Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen
Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?
Kommentit (405)
Mieluummin hoidan äitini itse kuin jätän ylikiireisen, suomea taitamattoman ja järkyttäviä mätämuniakin sisältävän kotihoidon hoidettavaksi. Katsokaa uutisista (esim. Aftonbladet) mitä ruotsissa oli tapahtunut vanhuksille, oli käynyt mieshoitaja vähän "hoitamassa". Oksettavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tajua, että esim 20 vuoden pääsyä vanhuksia on paljon vähemmin, koska syntyvyyskin vähentyy koko ajan. Me 40-50 luvuiila syntyneet emme ole enää teidän vastuksinanne.
Seuraavat sukupolvet pienenevät radikaalisti koko ajan. Huoltosuhde huononemaan entisestään, joten myös nykyisten 40-50-luvulla syntyneiden pitäisi kantaa kortensa kekoon, että jättivät tällaisen yhteiskunnan tuleville sukupolville. Sieltähän nuo päättäjät löytyvät nykytilan ahdinkoon. Ahne sukupolvi vei kaiken, työt ja rahat tulevilta sukupolvilta, joten he eivät päässeet töihin ja hankkimaan lapsia.
Onhan nyt ollut vuosikymmeniä aikuisina -60, -70, -80 ja jopa -90 lukulaisia! Äänestämään on päässyt jokainen! Kukahan se tässä oikein onkaan sössimässä koko kansantaloutta nurin?
Nykyään on jotkut kriteerit vanhemmuudellekin ja niille olosuhteille, joissa lapset kasvavat. Lapset tehdään myös entistä iäkkäämpinä. Jos vanhempien illat menevät vanhusten hoitoon, kuka kasvattaa lapset nykykriteereillä? Tai otapa sekoileva, rivoja puhuvat, lattialle sylkevä ja kasvoja raapivat mummo kotiisi asumaan. Mitä siihen sanoi lastensuojelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tajua, että esim 20 vuoden pääsyä vanhuksia on paljon vähemmin, koska syntyvyyskin vähentyy koko ajan. Me 40-50 luvuiila syntyneet emme ole enää teidän vastuksinanne.
Seuraavat sukupolvet pienenevät radikaalisti koko ajan. Huoltosuhde huononemaan entisestään, joten myös nykyisten 40-50-luvulla syntyneiden pitäisi kantaa kortensa kekoon, että jättivät tällaisen yhteiskunnan tuleville sukupolville. Sieltähän nuo päättäjät löytyvät nykytilan ahdinkoon. Ahne sukupolvi vei kaiken, työt ja rahat tulevilta sukupolvilta, joten he eivät päässeet töihin ja hankkimaan lapsia.
Onhan nyt ollut vuosikymmeniä aikuisina -60, -70, -80 ja jopa -90 lukulaisia! Äänestämään on päässyt jokainen! Kukahan se tässä oikein onkaan sössimässä koko kansantaloutta nurin?
Mitä puoluetta äänestän, että saadaan eläkehuijauspyramidi räjäytettyä juuri nyt?
Meillä suvussa lisäännytään nuorena ja eletään pitkään, joten elossa on useita sukupolvia yhtä aikaa.
Minun sukupolvelle on tullut niin omat vanhemmat kuin isovanhemmat hoidettavaksi yhtä aikaa, kun isovanhemmissa ei ole käynyt juuri ollenkaan poistumaa. Isovanhempani saivat vielä elää omien vanhempiensa poistumisen jälkeen omaa elämäänsä, mutta vanhemmilleni se ei enää ollut mahdollista ja nyt minun sukupolveni alkaa oikein kunnolla nähdä eliniän pitenemisen seurauksia jo ennestään pitkäikäisessä suvussa. Vaikka suurin osa on vielä ihan ok kunnossa, avun tarve on silti valtava, kun vanhuksien määrä on lähempänä kymmentä kuin viittä.
Ei oo mietitty asioida loppuun..miten voi hoitaa sairasta letkuiäkästä..sairaala vermeet pitäs olla...eutanasiaa toivon omaan aikaan.Ei hyvä päivää tätä köyhää suomea.Mennään takas vaivaistalo aikaan.Ei lääkäri palvelua,ei terv.hoitooo...
Vierailija kirjoitti:
Tässä vastuussa lapsille olisi iso kannustin tehdä monta jälkeläistä.
Eikös tätä Suomeen haluta.
Mun vanhemmat oli melko vanhoja kun saivat mut ja molemmat on jo aika raihnaisia ja avun tarpeessa. Itse olen 31v, ainoa lapsi. Olispa mukava tehdä liuta omia lapsia ja niitä hoitaessa hoitaa omat vanhemmat kokonaan. Töissäkin pitäisi jaksaa ja ehtiä käydä. Että enpä nyt tiedä kannustaako lapsen tekoon vai vähentääkö intoa entisestään.
