Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen
Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vanhusvihaa yllättävän paljon. Eivät nämä iäkkäät vanhemmat mitään niin pelkää kuin sitä, että joutuisi omaisten armoille ja monikaan ei haluaisi lapsiaan vaivata. Sinnittelevät yksin niin kauan kuin pystyy, ettei vaan olisi "vaivaksi". Tämä on omakokemukseni mutta tokihan niitä muunlaisiakin löytyy. Itse ainakin tunsin suurta sääliä ja hätää iäkkään äitini puolesta, ennen kuin pääsi pois. Ei ole jäänyt harmittamaan että auttelin sen minkä pystyin vaikka työelämässä olinkin. Vaan ei taida löytyä empatiaa eikä mitään muutakaan positiivista tunnetta nykyihmisiltä.
Toinen asia mitä ihmettelen, että kun täällä palstoilla on aina lapsettomille huudeltu, että kukas teidät sitten vanhana hoitaa kun ei ole niitä lapsia, niin ei kyllä näytä tulevaisuus kovin valoisalta niilläkään vanhuksilla joilla niitä lapsia on. Mieluummin karkaavat ulkomaille kuin että osallistuisivat iäkkäiden vanhempiensa el
No, ei kyllä kaikki nyt eläkkeellä olevat ole todellakaan omia vanhempiaan hoitaneet, osa on, mutta osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.
Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien vanhempaani.
N55
Voimia !
Yritä muistaa hoitaa itseäsi myös tuon kaiken keskellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, joten se siitä.
Heitteillejätöstä syyte jos ei hoida.
Ei tule. Ei ole lakia joka pakottaisi lapset hoitamaan vanhempiaan.
Ihan hyvin voi tulla sellainen laki. Ja varsinkin sellainen, missä lapsilla on velvollisuus elättää vanhempiaan ja maksaa heidän hoidostaan. Useimmissa Euroopan maissa lapset ovat nytkin elatusvelvollisia iäkkäistä vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käy niiden, joilla on vain poikia?
Pojat tai poika hoitaa vanhempiaan, ei omaishoito ole yksin naisten harteilla.
T: 70v vanhempiaan hoitanut mies omaishoitaja.
Kyllä se on ON NAISTEN HARTEILLA! Ihan tilastoista voit katsoa, että lähes kaikki omaishoitajat ovat naisia.
Tilastollisesti kyllä, koska tavallisin omaishoitaja on puoliso. Ja koska naiset elävät yleensä pidempään kuin miehet ja parisuhteessa nainen on yleensä nuorempi kuin mies, on ihan tavallista, että vaimo hoitaa miestään eikä päinvastoin. Noh, mun isäni oli äitiä pari vuotta nuorempi ja äidin omaishoitaja eli joskus näinkin päin.
Minä en hoida. Isoveljeni tuskin kiinnostuu myöskään. Kysyköön meidän juopolta pikkuveljeltä, itse opettivat sen juomaan ja pilasi mielenterveyden. Jos ei muuten niin postitetaan vanhemmat Purran nurkkiin hoitoon. Riivinrauta varmasti tulisi toimeen niiden kanssa, äänestävät persujakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi tulla sellainen laki. Ja varsinkin sellainen, missä lapsilla on velvollisuus elättää vanhempiaan ja maksaa heidän hoidostaan. Useimmissa Euroopan maissa lapset ovat nytkin elatusvelvollisia iäkkäistä vanhemmistaan.
Minä sinnittelen köyhyysrajalla työkyvyttömyyseläkkeeni kanssa. Ei minulta riitä rahaa maksaa vanhemman hoidosta. Jotain kykenen tekemään ja sitä teenkin, mutta en niin paljon mitä vanhempani haluaisi. Ja juu, sekin vaikuttaa, että minua ei kohdeltu asillisesti ollessani teini.
Vierailija kirjoitti:
Ei uutta auringon alla.
Kaipa tämä menee taas siihen, että lapset hoitavat vanhempansa ja lähinnä naiset.
Syntyvyys saadaan taas kuntoon ja avioerot vähenevät.
