Nyt tuli kyllä pohjat: Lidliin 3400 hakijaa!
Tytär hakee lukion oheen töitä, mutta niitä on näköjään mahdotonta saada mistään. Nyt tuli Lidlistä vastaus: Kiitos mielenkiinnosta, hakijoita oli 3400! Mitä helvettiä.
Kukaan ei palkkaa enää minnekään, tyttären kaverit KAIKKI ilman työtä. Jokaikinen, vaikka hakevat ja hakevat koko ajan. Reippaita nuoria, joilta katoaa usko yhteiskuntaan. Tämä on järkyttävää.
Kommentit (566)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ne ainakaan osaa rekrytoida sinne ja muihin vastaaviin liikkeisiin aina kovin fiksua porukkaa. Jotkut nuoret kassat ei sano mitään, kun asiakas tulee kassalle. tai mumisevat.. tai sitten vaan ovat jotenkin nuivia, hymyttömiä. Miksi ne sellaisia sosiaalisesti kyvyttömiä sinne valitsee jos hakijoita on mistä valita?
Jos et saa ostoksia hihnalle ja maksettua niitä ilman kassan hymyilyä, niin käytä sitä itsepalvelukassaa.
Kaupoissa on palkkatuella porukkaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut rekryämässä kaupan alalla, ja kyllä me mieluummin korkeakouluopiskelijoita otimme kuin keski-ikäisiä työttömiä. Korkeakouluopiskelijat oppivat nopeasti talon tavat ja työnsä, olivat joustavia ja ennen kaikkea iloisia ja hyväntuulisia asiakkaille. Samoilla spekseillä (hyväntuulisuus, reippaus ja joustavuus) valitsimme toki myös keski-ikäisiä työttömiä, aina kun sellaisia oli. Keski-ikäisistä vain pienempi osa on sellaisia kuin opiskelijahakijoista.
Niin, opiskelijoilla on elämä edessä ja luulevat vielä saavansa omistusasunnot ja haaveet toteutettua.
Keski-ikäinen jo tietää, että töitä on vaikea saada ja täysiä työtunteja ja haaveita ei voi enää toteuttaa.
Lisäksi on jo opetellut hommia miljoonassa eri työpaikassa.
"Ei nuoretkaan välttämättä niin iloisia olisi, jos loppuelämän ajan olisi tiedossa pelkkä vuokra-asunto ja halpaa ruokaa.
EI omistusasuntoa, ei matkoja, ei rahaa parturiin eikä harrastuksiin einä lemmikkiä.
Vain vuokranmaksu ja halpa ruoka koko loppuelämän."
Vasta oli Ylellä juttu, miten kaikkein paras työllistymisprosentti kaikista koulutusasteista on tohtorin tutkinnon suorittaneilla. Tämä fakta kannattaisi nuoren päähän iskostaa, etenkin jos on vähänkään keskivertoa skarpimpi ja koulu sujuu ja kiinnostaa.
Mitä pidemmälle kouluttaudut, sitä todennäköisemmin saat töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut rekryämässä kaupan alalla, ja kyllä me mieluummin korkeakouluopiskelijoita otimme kuin keski-ikäisiä työttömiä. Korkeakouluopiskelijat oppivat nopeasti talon tavat ja työnsä, olivat joustavia ja ennen kaikkea iloisia ja hyväntuulisia asiakkaille. Samoilla spekseillä (hyväntuulisuus, reippaus ja joustavuus) valitsimme toki myös keski-ikäisiä työttömiä, aina kun sellaisia oli. Keski-ikäisistä vain pienempi osa on sellaisia kuin opiskelijahakijoista.
Kiitos tästä asiantuntevasta kommentista. Se selventää kyllä asiaa. Mutta on se vähän surullista silti. Oliko kokemus kaupan alan rekrypuolella siis jo 1990-luvun lopulla se, että ne, jotka olivat jääneet n. 1991-1993 välillä työttömiksi olivat jo ns. menetettyjä tapauksia?