Otpopurran lääke työttömyyteen - naiset kotiin vanhuksia hoitamaan. Ja sitten niille ei kerry eläkettäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan samalla tasolla kuin olen itse saanut lapsena hoivaa. Ihan turha odottaa, että lapsi hoitaisi vamhempaa, joka ei ole aikanaan hoitanut häntä.
Eli ruokit, puet, tarjoat asunnon, vaihdat vaipat, viet lääkäriin jne.?
Monilla on jäänyt tuohon tarjoat asunnon. Isosisarus hoitanut tai sitten on itse pitänyt pärjätä. Taaperokin pystyy moneen, kun on pakko. -eri
Vierailija kirjoitti:
Otpopurran lääke työttömyyteen - naiset kotiin vanhuksia hoitamaan. Ja sitten niille ei kerry eläkettäkään.
Miksi nämä koskee aina vain naisia?
Olen hoitanut sairasta veljeäni, isääni ja äitiäni (he ovat haudassa) sekä vuoroviikkovanhempana lapsiani työn ohessa. Olen nyt kuuskymppinen ja aivan poikki.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on jotkut kriteerit vanhemmuudellekin ja niille olosuhteille, joissa lapset kasvavat. Lapset tehdään myös entistä iäkkäämpinä. Jos vanhempien illat menevät vanhusten hoitoon, kuka kasvattaa lapset nykykriteereillä? Tai otapa sekoileva, rivoja puhuvat, lattialle sylkevä ja kasvoja raapivat mummo kotiisi asumaan. Mitä siihen sanoi lastensuojelu?
Meillä oli juuri tällainen dementikkomummu. Lisäksi oli päivittäin hyvin väkivaltainen. En tiedä kuinka lapset olisivat selvinneet hänen meillä asumisesta traumatisoitumatta.
Minä en halua, että minun poikani tai miniäni hoitavat minua. Meillä on nyt erinomaiset välit, mutta ei kiitos hoitosuhde. Kaikki käyvät töissä ja osa vuorotöissä.
Naurattaisi, jos ei itkettäisi tuo (nuorten) miesten rehellisyys: vanhemmat kuuluu hoitaa kotona (eli ei miesten maksamilla verorahoilla), mutta naisten kuuluu hoitaa ne vanhukset (eli ei miesten itse).
Tähän kun yhdistää (nuorten) miesten vaatimuksen siitä, että naisten tulee maksaa menoista puolet ja sen, että naimisiin ei haluta (koska mahdollinen elatusvelvollisuus ja eron sattuessa tasinko), niin huhheijaa. Vanhemmilla sukupolvilla oli sentään kunnia-asia hoitaa puolisonsa elatus, jos tämä hoiti kotia ja lapsia - ja usein myös tämän kotiäidin elatus oli jotenkin turvattu myös miehen kuoleman jälkeen.
Ollaan kyllä yhteiskuntana ihan pulassa, koska meillä ei ole mitään kotiäitiyhteiskuntaa, jossa miehet hoitaa elatuksen ja naiset hoivan. Kaikkea ei voi jättää niiden naisten harteille. Ei me voida olla sekä töissä että hoitaa lapset ja vanhemmat.
Eikä niillä miehillä välttämättä enää ole edes niitä vaimoja hoivaamassa. Meillä on eroja jo useammassa sukupolvessa. Yleensä omaishoitaja on kuitenkin se puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Suomen oma versio tradwife trendistä. Naiset kotiin kaitsemaan vanhuksia ja pilttejä. Seuraavaksi lähtevät sitten kunnalliset päiväkodit. Niiden karsinta on käynnistetty sopivasti. Miehiä ei hoiva-ala kiinnosta ja vielä vähempää omaisten hoivaaminen. Kannattaa jatkossa kysellä Tinderissä, onko lähisukulaisia elossa, niin tietää sitten, keiden kanssa pääsee olemaan. Anoppi ja appi muuttavat sopivasti seinäntaakse hoidettavaksi.
Ollaan kieltämättä mielenkiintoisessa ja uudenlaisessa ihmiskokeessa, kun monella (naisella) on samanaikaisesti hoivavastuu omista kotona-asuvista pienistäkin lapsista ja samalla kasaantuu hoivavastuuta omista vanhemmista. Tämä sama ikäluokka on kuitenkin lähes kaikki töissä.
