Kasvatusalan valintakoe 2025
Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.
https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e
Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe
Kommentit (887)
Kävin vaihteeksi katsomassa opintopolkua,niin ei ainakaan itsellä näkynyt viälä palkkeja eikä tuloksia.:/
Ainakin itse olen ymmärtänyt että kyse on pikemminkin siitä onko hakija koulutettavissa alalle. Ei kenenkään tarvitse olla täysin valmis koulutusta varten.
Ainakin Joensuussa oli useita linjoja haastattelussa. Itse olin uef6. Paljon eri haastattelijoita siis.
Se että joku haastattelija oli tympeän oloinen, kuuluu täysin asiaan. Katsotaan miten pystyt vuorovaikuttamaan ja toimimaan kyseisessä tilanteessa. Opettajan työssä tilanne voi olla edessä vaikka haastavan huoltajan kanssa. Ja se ajan kertominen ja seuraaminen kuuluu sen haastattelijan tehtäviin, se kerrottiin sähköpostissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Map-mallista oli yliopiston sivuilla ja jossain olo myös vanhoista pisteytyksestä yleisesti.:)
Mut se et sanotaan perustuvan map-malliin, on tosi ympäripyöreetä. Ei se anna selkeää kuvaa miten se pisteytetään, etenkin kun tänä vuonna tuntui olevan tosi suppea koko kysymysten laatu verrattuna map-malliin.
Kannattaa tutustua siihen map-malliin. Haastattelukysymykset liittyi täysin map-mallin sisältöön ja sen myötä opettajan työhön. Mutta pisteytyksestä en osaa sanoa.
Mulla on sellainen muistikuva että jokaisessa(3 haastattelussa)maksimi 24 eli yht.72 p ja lisäksi sosiaalisuutta arvioidaan joka pisteellä mistä maksimi 24 p ja lisäksi kai jotain toista osiota arvioidaan jokaisessa haastattelussa ja naksimi 24 p ja jokaisesta pitää saada vähintään 4 p m,jotta voi päästä sisään. :) Toki en tiedä voiko pysäkkien määrä vaihdella päivälinjoilla,monimuotolinjalla (vaka)oli kuulemma vaan 2 pysäkkiä ja maksimi kai 88 p.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Map-mallista oli yliopiston sivuilla ja jossain olo myös vanhoista pisteytyksestä yleisesti.:)
Mut se et sanotaan perustuvan map-malliin, on tosi ympäripyöreetä. Ei se anna selkeää kuvaa miten se pisteytetään, etenkin kun tänä vuonna tuntui olevan tosi suppea koko kysymysten laatu verrattuna map-malliin.
Kannattaa tutustua siihen map-malliin. Haastattelukysymykset liittyi täysin map-mallin sisältöön ja sen myötä opettajan työhön. Mutta pisteytyksestä en osaa sanoa.
Niin mä puhuinkin nimenomaan pisteytyksestä😄 Kyllä se sisältö map-malliin kuitenkin liittyi!
Vierailija kirjoitti:
Vipusessa kasvatusalat edelleen päivittämättä :(
Tulokset tulee ensin Opintopolkuun.
Jodelissa joku väittää saaneensa palkit Jyväskylän erkkapedaan. Itselläni ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Jodelissa joku väittää saaneensa palkit Jyväskylän erkkapedaan. Itselläni ei ainakaan ole.
Minullakaan ei ole palkkeja sinne eikä muuallekaan.
Mullakaan ei ole, just tarkistin. Joensuu ja Erkka myös.
Mulla tuli siihen että Lisätietoja kohta mut pisteitä ei vielä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli siihen että Lisätietoja kohta mut pisteitä ei vielä!
Ootko hakenut pelkässä maisterihaussa vai kandi+maisteri? Tää Jodelin tyyppi olikin hakenut pelkkään maisteritutkintoon.
Joo jyu erkka maisterihaku kyseessä
H**** jos menee meillä kandi-maistereilla ens viikkoon..!!!
Itsellä ei näkynyt vieläkään mitään hain vakaopeksi.:)Toiv.huomenna.:)
Viime vuonna mulle tuli tieto opintopolusta (kandi+maisteri) sähköpostiin vasta klo 20 jälkeen. Jos tänä vuonna samalla tavalla nii huomenna illalla voisi olla asian suhteen viisaampi
En kyl tajuu mite nois menee näin kauan ku eiköhän sovarit pisteytetä aikalailla heti. Tai luulis et ku oot haastatellu viiskyt ihmist putkee ni et muista alkupään kavereista enää mitään ni paha sit jälkeenpäi antaa pisteitä :D Vois alkaa tapahtua jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeesta on vasta 6 arkipäivää,kun välissä oli juhannus,niin toisaalta se aika lyhyt aika,kun hakijoita varmaan kuitenkin satoja kaikkinensa.Eli ymmärrettävää ettå kestää.:)
Ei lainkaan ymmärrettävää. Valintakokeesta on mennyt jo kuukausi. Tämä soveltuvuuskokeeksi nimetty salaseuraosuus voisi hyvin jäädä pois. Ainakin pisteytyksen pitäisi olla läpinäkyvää ja pisteytyskriteerien selvillä ennen tätä soveltuvuuskoetta. Ei ole mitään soveltuvuuskokeita edes psykaan, logopediaan tai lääkikseen.
Jep mun mielestä sisään pitäis päästä niin, että valintakokeesta pitäis saada pistemäärä x, että pääset soveltuvuuskokeisiin. Sit soveltuvuuskokeet; joku oikeasti kaikille reilu pisteytys, psykologinen testi tms. Ja jos sen läpäisee, niin pääset niillä valintakoe pisteillä kouluun/jonoon. Turhauttavaa, että hyvillä valintakoe pisteillä ei tee tällä hetkellä yhtään mitään(paitsi sovareihin pääsy)..
Nykyäänhän myös taso vaikuttaa siihen mitkä 1 vaiheen rajat pisterajat on,siis mitä vaaditaan 2 vaiheeseen.Ja osassa kaupingeista voi olla yhteensä satoja haastateltavia kun osahan voi hakea vaikka vaan luokanopeksi jne,niin eihän se ole ihme että siinä kestää. Ja sit jos hakea vaikka erkkaopeksi ja luokanopeksi ja tai vakaopeksi yhteishaussa niin tekee kerran sen sov.kokeen ja se huomioidaan kaikissa mihin 1 vaiheen pisteet riitti..