Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen
Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että odotatte perintörahoja vanhenevilta vanhemmiltanne, ostakaa yksityiseltä laadukasta ja kiireetöntä kotihoito palveluja heille. Molemmat voittaa, ja tuette samalla suomalaisia yrityksiä. Ihmettelen aina rahojaan pihtaavia vanhuksia, jos vain rahaa on, niin itse aion ainakin ostaa palveluja vanhana, lasten kanssa sitten keskitytään muutoin yhdessäoloon.
Tarkoitit varmaan, että vanhus ostaa palvelut.
Kyllä, sitä että vanhusten rahat käytetään palveluiden hankkimiseen. Ei niin, että niitä säästetään sen vuoksi, että perintöpotti olisi isompi. Kun sitäkin valitettavasti näkee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy niiden, joilla on vain poikia?
Häh?! Miten se lasten sukupuoli asiaan liittyy?!?
Onko mennyt ohi että miehet, varsinkin nuorempi sukupolvi on taas sitä mieltä että akkojen kuuluu hoitaa? Miehensä, lapsensa, vanhuksensa ja päivätyönsä.
Suurten ikäluokkien eläkekusettajia on varmaan motivoivaa hoitaa. Maksattanut pitkän seniorilomansa nuoremmillaan ja sitten vielä täysihoito siihen päälle.
Mielestäni myös kunnan kotihoidon pitäisi olla paikalla se 20 min, mistä maksetaan tai laskuttaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Homma menee siihen, mitä se oli vielä 1960-luvun alussa.
Lapsilla oli velvollisuus huolehtia vanhojen vanhempiensa hoivasta.
Joko palkkasivat 24/7 hoitajan tai ottivat kotiinsa asumaan tai muuttivat vanhempien luo tai maksoivat yksityiseen vanhuslaitokseen koko summan.
Sisarukset toki kaikki osallistuivat.
Huomatkaa: tää systeemi lisäisi lapsilukua paljon. Ihmiset tekisi heille hoitajia.
En silti kannata. Kamalaa olla lastensa varassa tai kamalaa joutua vastaamaan vanhuksesta väkisin.
Itse en ainakaan hankkisi lasta itselleni hoitajaksi olivat lait mitkä tahansa. Lapseton usein kykenee kerryttämään säästöjä ja rahalla saa paljon varmemmin palveluita kuin pakottamalla lapsensa palvelijoiksi.
Luulen, että tuo pikemminkin vähentäisi lasten hankkimista. Lapset on hankittu ja hankitaan yhä vanhempina, joten taakka samanaikaisesti hoidettavista lapsista tai teineistä ja vanhuksista, tietenkin työuran ohella, olisi monelle liikaa ja useat epäilemättä kykenevät kyllä kuvittelemaan tilanteen ennalta. Ja jos olisi velvollisuus elättää vanhempiaan esimerkiksi hoivalaitoksessa (siellä Romaniassa tai vastaavassa ilmeisesti koska hinta?), siihen luonnollisesti tarvittaisiin rahaa, jota saa käymällä töissä, ei hankkimalla lapsia. Lapset tarvitsevat rahaa myös, ja jos olisi pakko rahoittaa vanhempien hoitolaitoksessa makuutus, ei olisi enää varaa lapsiin. Harva nykypäivänä haluaa tarjota lapselleen köyhän lapsuuden.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että odotatte perintörahoja vanhenevilta vanhemmiltanne, ostakaa yksityiseltä laadukasta ja kiireetöntä kotihoito palveluja heille. Molemmat voittaa, ja tuette samalla suomalaisia yrityksiä. Ihmettelen aina rahojaan pihtaavia vanhuksia, jos vain rahaa on, niin itse aion ainakin ostaa palveluja vanhana, lasten kanssa sitten keskitytään muutoin yhdessäoloon.
