Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?
Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.
Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.
Mites sinulla?
Kommentit (253)
Wolttaan kaiken joten säästän muovikassilulut täysin!!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole varaa kantaa kestokasseja roskapönttöön joten ostan muovikasseja ja säästän kahden muun kassilaadun kustannukset tehokierrätyksellä.
Rulla roskapusesseja, 20 kpl ja 25 litraa maksoi 1,49 halvempaa kuin ostaa niitä muovikasseja noin 7 senttiä kappale
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten laskin noin suunnilleen. 80€ ,nyt vähemmän. Toisaalta,kyllä roskis pussit maksaa myös mihin nuo pussit kierrättyy.
Paljon vähemmän maksaa roskapussit.
Mä käytän samaa muovipussia muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole varaa kantaa kestokasseja roskapönttöön joten ostan muovikasseja ja säästän kahden muun kassilaadun kustannukset tehokierrätyksellä.
Rulla roskapusesseja, 20 kpl ja 25 litraa maksoi 1,49 halvempaa kuin ostaa niitä muovikasseja noin 7 senttiä kappale
Totta, mutta ihan samalla tavalla ne on muovikasseja
Ei muovikasseihin mene mutta Prisman pahvilaatikoita 4 kuukaudessa. Yhden hinta 60 senttiä.
Kaupan muovikassit haisevat niin pahalle, ettei niihin halua elintarvikkeita pakata. Jo senkin vuoksi täytyy pitää omaa kesto- tai kangaskassia mukana. Roskapussirullat tulevat halvemmiksi käyttää kuin nämä haisevat kauppojen muovikassit.
Jos unohdan ottaa kotoa kassin, pakkaan ruuat pahvilaatikkoon, joita kaupassa on tarjolla. Laatikko päätyy aikanaan pahvinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä EN osta muovikasseja. Omat kangaskassit aina mukana.
Se mihin pitää kiinnittää huomiota, on hedelmäpusseihin ja paperisiin pusseihin jos punnitsee tuotteen.
Hedelmäpussi painaa 2 g. Paperiset paljon enemmän. JOS ja KUN vaakaa ei ole laitettu taaraa vähentämään, niin siinä tulee paljon hintaa tuotteelle. Tarkoitan, että tuote saattaa maksaa 1€ kilo tai 20€ kilo tai vielä enemmän.
Tämä on suuri menoerä vuodessa. Olen keskustellut liikkeissä vastaavien kanssa, eikä käytäntönä ole taarata pusseja.
Mitä ajattelette?
No sitä, että pitäisi luoria banskut ennen punnitusta ja perunoista litistää vedet pois, perunasta 75% on vettä.
Kiitos kirjoituksesta, mutta et ymmärtänyt mikä on asian ydin.
Me maksamme 2g hedelmäpusseista sen saman hinnan mikä on tuotteen hinta. Jos vaakaa ei ole taarattu pusseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ihan samalla tavalla ne on muovikasseja
Ovat ohuempaa muovia.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan muovikassit haisevat niin pahalle, ettei niihin halua elintarvikkeita pakata. Jo senkin vuoksi täytyy pitää omaa kesto- tai kangaskassia mukana. Roskapussirullat tulevat halvemmiksi käyttää kuin nämä haisevat kauppojen muovikassit.
Jos unohdan ottaa kotoa kassin, pakkaan ruuat pahvilaatikkoon, joita kaupassa on tarjolla. Laatikko päätyy aikanaan pahvinkeräykseen.
Hienoa, niin mekin tehdään.
Ei yhtään, käytän kankaisia kauniita ostoskassejani.
Ehkä joku 10 muovikassia tulee ostettua vuodessa. Kaupassa on mukana reppu ja sen lisäksi kangaskassi, jonka voi tyhjänä taitella taskuun. Niihin mahtuu hyvin sinkkuna elävän ihmisen kerralla ostamat ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kannan ostokset? Aivan. Kestokassit tuohon päälle niin jo palaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, käytän kankaisia kauniita ostoskassejani.
Luonnon tuhoaja, riistäjä, sika.
S-mobiilin mukaan olen käyttänyt kuuden vuoden aikana 1,09€ muovipusseihin, eli 0,18€/vuosi.
Roskapusseihin käytän vuodessa noin 9€. Ehkä vähemmänkin, kun tälläkin hetkellä on muutama täysi rulla varalla. Ostan niitä siis nykyään vain tuplabonuspäivinä. Käytän roskapusseina myös muita isompia pusseja, esimerkiksi vessapaperipusseja.
Kestokasseihin menee kaksi euroa ehkä neljän vuoden välein. Sen jälkeen kun ne risaantuvat, vien niissä vanhoja vaatteita tai muita lahjoitettavia tavaroita. Varmaan päätyvät sen jälkeen roskiin.
0-0,60 euroo. Ostan muovipussin vain jos kestokassi on unohtunut. Ei kyllä tuppaa unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei merkitystä, pakkohan niitä on ostaa että saa ostokset kotiin ja roskapusseja.
Roskapusseja voi ostaa erikseen. Aika kalliiksikin tulee, jos ostat muovikasseja siihen tarkoitukseen.
Käytän WC-paperipäällyksen roskapussina. Leipäpakkauksista tulevat pussit myös edelleen pakastepusseiksi. Jos on isompi pussi niin käytän vaatteille tai tyynylle ym..
Ja sitten muka minun ikäisen pilaa maailmaa. Nuorena enemmän käytettiin myös monikäyttöisenä, mutta nyt riittaa muovia, vaikkei osta kasseja ja ennenkaikkea hedelmäpusseja.
Euro
Käytän pyörälaukkua, ostan kassin tosi harvoin.
Ostan muovikassin vain, jos omat kestokassit on jostain kumman syystä unohtuneet.
Ehkä 2 muovikassia vuodessa, jos sitäkään.