Olin lapsi laman aikaan ja nuori 1990-luvulla, enkä ole tuolloin oikein ymmärtänyt asioista enkä seurannut niitä, mutta aikak
En ehkä nyt täysin vastaa kysymyksiisi. Meillä oli tarjolla ilta- ja viikonlopputyötä. Siksikin siihen sopivat perheettömät opiskelijat parhaiten. Toki palkkasimme myös vanhempia perheellisiä ihmisiä, jos he selvästi toivat esiin, että ovat oikeasti kiinnostuneita työpaikasta ja jaksavat pitkiä vuoroja eikä lastenhoitokuviot ole ongelma. Eli vanhempien työnhakijoiden piti tuoda työpaikan tarpeensa ehkä voimakkaammin esiin, koska osa oli työkkäristä väkisin lähetettyjä eivätkä oikeasti halunneet tulla valituksi. Sinänsä ikä ei siis ongelma eikä myöskään työttömän status.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä asiantuntevasta kommentista. Se selventää kyllä asiaa. Mutta on se vähän surullista silti. Oliko kokemus kaupan alan rekrypuolella siis jo 1990-luvun lopulla se, että ne, jotka olivat jääneet n. 1991-1993 välillä työttömiksi olivat jo ns. menetettyjä tapauksia?
Olin lapsi laman aikaan ja nuori 1990-luvulla, enkä ole tuolloin oikein ymmä
Ok, kiitos, tämä selvensi. En ollut tullut ajatelleeksi, että kaupan alan töihin olisi hakenut ihmisiä työvoimatoimiston lähettäminä. Eli että siis vastentahtoisesti tulivat työhaastatteluun. Jotenkin näin mielessäni työhön halukkaan 5-6 vuotta työttömänä olleen miehen/naisen, joka olemuksellaan, asenteillaan, vaatetuksellaan ym. olisi osoittanut, että se sirpsakka korkeakouluopiskelija on kaikin tavoin parempi. Sitä siis ihmettelin, miten suhteellisen lyhyessä ajassa eli muutamassa vuodessa ihminen olisi menettänyt työmarkkinakelpoisuutensa (eli muuttunut syrjäytyneeksi, joita nyt tietenkin on enemmän jos/kun on oltu työttöminä jo 30 vuotta). En tosiaan osannut ajatella, että tuolloin olisi ollut oikeasti työhaluttomia, kun koko mielikuva 1990-luvusta on minulla ollut sellainen, että töitä ei vain ole ollut tarpeeksi ja että joka ikinen suomalainen oli valmis taistelemaan kynsin hampain jokaisesta työpaikkamahdollisuudesta.
Näin sitä oppii koko ajan uutta. Kiitos paljon kun jaksoit vastata!
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, kaupan kassalle pääsee aina-- eiku joo sinne on 3400 hakijaa
Hyvä vaan että ei ne kaupan alan työt ole mitään että sinne vaan mennään kun ilmoittaudutaan. Niinkuin moni luulee ja on aina luullut. Jospa alan arvostus myös edes vähän kohensi.
Itse 25v yliopisto-opiskelija. Oman alan töitä ei löydy koska en ole vielä valmistunut, eikä valmistumisen jälkeenkään työllisyys näytä järin hyvältä. Joka vuosi tehnyt useita hakemuksia paikkoihin mihin ei tarvitse minkään sellaisen alan spesiaalikoulutusta jota minulla ei ole, lopputulos tasan nolla paikkaa. Hakemuksiin ei viitsitä edes vastata ja videohaastatteluissa on joku robotti vastassa. Kerran olisin vuokratyöfirman kautta päässyt kokoaikaisiin varastotöihin mutta se olisi tarkoittanut opintojen hylkäämistä mihin en 2000e/kk nettopalkalla ihan viitsisi lähteä. Todella hankala tilanne koska nämä ns. "paskaduunit" menee joko teineille tai muuten ei-korkeakouluopiskelijoille. Olen ollut parissa osa-aikaisessa pätkätyössä ja nämäkin paikat on saatu perhesuhteilla.