Vanhus, jolla on sekä rahaa että halua palkata ulkopuolista apua, ei muutukaan lapsilleen rasitteeksi. Ongelma on usein se, että vanhukselta puuttuu joko raha tai sitten halu. Vanhukselle on paljon mukavampaa, jos oma tytär/poika juoksee vanhuksen luona hoitamassa milloin mitäkin asiaa. Tällainen vanhus saattaa pyytää apua sellaiseenkin asiaan, minkä voisi tehdä vielä itsekin. Mutta kun se on niin mukavaa, kun tytär/poika tulee käymään. Ulkopuoliselta et voi edes odottaa, että jäisi vielä homman hoidettuaan juomaan kahvit ja kuuntelemaan, miten kerrot naapurin Marjatan pojantyttären edesottamuksista tai taloyhtiön hallituksen tekemistä typeristä päätöksistä. Vaan kun tytär/poika tulee vaihtamaan telkarisi kaukosäätimeen pariston, tilanne on toinen. Eihän tällä nyt NIIN kiire voi olla, ettei ehtisi kupillista kahvia juoda!
Mun isälläni oli kaksi syytä, miksi ulkopuolinen apu ei kelvannut. Toinen oli just tuo, mistä edellä kirjoitin. Toinen oli sitten se, että 90+ huonosti liikkuva isäni huolehti 90+ muistisairaasta äidistäni. Isä ei halunnut, että kukaan ulkopuolinen pääsisi näkemään, miten huonosti he siellä pärjäävät. Isä kun kuvitteli, että äiti voidaan viedä väkisin hoivakotiin, ja isä oli aikoinaan luvannut äidille, että mihinkään laitoshoitoon äiti ei joudu. Vasta, kun äidin kunto meni tosi huonoksi, isäkin ymmärsi, että vaikka äiti välillä kärrättiinkin päivystykseen nesteytettäväksi, äiti tuli sieltä aina bumerangina kotiin. Nyt äiti on jo kuollut ja isälle kelpaa oikein hyvin ulkopuolinen apu. Ostaa tarvitsemansa palvelut yksityiseltä. On hyvin tyytyväinen saamiinsa palveluihin ja yksityisellä maksetaan vieläpä ajasta eikä käyntien lukumäärästä. Jos on ostettu tunti ja hoitajalla meneekin vähemmän aikaa, niin hoitaja istuu vaikka isän kanssa vanhoja valokuvia katselemassa. Hoitaja lähtee vasta sitten, kun tunti on kulunut. Mä käyn isän luona joka sunnuntai klo 14 kahvilla ja kun isä tietää tämän, niin hänen ei tarvitse soitella mulle pitkin viikkoa tehden tikusta asiaa, jotta saisi mut käymään. Eli nyt keskitytään mun kanssani juuri tuohon, mitä kommenttisi lopussa sanoit.
Sivusta mutta kiitos vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus, jolla on sekä rahaa että halua palkata ulkopuolista apua, ei muutukaan lapsilleen rasitteeksi. Ongelma on usein se, että vanhukselta puuttuu joko raha tai sitten halu. Vanhukselle on paljon mukavampaa, jos oma tytär/poika juoksee vanhuksen luona hoitamassa milloin mitäkin asiaa. Tällainen vanhus saattaa pyytää apua sellaiseenkin asiaan, minkä voisi tehdä vielä itsekin. Mutta kun se on niin mukavaa, kun tytär/poika tulee käymään. Ulkopuoliselta et voi edes odottaa, että jäisi vielä
Hienoa että isäsi ymmärtää ostaa nyt palveluja ja saatte aika sellaiseen yhdessäoloon mikä on teille molemmille antoisampaa.
Olen itse alalla, ja näen paljon sitä miten vaikeaa avun pyytäminen/ ostaminen vanhukselle itselleen on. Johtuu varmaan sukupolvikokemuksista ja liian sitkeästä itsepärjäämisen kulttuurista. Ymmärrän myös tuon, että on myös helpompi "juoksuttaa" omia lapsia kuin ulkopuolisia. Tässä kohtaa lasten rooli on tärkeä, heidän tehtävä on selventää vanhemmilleen mitä ja miten haluavat/ kykenevät auttamaan ja loput hommat teetetään ostopalveluiden kautta.
