Miksi perintövero muka tulisi poistaa?
Kyseessä on joka tapauksessa ns. ilmaista rahaa jonka eteen ei ole tarvinnut tehdä muuta kun syntyä hyvään perheeseen. Mitä järkeä olisi luopua tuosta verosta?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Moni unohtaa, että nytkin maksetaan kaikesta omaisuuden myynnistä saadusta voitosta 30 - 34% luovutusvoittoveroa. Koskee kaikkea muuta omaisuutta paitsi oman asunnon myyntivoittoa, jos asunnossa on asunut itse kaksi vuotta.
Maksimiperintövero on 16%, alin luovutusvoittovero on 30%.
Älä levitä valheellista tietoa! Tällä hetkellä korkein perintöveroprosentti on 33.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero voi poistua, mutta tilalle tulee luovutusvoittovero, joka on korkeampi. Repikää siitä.
En tiedä onko tällainen tosiaan tulossa mutta vaikka ei olisi, niin kyllähän tuo rahat otettaisiin sitten jossain toisessa muodossa tai jostain toisesta paikasta pois, ei sitä vajetta tyhjällä voida paikata.
ps ja se rahan pois ottaminen jostain muusta voi olla monelle paljon pahempia asia, ajatelkaapa vaikka jos se kustannettaisiin lopettamalla lapsilisät tai ilmainen kouluruokailu, niin luulen, että aika moni äänestäisi sittenkin, että "joo jätetään se perintövero kuitenkin ja otetaan se raha siitä".
Luovutusvoittovero onkin asiallinen ja oikeudenmukainen vero. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on varallisuutta, enkö saa itse päättää kenelle se siirtyy, kun kuolen? Miksi siitä pitää varastaa osa muille? Jos minä olen vaikka ostanut asunnon, jossa olen elänyt vuosikymmeniä, jossa lapseni on kasvanut ja asunut, joka on hänenkin koti. Miksi sen asunnon arvosta kuuluisi senttiäkään kenellekään muulle kuin minulle ja lapselleni?
Kuolemasi jälkeen sinä et omista mitään, eikä lapsesi ole tehnyt varallisuutesi eteen muuta kuin syntynyt. Et sinä eläessäsikään voi lahjoittaa jälkeläisellesi varallisuutta ilman veroja.
Tuntuu jotenkin unohtuvan, että alle 20 000 euron perinnöstä ei mene veroja ollenkaan, ja suurimmillaankin vain 19 %. Käytännössä jengi siis haluaa mahdollistaa sen, että Nalle Wahlroosin kaltaiset perijät ja toisten työstä hyötyvät voivat siirtää hyväksikäyttönsä hedelmät seuraavalle sukupolville, ja jatkaa köyhien kyykyt
Perintöveron korkein prosentti on nyt 33.
Aloitus on trolli, mutta perintövero on yksi 100% karseimmista veroista (ja niitähän riittää) tässä maassa. Liekö ihan maailman mittapuullakin uniikki juttu. Käsittämätön, suorastaan. Toinen lienee jo kertaalleen verottujen pienten eläkkeiden tulovero. Pahimmillaanhan tosiaan perijät ovat verojen kanssa vaikeuksissa, mikä ei liene se tarkoitus.
Ja edelleen - vaikka kaikesta verotetaan sinne tänne kehdosta hautaan, tämä maa on silti kusessa.
"Tuntuu jotenkin unohtuvan, että alle 20 000 euron perinnöstä ei mene veroja ollenkaan, ja suurimmillaankin vain 19 %. Käytännössä jengi siis haluaa mahdollistaa sen, että Nalle Wahlroosin kaltaiset perijät ja toisten työstä hyötyvät voivat siirtää hyväksikäyttönsä hedelmät seuraavalle sukupolville, ja jatkaa köyhien kyykyttämistä varallisuuden tuoman vaikutusvallan turvin. Niin ja että köyhät pysyvät köyhinä, koska nykyään jo yliopistokoulutuskin rahoitetaan velkarahalla tai isin rahapussilla. Harva köyhä haluaa tai pystyy ottamaan lainariskiä."
