Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?

Vierailija
29.01.2025 |

Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.

Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.

Mites sinulla?

Kommentit (253)

Vierailija
101/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä EN osta muovikasseja. Omat kangaskassit aina mukana.

Se mihin pitää kiinnittää huomiota, on hedelmäpusseihin ja paperisiin pusseihin jos punnitsee tuotteen.

Hedelmäpussi painaa 2 g. Paperiset paljon enemmän. JOS ja KUN vaakaa ei ole laitettu taaraa vähentämään, niin siinä tulee paljon hintaa tuotteelle. Tarkoitan, että tuote saattaa maksaa 1€ kilo tai 20€ kilo tai vielä enemmän.

Tämä on suuri menoerä vuodessa. Olen keskustellut liikkeissä vastaavien kanssa, eikä käytäntönä ole taarata pusseja.

Mitä ajattelette?

Kyllä ne vaa'at taarataan.  Siellä missä olen ,niin ainakin. 

Vierailija
102/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee varmaan kymmenkunta muovikassia viikossa. Yhtään ei mene hukkaan. Miovikasseja tarvitsee koko ajan moneen. Ekologisempaa käyttää muovikasseja kuin sama määrä jotain kestokasseja joihin kuluu enemmän materiaaleja ja energiaa ja syntyy jätettä. Muovikassi päättyy yleensä lopulta roskapussiksi eli siitä saadaan vielä energiaa polttolaitoksessa eikä tartte erikseen ostaa roskapusseja.

Just näin. Muovikasseille on paljon käyttöä  kotitaloudessa, ennen kuin se päätyy sekajäte  roskiin. Yhtäkään ei meiltä ole päätynyt maailman merille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän samoja muovipusseja pitkiä aikoja, kulkee kivasti taskussa. Taittelen vain pieneksi mytyksi.

Vierailija
104/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miten ihmisillä on muka aina se kestokassi mukana? Me ei muisteta koskaan ottaa niitä kotoa autoon.

Ja kun itse olen käsilaukutta kulkeva nainen niin taskuun se olisi hankala sulloa. Kaupungilla käydessä jos poikkeaa kauppaan niin aina pitää ostaa pussi sitten.

Juuri siitä syystä ettei kaikki ole kuten te. Tietenkin osa on mutta itselläni aina käsilaukussa kestokassi ja välillä on reppu. Sama puolisolla eli ei me kuljeta juuri kuin lenkillä tai koiraa ulkoiluttaessa ilman ettei olisi kestokassia mukana. 

Vierailija
105/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten laskin noin suunnilleen. 80€ ,nyt vähemmän. Toisaalta,kyllä roskis pussit maksaa myös mihin nuo pussit kierrättyy. 

Paljon vähemmän maksaa roskapussit. 

Mutta roskapussissa ei oikein viitsi kantaa kauppaostoksia  kotiin päin....

Vierailija
106/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään pikkuisen vajaan 23e viimeisen 12kk aikana. Tämä sisältää kyllä myös paperikassit ja kestokassit.

Vierailija
107/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mihin pitää kiinnittää huomiota, on hedelmäpusseihin ja paperisiin pusseihin jos punnitsee tuotteen.

Hedelmäpussi painaa 2 g. Paperiset paljon enemmän. JOS ja KUN vaakaa ei ole laitettu taaraa vähentämään, niin siinä tulee paljon hintaa tuotteelle. Tarkoitan, että tuote saattaa maksaa 1€ kilo tai 20€ kilo tai vielä enemmän.

Tämä on suuri menoerä vuodessa. Olen keskustellut liikkeissä vastaavien kanssa, eikä käytäntönä ole taarata pusseja.

Mitä ajattelette?

Kestopusseistakin pitää maksaa, jos niissä punnitsee. Tämän epäkohdan voisivat korjata.

Vierailija
108/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelette?

Kestopusseistakin pitää maksaa, jos niissä punnitsee. Tämän epäkohdan voisivat korjata.

Ja kestopussi on painavampi kuin muovipussi. Eli ei kannusta ekologisuuteen.

Vierailija
109/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelette?

Ja kestopussi on painavampi kuin muovipussi. Eli ei kannusta ekologisuuteen.

No etkö voi punnita ne hedelmät pelkiltään ilman sitä pussia?

Vierailija
110/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen, joten pusseja ei mee niin paljoo, käytän samaa pussia pahveille, papereille, ostan roskapusseja, kerran viikossa 1 pussi menee. Laskeppas siitä.

