Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?
Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.
Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.
Mites sinulla?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kangaskasseja, eli ei mene rahaa muovikasseihin.
Niin minäkin, mutta roskapussit on nekin muovikasseja...
Mutta paljon halvempia. Noin 0,05 euroa/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina reppu mukana ja siellä käytetty varamuovikassi jos tulee tehtyä enempi ostoksia. Yleensä ei. Varamuovikassi kestää ehkä vuoden ja sitte tarttee ostaa uusi. Roskat laitan edullisiin roskapusseihin mutta yleensä tulee niin vähän roskaa että käytän niihin hedelmäpusseja, leipäpusseja ja tyhjiä vessapaperikasseja.
Vaihda se vanha varamuovikassi kangaskassiin. Menee yhtä pieneen tilaan.
ostan selvästi enemmän kuin keskiverto ja evvk
Varmaan pari euroa maksimi menee muovikasseihin vuodessa. On niitä tullut ostettua ja saatu paljon ilmaiseksi ja aina on kassi takin taskussa. Mihin niiden kanssa joutuisi jos joka kauppakerralla uuden kassin ostaisi? Ne kestää ainakin kymmeniä käyttökertoja. Roskapussit on erikseen, niitä saa työpaikalta firman piikkiin.
Tuohan tarkoittaa kassia joka viikko. Ja jokainen, jopa pieni lapsikin. Ap käyttää minun ja perheeni puolesta kasseja, meillä menee ehkä koko perheellä tuon verran yhteensä.
En. Eikä kiinnosta. Raha ei ole vielä loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Käytän kauppakassina reppua sekä 10v sitten ostamaani isoa kestokassia.
Minne roskat sitten laitat?
Eihän minulla tule niin paljon muovipussiin laitettavaa roskaa, että tarvitsisin joka viikko uuden. Ja siihen käytän erikseen ostettuja muovipusseja, jotka ovat halvempia ja joissa on vähemmän muovia. Kaupasta tuotuja käytetään eväitten kuljettamiseen, tyhjien pullojen ja tölkkien palauttamiseen ja joskus harvoin päättävät päivänsä roskapussina.
Joka kolmas päivä ostan ja viikonloppuisin 4 kun isot ostokset
Vierailija kirjoitti:
Minä EN osta muovikasseja. Omat kangaskassit aina mukana.
Se mihin pitää kiinnittää huomiota, on hedelmäpusseihin ja paperisiin pusseihin jos punnitsee tuotteen.
Hedelmäpussi painaa 2 g. Paperiset paljon enemmän. JOS ja KUN vaakaa ei ole laitettu taaraa vähentämään, niin siinä tulee paljon hintaa tuotteelle. Tarkoitan, että tuote saattaa maksaa 1€ kilo tai 20€ kilo tai vielä enemmän.
Tämä on suuri menoerä vuodessa. Olen keskustellut liikkeissä vastaavien kanssa, eikä käytäntönä ole taarata pusseja.
Mitä ajattelette?
Että et säästä juuri mitään vuodessakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wokeilevalla Eu:lla on dystopiset DEI ja WEF-tavoitteensa, mutta minä ostan muovikassin kauppareissulla. Kaksi roskapussia menee viikossa sekä yksi biojätepussina.
Varmaan kohta eu pakottaa paperiset roskapussit, joiden pohja pettää aina kun sen nostaa roskiksesta ylös ja kaikki paskat leviää keittiön lattialle haisemaan.
Etkö osaa viedä sitä pussia ulos siinä roskiksessaan? Niissä roska-astioissa on ihan sitä varten sangat.
Minä käytän aina paperipusseja. Niitä voi taistella itsekin sanomalehtipaperista tms. Tyhjä jauhopussikin käy biopussista.
Ei tarvita mitään pusseja bioastiaan.
Astia pysyy paljon siistimpänä, kun siinä on joku pussi. Ei tarvitse kuin huuhdella tyhjennyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina reppu mukana ja siellä käytetty varamuovikassi jos tulee tehtyä enempi ostoksia. Yleensä ei. Varamuovikassi kestää ehkä vuoden ja sitte tarttee ostaa uusi. Roskat laitan edullisiin roskapusseihin mutta yleensä tulee niin vähän roskaa että käytän niihin hedelmäpusseja, leipäpusseja ja tyhjiä vessapaperikasseja.
Joo niitä hedelmäpussejakin kertyy niin hyvin että vähät roskat voi laittaa niihin. Isommat roskathan ovat useimmiten juuri pakkauksia joten ne menee muovi- tai sekajätteeseen täynnä tavaraa. Muovikasseja ostetaan meillä ehkä kerran kuussa. Jos ei muisteta ottaa kassia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Käytän kauppakassina reppua sekä 10v sitten ostamaani isoa kestokassia.
Eihän minulla tule niin paljon muovipussiin laitettavaa roskaa, että tarvitsisin joka viikko uuden. Ja siihen käytän erikseen ostettuja muovipusseja, jotka ovat halvempia ja joissa on vähemmän muovia. Kaupasta tuotuja käytetään eväitten kuljettamiseen, tyhjien pullojen ja tölkkien palauttamiseen ja joskus harvoin päättävät päivänsä roskapussina.
Eri ostat erikseen muovipusseja joita ei tarvitsisi tehdä eikä kuljettaa kauppaan mikäli käyttäisit kauppareissulla ostamaasi pussia?
Haluaisin käyttää kangaskassia ruokaostoksiin mutta en voi kun niissä on aina niin pitkät ne sangat. Kassin pohja laahaa maata pitkin jos kannan sitä kävellessä.
Omat kauppakassit käytössä jo monta vuotta! Roskapusseina käytän leipäpusseja. Ovat pieniä, mutta roskat tulee siten vietyä ulos usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varastossa kori, johon tyhjät palautuspullot ja -tölkit laitetaan ja tuossa korissa ne myös palautetaan kauppaan. Eväille on pieni eväskassi kestokassimateriaalista.
Inhoan kauppojen muovikasseja, enkä edes kehtaa niitä kanniskella. Mokomatkin pierunkuoret, joita ei saa ehjinä ulos kaupasta ja haisevat pahalle, jos ne on tehty kierrätysmuovista tms biomuovista.
Vierailija kirjoitti:
En. Eikä kiinnosta. Raha ei ole vielä loppunut.
Köyhällä ei näköjään ole varaa ostaa 5-10 euron kestokassia.
Vierailija kirjoitti:
En, eikä kiinnosta. Rahaa on.
Köyhät kantaa muovikassia, noloa.
Tokmannilta saa roskapussirullan 1,49 eurolla ja isomman satsin paljousalennuksella 3 rullaa 3 euroa. Vihreinä, sinisenä ja pinkkinä. 💚