Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On oikeasti todella alentavaa olettaa, että filippiiniläinen hoitaja on ihan onnellinen jossain peräkylällä jonne suomalainen ei lähde

Vierailija
26.01.2025 |

Ihan todella törkeä ajattelutapa. Voi voi köyhät reppanat, ei nuo kehitysmaalaiset mitään harrastustoimintaa, kauppoja tai tekemistä kaipaa. Vanhan orjakaupan kaikuja oikein. 

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispahan kerrankin puhdasta vettä juodakseen. Mutta ei, kun gethosta kerrankin pääsee pois niin on saatava kaikki herkut ja vähän päälle.

Vierailija
82/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Haluaisinko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona,  johonkin hommaan, koska olen Suomessa työtön? Paikan päällä siinä vieraassa maassa kuulisin, ettei kukaan halunnut sinne töihin. Varmaan olisi aika valju olo :(

Itse asiassa suomalaisia on lähtenyt. 1900-luvun alkupuolella Amerikkaan, 1960-70-luvuilla Ruotsiin - se selittää osaltaan Suomen väestörakenteen ongelmia ja väkiluvun laskua, joka olisi ilman maahanmuuttoa huomattavan dramaattinen. (Ottamatta kantaa siihen, onko m*hanmuutto ja minkälainen sellainen hyvä vaiko huono asia ja onko väkimäärän kasvu hyvä vai huono asia).

Suomalaisilta ei kysytty ennen 1990-lukua koskaan, "haluaisitko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona, johonkin hommaan, koska olet Suomessa työtön"? Ei ollut ruokaa, ei ollut elämisen edellytyksiä. Kymmenet ja sadattuhannet läht

Miten pihalla voikaan olla? Faktaa: suomalaisia duunareita ei enää oteta mihinkään, koska halvemmat tulijat on korvanneet heidät muissa Pohjoismaissa, jonne ennen lähdettiin. Ruotsi ei enää tarvitse suomalaisia autotehtailleen. 

Plus työmarkkinat on muuttuneet: kysyntää on asiantuntijoille, ei duunareille. Duunarina ei pääse lainkaan Jenkkeihin, jonne ennen muutettiin. Nykyään sinne ei niin vaan mennä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se palkkataso on kotimaahan verrattuna aika hulppea. 

Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.

Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.

Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia. 

Ne asuu oikeesti kimppakämpässä   ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhteydessä  ja käydään siellä max parin vuoden välein.Rahaa lähetetään sinne kuukausittain.Kai

Tämähän se.  Käytännössä siis jokainen tuontityöntekijä käytännössä vain köyhdyttää suomalaista yhteiskuntaa ja ainoa joka ehkä säästää, on ehtoja polkeva työnantaja. Valtio maksaa tuet, työntekijä lähettää rahat ulkomaille ja verotulot tänne on varsin pienet, kiitos naurettavan pienen palkan.

Vierailija
84/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.

Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.

Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia. 

Ne asuu oikeesti kimppakämpässä   ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhteydessä  ja käydään siellä max parin vuoden

Et ole kuullut että työssäkäyville maksetaan mm. asumistukea?  Tästä saa kiittää palkat nollatasolle polkeneita työnantajia, jotka ovat ulkoistaneet osan palkanmaksusta kelalle ja sossulle.

Vierailija
85/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se.  Käytännössä siis jokainen tuontityöntekijä käytännössä vain köyhdyttää suomalaista yhteiskuntaa ja ainoa joka ehkä säästää, on ehtoja polkeva työnantaja. Valtio maksaa tuet, työntekijä lähettää rahat ulkomaille ja verotulot tänne on varsin pienet, kiitos naurettavan pienen palkan.

Älkää nyt viitsikö puhua jatkuvasti paskaa mistään tukien maksamisesta. Ei niitä töiden perässä tulevat saa.

Vierailija
86/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olisit valmis jättämään lapsesi ja perheesi vuosiksi, jos saisit sen hulppean palkan? 

Vierailija
87/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Haluaisinko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona,  johonkin hommaan, koska olen Suomessa työtön? Paikan päällä siinä vieraassa maassa kuulisin, ettei kukaan halunnut sinne töihin. Varmaan olisi aika valju olo :(

Itse asiassa suomalaisia on lähtenyt. 1900-luvun alkupuolella Amerikkaan, 1960-70-luvuilla Ruotsiin - se selittää osaltaan Suomen väestörakenteen ongelmia ja väkiluvun laskua, joka olisi ilman maahanmuuttoa huomattavan dramaattinen. (Ottamatta kantaa siihen, onko m*hanmuutto ja minkälainen sellainen hyvä vaiko huono asia ja onko väkimäärän kasvu hyvä vai huono asia).

