Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen
Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?
Kommentit (405)
Moni tuntuu pitävän itsestäänselvyytenä, että sitten kun vanhus ei itse enää jaksa niin mennään hoivakotiin. Totuus on, että ei sinne hoivakotiin ihan niin vain mennä. Paikkaa voi joutua jonottamaan parikin vuotta. Ensin tehdään kaikki muut toimet eli lisätään kotihoidon käyntejä jne.
Lisäksi näissä on epätasa-arvoa. Jos vanhus on fyysisesti hyväkuntoinen, mutta muistisairas niin hän on hoivakotijonossa häntäpäässä. Pitäisi olla täysi vihannes ennen kun paikka irtoaa.
Ansiosidonnaista leikattiin ja laitettiin auto pois.
Anopin luo on 60 km ja puoliso ainoa lapsi eli ei voida hoitaa anoppia.
Työkkäri aktivoi ja on pysyttävä työpaikkojen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otpopurran lääke työttömyyteen - naiset kotiin vanhuksia hoitamaan. Ja sitten niille ei kerry eläkettäkään.
Suomen oma versio tradwife trendistä. Naiset kotiin kaitsemaan vanhuksia ja pilttejä. Seuraavaksi lähtevät sitten kunnalliset päiväkodit. Niiden karsinta on käynnistetty sopivasti. Miehiä ei hoiva-ala kiinnosta ja vielä vähempää omaisten hoivaaminen. Kannattaa jatkossa kysellä Tinderissä, onko lähisukulaisia elossa, niin tietää sitten, keiden kanssa pääsee olemaan. Anoppi ja appi muuttavat sopivasti seinäntaakse hoidettavaksi.
Jep. En ole aiemmin huolinut kumppania, jolla on alaikäisiä lapsia. Jatkossa ei saa olla vanhemmat elossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos dementoitunut vanhus heräilee yöllä, niin eihän se ole sen raskaampaa kuin pikkulapsiaikakaan.
Työelämään pitäisi saada vanhuksenhoitovapaa. Samoin kuin nyt voi hoitaa omia pikkulapsiaan.
Minun lapset eivät syö paskaa, sotke eritteillä, häiriköi naapureita yms kivaa. Sulla ei selvästikään ole yhtään kokemusta muistisairaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen samoin, kuin tuo kommentoija, joka aikoi hoitaa vanhempiansa saamalla tavalla, kuin he hoitivat lapsensa. Eli hoidan kun jaksan. Olkoot nälässä, kun en jaksa tehdä ruokaa. Vaatteita voivat kaivella päälleen likapyykkikorista. Huitelen muutenkin omissa menoissa ja annan heidän pärjätä itsekseen kotona, vaikka he olisivat ihan pikkuvauvan tasolla. Sitten kun alkaa ärsyttämään, revin heitä hiuksista, lyön ja potkin.
Ja samoin tullan sinua kohtelemaan, kun olet vanha.
Tuon kirjoittajaahan on jo kohdeltu noin lapsena, miksi hän saisi samaa kohtelua vanhana?
Hänen lapset ottaa hänestä mallia.
Ei ole sitä pelkoa. Todellisuudessa jätän vanhempani kotiin yksin kuolemaan vailla hoitoa. Omat lapseni olen kasvattanut lempeästi.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Koreassa sosialistisella eliitillä on parhaat länsimaiset konjakit ja venäläiset kaviaarit. Tosin hekään eivät tee niin käsittämättömiä voittoja kuin suomalaiset hoivayhtiöoligarkit.
Suomen vanhustenhuolto saataisiin muiden Pohjoismaiden tasolle, jos voisimme käyttää siihen noin miljardi euroa enemmän kuin nyt.
Maakunta- ja sote-uudistuksen on törsätty miljardeja veroeuroja. Meilläkin olisi rahaa miljardin lisään. Mutta saisimme sen vain markkinataloudella. Ei siis todellakaan sillä leikkirahamarkkinataloudella, mistä sotea ajaneet hallitukset horisi ja millä poliitikot itse ovat rikastuneet.Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Sanna jako 6 miljardia EU:lle ja me maksetaan niistä myös korkoja. Varmasti kaikista Demareista on ihqua esiintyä maailman pelastajana, mutta nyt me maksetaan sitä hintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kieltämättä mielenkiintoisessa ja uudenlaisessa ihmiskokeessa, kun monella (naisella) on samanaikaisesti hoivavastuu omista kotona-asuvista pienistäkin lapsista ja samalla kasaantuu hoivavastuuta omista vanhemmista. Tämä sama ikäluokka on kuitenkin lähes kaikki töissä.
Olen seurannut töissä sivusta sitä, kuinka yhä useamman viisikymppisen naisen arkeen kuuluu myös ikääntyvien vanhempien asioista huolehtiminen. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Metatyöstä se alkaa. Mieskollegat eivät ole tuoneet samaa ainakaan ääneen ilmi.
Mitään hoivavastuuta ei ole, eikä omaishoitajuus lankea kenellekään automaattisesti. Toisekseen kaunosieluiset puheet sukupolvien välisestä perhehoivasta kannattaa nekin unohtaa. Dementikon hoitaminen vaatii 24/7 läsnäoloa. Se on vähän eri asia kuin maksella kahdeksankymppisen mummelin laskuja.