Olen seurannut töissä sivusta sitä, kuinka yhä useamman viisikymppisen naisen arkeen kuuluu myös ikääntyvien vanhempien asioista huolehtiminen. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Metatyöstä se alkaa. Mieskollegat eivät ole tuoneet samaa ainakaan ääneen ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaisi, jos ei itkettäisi tuo (nuorten) miesten rehellisyys: vanhemmat kuuluu hoitaa kotona (eli ei miesten maksamilla verorahoilla), mutta naisten kuuluu hoitaa ne vanhukset (eli ei miesten itse).
Tähän kun yhdistää (nuorten) miesten vaatimuksen siitä, että naisten tulee maksaa menoista puolet ja sen, että naimisiin ei haluta (koska mahdollinen elatusvelvollisuus ja eron sattuessa tasinko), niin huhheijaa. Vanhemmilla sukupolvilla oli sentään kunnia-asia hoitaa puolisonsa elatus, jos tämä hoiti kotia ja lapsia - ja usein myös tämän kotiäidin elatus oli jotenkin turvattu myös miehen kuoleman jälkeen.
Ollaan kyllä yhteiskuntana ihan pulassa, koska meillä ei ole mitään kotiäitiyhteiskuntaa, jossa miehet hoitaa elatuksen ja naiset hoivan. Kaikkea ei voi jättää niiden naisten harteille. Ei me voida olla sekä töissä että hoitaa lapset ja vanhemmat.
Eikä niillä miehillä välttämättä enää ole edes niitä v
Sepä se. Kannattaa muistaa seuraavissa vaaleissa, keitä äänestää. Konservatiivit toivovat kovasti vanhan hywän ajan takaisintuloa, missä koko suku asusteli samassa pihapiirissä tai paikkakunnalla. Sieltä maaseudun sontatuutista se tämäkin idea lienee siinnyt.
Entisaikaan tosiaan miniät hoivavasivat, kun olivat päässeet hyviin naimisiin. Rahat kulkivat suvussa eikä niitä annettu kunnan vanhainkodille. Ottavat kait edelleen 80-90% vanhuksen varallisuudesta hoitopaikkaa vastaan. Monet maalaiset ovat hoitaneet asiat niin, että isoilta tiloilta lähdetään vasta jalat edellä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kieltämättä mielenkiintoisessa ja uudenlaisessa ihmiskokeessa, kun monella (naisella) on samanaikaisesti hoivavastuu omista kotona-asuvista pienistäkin lapsista ja samalla kasaantuu hoivavastuuta omista vanhemmista. Tämä sama ikäluokka on kuitenkin lähes kaikki töissä.
Olen seurannut töissä sivusta sitä, kuinka yhä useamman viisikymppisen naisen arkeen kuuluu myös ikääntyvien vanhempien asioista huolehtiminen. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Metatyöstä se alkaa. Mieskollegat eivät ole tuoneet samaa ainakaan ääneen ilmi.
Mitään hoivavastuuta ei ole, eikä omaishoitajuus lankea kenellekään automaattisesti. Toisekseen kaunosieluiset puheet sukupolvien välisestä perhehoivasta kannattaa nekin unohtaa. Dementikon hoitaminen vaatii 24/7 läsnäoloa. Se on vähän eri asia kuin maksella kahdeksankymppisen mummelin laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Moni nuori pääsee työelämään kiinni vasta yli 30 vuotiaana ja uskaltaa tehdä lapsia vasta sitten. Pahimmillaan vaihtaa vaippoja sekä vanhemmilleen että lapsilleen.
Niin vanhemmilleen, töissä laitoksessa vanhuksille ja omille lapsilleen. Että kiitti vit.. yhteiskunta.
Mä olen taas illan juossut osastolla, missä mun pitäisi ehtiä tarjoilla ruoat, tiskata ja siivota kuten sairaalassa siivotaan, kaikki tilat päivittäin, aseptista työjärjestystä noudattaen. Sen sijaan jätin kaikki muut työni tekemättä, ruokailuja lukuunottamatta, koska meillä oli yksi ehtivä, kävelevä ja paskalla maalaava muistisairas, joka maalaushommiensa ohessa (2 pyörätuolia, käytävä, wc, huone, oma sänky, naapurin sänky, naapuri ja ukko itse) ehti mm irrottaa lavuaarin alta viemäriputken, käsin. Ja ihmettelijöille, psykiatrin puute aiheuttaa kaikenlaista lieveilmiötä, mm oikeanlaisen lääkityksen puutteen.
Että on se aika paljon raskaampaa kuin pikkulapsiaikaan, kun pikkulapsen älyyn ja touhukkuuteen yhdistyvät aikuisen voimat ja itsemääräämisoikeus. Onnea vaan tulevaan kaikille.