On oikeasti todella alentavaa olettaa, että filippiiniläinen hoitaja on ihan onnellinen jossain peräkylällä jonne suomalainen ei lähde
Ihan todella törkeä ajattelutapa. Voi voi köyhät reppanat, ei nuo kehitysmaalaiset mitään harrastustoimintaa, kauppoja tai tekemistä kaipaa. Vanhan orjakaupan kaikuja oikein.
Kommentit (234)
Olen maalla kasvanut, enkä keksi yhden ensimmäistä harrastusta maaseudulta, joka ei ole toteutettavissa Helsingissä järkevään hintaan. Metsästystä ja purjelentämistä varten täytyy ajaa kohtuullisen matkan päähän, mutta on helposti silti toteutettavissa. Normaalit harrastukset ovat ehkä "erikoisuuksia" maaseudulla. Kuten sanottua, osalla ihmisistä elämä on siellä missä ovat ystävät ja sukulaiset, ja heistä erossa oleminen tuntuisi rangaistukselta. Ja mitä turvallisuuteen tulee, niin en päästä lapsiani vanhempieni luona maaseudulla yksin kävelemään koska ajoteillä kaahaillaan. En edes itse uskalla siellä kävellä hullujen kuskien takia.
En sanonutkaan että ei olisi toteutettavissa Helsingissä, mutta paljon kalliimpaa se on. Itse pelaan lentopalloa, sulkapalloa, käyn ryhmäliikuntatunnilla ja kuntosalilla. Niille vuosimaksu on yhteensä 60€. En varmaan ole kovin kaukana jos veikkaan että Helsingissä maksat saman jo kuukaudessa?
Tässä on juuri vihervasemmiston woke-pesun ydin. Ihmisoikeuksilla ostetaan äänestäjien suosio, mutta ketään ei oikeasti kiinnosta, voiko kukaan ulkomaalainen Suomessa koskaan hyvin.
Koskee kaikkia kansallisuuksia - myös virolaisia, joita erän vihreän poliitikon puoliso haukkui äskettäin loisiksi ja jätteeksi, eikä oikeasti lainvastaista touhua tuomittu edes oikeudessa. Kovin ovat olleet vihreät hiljaa koko tapauksesta. Sama suhtautuminen niillä on kaikkiin muihinkin vähemmistöihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa maissa mitään harrasteta. Ukkoa ja lapsia passataan, harva käy edes töissä. Täältä suomalainen ukko vaikka tuolta vanhainkodilta.
Kyllä käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Se palkkataso on kotimaahan verrattuna aika hulppea.
On todella. Sillä elättää koko suvun.
7/8 maailman väestöstä haaveilee hengissä pysymisestä. Onnellisuus on pienen osan tavoitteissa.
Kas kun ne filippiinot ym. kehmaalaiset eivät kykene kehittämään oman kotimaansa asioita kuntoon, että pitää lähteä valmiiseem pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.
Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.
Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia.
Olisin oikeutettu toimeentulotukeen, jos nostaisin opintolainan. En halua. Saan silti hyvin pienistä tuloista säästettyä.
EI mene läpi tuo tarinasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.
Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.
Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia.
No kun ulkkarit (nimenomaan keh.maalaiset) saa tukia ja avustuksia, mitä suomalaiset ei saa. Ihan ekaksi ne saa tilavan, uuden asunnon. Modernisti kalustettuna.
Ruokakaupassa voi katsoa, miten mämyillä riittää maksukykyä: kärry mätetään täyteen ruokaa ja muuta kamaa, hintoja vertailevat vain suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva noin sosiaalisesta kulttuurista kotoisin oleva jaksaa olla jossain peräkylillä yksin. Pelkkä raha ei korvaa yksinäisyyden aiheuttamaa tuskaa.
iPhonessa roikutaan videopuhelussa koko vapaa-aika. Niin olen nähnyt niiden tekevän.
Roikutaan muuten työajallakin, aikaeron vuoksi pitää lapsille ja koko suvulle soittaa ennen kuin menevät Manilassa nukkumaan. Puhelimessa saattaa olla videopuhelu auki samaan aikaan kun syöttävät asukasta, selitä siinä siitten etiikasta ja asukkaan oikeudesta yksityisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne asuu oikeesti kimppakämpässä ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhteydessä ja käydään siellä max parin vuoden välein.Rahaa lähetetään sinne kuukausittain.Kai
Mitä Kelan tukia saa ulkomaalainen joka saapuu maahan töihin? Aika outoa jos heti rupeaa saamaan tukia.
Jos kerran suomalainen ei lähde peräkylälle, niin miten siellä tarvitsee minkään maalaisia hoitajia, jos ei ole hoidettavia?
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin iloinen, että vanhempieni palvelutalossa pienellä paikkakunnalla on useampi filippiiniläinen hoitaja. He ovat ystävällisiä ja hyväntuulisia asukkaille ja meille omaisillekin.
Varmasti, silloin kun olet paikalla. Hymy on kulissi.
Noi kaukoidän morsmaikut lyö hynttyyt yhteen peräkammarin neitsytsuomalaisukon kanssa, jolla tulee hätä ja tarve saada edes lapsi.
Lapsi saadaan, eksoottinen morsmaikku vaikuttaa ensin nöyrältä, palvelevaiselta ja kivalta. Mutta loppujen lopuksi se kyllästyy ja lihoo äkäiseksi ämmäksi ja häipyy lapsineen kotimaahansa. Suomiukkeli jää yksin mökkiinsä kaljatölkkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, ihan samalla tavalla se filippiiniläinen maksaa Suomessa vuokraa, sähkön, ruuat ym mitä kaikki muutkin. Ei se täällä paljon lohduta laskeskella mitä niillä rahoilla saisi Filippiineillä kun todellisuus on se että ne rahat on pakko käyttää arkeen siellä missä asuu, eikä siitä jää paljoa jäljelle.
