Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?
Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.
Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.
Mites sinulla?
Kommentit (253)
Ehkä pari euroa vuodessa, jos satun yllättäen ostamaan jotain, mikä ei mahdu mukana oleviin kasseihin tai reppuun, eikä ole kädessä kuljettava. En muista, koska olisin viimeksi ostanut muovikassin.
Olen elämäni aikana ostanut varmaankin yhden muovikassin. Käytössäni on kangaskasseja, joista vanhimmat ovat palvelleet jo 25 vuoden ajan.
"Jotta kasvihuonepäästöissä saavutettaisiin sama taso, yhtä kierrätysmuovikassia (60 % kierrätysmateriaalia) kohden pitäisi keskimäärin käyttää:
kangaskassia noin 251 kertaa,
biohajoavaa kassia noin 6 kertaa,
paperikassia noin 4 kertaa,
neitseellisestä raaka-aineesta valmistettua muovikassia noin 4 kertaa."
Eli jos käytät samaa kierrätysmuovikassia 20 kertaa tulisi kangaskassia käyttää 5020 kertaa, jotta olisivat päästövaikutuksiltaan tasoissa!
En tiedä paljonko, pari pussia tulee vuodessa ostettua, kun kotiinkuljetuksen pakasteet on pakattuna muovikassiin.
Vierailija kirjoitti:
"Jotta kasvihuonepäästöissä saavutettaisiin sama taso, yhtä kierrätysmuovikassia (60 % kierrätysmateriaalia) kohden pitäisi keskimäärin käyttää:
Eli jos käytät samaa kierrätysmuovikassia 20 kertaa tulisi kangaskassia käyttää 5020 kertaa, jotta olisivat päästövaikutuksiltaan tasoissa!
Käytän silti kangaskassia, koska muovikassit saavat ihmisen näyttämään Kassialmalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä EN osta muovikasseja. Omat kangaskassit aina mukana.
Se mihin pitää kiinnittää huomiota, on hedelmäpusseihin ja paperisiin pusseihin jos punnitsee tuotteen.
Hedelmäpussi painaa 2 g. Paperiset paljon enemmän. JOS ja KUN vaakaa ei ole laitettu taaraa vähentämään, niin siinä tulee paljon hintaa tuotteelle. Tarkoitan, että tuote saattaa maksaa 1€ kilo tai 20€ kilo tai vielä enemmän.
Tämä on suuri menoerä vuodessa. Olen keskustellut liikkeissä vastaavien kanssa, eikä käytäntönä ole taarata pusseja.
Mitä ajattelette?
Kestopusseistakin pitää maksaa, jos niissä punnitsee. Tämän epäkohdan voisivat korjata.
Ja kestopussi on painavampi kuin muovipussi. Eli ei kannusta ekologisuuteen.
No etkö voi punnita ne hedelmät pelkiltään ilman sitä pussia?
Voin, mutta menee ärsyttäväksi, jos on esim. 10 tomaattia tms.
ostan suunnilleen 1 muovipussin kuukaudessa. Minulla on laatikossa muutamat kassit ja otan sieltä 1 tai 2 kun lähden kauppaan. Joskus harvoin unohtuu/ex tempore kaupassa käynti, noihin ehkä 5 kassia vuodessa. Sisältää Prismat, puuilot, tokmannit ym.
Mutta, ostan kyllä rullassa pusseja roskiksiksi.
Ne kaupan jotain kai euron luokkaa maksavat isot paksumuoviset kassit kestävät hyvinä ainakin vuoden, ja sopii taiteltuna taskuun tai käsilaukkuun.
Roskapusseja voi ostaa erikseen ja ne ovat paljon halvempia kuin ostoskassit.
Ihmeellisen avuttomia ja varmaan rikkaita ja vähät luonnosta välittäviä ovat, kun oikein ihmetellään, että minne ne roskat laitetaan, jos ei ota kaupasta muovikassia.
Itsellä menee kaksi euroa kuussa. Että joo, parikymppiä vuodessa kyllä.
Ostin viime viikolla kolme kangaskassia ostoskasseiksi. Sellaisia mahdollisimman pieneksi taitettavia, että ne kulkee koko ajan mukana vaikka taskussa.
Jostain se muovin käytön vähentäminen pitää aloittaa.
Käyn kaupassa n. 5 krt viikossa ja ostan lähes aina 1-2 muovikassia. Ostan vuodessa siis noin 300 muovikassia.
Muovikassi ei kuitenkaan ole vain pelkkä ostoskassi, jota käytetään kerran. Joten ainakin mun kohdalla esim. kangaskassi ei tule kysymykseen (paitsi joskus).