Mitedn niin NYKYÄÄN rahoitetaan yliopistokoulutus velkarahalla? Opintotuki ei ole kovinkaan vanha asia, vanhemmillani ei ollut sitä vaihtoehtoa. Minulla oli, joten persaukisten vanhempien lapsina otin lainaa, opiskelin ja tienaan nykyään lähes 100 000 € vuodessa. Mutta kyllähän niitä tekosyitä omaan köyhyyteen voi aina etsiä muualta kun itse ei vaan viitsi tehdä mitään. Paskat niistä tyypeistä yliopistoon on muutenkaan vaikka ei lainaakaan pitäisi ottaa jos laina muka on esteenä.
Vierailija kirjoitti:
ps ja se rahan pois ottaminen jostain muusta voi olla monelle paljon pahempia asia, ajatelkaapa vaikka jos se kustannettaisiin lopettamalla lapsilisät tai ilmainen kouluruokailu, niin luulen, että aika moni äänestäisi sittenkin, että "joo jätetään se perintövero kuitenkin ja otetaan se raha siitä".
Kouluruokailu maksulliseksi Amerikan malliin ja kouluihin pienet lukukausimaksut joka ikiselle. Kettujako minä jonkun toisen penskan kouluruokia maksan, kun ei omia ole.
"Vaan kas kummaa, jos kuolet ja jälkeläinen perii jääkaappisi, hän joutuukin maksamaan siitä taas ihka uudet verot."
Kyllä koska siinä ei ole kyse minkään myymisestä vaan antamisesta ilmaiseksi. Kun joku hyötyy saamalla jotain ilmaiseksi niin valtio ottaa siitä välistä veroa perintöveron tai lahjaveron muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni unohtaa, että nytkin maksetaan kaikesta omaisuuden myynnistä saadusta voitosta 30 - 34% luovutusvoittoveroa. Koskee kaikkea muuta omaisuutta paitsi oman asunnon myyntivoittoa, jos asunnossa on asunut itse kaksi vuotta.
Maksimiperintövero on 16%, alin luovutusvoittovero on 30%.
Älä levitä valheellista tietoa! Tällä hetkellä korkein perintöveroprosentti on 33.
Tuo koskee vain kaukaisempaa sukua ja niitä jotka eivät ole sukua ollenkaan. Rintaperillisten korkein veroprosentti on 16.
Jos vaikka Ruotsin malli. Kiinteästä omaisuudesta vero vasta kun sen myy? Loppu normaalin pääomatuloverotuksen kautta mikä ei välttämättä ole edullisempaa kuin nykyinen perintöveromalli.
Ymmärrän että perinnöstä ja lahjasta maksetaan veroa sillä se on vastikkeeton saanto. Lisäksi perintöveron määrää voi pienentää tehokkaasti verosuunnittelulla.
Käytännössä jokainen kerta kun euro vaihtaa omistajaa, niin siitä maksetaan jonkinlaista veroa. Jos rahaa verotettaisiin vain kerran, niin emme olisi voineet kerätä veroja vuosikymmeniin.
Jos tietää jon että saamassa verotettavaa perintöä eikä halua veroja maksaa niin kannattaa ilmoittaa henkilölle, joka olisi perintöä antamassa, että tekee testamentin vaikka hyväntekeväisyyteen, niin välttyy verojen maksulta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero voi poistua, mutta tilalle tulee luovutusvoittovero, joka on korkeampi. Repikää siitä.
En tiedä onko tällainen tosiaan tulossa mutta vaikka ei olisi, niin kyllähän tuo rahat otettaisiin sitten jossain toisessa muodossa tai jostain toisesta paikasta pois, ei sitä vajetta tyhjällä voida paikata.
Luovutusvoittovero onkin asiallinen ja oikeudenmukainen vero. Eri.