Olen vuosia yrittänyt lajitella jätteet olemattomiin mutta en vielä keksinyt materian häviämättömyyden lain porsaanreikää. Niinpä lajittelu vaatii enemmän säilytys- ja kuljetuskapasiteettia eli enemmän muovikasseja. Olen sentään mensalainen enkä ole tuossa onnistunut.

Mensassa ei kilpailla siitä. Montako maitopurkkia mahtuu yhden maitopurkin sisään. Jätkät sai 52 vanhan mallisen maitopurkin sisään. Tai montako leipäpussia mahtuu yhden wc paprupakkauksen sisään.

Lajitteluun tarvitaan tetristä. Ei mensaa.

Vierailija
111/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla paljoa niitä mene. Noin 4 kassia per viikko. Kokeilin ostaa niitä kestokassejakin, mutta niistä tuli pikkuhiljaa riesa kun niitä alkoi olla jo lähemmäs 70 kappaletta, eikä niitä voi oikein roskapusseinakaan käyttää. Ja nehän maksaakin ihan älyttömän paljon kappale.

Vierailija
112/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko täällä joku kiva nainen joka voisi ottaa minulta suihin? Se olisi kiltisti tehty..

Vierailija
113/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen, joten pusseja ei mee niin paljoo, käytän samaa pussia pahveille, papereille, ostan roskapusseja, kerran viikossa 1 pussi menee. Laskeppas siitä.

Olen vuosia yrittänyt lajitella jätteet olemattomiin mutta en vielä keksinyt materian häviämättömyyden lain porsaanreikää. Niinpä lajittelu vaatii enemmän säilytys- ja kuljetuskapasiteettia eli enemmän muovikasseja. Olen sentään mensalainen enkä ole tuossa onnistunut.

Mensassa ei kilpailla siitä. Montako maitopurkkia mahtuu yhden maitopurkin sisään. Jätkät sai 52 vanhan mallisen maitopurkin sisään. Tai montako leipäpussia mahtuu yhden wc paprupakkauksen sisään.

Lajitteluun tarvitaan tetristä. Ei mensaa.

Mensuista tiedän vain sen, että silloin naiset eivät halua lainkaan. 😪 

Vierailija
114/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaupan muovikasseja aika harvoin. Ehkä parin kuukauden välein tulee ostettua 2-3 pussia, jos menen spontaanisti ruokakauppaan oltuani muilla asioilla. Muuten on aina kestokassit mukana, ja niillä isoilla kestokasseilla on ikää melkein 10 vuotta. 

Roskapusseiksi on fiksumpaa, ekologisempaa ja edullisempaa ostaa sellaisia ohuempia pusseja kuin kaupat kassit.

Vierailija
115/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miten ihmisillä on muka aina se kestokassi mukana? Me ei muisteta koskaan ottaa niitä kotoa autoon.

Ja kun itse olen käsilaukutta kulkeva nainen niin taskuun se olisi hankala sulloa. Kaupungilla käydessä jos poikkeaa kauppaan niin aina pitää ostaa pussi sitten.

Vien kassit eteiseen odottamaan purkamisen jälkeen ja vien aamulla takaisin autoon odottamaan seuraavaa kauppareissua.

Vierailija
116/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan pyöreä nolla iiroa.

Vierailija
117/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi ostaa vaan 54 muovikassia vuodessa? Sehän tekee vain yhden muovikassin viikossa. 

Mä ostan varmaan keskimäärin 5 muovikassia viikossa.

Vierailija
118/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla paljoa niitä mene. Noin 4 kassia per viikko. Kokeilin ostaa niitä kestokassejakin, mutta niistä tuli pikkuhiljaa riesa kun niitä alkoi olla jo lähemmäs 70 kappaletta, eikä niitä voi oikein roskapusseinakaan käyttää. Ja nehän maksaakin ihan älyttömän paljon kappale.

Tarkoitus on, että otat sen vanhan kestokassin mukaan kauppaan mennessä etkä osta joka kerta uutta.

Vierailija
119/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4€ kuukaudessa menee . Ja muovia tulee muuten valmis paketissa . Polttamalla sulaisi hyvin kaikki muovi jäte. Viedään tulivuoreen tai johonkin missä ne sulaa. 

Vierailija
120/253 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60€ menee ja vaateostoksista lisää. Varmaan 70€.