Harva niitä rahoja täällä käyttää aseen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran suomalainen ei lähde peräkylälle, niin miten siellä tarvitsee minkään maalaisia hoitajia, jos ei ole hoidettavia?
Toistaiseksi siellä on vanhenevaa väestöä. Mutta ei ole kauan. Suomalaiset on kuoleva kansa. Onneksi olen sen ikäinen ettei tarvitse olla sitä varmaankaan näkemässä.
Kiitos hyvästä pointista, ap!
Itse asiassa, kuulostaa kovasti orjakaupalta ja sen luomalta r'sismilta. Voisi kuvitella, että ksenofobia olisi automaattisesti johtanut r'sismiin ja r'sismi puolestaan orjakauppaan, mutta itse asiassa vasta kaupalliset tekijät loivat institutionaalisen r'sismin. Jotta voitiin pyörittää orjakauppaa - se oli taloudelle mannaa! - piti luoda hierarkiat eri alueiden ja eriväristen ihmisten erottamiseksi. Muutoinhan orjakauppa olisi ollut moraalisesti väärin.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa Suomessa on taloususkovaisten puolue/taloushierarkkisesti ajattelevien puolue sekä etnis-hierarkkisesti ajattelevien puolue lyöneet kättä päälle. En ollut ennen tätä aloitusta ajatellut sitä, että tässä ollaan kovasti lykkäämässä Suomea 1800-luvun alkupuoliskon ja sitä edeltäneen ajan anglosaksiseen meininkiin. Kamalat älämölöt on tulleet etnis-hierarkkisesti ajattelevien suunnalta, kun on tuotu esiin suomalaisten historiallista osallisuutta kolonialismiin, joka kuitenkin on ollut aika rajoitettua ymmärrettävistä syistä, mutta nyt ollaan globalisoituneessa maailmassa tuottamassa toden totta kolonialismia ihan viimeisintä Suomen peräkylää myöten. Näiden etnis-hierarkkisesti ajattelevien siunauksella.
Tällaisia ajatuksia kirvoitti aloitus. Kiitos siitä!
Kyllä ainakin täällä perähikiällä missä itse asun ukrainalaiset perheet on viihtynyt niin hyvin että ovat jääneet tänne asumaan, vaikka saisivat paikkaakin vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Haluaisinko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona, johonkin hommaan, koska olen Suomessa työtön? Paikan päällä siinä vieraassa maassa kuulisin, ettei kukaan halunnut sinne töihin. Varmaan olisi aika valju olo :(
Itse asiassa suomalaisia on lähtenyt. 1900-luvun alkupuolella Amerikkaan, 1960-70-luvuilla Ruotsiin - se selittää osaltaan Suomen väestörakenteen ongelmia ja väkiluvun laskua, joka olisi ilman maahanmuuttoa huomattavan dramaattinen. (Ottamatta kantaa siihen, onko m*hanmuutto ja minkälainen sellainen hyvä vaiko huono asia ja onko väkimäärän kasvu hyvä vai huono asia).
Suomalaisilta ei kysytty ennen 1990-lukua koskaan, "haluaisitko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona, johonkin hommaan, koska olet Suomessa työtön"? Ei ollut ruokaa, ei ollut elämisen edellytyksiä. Kymmenet ja sadattuhannet lähtivät, ja suurin osa jäi sille tielleen.
Sillä ei ollut mitään merkitystä, että "paikan päällä siinä vieraassa maassa kuulisit, ettei kukaan halunnut sinua sinne töihin". Esim. USA oli sangen r**sistinen maa, eikä suomalaisia todellakaan pidetty minään suosittuina skandinaaveina vaan laskettiin epäsuosituiksi itäeurooppalaisiksi. Ennen 1910-luvun loppua sitä paitsi laskettiin venäläisiksi, kun kerran keisarikunnan alueelta tultiin.
Ainoa syy, ettei suomalaisia nyt lähde ulkomaille massamitassa työttömyyden vuoksi, on se, että 1980-luvulta alkaen työttömyys ei ole merkinnyt nälkää ja kodittomuutta. Aiemmin "l***kaväestön" ongelma ratkesi maastamuutolla, nyt tuota mahdollisuutta ei tavallaan enää ole. (Ottamatta taaskaan kantaa siihen, onko tämä nykyinen asiaintila hyvä vai huono. toki sana "l***kaväestö" on ikävä, mutta se on termi, jota käytettiin ihan yleisesti ainakin 1900-luvun alkupuoliskolla, ja mahdollisesti myös 1960-70-luvuilla suuren Ruotsiin-muuton aikana.)
Meillä on nyt tuet, mikä estää sen, että suomalaiset tekisivät kuin tässä oletetut filippiiniläiset tai muut: että kotimaan työttömyyttä lähdetään pakoon ulkomaille.
Se on tietenkin järjetöntä, tässä nykytilanteessa, että samaan aikaan on työttömyyttä ja työvoimapulaa. Lieneekö koskaan historiassa ollut tällaista tilannetta?
Ps.
*=aa
**=a
*** = ii
Alkuperäinen viesti meni moderointiin.
Viherkupla-hesalaiselle on mahdoton hahmotustehtävä käsittää että elämä on elämää böndelläkin?
auton pitäminen vie sitten loputkin rahat vaikka olisi velaton romu.