Perinteiset arvot ovat muutenkin taas kunniassa nousevalla sukupolvella.
Paljonko sinä maksaisit vaimollesi palkkaa ja eläkettä?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ON NAISTEN HARTEILLA! Ihan tilastoista voit katsoa, että lähes kaikki omaishoitajat ovat naisia.
Tilastollisesti kyllä, koska tavallisin omaishoitaja on puoliso. Ja koska naiset elävät yleensä pidempään kuin miehet ja parisuhteessa nainen on yleensä nuorempi kuin mies, on ihan tavallista, että vaimo hoitaa miestään eikä päinvastoin. Noh, mun isäni oli äitiä pari vuotta nuorempi ja äidin omaishoitaja eli joskus näinkin päin.
Ei ole pelkästään naisten pitkäikäisyydestä kiinni vaan esim. vammaisen/vammautuneen/sairaan puolison tai lapsen omaishoitaja on yhä suuremmalla todennäköisyydellä nainen.
Vanhemmat on olleet kuolleena reilu 30 vuotta, joten kannatan ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei toki sitten kerätäkään veroja tähän malliin. Eivätkä naiset käy töissä. Kovin on meno toisenlaista kuin Suomessa.
ihan vapaasti,
omat vanhemmat poltettu
t. lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että odotatte perintörahoja vanhenevilta vanhemmiltanne, ostakaa yksityiseltä laadukasta ja kiireetöntä kotihoito palveluja heille. Molemmat voittaa, ja tuette samalla suomalaisia yrityksiä. Ihmettelen aina rahojaan pihtaavia vanhuksia, jos vain rahaa on, niin itse aion ainakin ostaa palveluja vanhana, lasten kanssa sitten keskitytään muutoin yhdessäoloon.
Tarkoitit varmaan, että vanhus ostaa palvelut.
Kyllä, sitä että vanhusten rahat käytetään palveluiden hankkimiseen. Ei niin, että niitä säästetään sen vuoksi, että perintöpotti olisi isompi. Kun sitäkin valitettavasti näkee..
Ei lapset voi tilata palveluja, jos vanhempi ei halua. Vielä vähemmän heillä on pääsyä vanhemman pankkitilille. Aihe taitaa olla sinulle vieras, kun noin päättömiä ehdotuksia esität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään moni eläkeläisen lapsi on työtön. Ei 595 työmarkkinatuella mitään makseta, hyvä kun edes oma vuokra ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Palataan aikaan 70-luvun, jolloin vanhukset hoidettiin vielä kotona.
Muistan 70-luvulta kun lapsuuden kodissani asui jopa neljä sukupolvea, kun isomummi eli ja asui meillä kotona. Jopa talo on rakennettu useamman sukupolven tarpeisiin.
Sinulla on ollut rikkaat vanhemmat, kun ovat moisen ökykartanon saaneet rakennettua. Vai tyhjensikö vanhempasi isovanhempien tilit talon rakentamiseen? Ennen se ei tainnut olla niin nuukaa kenen pankkitilillä käytiin.
Se ei ollut UUTINEN vaan KOLUMNI. Tunnista tejstityyppi ha ymmörrä sen sisältö, ap.
Ja kuten jokainen tajuaa, moista pakkoa ei ole eikä tule.
En minä kuvittele lasteni mua hoitavan ja vaikeaa se olisikin kun hajallaan asutaan.
Vaihtoehtoja on ja ne otetaan käyttöön. Pakko ottaa tai incel-muumioiden mätäneminen estää asumisen taloyhtiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkäs
Se on kyllä totta. Mä ajattelin tässä lähinnä vanhusten omaishoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LIstaa ne maat ja linkki lakeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on olleet kuolleena reilu 30 vuotta, joten kannatan ehdottomasti.
Kukas sua hoitaa? Vai teetkö itsarin.
Seuraavaksi ikäsyrjintä työmarkkinoilla laajenee lisääntymisikäisistä naisista myös niihin, joiden vanhemmat alkavat olla vanhuksia. Naisiinhan tämä vaikuttaa, ei miehiin.