

Vierailija
2/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö potilas lukemaan näitä kuvauksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Vierailija
4/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä huomata jos seuraavalla käynnillä vaikka tämä selkeäsanainen nainen ei pysty vaikka muodostamaan kunnolla sanoja. Tällöin voidaan olettaa, että vointi on huonontunut.

Kokonaiskuva on tärkeä.

Vierailija
5/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas on vaikka selkäkivun vuoksi vastaanotolla niin jälkikäteen jos joku ammattilainen lukee papereita,  hänen on saatava jostain käsitys siitä yleiskuvasta, mikä potilaan kiputilanteesta vastaanoton perusteella syntyy. Sana reipas saattaisi liittyä juuri tuollaiseen, eli että kävelee/asettuu tutkimuspöydälle reippaasti. Tällainen löydös voi olla vaikka potilas sanallisesti kuvailisi että kipu on 10/10, joten tekstissä on pakko kuvailla myös varsinaisia havaintoja, ei pelkkää potilaan kertomaa. 

Samaan asiaan liittyy myös mt-käynneillä käytettävät luonnehdinnat. Kun potilas tulee uudestaan, voi olla tärkeää että pystyy vertailemaan hänen tilaansa edelliseen käyntiin, vaikka silloin olisi ollut eri lääkäri. 

Lihavuuden mainitsemisella varaudutaan yleensä sellaiseen että potilas ei ole tullut uudestaan paikalle vaan hänen asiaansa pitää ottaa kantaa etänä. Sanotaan vaikka että hänellä on tyypin 2 diabetes (joka ei ole tae siitä että potilas olisi lihava) ja lääkärin pitää miettiä miten hoitoa tehostetaan. BMI olisi usein tuossa tilanteessa pakko tietää ja on aikaavievää ja kiusallistakin soittaa potilaalle erikseen ja tiedustella sitä. 

Nämä ovat asioita, joiden havainnointi vastanotolla tapahtuu ihan automaattisesti millisekunneissa ja tuntuu itsestäänselvältä, mutta joita ei voi mitenkään enää jälkikäteen tietää jos ei niitä kirjaa. 

Vierailija
6/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö potilas lukemaan näitä kuvauksia?

Vaikka Maisasta pystyy lukemaan mitä lääkäri tai hoitaja on kirjannut käynnistä.

Vierailija
7/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskuva potilaasta. Kyllä sillä voi hyvinkin olla väliä tuleeko potilas vastaanotolle normaalisti pukeutuneena ja perussiistinä, vai likaisissa rytkyissä ilman suihkua viikkoihin.

Vierailija
8/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa. 

Vierailija
9/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

1 on urologin ja 2 yleislääkäri polvikivun hoidon yhteyteen kirjoitettu.

Vierailija
10/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa. 

Kysyisin siltä psykologilta mitä hän tuolla tarkoitti. Mikä herätti homssuisen vaikutelman? Voi olla, että et ole itse jotain huomannut, tai että teillä on vain eri käsitys jostain, tai voihan se olla ihan virhekin. Jos se on virhe niin sen voi korjata. Ihminen se on psykologikin, ja virheitä voi tulla. 

Vierailija
11/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

1 on urologin ja 2 yleislääkäri polvikivun hoidon yhteyteen kirjoitettu.

Polvikivun yhteydessä on isokin merkitys sillä, onko potilas urheilullinen tai vaikka ylipainoinen. Siksi ihan asiallinen kirjaus. Samoin urologian puolella ylipaino tai selkeä alkoholin liikakäyttö altistaa syöville, joten tässäkin kohtaa tärkeä kirjaus. 

Vierailija
12/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Vierailija
13/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle: Tuollaisen yleistilan ja olemuksen arvion lääkäri tekee jokaisesta potilaastaan.

Vierailija
14/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Itselläni, paljon lääkärissä käyneenä, on monesti mielessä kysymys: kuuluuko joidenkin koulutukseen sellainen että potilaalle kuuluu olla töykeä ja lähes kiukkuinen, ei sairaan ole miellyttävää kohdata tälläistä lääkäriä kun muutenkin on tukala ja paha olo. Enkä tarkoita että lääkärin pitäisi riemusta iloisena potilasta kohdella. En enää halua kohdalleni ainoaakaan töykeää ja tympeä kasvoista lääkäriä kun tulee potilaana epämiellyttävä olo. Toisinkin voi käyttäytyä.

Vierailija
15/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys on erinomaisen tärkeää kuvauksissa. Hyvä lääkärit!