Ensinnäkin muovijätettä kertyy meidän 3 hlön taloudessa ihan kamalasti (siis pakkausmuovi: kahvipaketit, karkkipussit, lihapakkaukset, pesuainepullot, shampoot jne jne). Niitä on vietävä muovikasseissa lähes päivittäin kierrätykseen.
Toisekseen tyhjät tölkit, limupullot viedään palautukseen. Niitä ei voi kangaskasseissa viedä.
Mä en näe järkeä siinä, että ostaisin muovipusseja rullassa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 2 euroa. Muovikassi on kestävä ja menee pieneen tilaan eli kulkee helposti taskussa. Noin kuukauden käytän yhtä muovikassia ja lopuksi käytän sen roskapussina.
Muovikassi on myös tutkitusti ekologisin vaihtoehto ja nykyäänhän kaikki tavalliset kaupan muovikassit on tehty kierrätysmuovista.
"Jos ekologisuuden kannalta oikeaan järjestykseen pitää laittaa muovikassi, kierrätysmuovikassi, paperikassi, kangaskassi ja biohajoava muovikassi, järjestys onkin yllättävä. Suomen ympäristökeskuksen Optikassi-tutkimuksen tulosten mukaan kaikkein ekologisin vaihtoehto on kierrätysmuovista valmistettu muovikassi."
Asiantuntija
Käytät kuukauden kierrätysmuovikassia? Miten saat sen kestämään?
Hyvin kestää, jos ei pakkaa ihan täyteen. Jos tiedän ostavani enemmän, niin otan mukaan 2 kassia.
Jos menen autolla isommille ostoksille vaikka Prismaan, niin otan mukaan pahvilaatikon auton peräkonttiin. Siihen on hyvä laittaa ostokset suoraan ostoskärristä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni tämä on laskettu uudesta puuvillasta valmistetusta kangaskassista. Muitakin materiaaleja on, esimerkiksi kauppojen omat kestokassit tehdään niinikään kierrätysmuovista. Samoin kangaskasseja voidaan tehdä kierrätyskankaista, yksi omistani on tehty pöytäliinasta.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaupassa n. 5 krt viikossa ja ostan lähes aina 1-2 muovikassia. Ostan vuodessa siis noin 300 muovikassia.
Muovikassi ei kuitenkaan ole vain pelkkä ostoskassi, jota käytetään kerran. Joten ainakin mun kohdalla esim. kangaskassi ei tule kysymykseen (paitsi joskus).
Ensinnäkin muovijätettä kertyy meidän 3 hlön taloudessa ihan kamalasti (siis pakkausmuovi: kahvipaketit, karkkipussit, lihapakkaukset, pesuainepullot, shampoot jne jne). Niitä on vietävä muovikasseissa lähes päivittäin kierrätykseen.
Toisekseen tyhjät tölkit, limupullot viedään palautukseen. Niitä ei voi kangaskasseissa viedä.
Laskin tässä pikaisesti, että meillä tulee yhteensä noin 1 muovikassillinen jätettä päivässä. Osa sekajätettä, osa kierrätettävää muovijätettä yms. Eli n. 365 muovikassillista vuodessa.
Vastasin omaan kommenttini
Vierailija kirjoitti:
Muovijätteelle oma muovikassi lähes päivittäin? Haluat vielä lisätä sitä muovin kulutusta?
Miksei kangaskassissa voi muka viedä tyhjiä pulloja?
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten ihmisillä on muka aina se kestokassi mukana? Me ei muisteta koskaan ottaa niitä kotoa autoon.
Ja kun itse olen käsilaukutta kulkeva nainen niin taskuun se olisi hankala sulloa. Kaupungilla käydessä jos poikkeaa kauppaan niin aina pitää ostaa pussi sitten.
Minulle on itsestäänselvyys että jos poistun asunnosta saatan kannella jotain kuten ostoksia joten pussit aina mukana. Oletko muutenkin yhtä ajattelematon vai vähän vajaa?
Noin 2 euroa. Muovikassi on kestävä ja menee pieneen tilaan eli kulkee helposti taskussa. Noin kuukauden käytän yhtä muovikassia ja lopuksi käytän sen roskapussina.
Muovikassi on myös tutkitusti ekologisin vaihtoehto ja nykyäänhän kaikki tavalliset kaupan muovikassit on tehty kierrätysmuovista.
"Jos ekologisuuden kannalta oikeaan järjestykseen pitää laittaa muovikassi, kierrätysmuovikassi, paperikassi, kangaskassi ja biohajoava muovikassi, järjestys onkin yllättävä. Suomen ympäristökeskuksen Optikassi-tutkimuksen tulosten mukaan kaikkein ekologisin vaihtoehto on kierrätysmuovista valmistettu muovikassi."
Asiantuntija