On oikeasti todella alentavaa olettaa, että filippiiniläinen hoitaja on ihan onnellinen jossain peräkylällä jonne suomalainen ei lähde
Ihan todella törkeä ajattelutapa. Voi voi köyhät reppanat, ei nuo kehitysmaalaiset mitään harrastustoimintaa, kauppoja tai tekemistä kaipaa. Vanhan orjakaupan kaikuja oikein.
Kommentit (234)
Kestävätkö aasialaiset kulttuurishokkia paremmin kuin muunmaalaiset. Saattaa se kaamosmasennus iskeä monta kertaa kovemmin kuin suomalaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Harva noin sosiaalisesta kulttuurista kotoisin oleva jaksaa olla jossain peräkylillä yksin. Pelkkä raha ei korvaa yksinäisyyden aiheuttamaa tuskaa.
iPhonessa roikutaan videopuhelussa koko vapaa-aika. Niin olen nähnyt niiden tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se palkkataso on kotimaahan verrattuna aika hulppea.
No niin on hintatasokin. Heidän on ostettava ruokansa k- tai s-marketista ihan kuin suomalaistenkin. Ja jos tukirahoja alkaa kotimaahan lähettelemään niin kelalla tulee siihen hyvin nopeasti sanomista, ainakin mikäli on toimeentulotuella jolloin tiliotteet on kelan syynissä kuukausittain.
Mitä ihmeen tukirahoja? Puhuttiin töitä tekevistä hoitajista. Omalla palkalla saa tehdä mitä lystää, jopa Suomessa.
Mikä se Peräkylä on mihin ei suomalainen lähde? Onhan sentään tuhat kertaa viihtyisämpää vaikka Rautavaaralla kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko Saudi-Arabian tai Arabi-Emiraattien palkkatasosta? Noissa maissa raskita maksaa kunnon palkkaa. Kuitenkaan palkka ei välttämättä korvaa 100% sitä, että jättää lapsensa vanhemmilleen tai näkee puolison seuraavan kerran vuoden päästä suunnilleen yhden viikonlopun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se Peräkylä on mihin ei suomalainen lähde? Onhan sentään tuhat kertaa viihtyisämpää vaikka Rautavaaralla kuin Helsingissä.
Kumma juttu jos näin on kun kerta sinne ei kukaan halua muuttaa. Muuta sinä?
Totta turiset. Ja niin kaukana kotimaasta ja läheisistä.
Miksi sen pitäisi olla onnellinen?
Olen samaa mieltä. Haluaisinko itse lähteä jonnekin vaikkapa keskelle erämaata, ummikkona, johonkin hommaan, koska olen Suomessa työtön? Paikan päällä siinä vieraassa maassa kuulisin, ettei kukaan halunnut sinne töihin. Varmaan olisi aika valju olo :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko Saudi-Arabian tai Arabi-Emiraattien palkkatasosta? Noissa maissa raskita maksaa kunnon palkkaa. Kuitenkaan palkka ei välttämättä korvaa 100% sitä, että jättää lapsensa vanhemmilleen tai näkee puolison seuraavan kerran vuoden päästä suunnilleen yhden viikonlopun ajan.
No kuule helppo puhua kun ollaan itse rikkaasta maasta kotoisin. Kova on noilla ikävä kotiin ja kulttuurishokki mutta jos sillä palkalla saa maksettua kotimaassa loppuperheen menot niin purevat hammasta ja menevät läpi vaikka harmaan kiven.
Kovia työntekijöitä ovat nämä hoitajat. Ilman ei pärjättäisi joten kiitollinen olen kun jaksavat.
Vierailija kirjoitti:
Keikkalääkärille saatetaan maksaa Kainuussa terkkarissa 20 000 e/kk, mutta silti tekijää ei löydetä. Helsingissä terkkarilääkärin palkkaus on murto-osa tuosta palkasta. Eikö ole aika erikoista, jos niin moni valitsee silti Helsingin?
Sieltä voi muutama tulla pariksi vuodeksi ja sen jälkeen häipyvät vähin äänin. Ei suomi ole houkutteleva paikka koulutetuille ihmisille. Ainoastaan afrikasta ja lähi idästä luku ja kirjoitustaidottomat pitävät suomea paratiisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.
Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.
Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia.
Koska filippiiniläisiä asuu halvassa kaksiossa kuusi, lisäksi syövät hoivakodin jääkaapista niin kotona ei paljon tarvita. Kaikki irtoava raha lähetetään kotimaahan ja on pois Suomen taloudesta
Samalla tavalla toimitaan rakennusalalla. Ei ne työntekijät tule tänne asumaan ja elämään vaan painamaan ilman vapaapäiviä töitä. Ainoastaan ruokaa ja vessapaperia ostavat Suomessa, kaiken muun rahansa käyttävät kotimaissaan.
Ap puhuu ilmeisesti täysin asioista ulkopuolisena ja vain omia luulojaan.
Ne filippiniläiset, joiden kanssa minä olen tehnyt töitä, viihtyvät Suomessa. Joku on suomalaisen kanssa naimisissakin. Ne, jotka eivät ole kiinnostuneita tietynlaisesta työstä, kuten vaikka vanhustenhoidon parissa tehtävästä työstä, hakeutuvat sitten erilaiseen työhön, esimerkiksi sairaalaan.
Meillä on ollut täällä peräkylällä ulkomaisia hoitajia ja voin kertoa että on todella pahoja kommunikaatiovaikeuksia vanhusten kanssa. Kumpikaan puoli ei ymmärrä toisiaan lainkaan. Huonosti suomea puhuva hoitaja ja vain suomea puhuva huonokuuloinen vanhus. Kaikki hoitotoimet on jätetty tekemättä ja vanhus ihan heitteille. Älkää tuoko niitä enää tänne, vaan laittakaa ne sinne Helsingin päättäjiä hoitavaan yksikköön.
Olen erittäin iloinen, että vanhempieni palvelutalossa pienellä paikkakunnalla on useampi filippiiniläinen hoitaja. He ovat ystävällisiä ja hyväntuulisia asukkaille ja meille omaisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole. Täällä nyt vaan uskotellaan itsellemme että ollaan ihan huipulla kaikessa.
Ainut ongelma näissä hoitajissa on puutteellinen kielitaito.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei korvaa kaikkea.
Hoitsuna thaimaalaisella peräkylällä on omiensa parissa. Mitäs muuta? Naisen asema on toinen täällä samoin alaisen, sossun tukiverkosto ylivoimainen. Lasten ei tarvi tonkia kaatopaikoilla. Myös hoitotyön taso voi olla opettavaista.
Harva noin sosiaalisesta kulttuurista kotoisin oleva jaksaa olla jossain peräkylillä yksin. Pelkkä raha ei korvaa yksinäisyyden aiheuttamaa tuskaa.