Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831
Mitähän hittoa nyt taas?
Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.
Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä?
Kommentit (1150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävivät amiksen. Isä rakensi yksin oman talonsa sähköasentajana ja itseoppineena. Joskus ei tarvi mitään sen kummempaa koulutusta että saa omat unelmansa toteen.
Aika kaukana on sun todellisuus nykyajasta. Nykyaikaisilla rakennuamääräyksillä mikään tee-se-itse- mies ei taloa rakenna.
Ei hän ole ihan mikä vaan tee-se-itse mies😂 ikinä ei ole ollut rakennusmääräyksistä mitään ongelmaa. On hän kyllä varmasti keskivertoa älykkäämpi, haluaa oppii koko ajan uutta ja talon rakennus ylipäätään on suuri kiinnostuksen kohde. Sähköasentajan koulutuksen ansiosta ei tarvitse edes palkata sähköasentajaa erikseen laittamaan taloon sähköt.
No jospa mä tästä kanssa ryhdyn sitten talon rakennushommiin? Saa ainakin lapsien tek
Eli, koska sinä et kykene, ei kukaan muukaan voi koskaan onnistua? Niin, niin, aivan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ajattele että muut olisivat laiskoja, vaan että muut saattavat käyttää ahkeruuttaan ihan hukkaan, asioihin mitä ei hyödytä pitkällä tähtäimellä. "
Niinkuin esimerkiksi kotiäitiyteen?
Ei, vaan sellaisiin töihin jotka oikeasti pitkällä tähtäimellä tuottaa rahaa.
No niin eli ei kannata ryhtyä äidiksi vaan tehdä fiksusti valittua duunia. Tosin, työllä harvemmin nykyään rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
"Ihminen on tyytyväinen ja terve, kun saa elää isommassa yhteisössä, jossa häntä tarvitaan."
Niinkuin esimerkiksi vaikkapa töissä? :)
Jos se on sinulle se yhteisö, jossa elät, niin olkoon sitten niin. Useimmille työ ei kuitenkaan riitä täyttämään yhteisöllisyyden tarvetta, eikä työkaverit useimmille voi (eivätkä halua) korvata perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"esim. feministien ideologisen uhon takia, monesti näillä feministeillä on itsellään kyllä lapsia, mutta silti muille kauppaavat ideologista kukkuaan etenkin nuorille. Kukkua, kuinka jokaisesta lapsettomasta naisesta tulee unelma-ammatissaan loistava, varakas ja superonnellinen, vaikka rakkaus ja perhe ovat kuitenkin niitä asioita, mitä menestyvätkin ihmiset mainitsevat aina ensimmäisenä, kun puhutaan kiitollisuudesta ja saavutuksista."
Tiedätkös mitä. Minusta tuli feministi juuri siksi, että perustin perheen (1 lapsi) ja tajusin, miten epätasa-arvoisessa asemassa olen suhteessa mieheen.
Meidän vauva oli todella itkuinen ja olisin kaivannut tasapuolisempaa työnjakoa vauvan hoidossa, ettei arki olisi ollut niin kuormittavaa. Kaipasin töihin ja työkavereitani. Aikuisia ihmisiä, joiden kanssa jutella. Mies panosti uraansa ja teki pitkää päivää. Ymmärrän sen kyllä, minäkin olisin
Jos luit mun tekstin, niin tämä miehen ajatuminen toisen syliin tapahtui kyllä ensin. Keksi parempi argumentti. Ilmeisesti susta on Ok, että isä hylkää perheensä, koska vauva-aika ei välttämättä ole helppoa ja kivaa.
Vierailija kirjoitti:
"Toisin kuin nykyään opetetaan (ja oppi on näemmä mennyt perille), ihminen ei tule onnelliseksi pyöriessään oman napansa ympärillä. Ihminen on tyytyväinen ja terve, kun saa elää isommassa yhteisössä, jossa häntä tarvitaan. Tähän ei välttämättä kelpaa nykymallin mukainen uusperhe tai joku uus kommu nistien kehittämä kommuunisysteemi. Ihmislasta suojaa parhaiten biologia, eli omat vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat. Näillä on biologinen insentiivi huolehtia jälkikasvusta mahdollisimman hyvin."
Jos nyt väkisin haluat tämän näkökulman vetää mukaan, niin sanottakoon myös että kuvaillun kaltaisia yhteisöjä ei enää juuri ole ja vika on yhteiskunnassa eikä yksilöissä. En myöskään usko, ettäkö uusperhe tai läheiset ystävät ei voisi toimia yhteisönä siinä missä verisukulaisten muodostama perhe. Yhteisöhän on vain niin hyvä, kuin siinä olevien ihmisten keskinäiset suhteet. Mikään yhteisö ei voi hyvin, jos sillä
Ja sinun määritelmäsi "liian isosta perheestä" on absoluuttisen oikea?
"Miten yllättävää, että nähtyäsi feminismin valon, miehesi ajautui toisen syliin :)"
Itseasiassa toivon, että joskus kohtaat saman niin hymy hyytyy sullakin. Se on aivan sama, miten paljon sä siihen perheeseen itse panostat ja miehen p*rsettä nuolet, niin se keksii silti jonkun tekosyyn pettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ajattele että muut olisivat laiskoja, vaan että muut saattavat käyttää ahkeruuttaan ihan hukkaan, asioihin mitä ei hyödytä pitkällä tähtäimellä. "
No niin eli ei kannata ryhtyä äidiksi vaan tehdä fiksusti valittua duunia. Tosin, työllä harvemmin nykyään rikastuu.
Kannattaa, jos on yhteiset tavoitteet parisuhteessa. Jos ei ole niin ei kannata. Mutta se, että ei nuori ikä itsessään ole este.
