Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko terveyskeskuksessa gynekologia, vai pitääkö vaihdevuosioireisiin hakea apua yleiskääkäriltä?

Vierailija
02.06.2024 |

Terveyskeskuksessahan saattaa olla nuoria lääkäriopiskelijoita, he tuskin ymmärtävät vaihdevuosioireiden päälle.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sos tunnuksesi niin varataan aika.  Täällä nämä hoituu.

Vierailija
2/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yleislääkäri ymmärtää vaihdevuosista? Ei mitään. Ne ei ymmärrä naisen hormonitoiminnasta eikä anatomiastakaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveyskeskuksissa yleensä ole mitään erikoislääkäriä kuin poikkeustapauksissa. Asia selviää aikaa varatessa. Pienissäkin paikoissa voi olla yksi "erikoistunut" neuvolaan ja muihin gynejuttuihin.

Vierailija
4/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin terkkarin yleislääkärille, joka tarvitteassa kirjoittaa lähetteen sairaalaan gynelle. Ihan sama kuin muittenkin erikoislääkäriä vaativien vaivojen kanssa.

Vierailija
5/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk:ssa yleislääkäri hoitaa, privalla gyne. Jälkimmäistä en suosittele ihan varauksetta, juuri maksoin liki 400 euroa mirenan asennuksesta.

Vierailija
6/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa antavat lähetteen erikoissairaanhoitoon?

Naisten gynekologiset vaivat olleet pitkälti yksityispuolen tutkittavia.   Tietysti yleislääkäri julkisilla voi sen lähetteen antaa sairauksissa.

Vierailija
7/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue uudestaan nyt oleva artikeli aiheesta Ilta-Sanomista.Soita sinne terveyskeskus heti huomenna ja kysy asiasta itse ,

Vierailija
8/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa terveyskeskuksessa on lääkäreitä jotka hoitavat myös naistentauteja. Sain lähetteen laskeumaleikkaukseen terveyskeskuslääkäriltä. Normaaliin tapaan tehtiin tutkimukset ja mittaukset kuten gynekologillakin. Terveyskeskuslääkärin tekemä lähete oli tarkka ja huolellinen. Tiedotkin täsmäsi naistentautien poliklinikan tekemän lekkausarvion kanssa. Leikkauskin toteutui nopeasti. 

Vierailija
9/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käydä terveyskeskuksessa pyytämässä lähete gynekologille. Järjetöntä touhua, koska naiset joutuvat säännöllisesti käymään gynekologilla. Jokainen nainen käymässä terveyskeskuksessa turhaan vain saadakseen lähetteen erikoislääkärille. Aina voi tietenkin mennä suoraan yksityiselle ja niinhän naiset tekevät ja joutuvat maksamaan heille pakollisista tutkimuksista ja hoidoista paljon enemmän kuin julkisella.

Vierailija
10/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan joku 25-vuotias lääkisopiskelija tiedä aiheesta yhtään mitään. Varsinkaan jos sattuu olemaan mies. Mene sitten tälle puhumaan vaivoistasi.

Vierailija
11/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin yleislääkärillä.

Vierailija
12/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää hyppyyttämistä. Ensin odotat saadaksesi ajan terveyskeskukseen. Sieltä lähete gynelle odotat myös sitä. Ja sitten saat hoitoa jos saat. 

Vierailija
13/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää hyppyyttämistä. Ensin odotat saadaksesi ajan terveyskeskukseen. Sieltä lähete gynelle odotat myös sitä. Ja sitten saat hoitoa jos saat. 

Mä en ois edes pystynyt odottamaan kuukausikaupalla. Myoomien takia vuosin 20 pv kuukaudessa. 

Vierailija
14/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain hormonikorvaushoitoreseptin yleislääkäriltä terveyskeskuksesta, lääkäri oli nuorehko mies. En nähnyt siinä suurta ongelmaa enkä kaivannut gynekologin erikoisosaamista. Tietysti jos haluaa mittauttaa hormoniarvojaan ja jos haluaa ultraäänitutkimuksen, kannattaa pyytää lähete. Itselleni oli tärkeintä saada tuo resepti, jolla saan lääkityksen, joka auttaa oireisiin. En tiedä, mitä sellaista olisin saanut gynekologilta, mitä en nyt tk:ssa saanut.