Yksityisellä puolella kotihoidossa on sellaisia toimijoita aika paljonkin, jotka myyvät nimenomaan aikaa ( esim 2 tuntia) ja se aika on kokonaan vanhuksen käytettävissä miten hän itse haluaa. Toinen haluaa tehdään kaikenlaista ja toinen taas vaan sitä, että istutaan ja rupatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhustenhuolto ulkoistetaan lapsille, silloin eläkeikää pitää alentaa roimasti. Hoidan nyt yli 90 -vuotiaita vanhempiani ja työelämä ei jousta yhtään. Jos joudun viemään vanhempiani lääkäriin joudun ottamaan palkatonta vapaata, samoin kaikki muut päivät kun tarvitaan siivousta tai kaupassakäyntiä tai jotain muuta. Eläkeikä on pakko alentaa 45 vuoteen että ehtii hoitaa niitä vanhuksia. Ongelma on myös se että kaikilla ei ole lapsia, eikä lapsenlapsia, jotka hoitaisivat.
Et ole kuullut että siivousta voi ostaa? Se on arvonlisäverotonta vanhuksille. Kaupat tuovat ruokaostokset kotiin. Hoivapalveluita voi ostaa, on kymmeniä yksityisiä yrityksiä joista voi ostaa mitä tarvitsee. Kotitalousvähennyksen saa niistä ja siivouksesta.
Et ole kuullut vähävaraisista vanhuksista, joilla ei ole varaa tuohon. Et taida olla myöskään kuullut pienituloisilta ihmisistä, joilla ei ole varaa tuohon. Etkä ole tainnut kuulla siitäkään että juuri nämä ryhmät eivät saa lainkaan kotitalousvähennystä, kun heille ei kerry verotettavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.
Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien vanhempaani.
N55
Hyvä ihminen, lyö jo nyrkkiä pöytään ja sano että nyt riittää. Ei sinun tarvitse jaksaa tuossa tilanteessa. Miehen voit pistää pihalle jos ei hänestä mitään apua ole. Vanhemmastasi teet huoli-ilmoituksen ja kerrot oman tilanteesi. Älä kuuntele hänen vastustustaan. Lapsestasi ja itsestäsi huolehdi niin hyvin kuin jaksat. Sairauslomaa töistä. Ei tarvitse jaksaa. Oletan että lapsesi on vanhempi kuin leikki-ikäinen. Hän kyllä voi osallistua kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien vanhempaani.
N55
Hyvä ihminen, lyö jo nyrkkiä pöytään ja sano että nyt riittää. Ei sinun tarvitse jaksaa tuossa tilanteessa. Miehen voit pistää pihalle jos ei hänestä mitään apua ole. Vanhemmastasi teet huoli-ilmoituksen ja kerrot oman tilanteesi. Älä kuuntele hänen vastustustaan. Lapsestasi ja itsestäsi huolehdi niin hyvin kuin jaksat. Sairauslomaa töistä. Ei tarvitse jaksaa. Oletan että lapsesi on vanhempi kuin leikki-ikäinen. Hän kyllä voi osallistua kotitöihin.
Ihan totta, nyt ajattelet itseäsi ja järjestät loppuelämäsi mukavammaksi. Miehelle kunnon puhuttelu, samoin vanhemmallesi. Alat elää helpompaa elämää.
Ja mitenkähän tämä vanhusten sijoittaminen lastensa hoidettavaksi onnistuu tänne monen tuhannen kilometrin päähän?
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen omaisuus laitetaan rahoiksi ja sitten niillä rahoilla maksetaan hoitokoti. Tässä maassa ei ole enää mahdollista antaa vanhushoitoa rikkaille vanhuksille veronmaksajan rahoilla. Eipä tule perintöveroa kun ei jää mitään perittävääkään. Niillä joilla ei ole omaisuutta, valtio joutuu hoidon edelleen maksamaan.
