On oikeasti todella alentavaa olettaa, että filippiiniläinen hoitaja on ihan onnellinen jossain peräkylällä jonne suomalainen ei lähde
Ihan todella törkeä ajattelutapa. Voi voi köyhät reppanat, ei nuo kehitysmaalaiset mitään harrastustoimintaa, kauppoja tai tekemistä kaipaa. Vanhan orjakaupan kaikuja oikein.
Kommentit (234)
Kyllähän se palkka heidän omasta mielestään olosuhteet riittää korvaamaan kun kerran sinne ovat menneet. Ehkä ovat tehneet tarkat laskelmat kuinka kauan siellä peräkylällä asuvat ja työskentelevät että saavat haluamansa määrän rahaa kasaan ja sitten lähtevät pois. On paljon helpompi sietää ankeita olosuhteita, kun tietää suunnilleen päivämäärän milloin pääsee pois. Eihän heitä kukaan ole sinne kai pakottanut.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Kyllähän se palkka heidän omasta mielestään olosuhteet riittää korvaamaan kun kerran sinne ovat menneet. Ehkä ovat tehneet tarkat laskelmat kuinka kauan siellä peräkylällä asuvat ja työskentelevät että saavat haluamansa määrän rahaa kasaan ja sitten lähtevät pois. On paljon helpompi sietää ankeita olosuhteita, kun tietää suunnilleen päivämäärän milloin pääsee pois. Eihän heitä kukaan ole sinne kai pakottanut.
Tämä keskustelu ei koske olemassa olevia hoitajia, vaan näitä utopistisia kuvitelmia että perähikiöiden hoitajapula ratkaistaan sillä että ministeri lentää Aasiaan hakemaan hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se palkkataso on kotimaahan verrattuna aika hulppea.
No niin on hintatasokin. Heidän on ostettava ruokansa k- tai s-marketista ihan kuin suomalaistenkin. Ja jos tukirahoja alkaa kotimaahan lähettelemään niin kelalla tulee siihen hyvin nopeasti sanomista, ainakin mikäli on toimeentulotuella jolloin tiliotteet on kelan syynissä kuukausittain.
Miksi töihin tullut hoitaja olisi toimeentulotuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se Peräkylä on mihin ei suomalainen lähde? Onhan sentään tuhat kertaa viihtyisämpää vaikka Rautavaaralla kuin Helsingissä.
Kumma juttu jos näin on kun kerta sinne ei kukaan halua muuttaa. Muuta sinä?
Sivusta että minä olen muuttanut, ja ihmettelen että miksi se muka olisi joku rangaistus ihmiselle? Paljon turvallisempaakin kuin vaikka Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei korvaa kaikkea.
Hoitsuna thaimaalaisella peräkylällä on omiensa parissa. Mitäs muuta? Naisen asema on toinen täällä samoin alaisen, sossun tukiverkosto ylivoimainen. Lasten ei tarvi tonkia kaatopaikoilla. Myös hoitotyön taso voi olla opettavaista.
Ruotsin puolella syrjäseutujen vapaat poikamiehet osaavat nopeasti ottaa yhteyttä marjoja poimineen thaimaalaisen tai hoitamaan tulleen filippiiniläiseen ja pariutuvat. Monesti lapset ovat muuttaneet uuteen kotimaahan ja perhekoko kasvaa muutenkin. Luin lehtijutun, jossa oli pareja kylästä, josta oli lakkautettu koulu jne, mutta vilkastuneen kylätien ansiosta oli saatu palveluita takaisin. Ihan lumilautailu oli aasialaisia kiinnostava liikuntalaji eli eivät he jäädy Pohjolassa kun laittavat sään vaatimat varusteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että se Suomessa elävä filippiiniläinen joutuu Suomessa pärjäämään sillä palkalla, kun tulee tänne töihin, elämään ja asumaan? Sillä ei ole mitään väliä, mitä sillä rahalla saa Filippiineillä.
Satonen lupasi näille hoitajille jopa 1400-1600€ ansioita. Se on Filippiineillä paljon rahaa, mutta Suomessa todella vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se Peräkylä on mihin ei suomalainen lähde? Onhan sentään tuhat kertaa viihtyisämpää vaikka Rautavaaralla kuin Helsingissä.
Sivusta että minä olen muuttanut, ja ihmettelen että miksi se muka olisi joku rangaistus ihmiselle? Paljon turvallisempaakin kuin vaikka Helsingissä.
Ihmiset haluavat eri asioita elämältä. Minä haluan hyvät koulutus- ja harrastusmahdollisuudet lapsille ja tavata omia ystäviäni usein. Sosiaalinen elämäni on Helsingissä. Yksinäiselle kotihiirelle varmaan yhdentekevää, missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluavat eri asioita elämältä. Minä haluan hyvät koulutus- ja harrastusmahdollisuudet lapsille ja tavata omia ystäviäni usein. Sosiaalinen elämäni on Helsingissä. Yksinäiselle kotihiirelle varmaan yhdentekevää, missä asuu.