Lääkäri oli ihan ok ja tiesi kuitenkin jotakin tästäkin aiheesta, vaikkei tietenkään ole erikoistunut siihen.

"naiset joutuvat säännöllisesti käymään gynekologilla"

Kuinka niin joutuvat? En minä ainakaan, ja viime aikoina olen lukenut ihan gynekologienkin haastatteluja, joissa he ovat todenneet, että ellei ole syytä, ei rutiinisti tosiaan tarvitse käydä gynekologilla. En ole koskaan "harrastanut" säännöllisiä gynekologikäyntejä. Kierukan asennus ja poisto ovat ainoat gynekäyntini viimeisten 20 vuoden aikana.

Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. Minulle riitti resepti tk:n yleislääkäriltä, ja hormonikorvaushoito juuri minulle toimii juuri niin kuin toivoin.

Vierailija
15/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoidon määrääminen ei ole mitään rakettitiedettä, ei oikeastaan vaatisi minkäänlaista erikoisosaamista gynekologiasta. Jos nainen on yli 40-vuotias ja oireet tyypillisiä vaihdevuosioireita: unettomuus, kuumat aallot, nivel- ja lihaskivut, aivosumu, mielialan vaihtelut ja muutokset kuukautiskierrossa, senkun määrää ihon kautta annettavan korvaushoidon.

Vierailija
16/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle pääsee suht nopeasti, peruutusajalla jopa samana päivänä. 

Vierailija
17/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole terv.keskuslääkäreitä, piti mennä ylsityiselle,maksoi 320e,kun teki jonkun ultratutkimuksen lupaa kysymättä! 

Me naiset saadaan kärsiä! Kuukautiset, ehkäisy, raiskaus, raskaus, synnytys, synnytyselinten- ja rintasyövät, rintaliivit, vaihdevuodet ym.  Häpeämme vielä koko ikämme näitä asioita!

Vierailija
18/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain hormonikorvaushoitoreseptin yleislääkäriltä terveyskeskuksesta, lääkäri oli nuorehko mies. En nähnyt siinä suurta ongelmaa enkä kaivannut gynekologin erikoisosaamista. Tietysti jos haluaa mittauttaa hormoniarvojaan ja jos haluaa ultraäänitutkimuksen, kannattaa pyytää lähete. Itselleni oli tärkeintä saada tuo resepti, jolla saan lääkityksen, joka auttaa oireisiin. En tiedä, mitä sellaista olisin saanut gynekologilta, mitä en nyt tk:ssa saanut.

Lääkäri oli ihan ok ja tiesi kuitenkin jotakin tästäkin aiheesta, vaikkei tietenkään ole erikoistunut siihen.

"naiset joutuvat säännöllisesti käymään gynekologilla"

Kuinka niin joutuvat? En minä ainakaan, ja viime aikoina olen lukenut ihan gynekologienkin haastatteluja, joissa he ovat todenneet, että ellei ole syytä, ei rutiinisti tosiaan tarvitse käydä gynekologilla. En ole koskaan "harrastanut" säännöllisiä gynekologikäyntejä. Kierukan asennus ja poisto ovat aino

No se on oma asiasi, jos et huolehdi terveydestäsi.

Vierailija
19/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan joku 25-vuotias lääkisopiskelija tiedä aiheesta yhtään mitään. Varsinkaan jos sattuu olemaan mies. Mene sitten tälle puhumaan vaivoistasi.

Naisilla on oikeus pyytää aika naislääkärille, kun kyseessä on intiimivaivat.

Vierailija
20/64 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut todella hyvää hoitoa vaihdevuosioireisiin tk:n yleislääkäriltä. Ei kannata käymättä tuomita, etteivät osaisi mitään. Vaihdevuosioireiden hoitaminen on heille ihan arkipäivää,  et ole ensimmäinen sellainen potilas.