Tuo johtaa huonoon asiaan taviksille.
Tavalliset ihmiset ei enää säästä yhtään mitään, joten isot firmat tienaavat, kun kaikki asuu vuokralla.
Mitä hyötyä on elää säästeliäästi, jos säästöt käytetään hoivaan, jonka tuhlanneet saavat ilmaiseksi
Ei kannata tietenkään säästää myöskään perinnöksi jälkeläisille. Mitään ei kannata omistaa.
Hyvin varakkaat saavat vanhushoivan omaisuutensa tuotoilla. He tienaavat erinomaisesti, kun tavikset käyttää kaikki rahansa, kun perinnöksi ei kuitenkaan jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Ei kannata tehdä suuria muutoksia, kun olet tuossa kunnossa. Miksi hyvässä kunnossa oleva vanhempasi kaipaa apua?
Miehelle kunnon puhuttelu.
Miksi et pääse sairaseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vanhus, jolla on sekä rahaa että halua palkata ulkopuolista apua, ei muutukaan lapsilleen rasitteeksi. Ongelma on usein se, että vanhukselta puuttuu joko raha tai sitten halu. Vanhukselle on paljon mukavampaa, jos oma tytär/poika juoksee vanhuksen luona hoitamassa milloin mitäkin asiaa. Tällainen vanhus saattaa pyytää apua sellaiseenkin asiaan, minkä voisi tehdä vielä itsekin. Mutta kun se on niin mukavaa, kun tytär/poika tulee käymään. Ulkopuoliselta et voi edes odottaa, että jäisi vielä
Reippaalle ja tunnolliselle lampaalle: Ihan aiheesta oli tuo pelko isälläsi, että ei halunnut, että ulkopuolinen näkee, miten huonossa kunnossa oleva siellä huolehtii vaimostaan.
Meille tuli vastaavassa tilanteessa hankaluuksia.
Tuo kerran viikossa sinun käyntisi on aika vähän noin iäkkäälle vanhukselle. Voisitkohan olla siellä vaikka kerran viikossa yökylässä.
Minä ainakin koen, että säästän lapsilleni enkä hoitoani varten, jos ilman omaisuutta olevat saavat hoitonsa ilmaiseksi.
Ihmisten on pakko alkaa lahjoittaa omaisuutensa lapsilleen ajoissa.
Kurja heillä, joiden lapset ei ole kunnollisia, niin nähdä lasten alasmeno rahojen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Homma menee siihen, mitä se oli vielä 1960-luvun alussa.
Lapsilla oli velvollisuus huolehtia vanhojen vanhempiensa hoivasta.
Joko palkkasivat 24/7 hoitajan tai ottivat kotiinsa asumaan tai muuttivat vanhempien luo tai maksoivat yksityiseen vanhuslaitokseen koko summan.
Sisarukset toki kaikki osallistuivat.
Huomatkaa: tää systeemi lisäisi lapsilukua paljon. Ihmiset tekisi heille hoitajia.
En silti kannata. Kamalaa olla lastensa varassa tai kamalaa joutua vastaamaan vanhuksesta väkisin.
Ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien eläkekusettajia on varmaan motivoivaa hoitaa. Maksattanut pitkän seniorilomansa nuoremmillaan ja sitten vielä täysihoito siihen päälle.
Kummallista katkeruutta ja kateutta sinulla.
Olet ikärasisti. Ei he sille mitään voi, mihin ikäluokkaan syntyivät.
Saattaa syttyä sota ja tällaiset joutavat riidat väistyvät. Nähkää kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän tämä vanhusten sijoittaminen lastensa hoidettavaksi onnistuu tänne monen tuhannen kilometrin päähän?
Kyllä se ennen vanhaankin onnistui. Jos lapsella ei ollut varaa maksaa hoitomaksuja täysimääräisinä, niin sittenhän se lapsi voi muuttaa lähemmäs.