Voi mennä vuosia siinä, kun ne omaiset yrittää taistella sille vanhukselle hoitoa ja apua. Siinä välissä se vanhus kaipaa sitä konkreettista apua, alkaen niistä laskun maksuista ja hoidon vaatimisesta. Kyllä se on aikamoisena työnsarkana näyttäytynyt, vaikkei vielä oltaisiinkaan siinä 24/7 läsnäolossa. Ihmisillä on liian ruusuinen kuva siitä, että vanhus pääsisi tuosta noin vaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös kunnan kotihoidon pitäisi olla paikalla se 20 min, mistä maksetaan tai laskuttaa vähemmän.
Miksi pitäisi olla pidempään, keskustelua eikä seuranpitoa kotihoito tarjoa. Vaan tietyt työt, mitkä tehdään nopeasti, yhteiskunnan rahoja säästäen.
Päivi on hoitanut muistisairaita vanhempiaan yhdeksän vuotta - He eivät pääse hoitokotiin
Väestön ikääntymisen myötä yhä useampi suomalainen joutuu pohtimaan ikääntyvien vanhempiensa hoivaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paivi-karhumetsa-on-hoitanut-muisti…
Vierailija kirjoitti:
Miten käy niiden, joilla on vain poikia?
Häh! Mitä vikaa pojissa on?
Ongelmallista muistisairaiden kanssa on myös se, että on vaikea erottaa, mikä puheista on totta ja mikä ei.
- He ovat muun muassa kertoneet sairaalassa lääkärille käyvänsä lenkillä joka päivä.
Todellisuudessa vanhemmat liikkuvat rollaattoreilla, ja tarvitsevat siinäkin tukea.
Oman vanhemman hiipumista sairauden alle on voimatonta ja vaikeaa seurata.
- Mikään elämässä ei ole valmistanut minua tähän. Siinä on jotain kauheaa, niissä kaatumisissa, käsien ja jalkojen murtumisissa.
Karhumetsä toteaa, että muistisairas ei esimerkiksi muista, että murtuneelle jalalle ei saisi varata painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, joten se siitä.
Heitteillejätöstä syyte jos ei hoida.
Ja mitäs sitten? Hoitaa sieltä vankilasta käsin vai? :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.
Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien vanhempaani.
N55
Miksi hyysäät toimintakykyistä ihmistä? Eihän hän tarvitse hyysäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu pitävän itsestäänselvyytenä, että sitten kun vanhus ei itse enää jaksa niin mennään hoivakotiin. Totuus on, että ei sinne hoivakotiin ihan niin vain mennä. Paikkaa voi joutua jonottamaan parikin vuotta. Ensin tehdään kaikki muut toimet eli lisätään kotihoidon käyntejä jne.
Lisäksi näissä on epätasa-arvoa. Jos vanhus on fyysisesti hyväkuntoinen, mutta muistisairas niin hän on hoivakotijonossa häntäpäässä. Pitäisi olla täysi vihannes ennen kun paikka irtoaa.
Kokemukseni lähipiiristä on, että kun vanhus ei enää jaksa, niin hän ei edes itse halua mihinkään hoivakotiin. Taistelee sitä vastaan, vaikka olisi aiemmin hyväkuntoisena puhunut toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikattiin ja laitettiin auto pois.
Anopin luo on 60 km ja puoliso ainoa lapsi eli ei voida hoitaa anoppia.
Työkkäri aktivoi ja on pysyttävä työpaikkojen lähellä.
Miks se ei muuta teille? Jos olette yli viisikymppisiä, niin ei teitä kukaan enää palkkaa.
Hiukan ristiriitaa kun työssä käyvät lapset ottaisivat iäkkäät vanhempansa kotiinsa jossa päivisin olisi selvittävä yksin, jos taas jäät työstä pois hoitamaan ei ole tuloja, et voi ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi. Ei se niin helppoa ole. Ehdottomasti kannatan erilaisia palvelutaloja, tulevat kuitenkin edullisemmaksi (ja ovat turvallisempia) kuin kotihoito.
Jos Suomi siirtyy malliin jossa lapsettomat vanhukset jätetään kotiinsa kuolemaan ilman hoitoa, niin minä tulen olemaan aivan kusessa vanhana. Toivottavasti eutanasia laillistetaan.
T. 40v lapseton sinkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy niiden, joilla on vain poikia?
Miniät hoitaa. Kannattaa toivoa että pojat löytää vaimon.
Todellisuudessa pojatkin hoitavat. Ja on sellaistakin, että mies on vaimonsa omaishoitaja.
Tietysti asiassa auttaa, jos hoitava omainen ei ole enää työelämässä. Silloin on paremmin aikaa hoivatyöhön.
Hoivakotipaikkoja on aivan liian vähän ja joskus vanhus saa paikan vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.
Katjan muistisairas äiti ei saanut hoivapaikkaa ajoissa hän on ollut kateissa pian puolitoista vuotta
https://yle.fi/a/74-20138096?fbclid=IwY2xjawIF9lxleHRuA2FlbQIxMQABHX_pm…
Niin vanhemmilleen, töissä laitoksessa vanhuksille ja omille lapsilleen. Että kiitti vaan yhteiskunta.