Suomalaisilta ei kysytty ennen 1990-lukua koskaan, "haluaisitko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona, johonkin hommaan, koska olet Suomessa työtön"? Ei ollut ruokaa, ei ollut elä

Miten pihalla voikaan olla? Faktaa: suomalaisia duunareita ei enää oteta mihinkään, koska halvemmat tulijat on korvanneet heidät muissa Pohjoismaissa, jonne ennen lähdettiin. Ruotsi ei enää tarvitse suomalaisia autotehtailleen. 

Plus työmarkkinat on muuttuneet: kysyntää on asiantuntijoille, ei duunareille. Duunarina ei pääse lainkaan Jenkkeihin, jonne ennen muutettiin. Nykyään sinne ei niin vaan mennä. 

Mikäköhän aiemmassa tekstissä on ristiriidassa sinun kirjoittamasi kanssa? Molemmat voivat pitää samaan aikaan paikkaansa, eivät vain samaan aikaan. Kyse oli historiallisesta vertailusta, jonka pointti oli siinä, että nyt tässä säälitään filippiiniläisiä tai muita mutta ei ajatella, että aika moni suomalainen on ollut tismalleen samassa tilanteessa. Jossa siis ei ole ollut vaihtoehtoa jäämisen ja lähtemisen välillä. Tällä hetkellä suomalaisilla on se vaihtoehto. Mikä tässä, tai aiemmassa tekstissä, on virheellistä? Eli miten ollaan pihalla?

Toki vaihtoehto on duunarillakin aina kouluttautua edemmäs niin, ettei ole enää duunari, jos käy niin, kuten kuvasit, että omalle ammattitaidolle ei ole enää kysyntää. Mutta se on jo kokonaan toinen keskustelunaihe.

Jos itse edustat duunareita, niin sitten kannattaa myös harjoittaa työmarkkinakelpoisuuden vuoksi luetunymmärtämistä. Missään kohtaa aiemmassa kommentissa ei sanottu, että a) nyt olisi mahdollista lähteä Ruotsiin tai USA:han töihin (tosin aika moni lähtee silti, mutta he taitavatkin olla niitä koulutetumpia...) tai että b) duunareiden kannattaisi nyt lähteä em. maihin töihin. Ihan faktana todettiin, että tuet elättävät työttömänkin. Vertailun aiheena oli aiemman kommentin kysymys "haluaisitko itse lähteä...".

Vierailija
88/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne asuu oikeesti kimppakämpässä   ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhte

Kerrotko vielä, millaista asumistukea saa yksin asuva hoitaja? Aivan, ei mitään.

Vierailija
89/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ulkkarit (nimenomaan keh.maalaiset) saa tukia ja avustuksia, mitä suomalaiset ei saa. Ihan ekaksi ne saa tilavan, uuden asunnon. Modernisti kalustettuna. 

Ruokakaupassa voi katsoa, miten mämyillä riittää maksukykyä: kärry mätetään täyteen ruokaa ja muut

Etkö sinä tosiaan ymmärrä miten? Muistatko tulla ällillä edes hengittää? NE EIVÄT TULE TÄNNE ELÄMÄÄN NORMAALIA ELÄMÄÄN, VAAN MINIELÄMÄÄ, JOSSA SÄTETÄÄN LAPSET JA PERHE, ASUTAAN KIMPPAKÄMPÄSSÄ AIKUISENA, EI TEHDÄ MUUTA KUIN TÖITÄ.

voi RISTUS että täällä voi olla yksinkertaisesti TYH*MÄÄ porukka

Vierailija
90/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietynlaista hyväksikäyttöä. Ikään kuin käänteistä kolonialismia. Juu ovat "valinneet" tulla tänne pesemään peppuja, mutta se valinta on johtunut kurjista oloista lähtömaassa. 

Tunnen erään perheen jonka äiti on joutunut aikoinaan jopa myymään itseään eurooppalaisessa "sivistysvaltiossa" jotta saisi pidettyä lapsensa hengissä toisessa eurooppalaisessa maassa. Eli kyllä äidit on valmiita kaikenlaiseen perheensä vuoksi, mutta sitä ei pitäisi hyväksikäyttää! 

Vierailija
91/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilta ei kysytty ennen 1990-lukua koskaan, "haluaisitko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona, johonkin hommaan, koska ole

Millon suomalaisnaiset on lähteneet ulkomaille töihin ja jättäneet pienet lapset toiseen maahan? Sellaista aikaa ei ole ollut ikinä. Ei millään tavalla verrannollinen.