Vierailija
16/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.

Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousuissa ja hupparissa. Tästä ei voi tehdä MITÄÄN päätelmiä elämänhallinnastani.

Vierailija
17/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni, paljon lääkärissä käyneenä, on monesti mielessä kysymys: kuuluuko joidenkin koulutukseen sellainen että potilaalle kuuluu olla töykeä ja lähes kiukkuinen, ei sairaan ole miellyttävää kohdata tälläistä lääkäriä kun muutenkin on tukala ja paha olo. Enkä tarkoita että lääkärin pitäisi riemusta iloisena potilasta kohdella. En enää halua kohdalleni ainoaakaan töykeää ja tympeä kasvoista lääkäriä kun tulee potilaana epämiellyttävä olo. Toisinkin voi käyttäytyä.

voin sulle kertoa, eikä tällä ole minullekaan mitään väliä kun en itse enää ole missään suhteessa terveydenhoitoon, voin kertoa, että terveydenhuollossa työskennelleenä on todellakin viimeisimmissä työsuhteissa huomannut millaisia nämä lääkärit ja eri tehtävissä toimivat hoitajat todella ovat... Minulta on ainakin meni luottamus siihen, että minua potilaana kohdeltaisiin asiallisella tavalla... tätä nykyä ajatukseni on se, että jos noitten kanssa tekemisiin joudun, niin paras varautua epäasiallisuuksiin...

Tätä ennen, todellakin mulla oli hyvä käsitys tuon alan ihmisistä, mutta sitten tapahtui se, että vaihtui paikkakunta ja seutu, ja siinä yhteydessä putosi kyllä pohja luottamukseen... Silkkaa piinaa ja ala-arvoista kohtelua, epäasiallisuutta noiden taholta ilman että minä olisin itse heitä kohtaan käyttäytynyt epäasiallisesti. Todellakin törkeitä! Mikähän seutukunta olis kyseessä?!

Vierailija
18/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Itse kävin lääkärillä joka oli todella kohtelias ja osasi suomea ja kuunteli mitä sanoin, mutta oli hassua kun hän koko tutkimuksen kyseli "saanko koskea tästä" "voinko siirtää tämän" 😄 

Seuraava lääkäri olikin jo taas ihan tavallinen ja ilmoitti vain "kuuntelen keuhkot, nosta paita". Jostain syystä oli helpompi olla tämän ohjat itselleen ottavan lääkärin hoidossa. 

Vierailija
19/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.

Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousui

No, mutta siis kun tuo arvio tehdään jokaisessa tapaamisessa. Ja totta kai, se minkä syyn takia menet, ohjaa myös sitä arviota. Arvio tuollaisessa sun kuvaamassa tilanteessa voi olla se, että sanotaan sun olevan väsähtäneen oloinen, nuutuneen oloinen, tai muuta vastaavaa. Jossakin toisenlaisessa tilanteessa sitten tuo homssuisuus tai muu vastaava tulee sitten eteen.

Ihan sama kuin lapsi joka on korvakivun takia vastaanotolla: Itkee, väsähtänyt, yms. Sitten tavallisen neuvolakäynnin yhteydessä: jokelteleva iloinen pikku tyttö, hymyilevä, ottaa kontaktia....

Tuossa arviossa huomioidaan seikkoja käynnin syyhynkin suhteutettuna.

Tulee vastaanotolle ontuen, astelee varoen, hitaasti töpöttelee.... Kivuliaan oloinen.

Sulle voisin sanoa, että oletpa herkkä ja etkä myöskään liene kovinkaan kokenut sairastaja...

J

Vierailija
20/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällaisia kuvauksia näkyy ehkä enemmän silloin kun potilas on ennestään tuntematon ja saattaa olla vaikka jotain geriatria / psykiatria-asioita vetämässä. Äidistäni kirjoitettiin pitkään että siisti ja orientoituva, hieman obeesi,  sitten rupesi olemaan enemmän sellaista että "puhelias, suhtautuu torjuvasti muistitesteihin" ja sitten kun puhuttiin jo diagnostisoidusta  dementiasta ei enää tarvinnut mainita että henkilö on vähän puliakan oloinen,  lopulta sitten  "loppuvaiheen alzheimer". 

Minulla on selkeä sisäelinvaiva, ramppaan samalla polilla jatkuvasti ja tuollaista luonnehdintaa ei yleensä ole, vain diagnoosi ja hyvä hoitotasapaino ja lääkitys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän