Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (887)

Vierailija
301/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeesta on vasta 6 arkipäivää,kun välissä oli juhannus,niin toisaalta se aika lyhyt aika,kun hakijoita varmaan kuitenkin satoja kaikkinensa.Eli ymmärrettävää ettå kestää.:)

Ei lainkaan ymmärrettävää. Valintakokeesta on mennyt jo kuukausi. Tämä soveltuvuuskokeeksi nimetty salaseuraosuus voisi hyvin jäädä pois. Ainakin pisteytyksen pitäisi olla läpinäkyvää ja pisteytyskriteerien selvillä ennen tätä soveltuvuuskoetta. Ei ole mitään soveltuvuuskokeita edes psykaan, logopediaan tai lääkikseen. 

Keitä ne pysäkkien pitäjät muuten on? Jäi vähän epäselväksi vaikka nimi kerrottiinkin. 

Opettajien soveltuvuuskoe on kieltämättä vähän kummallinen tässä maailmassa, jossa niitä ei vaadita juuri missään muualla. Lähi- tai sairaanhoitajillekaan ei taida enää olla soveltuvuu

Voi olla ihan koulun opeja näissä koulutusohjelmassa. 

Vierailija
302/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion myös todennäköisesti antaa palautetta valintakokeen haastattelijoista. Se koskee Tamperetta. Yksi haastattelija keskeytti mut kesken puheen, vaikka aikaa olisi ollut vaikka kuinka jäljellä. Meni ajatukset ihan sekaiset. Hän myös katsoi todella murhaavasti ja sekoili itse kysymyksissä. Olenko ainoa vai jäikö mahdollisesti muillekin huonoja kokemuksia? 

On lisättävä, että yksi haastattelijoista oli oikein positiivinen ja ystävällinen. Kolmas oli myös erittäin hapan ja arvostelevan oloinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeesta on vasta 6 arkipäivää,kun välissä oli juhannus,niin toisaalta se aika lyhyt aika,kun hakijoita varmaan kuitenkin satoja kaikkinensa.Eli ymmärrettävää ettå kestää.:)

Ei lainkaan ymmärrettävää. Valintakokeesta on mennyt jo kuukausi. Tämä soveltuvuuskokeeksi nimetty salaseuraosuus voisi hyvin jäädä pois. Ainakin pisteytyksen pitäisi olla läpinäkyvää ja pisteytyskriteerien selvillä ennen tätä soveltuvuuskoetta. Ei ole mitään soveltuvuuskokeita edes psykaan, logopediaan tai lääkikseen. 

Keitä ne pysäkkien pitäjät muuten on? Jäi vähän epäselväksi vaikka nimi kerrottiinkin. 

Opettajien soveltuvuuskoe on kieltämättä vähän kummallinen tässä maailmassa, jossa niitä ei vaadita juuri missään muualla. Lähi- tai sairaanhoitajillekaan ei taida enää olla soveltuvuu

Kummallista on opettajien sovarin epätieteellisyys. Esimerkiksi maanpuolustuskorkeakoulussa soveltuvuuskokeena käytetään psykologista monivalintatestiä, ja sille olisi mielestäni paikkansa myös sotealoilla.

Jos noilla pysäkeillä olisi edes kaksi haastattelijaa, jotka tekisivät hakijoista toisistaan riippumattoman arvionsa, niin uskaltaisin luottaa, ettei arvioinnissa paina päällimmäisenä hakijan pärstäkerroin.

Vierailija
304/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ja voidaan myös miettiä sitä, että onko yliopiston pääsykoe ollenkaan se paikka, jossa soveltuvuuskarsintaa pitäisi tehdä. Akateemisesta koulutuksesta voi valmistua monenlaisiin tehtäviin, joten lopullinen vastuu henkilön soveltuvuudesta haettuun työtehtävään on työnantajalla. 

Vierailija
305/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajankoulutukseen hakevilla on aina soveltuvuuskoe eli kukaan ei pääse todistuksella sisään.:)

Vierailija
306/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien soveltuvuuskoe on kieltämättä vähän kummallinen tässä maailmassa, jossa niitä ei vaadita juuri missään muualla. Lähi- tai s

Multa kysyttiin ekalla pysäkillä aiemmista opinnoista, motiiveista hakea opetusalalle ja edellytyksistä valmistua tavoiteajassa, joten en usko haastattelijan olleen psykologi. Mun käsitykseni on, että nämä kaikki olivat ko. koulutusalan opettajia.

Vierailija
307/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipusessa kasvatusalat edelleen päivittämättä :(

Vierailija
308/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein Joensuussa kokeen ja viimeinen haastattelija lymyili tietokoneensa takana ja oli tosi hymytön, (kaks muuta oikein ystävällisen oloisia) huomasin että se vaikutti muhun lisäten epävarmuutta ja tunsin itteni epätoivotuksi tms. En tiedä onko tää paras mahdollinen termi kuvaamaan, mutta anyway se tuntui jotenkin heikentävän mun suoritusta, ja nyt oon miettinyt oliko se ihan tarkoituksellista..?

Oon tehnyt sovsrib ennenkin ja sillon se fiilis oli tasaisen jännittynyt, mutta positiivinen jälkeenpäin. Nyt valitettavasti tuntui, että epäonnistuin c-pysäkillä ja se sössi koko kokeen 😔

Vierailija
309/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein Joensuussa kokeen ja viimeinen haastattelija lymyili tietokoneensa takana ja oli tosi hymytön, (kaks muuta oikein ystävällisen oloisia) huomasin että se vaikutti muhun lisäten epävarmuutta ja tunsin itteni epätoivotuksi tms. En tiedä onko tää paras mahdollinen termi kuvaamaan, mutta anyway se tuntui jotenkin heikentävän mun suoritusta, ja nyt oon miettinyt oliko se ihan tarkoituksellista..?

Oon tehnyt sovsrib ennenkin ja sillon se fiilis oli tasaisen jännittynyt, mutta positiivinen jälkeenpäin. Nyt valitettavasti tuntui, että epäonnistuin c-pysäkillä ja se sössi koko kokeen 😔

Mun mielestä luin joskus, että tästä on ihan tutkimustakin kuinka esim. haastattelijan hymy ja eleet vaikuttavat haastateltavan suoriutumiseen. 

Vierailija
310/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tein Joensuussa, mutta mulla kaikki haastattelijat olivat ystävällisiä ja jopa iloisia. Olin silti itse aika surkea B- ja C-pysäkeillä, mutta joka tapauksessa olen sitä mieltä, että koeasetelma on suosinut minua, jos sinua kohtaan joku haastattelijoista on ollut torjuva.

Vierailija
311/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa B pysäkillä oli tympeen oloinen haastattelija, mutta se saattoi johtua siitäkin, että vastasin siinä huonoiten, mikä teki hänestä tympeemmän oloisen. Varmaan mietti mikä tumpelo tuokin on, kun ei osaa mitään järkevää vastata. 

Vierailija
312/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin tää menee aika deepiksi, mutta on ehkä vain todellisuuksien eri tulkintoja. Kun mehän ei olla saatu niitä tuloksia, emmekä tiedä mitä ne nimenomaiset pysäkkien kysymykset mittaa, on vaan arveluja, vaikka onkin toi MAP-malli. Ei suus voida tietää, onko esim. epävarmuus tilanteessa negatiivinen vai positiivinen asia arvioinnin kannalta, sama juttu tilanteessa koetun itsevarmuuden kohdalla..

Vierailija
313/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tein Joensuussa, mutta mulla kaikki haastattelijat olivat ystävällisiä ja jopa iloisia. Olin silti itse aika surkea B- ja C-pysäkeillä, mutta joka tapauksessa olen sitä mieltä, että koeasetelma on suosinut minua, jos sinua kohtaan joku haastattelijoista on ollut torjuva.

Mulla oli Joensuussa B-pysäkillä tosi vakava haastattelija! Väitän että se oli syy miks se meni huonoiten mulla, koska A ja C pysäkin haastattelijat oli iloisia ja ne meni mulla tosi hyvin omasta mielestä😄

Vierailija
314/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit tääkin, että välittyykö haastattelijalle sun sisäinen kuten sinä sen koet vai ei..? Koska useinhan voi olla niin, työ vaikka kokee itsensä tyhmäksi ts. en saa sanotuksi mitään järkevää, ei toiset silti aattele niin.  

Vierailija
315/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saatais jo tuloksii, päästäis joko juhlimaan tai nuolemaan haavoja 🥺 mut ei enää roikuttais tässä epävarmuuden välitilassa 😂

Vierailija
316/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen mutuun ja yhden henkilön arviointiin perustuva valintakoe ei kuulu yliopistoon. Selkeät kriteerit ja pisteytys pitää olla tiedossa ennen koetta. Tai jos varsinaisen valintakokeen lisäksi halutaan testata soveltuvuutta, tulee se tehdä esim. oikeilla psykologisilla testeillä ja arvosteluasteikkona soveltuva/ei-soveltuva. Ja valinta tehtäisiin soveltuvista varsinaisen valintakokeen pisteiden perusteella. 

Vierailija
317/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvätkö tulokset ensin Vipusessa vai Opintopolussa?

Vierailija
318/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyvätkö tulokset ensin Vipusessa vai Opintopolussa?

Olen ymmärtänyt, että ensin Vipusessa, jonka jälkeen tulisi vasta opintopolkuun. 

Vierailija
319/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan niin, että tämän päivän osalta tulosten odottaminen on ohi? Olisiko jo joillekin päätös tullut?

Vierailija
320/887 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Map-mallista oli yliopiston sivuilla ja jossain olo myös vanhoista pisteytyksestä yleisesti.:)