Vierailija
92/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne asuu oikeesti kimppakämpässä   ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhteydessä  ja käydään siellä max parin vuoden

"Tämähän se.  Käytännössä siis jokainen tuontityöntekijä käytännössä vain köyhdyttää suomalaista yhteiskuntaa ja ainoa joka ehkä säästää, on ehtoja polkeva työnantaja. Valtio maksaa tuet, työntekijä lähettää rahat ulkomaille ja verotulot tänne on varsin pienet, kiitos naurettavan pienen palkan."

Suomalaisen yhteiskunnan (sisältäen kaiken, etenkin talouden) suurin tämänhetkinen ongelma on todella lyhytnäköinen osaoptimointi. Kun kaikkien organisaatioiden kaikki tahot on tehostettu niin huippuunsa, että sieltä huipun kärjestä näkyy vain hyvin kapea osa sitä omaa sektoria. Silloin tehdään kokonaisuuden kannalta järjettömiä päätöksiä. Johtajat palkitaan siitä, että he poistavat oman instituutionsa momentilta kuluja - viis siitä, että ne "säästetyt" kulut tulevat jollakin toisella yhteiskunnan momentilla moninkertaisesti maksettaviksi. Tämä osaoptimointi on nähdäkseni taustalla esim. ennaltaehkäisevän terveydenhuollon (myös mielenterveydenhuollon) rapautumisessa, tai ylisuurten päiväkotiryhmien ja alakoululuokkien aiheuttamassa stressissä ja oppimistulosten laskussa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Yhteiskunta on hyvin monimutkainen systeemi, ja valitettavasti tällä keski-ikäisellä kääkällä on sellainen mutu, että pitkään aikaan ei ole ollut riittävän viisaita päättäjiä, jotka kykenisivät näkemään kokonaisuuden ja luomaan sen kannalta järkeviä - ja paikallistasoja velvoittavia - päätöksiä. Siinä missä organisaatioissa (ja niiden taustatahoissa, ja palkitsemisjärjestelmissä jne. jne.) on keskitytty osaoptimointiin, on politiikassa keskitytty "politikointiin" (identiteettipolitiikat, somekohut, sirkusmeininki eduskunnassa ja kunnanvaltuustoissa ym.) ja riitelemiseen oman ryhmän "vastustajien kanssa" - sen sijaan, että haettaisiin aktiivisesti kokonaiskuvaa yhteiskunnasta ja kompromissiratkaisuja poliittisten kiistakumppaneiden kanssa.

Vierailija
93/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne asuu oikeesti kimppakämpässä   ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti

Esim. asumistukea saa porrastetusti, kun palkka on tarpeeksi pieni. Ja Suomessahan tuo pieni palkka kyllä osataan järjestää.

Sama oikeus heillä on kuin muillakin.

Vierailija
94/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne asuu oikeesti kimppakämpässä   ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Per

Vaikka miten hokisi, hoitajan palkalla ei saa asumistukea. Ja lapsiahan he ei voi tuoda mukanaan sillä palkalla, joten lapsetkaan ei asiaa auta.

Vierailija
95/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. asumistukea saa porrastetusti, kun palkka on tarpeeksi pieni. Ja Suomessahan tuo pieni palkka kyllä osataan järjestää.

No kun ei ole, oleskeluluvan saamiselle kun on edellytyksenä se että pystyy elättämään itsensä eli että saa riittävää palkkaa. Jos palkka on niin pieni että he tarvitsisi tukia niin he ei edes pääse maahan.

Vierailija
96/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilta ei kysytty ennen 1990-lukua koskaan, "haluaisitko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskel

"Millon suomalaisnaiset on lähteneet ulkomaille töihin ja jättäneet pienet lapset toiseen maahan? Sellaista aikaa ei ole ollut ikinä. Ei millään tavalla verrannollinen."

"Millon suomalaisnaiset on lähteneet ulkomaille töihin ja jättäneet pienet lapset toiseen maahan? Sellaista aikaa ei ole ollut ikinä. Ei millään tavalla verrannollinen."

En ole aiheen asiantuntija, mutta olen melko varma siitä, että näitäkin tapauksia on 1800-1900-lukujen taitteesta. Usein perheen mies on lähtenyt, esim. USA:han/Kanadaan - tai sitten lähemmäksi Neuvostoliittoon (etenkin jos aate on ollut punainen), ja kerännyt varoja siihen, että saa tuotua vaimon ja mahdolliset lapset perässä. Mutta on erittäin todennäköistä, että työläistaustainen äiti - esim. miehensä kuoltua - on joutunut työttömäksi jäätyään lähtemään emigraatioon ja jättänyt lapsensa vanhemmilleen tai sisaruksilleen.