Vierailija kirjoitti:
Aina noin on ajateltu. Oma exäni asetti lastenteon ehdoksi valmistumisen, auton ja omakotitalon. Ei noita tarvita. Suurin osa maailman lapsista kautta aikojen on syntynyt köyhyyteen!
No suurimmalla osalla maailman lapsista on karu ja onneton lapsuus ja suurin syy siihen on köyhyys. En ymmärrä miksi sen pitäisi olla jokin toimintamalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävivät amiksen. Isä rakensi yksin oman talonsa sähköasentajana ja itseoppineena. Joskus ei tarvi mitään sen kummempaa koulutusta että saa omat unelmansa toteen.
Aika kaukana on sun todellisuus nykyajasta. Nykyaikaisilla rakennuamääräyksillä mikään tee-se-itse- mies ei taloa rakenna.
Ei hän ole ihan mikä vaan tee-se-itse mies😂 ikinä ei ole ollut rakennusmääräyksistä mitään ongelmaa. On hän kyllä varmasti keskivertoa älykkäämpi, haluaa oppii koko ajan uutta ja talon rakennus ylipäätään on suuri kiinnostuksen kohde. Sähköasentajan koulutuksen ansiosta ei tarvitse edes palkata sähköasentajaa erikseen laittamaan taloon sähköt.
No jospa mä tästä kanssa ryhdyn s
Tottakai. Mutta ei toi ole silti mahdollista kaikille, joten sitä ei oikein ratkaisunakaan voi markkinoida.
"Miten yllättävää, että nähtyäsi feminismin valon, miehesi ajautui toisen syliin :)"
Ja tässä nähdään kotiäidin kyky empatiaan. Jos nainen toivoo puolisoltaan tukea, niin hän katsoo tämän olevan syypää toisen syrjähyppyyn. Nainehan on aina syyllinen kaikkeen ja naista tulee rankaista, jos kehtaa esittää toiveita ja pyytää jotain myös itselleen.
Köyhyyttä myös muunlaista kuin vain taloudellista: bioresurssit, sodanuhka, pahoinvointi, kiusaaminen, naapurikilpailu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt yrität väärällä palstalla :) Ei mitenkään ole mahdollista, e
Kuka lapsia vihaa? Ei tässä keskustelussa ainakaan sellaista ole kukaan vielä esittänyt. Eivätkä miehetkään kaikki mitään hirviöitä ole, mutta on OK kyseenalaistaa, onko vain naisen pakko tehdä uhrauksia työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jospa mä tästä kanssa ryhdyn s
Toki joku äiti, joka on samaan aikaan rakentanut taloa ja hoitanut vauvaa, saa ilmoittautua. Epäilen vaan, ettei kovin montaa kättä nouse.
Myös yhteiskunnan pitäisi tutkijan mielestä muuttaa. PITÄISI MUUTTAA MIHIN?
Tarvittaisiin enemmän sellaista ajattelua, että lapset ovat osa epävalmista elämää, eivätkä tule prioriteettilistalla kaiken muun jälkeen.
Epävalmis olisi sujuvammin ja rehellisemmin keskeneräinen ja lastenteon ei silti tarvitse olla prioriteettilistalla lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, jos on yhteiset tavoitteet parisuhteessa. Jos ei ole niin ei kannata. Mutta se, että ei nuori ikä itsessään ole este.
Mistä 20-vuotias tietää, mitä yhteiset ja omat tavoitteet on? Osaako niistä sen ikäisenä keskustella niin, että molemmat on "samalla kartalla"? Nuorella saattaa olla jostain haaveilemastaan asiasta ihan erilainen kuva, kuin mitä elämä siinä sitten todellisuudessa on. Sitten saattaa mieli muuttua. Esimerkiksi niin, että molemmat on nuorina vasta opintonsa aloittaneina haaveilleet, että "kaksi lasta, omakotialo, sininen volvo ja koira". Sitten matkan varrella toinen hiffaakin, että tykkää sittenkin panostaa työhön. Ja hups keippaa tavoitteet ei olekaan enää samat.
Hitto nää on ärsyttäviä. Tahallaan yritetään harhauttaa ohi aiheen.
Kyllä se on niin, että ihminen joko tietää tai päättää haluavansa tai ei haluavansa lasta.
Ja sen perusteella sitten yritetään sitä, riippumatta muusta.
Aika harva tuumii että jos saan talon ja elintason x, niin haluan lapsen.
Miksi ei voi vaan myöntää ettei ihmiset halua lapsia?!
Jos tuon myöntäisi, sen jälkeen voisi keskustella siitä, mikä sen aiheuttaa ja muuttaa juurisyytä.
Mutta ei. Pakkomielle syyttää jotain omakotitaloja syntyvyyden laskusta.
ei missään tapauksessa omistusasuntoa. silloinhan joutuu itse elättämään lapsensa ja käymään töissä.
ehdottomasti kannattaa lisääntyä vuokra-asunnossa, niin saa tukia enemmän kuin tavallisista täyspäivätöistä saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
ei missään tapauksessa omistusasuntoa. silloinhan joutuu itse elättämään lapsensa ja käymään töissä.
ehdottomasti kannattaa lisääntyä vuokra-asunnossa, niin saa tukia enemmän kuin tavallisista täyspäivätöistä saa palkkaa.
Ei taida saada, jos toinen perheessä käy töissä.
Nyt yrität väärällä palstalla :) Ei mitenkään ole mahdollista, että joku voi onnistua ja olla tyytyväinen ja vauras, jos vauvapalstan mammat niin sanoo, onko selvä? Täällä on tiukat kriteerit ihmisyydelle. Lapsia pitää vihata ja miehet on kammottavia hirviöitä.