Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?

Vierailija
29.01.2025 |

Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.

Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.

Mites sinulla?

Kommentit (253)

Vierailija
241/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 vuodessa. Ostin ne kierrätysmuovista valmistetut kaupan isot kassit. Kun lapset olivat pieniä.Näppärät pakata. Eivätkä hajoa. Eivätkä levineet autoon. Joskus opiskelijana oli reppu.

Sitä kattoo niinku vinoon tota muovipussikeskustelua. Käytännöllisyys ratkaisee. Ihan sama mulle jos joku pistää muoviin 60 euroa vuodessa.

"Eivätkä levinneet autoon". Tässä puhutaan varmaan omasta autosta, jolla tavarat viedään kätevästi kotiin. Kuljetapa ruokaostoksia sateessa muovista tehdyssä kestokassissa. Kassia ei saa mitenkään suljettua ja sitten on kiva tulla kotiin kastuneen jauhopussin, puurohiutaleiden ja muiden kuivatuotteiden kanssa. Huom! Olen itse huolestunut maailman jäteongelmista, mutta täytyy ajatella käytännöllisesti.

Ainakin Rustassa saa vetoketjullisia kestokasseja, ostin yhden juuri sitä varten että sateella ja lumisateessa ostokset ei kastu.

Vierailija
242/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin vasta hiljattain käyttöön Pirkan pussikäärön roskapusseja. Sitä ennen aina kauppapussi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla euroa. Minulla on aina mukana reppu ja sen sisällä myös kankainen kauppakassi, jos ostokset eivät mahdu reppuun.

Vierailija
244/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa. Ei mitään tarvetta muovikasseihin. 

Asun pienessä taloyhtiössä ja käytän yleistä kierrätyspistettä. Myyn säännöllisesti vintedissä ja samalla, kun vien paketin, otan roskat. Vien kaikki pahvi, muovi ja metallijätteet alueen keräyspisteeseen.

Vierailija
245/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Sovelluksen mukaan 4 kpl viime vuonna.

Vierailija
246/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Käytän kauppakassina reppua sekä 10v sitten ostamaani isoa kestokassia.

Minne roskat sitten laitat?

Eihän minulla tule niin paljon muovipussiin laitettavaa roskaa, että tarvitsisin joka viikko uuden. Ja siihen käytän erikseen ostettuja muovipusseja, jotka ovat halvempia ja joissa on vähemmän muovia. Kaupasta tuotuja käytetään eväitten kuljettamiseen, tyhjien pullojen ja tölkkien palauttamiseen ja joskus harvoin päättävät päivänsä roskapussina.

Meillä on varastossa kori, johon tyhjät palautuspullot ja -tölkit laitetaan ja tuossa korissa ne myös palautetaan kauppaan. Eväille on pieni eväskassi kestokassimateriaalista. 

Inhoan kauppojen muovikasseja, enkä edes kehtaa niitä kanniskella. Moko

Olisi hankalaa kantaa pullokoria kaksin käsin kotoa pysäkille ja sieltä kauppaan. Eikiitos.

Vierailija
247/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Eikä kiinnosta. Raha ei ole vielä loppunut.

Köyhällä ei näköjään ole varaa ostaa 5-10 euron kestokassia.

Köyhä ei käy kaupassa omalla autolla. Tämä.

Vierailija
248/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotai 200 pussia menee vuodessa joka kauppareissulla otan uuden pussin

Jossain muuten kerrottiin, että jätteenpolttolaitoksella on nyt ongelmana liian vähäinen muovijäte. Jos ymmärsin oikein, muovia tarvitaan palamiseen. Se ei ollut kohu-uutinen.

Vierailija
249/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin käyttää kangaskassia ruokaostoksiin mutta en voi kun niissä on aina niin pitkät ne sangat. Kassin pohja laahaa maata pitkin jos kannan sitä kävellessä.

Ne on pitkät koska niitä kannetaan olalla.

Tuo pitää nähdä, miten sellainen helvetin iso säkki kannetaan olalla.

Ei mun kestokassit mitään säkkejä ole, ovat normikokoisia joita on helppo kantaa olalla.

Ruokaostokset ovat painavia. Niitä on mahdotonta kantaa olkapään varassa. Etenkin naisilla on monia elämän varrella tulleita vaivoja käsien alueella.

Vierailija
250/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta ikinä muovikassia enkä myöskään roskapusseja. Täällä oli laskelmia muovikassin paremmuudesta, mutta en usko sen pätevän kaikissa tilanteissa.

Käytän parasta kangaskassiani koko ajan. Se on ollut päivittäisessä käytössä jo vuosien ajan. Se on käsilaukku asioilla käydessä, opiskelutarvikkeiden päivittäinen kuljetuskassi, kauppakassi pikkukaupassa käydessä, reissuilla kätevä pikkulaukku matkalaukun ohessa, pikkureissuille sopiva matkakassi sellaisenaan. En haluaisi kuljettaa avaimia, puhelinta, läppäriä, kirjoja, lompakkoa, sateenvarjoja, juomapulloa ym. muovipussissa. Matkoja kävellen taittaen kangaskassi kulkee näppärästi olalla. Mitään nahkalaukkua en suostuisi käyttämään.

Olen myös ommellut itse vanhoista tekstiileistä kangaskasseja pelkästään kauppaostoksia varten. Yhden mainoskassin sain kaupanpäällisenä. Ne on aina mukana, kun menen isommille ostoksille. Huonoin kassi toimii pullokassina, mielestäni paljon paremmin kuin muovinen, kun kankainen pääsee kastuessaan myös kuivumaan. Pulloautomaattien viereinen roskis aina oikein tulvii ehjiä muovipusseja, niitä limaisia muovipusseja ei taida moni käyttää uudestaan.

Ja oikeasti ihmettelen keskustelua kangaskassien pesusta. Kyllä mulla pyörii pyykkikone pari kertaa viikossa ilman kangaskassiakin. Kauppakassit menee siivousrättien ja pyyhkeiden kanssa kuumaan pesuun, kaupunkikelpoinen siistimpi kassi menee harvakseltaan hellävaraisempaan pesuun muiden samanlaista pesua vaativien tekstiilien kanssa.

Vierailija
251/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuitenkaan kulttuuria joissa kassit viskotaan sitten jokiin ja sen kautta meriin.

Vierailija
252/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2x viikossa kaupassa. Aina uus pussi. Eli 52 viikkoa x 30c. Kyllä sitä rahaa uppoaa.

Vierailija
253/253 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 euroa, en osta muovikasseja ikinä.

Eli jos olet vaikka illanvietossa, teatterissa, konsertissa tms ja haluat kotiin mennessä käydä ostoksilla, kannata tavarat kädessä?