Suuret ikäluokat tottuivat siihen, että verovaroille on vastinetta; omat vanhempansa he ovat saaneet jo varhain "kunnalliskoteihin" eli vanhainkoteihin ja hoivan piiriin, koska laitoshoitoa oli helpompi saada. Silloinhan vanhainkotiin jouduttiin, nykyään sinne vasta tuurilla pääsee, jos on jo aivan muutenkin toinen jalka haudassa.
Nyt vanhukset eivät pääsekään pitkäaikaishoivaan, ja ollaan niiden 1-2 aikuisen lapsen kanssa ihmeissään, kun niiltä pitäisi saada apua, ja nehän penteleet eivät haluakaan hoitaa. Vaikka ihan vähän niille tiuskittiin ja annettiin tukkapöllyä.
Ikävä kyllä kerron kokemuksesta. Alzheimeria sairastava äitini ihmettelee, miksi lapset eivät pidä hänestä. Niin no mietipä sitä. Itse hän ei edes halunnut lapsia aikanaan, ja meille vahinkolapsille on kyllä tämän monesti kertonutkin.
Vanhus, jolla on sekä rahaa että halua palkata ulkopuolista apua, ei muutukaan lapsilleen rasitteeksi. Ongelma on usein se, että vanhukselta puuttuu joko raha tai sitten halu. Vanhukselle on paljon mukavampaa, jos oma tytär/poika juoksee vanhuksen luona hoitamassa milloin mitäkin asiaa. Tällainen vanhus saattaa pyytää apua sellaiseenkin asiaan, minkä voisi tehdä vielä itsekin. Mutta kun se on niin mukavaa, kun tytär/poika tulee käymään. Ulkopuoliselta et voi edes odottaa, että jäisi vielä homman hoidettuaan juomaan kahvit ja kuuntelemaan, miten kerrot naapurin Marjatan pojantyttären edesottamuksista tai taloyhtiön hallituksen tekemistä typeristä päätöksistä. Vaan kun tytär/poika tulee vaihtamaan telkarisi kaukosäätimeen pariston, tilanne on toinen. Eihän tällä nyt NIIN kiire voi olla, ettei ehtisi kupillista kahvia juoda!
Mun isälläni oli kaksi syytä, miksi ulkopuolinen apu ei kelvannut. Toinen oli just tuo, mistä edellä kirjoitin. Toinen oli sitten se, että 90+ huonosti liikkuva isäni huolehti 90+ muistisairaasta äidistäni. Isä ei halunnut, että kukaan ulkopuolinen pääsisi näkemään, miten huonosti he siellä pärjäävät. Isä kun kuvitteli, että äiti voidaan viedä väkisin hoivakotiin, ja isä oli aikoinaan luvannut äidille, että mihinkään laitoshoitoon äiti ei joudu. Vasta, kun äidin kunto meni tosi huonoksi, isäkin ymmärsi, että vaikka äiti välillä kärrättiinkin päivystykseen nesteytettäväksi, äiti tuli sieltä aina bumerangina kotiin. Nyt äiti on jo kuollut ja isälle kelpaa oikein hyvin ulkopuolinen apu. Ostaa tarvitsemansa palvelut yksityiseltä. On hyvin tyytyväinen saamiinsa palveluihin ja yksityisellä maksetaan vieläpä ajasta eikä käyntien lukumäärästä. Jos on ostettu tunti ja hoitajalla meneekin vähemmän aikaa, niin hoitaja istuu vaikka isän kanssa vanhoja valokuvia katselemassa. Hoitaja lähtee vasta sitten, kun tunti on kulunut. Mä käyn isän luona joka sunnuntai klo 14 kahvilla ja kun isä tietää tämän, niin hänen ei tarvitse soitella mulle pitkin viikkoa tehden tikusta asiaa, jotta saisi mut käymään. Eli nyt keskitytään mun kanssani juuri tuohon, mitä kommenttisi lopussa sanoit.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/