Ei sekään ole aina tasapuolinen. Se suosii niitä jotka haluavat ja kykenevät ottamaan vastaan omaisuutta jonka voivat säilyttää. He saavat omaisuutta verotta. Kun taas ne jotka syystä tai toisesta joutuvat tai haluavat myydä perittyä omaisuuttaan maksavat vastaavasti sitten entistä enemmän.
Luovutusvoittoveroon siirtyminen siis jakaisi perillisiä entistä enemmän kahteen eri kastiin. Toisiin jotka eivät enää veroa maksa lainkaan ja toisiin jotka maksavat entistä enemmän.
"Aloitus on trolli, mutta perintövero on yksi 100% karseimmista veroista (ja niitähän riittää) tässä maassa. Liekö ihan maailman mittapuullakin uniikki juttu. "
No ei todellakaan ole uniikki. Se on ihan yleinen vero ympäri maailman. Myös mm. USA:ssa on perintövero.
Haisee rahastukselle. Tulee vain ongelmia kun muut kuolee.
"Jos vaikka Ruotsin malli. Kiinteästä omaisuudesta vero vasta kun sen myy?"
Suosii niitä joilla on varaa pitää se saatu omaisuus.
Oli malli melkein mikä vain niin se hyödyttää yleensä eniten rikkaita ja vähiten köyhiä.
Perintövero estää keskiluokkaa rikastumasta, jolloin miljonäärit jja miljardöörit saavuttavat entistä enemmän mm. päätösvaltaa. Valta keskittyy siis yhä pienemmälle porukalle perintöveron takia. Tosirikkaat eivät veroja maksa.
"Perintövero on suurimmillaan 38%, ottaisit asioista selvää ennenkuin tulet perusteettomia väittämiä esittämään."
Yli miljoonan yli menevästä perinnön osuudesta rintaperilliset eli lapset maksavat 19% veroa. Se on se maksimi rintaperillisillä. Kaukaisemmilla sukulaisilla sitten enemmän mutta silloin ei enää puhuta mistään omaisuuden siirrosta sukupolvelta toiselle.
"Perintövero estää keskiluokkaa rikastumasta"
Miten ihmeessä? Jos miljoonaan euroon saakka rintaperillisen maksimivero on 16% ja 200 tuhanteen euroon saakka 13% niin miten ihmeessä se estää rikastumisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintö on tässä maassa jo moneen kertaan verotettu, vielä kerran pitää verottaa !
On minun palkkanikin verotettu ja heti kun käyn kaupassa, niin taas verotetaan! On se niin väärin.
Tajusit pointin ainakin osin. Jos ostat kaupasta nyt sitten vaikkapa jääkaapin, niin tietty maksat siinä samalla veroja. Sen jälkeen kun myyt käytetyn jääkaapin Tori.fissa ostohintaan, et maksakaan enää, eikä ostajakaan. Siitä omaisuudesta on jo maksettu kaikki verot kertaalleen, samoin kuin teidän kummankin palkkarahoista joita siihen olette käyttäneet.
Vaan kas kummaa, jos kuolet ja jälkeläinen perii jääkaappisi, hän joutuukin maksamaan siitä taas ihka uudet verot. Vaikka mitään arvonlisäystä tai uusia ansioita ei enää käytetylle, kaikki verot jo maksetulle jääkaapille ja sen suhteen syntynytkään
Oikeasti kukaan ei maksa perintöveroa jaakaapista, tämä esimerkki ontuu. Jos ostat jonkun asian hintaan 100e ja myyt 50e niin ei tuo ole edes tuloa, jota voisi verottaa.
Vierailija kirjoitti:
"Aloitus on trolli, mutta perintövero on yksi 100% karseimmista veroista (ja niitähän riittää) tässä maassa. Liekö ihan maailman mittapuullakin uniikki juttu. "
No ei todellakaan ole uniikki. Se on ihan yleinen vero ympäri maailman. Myös mm. USA:ssa on perintövero.
Joopa, jostain miljoonaluokan perinnöistä ja ylöspäin. Täällä joudut kuseen kun perit jonkun 200k tönön ja saat 50-60k laskun.