Kasvatusalan valintakoe 2025
Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.
https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e
Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe
Kommentit (887)
Musta se on ihan ymmärrättävää ,että kasvatusalalla on soveltuvuuskoe(koska se on ala missä ollaak ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa), mutta sitä välillä ihmettelen miksi sitå ei ole enään amk:iden sosiaali ja terveysaloilla.Mutta sit toisaalta soveltuvuuskoe on tosi lyhyt ,niin eihän se toki kerro kaikkea, mutta antaa jotain osviittaa.:)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni soveltuvuuskokeissa käynyt tiesi ennen koetta miten vastaukset pisteytetään? Kuinka moni tietää nyt? Eikö ketään häiritse se, että vaikka teemme valintakokeen, perustuu lopullinen valinta soveltuvuuskokeeseen, jonka pisteytys on todella hähmäistä.
Kyllä häiritsee etenkin kun varsinaisella valintakokeella voi ilmeisesti pyyhkiä perseensä soveltuvuuskokeen jälkeen. Jos aidosti haluaisimme, että alalle soveltumattomat putoavat pelistä pois niin kyllähän meillä olisi ihan oikeat psykologiset testit ennen opiskelua eikä pikapysäkkejä.
Mä hain monimuoto koulutukseen varhaiskasvatuksen kandiksi ja pysäkkejä oli vaan B ja C pysäkit ja vaikka kokemusta alalta jo onkin rutkasti niin mietin et voi silti käydä ettei soveltuvuuskoe mennyt niin hyvin että opiskelupaikka avautuisi 🙁
jotenkin nyt alkanut jännittää kun lukenut että tulokset voikin tulla nopeammin, mutta silti odottavan aika on kyllä pitkä
Millainen se vakaopen monimuotolinjan koe oli ja missä kaupungissa teit sen?Haitko ekaa kertaa?Mä hain useammalle vakaopen linjalle ja Tampereen yliopiston vakaopen normilinjalle,niin itse tein kokeen Tampereella "päivälinjalaisten kaa" ja se huomioidaan kaikissa hakukohteissani.Siellä oli 3 pysäkkiä jokainen kesti 5 min ja 3-4 kysymystä per piste.Muakin jännittää kovasti.
B pysäkin kysymyksiä mietin enemmän ja lisäilin vastaustani ajan puitteissa mut C pysäkin kysymykset oli jotenkin eri tavalla muotoillut ja niihin vastailu oli luontevampaanTein Joensuussa kokeen! Ja eka kertalaisena
Ja muakin jännittää miten käy,vaikka alan työkokemusta on kanssa reilusti ja opintojakin päälle 160 op..:)Musta koe oli haastava sen nopeuden takia näin konkarillekin.:)
Onko kenenkään opintopolussa tapahtunut mitään liikehdintää ?:)
Viime vuonna ainakin Tampereen monimuodon alin raja on ollut 49/n.88 ja Turun 53/n.88..Itse yllätyin että niihin ollut noin alhaiset rajat.Mutta ehkä on ollut sit haastava koe silloinkin. Joensuun viime vuoden rajaa en tiedä .
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä tuota vipusta. Voisiko joku kertoa siitä tyhmälle, mitä sieltä näkee ja voiko nähdä oman pääsemisen?
Tässä Tiktokissa oli mielestäni selvennetty hyvin Vipusen pointti: https://vm.tiktok.com/ZNdUomPkD/
Tuo aiemmin linkitetty Vipunen -sivu ei kerro todellakaan ajantasaisesti, milloin tulokset tulevat missäkin. Seuratkaa Omapolkua. 😊
Nou alhaiset pisteet johtuu siitä että myös viime vuonna pysäkkejä oli vähemmän kuin päivälinjalle pyrkiville. Eli ei voi vertailla keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna ainakin Tampereen monimuodon alin raja on ollut 49/n.88 ja Turun 53/n.88..Itse yllätyin että niihin ollut noin alhaiset rajat.Mutta ehkä on ollut sit haastava koe silloinkin. Joensuun viime vuoden rajaa en tiedä .
Pysäkkejä oli vähemmän monimuotoon pyrkiville, joten siksi pisteitäkään ei voinut saada yhtä paljon kuin päivälinjalle pyrkiville.
Joo mutta silti yllätti että noin puolet riitti monimuotolinjoilla sisään ja esim.tampereen päivälinjalle riitti 61/120 p,eli ei hirveätä eroa...Tuli mieleen noista tuloksistabettä itse sain tietåå päivälinjan 1 vaiheen tuloksen 2 viikkoa ennen monimuotoa eli voihan olla että ne tulee taas eri aikaan.
Itse hain molemmille linjoille niin tein päivälinjan kokeen joka huomioidaan myös monimuodon hakukohteissani.
Opintopolussa ei ainakaan mulla mitään liikettä, just katoin 😩 Viime vuonna tähän aikaan (vuorokausi aijemmin) oli jollain tullut palkit näkyviin ton aijemmin ketjun mukaan. Eli voikohan tää tarkoittaa ettei tulokset tuu ees torstaina..? Miten muilla, onko mitään muutoksia?
meen aamukahville..🥱
Mä kävin vähän ennen 8 katsomassa niin ei ollut mitään muutoksia. :/Toivottavasti tulokset tulisi viim.pe. Itse pohdin että voikohan ne tulla eri aikaan kun ainakin 1 vaiheen kohdalla eka tuli tieto päivälinjan 2 vaiheeseen pääsystä ja sit myöhemmin tieto monimuotolinjoista..Mutta vii 3.7 tulee kaikki tulokset.:)
Jodelissa on ainakin sanottu, että tulokset voivat tulla vaikka tunnin kuluttua palkkien ilmestymisestä. Eli parhaassa tapauksessa palkkien viivästyminen viime vuodesta ei tarkoita, etteikö tuloksia voisi tulla torstaina. Tai vaikka jo tänään. 😁
Vierailija kirjoitti:
Jodelissa on ainakin sanottu, että tulokset voivat tulla vaikka tunnin kuluttua palkkien ilmestymisestä. Eli parhaassa tapauksessa palkkien viivästyminen viime vuodesta ei tarkoita, etteikö tuloksia voisi tulla torstaina. Tai vaikka jo tänään. 😁
Voi miten ihanaa tietää! En vaan jaksais oottaa
Kyllä häiritsee. Oikea tapa olisi tehdä valinnat valintakokeen perusteella niin, että soveltuviksi todetut (soveltuva/ei-soveltuva), parhaiten valintakokeessa pärjänneet saavat opiskelupaikan.