Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?

Vierailija
29.01.2025 |

Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.

Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.

Mites sinulla?

Kommentit (253)

Vierailija
81/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskasseihin noin euro. Joskus unohtuu.

Roskapusseja menee ehkä kympillä, en tiedä.

Vierailija
82/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, tasan 0 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kestokassit. Erittäin harvoin tulee enää nykyisin ostettua muovikasseja. Joskus 10-15 vuotta sitten ostettiin varmaan 200-300 vuodessa. Nykyisin ehkä 10.

Vierailija
84/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta muovipusseja enkä roskapusseja. Harvoin edes koirankakkapusseja, ja silti homma toimii. 

Vierailija
85/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään - käytän reppua, kangaskasseja ja kankaisia hedelmäpusseja.

Taloyhtiössämme on hyvät kierrätysastiat, joten en tarvitse pahemmin muovikassejakaan.

Vierailija
86/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen omalla ostoskorilla ja vartija aina pidättää ja luulee että varastan. Käyn suurperheen emäntänä kymmenen kertaa päivässä maitokaupassa ja alkossa ja pusseja ostan noin 20 000 kappaletta koska ne ovat hyviä talousjätteille. Aina on monia pusseja ostoksia.

Vierailija
87/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa 350 kpl muovikasseja, noin sata euroa. Jokainen on tullut käytettyä moneen kertaan. Roskapusseja lisäksi tarvinut vain pari rullaa täydentämään.

Vierailija
88/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskapusseja ostan. Kauppareissut hoituvat kestokasseilla, joita on varmaan reilu kymmenen tuolla kaapissa. Välillä niitä täytyy hävittää kun lika on oikein kiinni kassissa (vrt. palautuspullokassi). En ilkeä edes laskea paljonkohan pusseja menee. Jos sellainen rulla maksaa 2,5 euroa jossa on 20 kpl niin kyllä niitä rullia menee. Reissuissa tarvitaan likavaatepusseiksi, sekajätettä tulee. 

Kaupan paksumpia muovipusseja käytän kartonkikeräyksessä ja silloin samaa pussia voi käyttää useamman kerran, kunnes rähjääntyy.

Vierailija
89/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Muovikasseihin mulla ei uppoa ruokakaupoissa yhtään rahaa, sillä mulla on kestokassi. Vaatekaupoissa tai vaikka apteekeissa - no, jälkimmäisessä ei myöskään, koska mulla on yleensä pieni kestokassi mukana, vaatekaupoissa saattaa tuote mennä kassiin, joskus se on maksullinen, joskus ei... mut  vaatekaupoissakin käyn aika harvoin.

Hedelmäpussit, nekin ovat tietty jotain muovia, ja niitä käytän hedelmien pakkaamiseen, mutta toisaalta käytän niitä sitten pienen talouteni roskapusseina, jos laitan niihin kartonkiroskat, niin taloyhtiön roska-astioilla kippaan kartongit oiekaan paikkaan ja pistän hedelmäpussin muovinkeräykseen.

Vierailija
90/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole varaa kantaa kestokasseja roskapönttöön joten ostan muovikasseja ja säästän kahden muun kassilaadun kustannukset tehokierrätyksellä.

Rulla roskapusesseja, 20 kpl ja 25 litraa maksoi 1,49 halvempaa kuin ostaa niitä muovikasseja noin 7 senttiä kappale 

Totta, mutta ihan samalla tavalla ne on muovikasseja

Ovat ohuempaa muovia.

Eivätkä aina ole kasseja, vaan pusseja. 

Vierailija
91/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestokassit olleet jo kolmisen vuotta. En osta muovipusseja

Vierailija
92/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostetaan kansalaisia ostamaan vähemmän muovikasseja ja samalla kaikki kaupat tekevät muovikasseistaan niin onnettomia että hyvä jos kestävät yhden käyttökerran 🤔 Lidlissä on vielä hyviä ja kestäviä muovikasseja, käyn siis siellä

Vierailija
93/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wokeilevalla Eu:lla on dystopiset DEI ja WEF-tavoitteensa, mutta minä ostan muovikassin kauppareissulla. Kaksi roskapussia menee viikossa sekä yksi biojätepussina.

Varmaan kohta eu pakottaa paperiset roskapussit, joiden pohja pettää aina kun sen nostaa roskiksesta ylös ja kaikki paskat leviää keittiön lattialle haisemaan.

Etkö osaa viedä sitä pussia ulos siinä roskiksessaan?  Niissä roska-astioissa on ihan sitä varten sangat.

Minä käytän aina paperipusseja.  Niitä voi taistella itsekin sanomalehtipaperista tms.  Tyhjä jauhopussikin käy biopussista.

Vierailija
94/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vuodessa ehkä 0-5 muovikassia, eikä ole aavistustakaan mitä ne maksavat.

Vierailija
95/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ehkä 1-2 kassia kuukaudessa. Käytän kangaskasseja, kestokassia ja reppua. Ainoastaan silloin tulee ostettua muovikassi, kun unohtuu kangaskassi ja reppu täysi

Vierailija
96/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin montaa, käytän muumikestokasseja 99 % kauppakäynneistä.

Vierailija
97/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wokeilevalla Eu:lla on dystopiset DEI ja WEF-tavoitteensa, mutta minä ostan muovikassin kauppareissulla. Kaksi roskapussia menee viikossa sekä yksi biojätepussina.

Varmaan kohta eu pakottaa paperiset roskapussit, joiden pohja pettää aina kun sen nostaa roskiksesta ylös ja kaikki paskat leviää keittiön lattialle haisemaan.

Etkö osaa viedä sitä pussia ulos siinä roskiksessaan?  Niissä roska-astioissa on ihan sitä varten sangat.

Minä käytän aina paperipusseja.  Niitä voi taistella itsekin sanomalehtipaperista tms.  Tyhjä jauhopussikin käy biopussista.

Ei tarvita mitään pusseja bioastiaan. 

Vierailija
98/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa 350 kpl muovikasseja, noin sata euroa. Jokainen on tullut käytettyä moneen kertaan. Roskapusseja lisäksi tarvinut vain pari rullaa täydentämään.

jatkan vielä edellisestä

Jos haluaisin korvata nuo kaikki roskapusseilla, jotka eivät kestä montaa käyttöä, niitä kuluisi varmaan 500 kpl. Niihin yksin menisi rahaa 60-70 euroa. Lisäksi tarvisin ostoksiin ja erilaisiin toimituksiin/siirtelyihin ainakin 20-25 kestokassia. Jos ne maksaa puolitoista euroa kappale, niin kokonaishinnaksi tulee jokseenkin sama.

Muovikassi on kuitenkin jotakuinkin kaikessa parempi tai yhtä hyvä. Ostan siis vaivattomuutta ja mukavuutta samalla hinnalla kuin saisin säätöä ja vaikeuksia. Muovikassi on fiksun valinta.

Vierailija
99/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muovipussi on kyllä pieni muovimäärä mitä tulee sietä sisällöstä, kaikki pakattu muoviin, makkarat, juustot ja lihat, varmaan puolikiloa muovia per kassi.

Tietenkin rahaa niihin hukkuu.

Vierailija
100/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten ihmisillä on muka aina se kestokassi mukana? Me ei muisteta koskaan ottaa niitä kotoa autoon.

Ja kun itse olen käsilaukutta kulkeva nainen niin taskuun se olisi hankala sulloa. Kaupungilla käydessä jos poikkeaa kauppaan niin aina pitää ostaa pussi sitten.