Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?
Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.
Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.
Mites sinulla?
Kommentit (253)
En muista edes, koska olen ostanut muovikassia. Mulla on kestokasseja joka lähtöön. Niitä riittää pitkäksi aikaa vaikka osan on lapset ottaneet käyttöönsä.
En muista, kuinka kauan pitäis käyttää, että kestokassi olis parempi, mutta tosi kauan se oli. Kangaskassejakin löytyy. Osa jotain mainoskasseja ja osa ostettuja aikanaan. Ovat siis vanhoja.
En ole ostanut muovikassia vuosikausiin.
Mulla menee rahaa muovikassien ostamiseen vuodessa 0 euroa, jos kyse on näistä kassalta ostettavista muovikasseista. Haen Tokmannilta pikkurahalla roskapussirullan.
En kyttää kassalla pakkaavatko muut ostoksensa muovikasseihin, mutta tuntuu, että nykyään ihmisillä on kangas- tai kestokassit mukana.
Muovikassit ovat silloin tällöin viiltyneet rikki jo heti kassalla ja täytyy ostaa uusi, ennen kuin saa ostoksensa edes ulos kaupasta. Saati että ihan kotiin asti pääsisi.
0 euroa. Käytän kauppakassina reppua sekä 10v sitten ostamaani isoa kestokassia.
Vierailija kirjoitti:
0 euroa. Käytän kauppakassina reppua sekä 10v sitten ostamaani isoa kestokassia.
Minne roskat sitten laitat?
Vierailija kirjoitti:
Käytän kangaskasseja, eli ei mene rahaa muovikasseihin.
Niin minäkin, mutta roskapussit on nekin muovikasseja...
0 euroa, aina kestokassi mukana.
Ostan vuodessa 0-4 muovikassia. Eli käytän rahaa n. 0-1 euroa. Roskapussit ostan rullana, niihin menee ehkä 6-8 euroa vuodessa.
ei yhtään koska käytän ostoksille vanhoista lakanoista ja pussipeitoista ompelemiani kauppakasseja ja esim vihannekset jotka tarvii pussin kuten vaikkapa irtoperunat pistän aina kaupan heviosastolta kauan sitten ostamaani uudelleenkäytettävään hedelmäpussiin. roskapussirullan ostan toisinaan mutta aloituksessa puhuttiin muovikasseista joten niitä ei kai sitten lasketa mukaan.
Mulla on aina reppu mukana ja siellä käytetty varamuovikassi jos tulee tehtyä enempi ostoksia. Yleensä ei. Varamuovikassi kestää ehkä vuoden ja sitte tarttee ostaa uusi. Roskat laitan edullisiin roskapusseihin mutta yleensä tulee niin vähän roskaa että käytän niihin hedelmäpusseja, leipäpusseja ja tyhjiä vessapaperikasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne roskat sitten laitat?
Paperisiin pusseihin.
Nolla euroa, tilaan kotiin, tulee pahvilaatikossa jonka palautan seuraavalla kerralla.
Jos käyn itse, on kauppakassi sitä varten.
No en tarkalleen, mutta suunnilleen. Ostan kaupasta enintään 10 muovikassia vuodessa.
Ruuat lastaan kestokasseihin. Hedelmät ja kasvikset verkkopusseihin. Roskat lajittelen.
Yhden jätesäkkirullan ostin viime vuonna 25l - säkkejä. Meni koko rulla eli 30 pussia. Kyllä sitä tarvetta vaan muovipussillekin on toisinaan.
Ihan sama ne toimii sen jälkeen sekajätteen pussina ja muovijätteen pussina.
Aika paljon. Mutta minulla ei mene rahaa roskiskasseihin, joita kuluu 10 kertaa enemmän, kun ne ovat niin heikkoja.
Perinteisiä muovipusseja ostan sovelluksen mukaan 2 vuodessa. Eli n. 0,6€. Roskapussirullia ostan 6 rullaa vuodessa. Niihin palaa n. 10€, usein tarjouksessa 3 rullaa/5€.
Käytän kaupassa reppua ja kangaskasseja. Nämä ollut minulla vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ne toimii sen jälkeen sekajätteen pussina ja muovijätteen pussina.
Itse lajittelen lisäksi paperit ja pahvit eri pusseihin jotka käyn sitten tyhjentämässä ja käytän samat pussit uudelleen samaan tarkoitukseen, kunnes ovat likaantuneet tai hajonneet, tai saattavat päätyä lopuksi sekajätepussiksi. Ohuet biojätepussimaiset roskapussit on ihan mitääntekemätöntä paskaa, niitä ei pitäisi valmistaa ensinkään, hukkaavat vain valmistukseen käytetyn energian ja materiaalit käyttökelvottomaan paskaan.
Ei paljon. Ostan muovikassin harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Käyn kaupassa noin kerran viikossa ja minulla on aina omat kestokassit mukana. Muovikassin otan vain, jos poikkean kaupassa jostain muualta tullessa, eikä autossa ole yhtään kassia.