Aika värikkäitä kohtaloita on itse asiassa ollut suomalaisilla maastamuuttaneilla.

Toisaalta aiempi vertailu liittyi siihen kysymykseen, jossa puhuttiin vain lähtemisestä vieraaseen paikkaan - se ei sisältänyt sukupuoliasetelmaa eikä kysymystä lapsista.

Vierailija
97/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei ole, oleskeluluvan saamiselle kun on edellytyksenä se että pystyy elättämään itsensä eli että saa riittävää palkkaa. Jos palkka on niin pieni että he tarvitsisi tukia niin he ei edes pääse maahan.

Toisaalta, onhan mahdollista, että jos tänne kyörätään ihan ministerin työmatkan kautta isompi joukko työntekijöitä, heille saatetaan luoda poliittisella päätöksellä tietynlaiset ehdot, jotka voivat poiketa radikaalistikin ns. normimaahanmuuttajien (työperäisten) ehdoista. Siihen kannattaa varautua.

Lisäksi kiinnostava detalji on paraikaa käynnissä oleva thaimaalaisten marjanpoimijoiden väitetyn ihmiskaupparikoksen oikeudenkäynti. Aiemminhan thaipoimijoille luotiin niin ikään poliittisilla päätöksillä minimipalkkasysteemit - ja nyt kun he eivät saaneetkaan minimipalkkaa, kun eivät poimineet tarpeeksi (oli ilmeisesti tapahtunut niin, että kokemattomat poimijat olivat väittäneet olevansa kokeneita, mikä ei tietenkään ole sama asia) ja ilmeisesti jotakuta oli huijattu jossakin kohdin, nyt väännetään oikeutta, kuka huijasi ketä. Tämän keskustelun kannalta kiinnostavaa on siis se, joudutaanko esim. Suomen mainehaitan tmv. vuoksi luomaan jotain erityiskäytänteitä näille mahdollisille filippiiniläishoitajille - eli tarjotaanko heille minimipalkat ja merkittävästi muita työperäisiä maahanmuuttajia parempia työ- ja tukiehtoja. Esim. että jos ei saakaan töitä, pääsee etuuksille ym. Entä sairaskulukorvaukset ym.?

Nämä työlainsäädäntöä koskevat kuviot ovat ihan perus-suomalaistenkin näkökulmasta vaikeita - aina silloin, kun mitään ongelmia ilmenee, ja jos Filippiineillä on kuultu thaipoimijoiden oikeudenkäynneistä, niin voi olla paineita satosilla ja muilla tarjota uusille tulijoille sangen hyvätkin työehdot. Ja siis ennen kaikkea oikeudet esim. työkyvyttömyyden, sairauden ym. varalta. Nämä saattavat siis olla aivan erilaista porukkaa poliittisen back uppinsa kannalta kuin esim. virolaisten alihankkijoiden alihankkijoiden alihankkijoiden hankkimat ja Suomeen kyöräämät entisten neuvostotasavaltojen työntekijät.

Vierailija
98/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilta ei kysytty ennen 1990-lukua koskaan,

Työläistaustaisillla naisilla ei ole ollut tapana jättää lapsiaan ja lähteä vieraaseen maahan. Esimerkiksi Amerikkaan lähtö oli kallista ja sitä varten piti säästää. Tavallista oli, että perhe lähti yhdessä tai mies lähti ensin ja vaimo lapsineen tuli perässä. Amerikkaan tai Ruotsiin muutettaessa ei ollut tulorajoja kuten nyt filippiiniläisten perheille nyt on ja joka hajottaa nykyään perheitä.

Suomen sisällä sen sijaan oli tavallista, että lapsia annettiin kasvatiksi tai laitokseen, jos yksin jääneellä äidillä ei ollut varaa elättää. Kumpikin oli hyvin rankka vaihtoehto ja aiheutti paljon kärsimystä sekä äidille että lapsille. 

Vierailija
99/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö kaikkien suomalaisten siis asua kaupungeissa vai miksi peräkylällä asuminen alentuvaa? Parempi kaupungissa työttömänä kuin työssä peräkylällä? 

Vierailija
100/234 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peräkylällä tarvitsee auton. Mistä ne sellaisen saa ja Suomessa kelpaavan ajokortin? 

auton pitäminen vie sitten loputkin rahat vaikka olisi velaton romu. 

EU tunnustaa todella monen maan ajokortit. Myös Filippiineillä hankitun.