Maalla harrastaminen on todella paljon halvempaa, joten mahdollisuudet on jopa paremmat ellei halua mitään tiettyjä erikoisuuksia. Enkä todellakaan ole mikään yksinäinen kotihiiri itsekään, käyn neljänä eri päivänä viikosta itsekin eri harrastusryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.
Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.
Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia.
Ne asuu oikeesti kimppakämpässä ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhteydessä ja käydään siellä max parin vuoden välein.Rahaa lähetetään sinne kuukausittain.Kaikki Kelan tuet tietty haetaan.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti, mutta Suomi on myös todella kallis maa, eikä korkea palkkakaan loputtomiin motivoi. Ennen pitkää innostus laantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sillä rahalla saat? Et mitään. Jos olet sosiaalinen ihminen, elämän arvo ei ole rahassa. Kaikki kansat ei ole ostettavissa samalla tavalla kuin siperianjuntti suomipoika.
Läheskään kaikki suomalaiset eivät ole rahanahneita. Jos olet täysijärkinen suomalainen niin sinun pitäisi se tietää.
Enemmän ihmettelen miksi kuvittellaan että se Rautavaaralle/Kemijärvelle/ muuhun tuppukylään alunperin palkattu hoitaja jäisi sinne pidemmäksi aikaa. Heti kun kykenevät niin lähtevät jos eivät viihdy.
Tänne roudattiin noin vuosi tai kaksi sitten ravintola-alan ammattilaisia jostain Filippiineiltä tai niiltä suunnilta ja lehtijuttuja tehtiin jne että nyt löytyi tekijät. Ei ole ainuttakaan näkynyt enää.
Ihan todella törkeä ajattelutapa. Voi voi köyhät reppanat, ei nuo kehitysmaalaiset mitään harrastustoimintaa, kauppoja tai tekemistä kaipaa. Vanhan orjakaupan kaikuja oikein.
ajattelutapa että ihmisellä ei ole muuta elämässä kuin "työpaikka" kyllä se täällä on vaikka väkisin. Voi olla filippiiniläiselle järkytys nähdä suomen paskakelit kun pääsee yksin harrastamaan sauvakävelyä jonkun metsän rämeikön vieressä räntäsateessa pimeessä, onpa suuri nautinto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla harrastaminen on todella paljon halvempaa, joten mahdollisuudet on
Olen maalla kasvanut, enkä keksi yhden ensimmäistä harrastusta maaseudulta, joka ei ole toteutettavissa Helsingissä järkevään hintaan. Metsästystä ja purjelentämistä varten täytyy ajaa kohtuullisen matkan päähän, mutta on helposti silti toteutettavissa. Normaalit harrastukset ovat ehkä "erikoisuuksia" maaseudulla. Kuten sanottua, osalla ihmisistä elämä on siellä missä ovat ystävät ja sukulaiset, ja heistä erossa oleminen tuntuisi rangaistukselta. Ja mitä turvallisuuteen tulee, niin en päästä lapsiani vanhempieni luona maaseudulla yksin kävelemään koska ajoteillä kaahaillaan. En edes itse uskalla siellä kävellä hullujen kuskien takia.
Eivät he olekaan. Hoitajalla ei ole tulorajojen takia mahdollisuutta tuoda lapsiaan Suomeen ellei puolisokin ole hoitaja. Ikävä on kova ja Suomeen tullaan vain taloudellisesta pakosta.
Minä voin tehdä filippiinittären onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos on hyvä palkka niin siitä voi laittaa kotiin ison osan, kotona usein lapsia ja muuta perhettä. Näinhän se menee.
Mitäpä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi, sitä vois jopa muuttaa suomen peräkylälle.
Miten muka filippiiniläinen voi laittaa palkasta ison osan sivuun, mutta suomalainen ei kykene säästämään? Ne kulut on arjessa kaikilla suht koht samanlaisia.
Ne asuu oikeesti kimppakämpässä ja laittavat ruoat itse eikä tuhlata mihinkään.Perhe ja lapset on Filippiineiltä ja siellä isoäiti ja muut hoitaa niitä.Ollaan netin kautta sinne yhteydessä ja käydään siellä max parin vuoden välein.Rahaa lähetetään sinne kuukausittain.Kai
Mitkä Kelan tuet? Ei he saa mitään kela-tukia työssäkäyvinä. Ja kukaan äiti ei halua olla lapsistaan kaukana, se on järkyttävän raskas tilanne heille, että joutuvat rahan takia jättämään lapset Filippiineille.
Suomeen eivät voi lapsia saada, koska hoitajan palkka on niin pieni, ettei vaadittu tuloraja täyty.
Veronsa maksaa tänne.