Opintotukea leikataan jatkuvasti, toimeentulotukeakaan ei saa koska en ole nostanut korkeakorkoista opintolainaa, jota saisi vuosikausia maksella pois eikä työllisyydestä olisi mitään takeita joten edessä olisi vuosien velkahelvetti. Rakenna siinä omaa elämää sitten. Mitä tässä enää edes pitäisi tehdä? Tuntuu että tässä nyky-Suomessa kaikki tiet ovat tukossa edes jonkinlaiseen elintasoon, vauraudesta puhumattakaan. Olo alkaa olemaan todella toivoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten pitäisi aloittaa massiivinen aivovuoto ulkomaille. Suomi ei ansaitse nuorta väestöään, täällä mennään vain 40+ ikäisten ehdoilla.
Täällä mennään vain 65+ ikäisten ehdoilla. Neli- ja viisikymppisiä riistetään yhtä lailla surutta kuin nuorempiakin.
Tämä. Vanhuksille jaetaan yllinkyllin ilmaista rahaa mutta nuoremmilta leikataan.
Kerro missä vanhuksille jaetaan ilmaista rahaa. Menen heti jonoon. Olen 67 ,saan työeläkettä 1550€ brutto miinus verot 12%, enkä mitään muuta mistään. Vai tarkoititko kansaneläkettä tai takuueläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Entä tämä!
"Pirkanmaan osuuskauppa sai viime vuonna noin 11500 hakemusta, joiden joukosta valittiin 1400 kesätyöntekijää eli vain noin joka kymmenes hakija sai työpaikan."
HS 27.1.
Sehän on paljon jos joka kymmenes valitaan. Kai jokainen sentään hakee useampaa kymmentä eri kesätyötä niin tuolla todennäköisyydellähän on hyvät mahdollisuudet päästä niistä johonkin.
Sairasta! Kuka hyvänsä, jolla on kaksi tervettä kättä, kykenee tekemään ko. hommia!
Vierailija kirjoitti:
Sairasta! Kuka hyvänsä, jolla on kaksi tervettä kättä, kykenee tekemään ko. hommia!
Niinpä, mutta niitä hommia ei riitä pk-seudun yli 80 000 tuhannelle työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Tämä on erinomainen uudistus! Hallitus viimeinkin tajusi, miten pahasti mentiin metsään siinä, kun siirrettiin opiskelijat yleisen asumistuen piiriin. Siinä on ollut faktisesti kyse todella mittavasta rahansiirrosta veronmaksajilta hyvätuloisille perheille. Jos perheen lapsi menee opiskelemaan ja vanhemmat ostavat asunnon, johon lapsi muuttaa, niin lapsi on nostanut asumistukia satoja euroja joka kuukausi monien vuosien ajan - ja maksanut vuokraa vanhemmilleen, jotka puolestaan ovat noilla veronmaksajilta otetuilla rahoilla maksellut asuntolainaansa pois.
Olisi hienoa, jos joku ammattitaitoinen ekonomisti yhdessä tutkivan toimittajan kanssa selvittäisi ja laskisi, miten paljon verovaroja on kulunut näiden sijoitusasuntojen omistajille. Montakohan terveyskeskujonoa ja vanhusten hoivapaikkakriisiä olisikaan saatu purettua noilla rahoilla, jotka menivät suoraan niitä tarvitsemattomien ihmisten taskuihin.
Todettakoon, että varakkaimmat korkeakoulutuksessa olleiden nuorten vanhemmat, jotka ovat hyötyneet suunnattomati tuosta tukijärjestelmästä, ovat hyvin todennäköisesti olleet kokoomuksen äänestäjiä. Vaikken muutoin nykyhallituksen päätöksistä olekaan riemuissani, niin tästä olen täysin kiistattomasti. Ja nostan hattua sille, että oletettavasti ainoan kerran kokoomus oli päähallituspuolueena nyt tässä asiassa johdonmukainen. Ne rikkaat, joilla on varaa ostaa lapselleen opiskeluaikainen asunto, eivät tarvitse siihen veronmaksajien tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! 340 olisi vielä uskottava, mutta ei kyllä 3400, edes Hesassa.
Helsingissä on 34000 työtöntä.
So what? Eivät todella kaikki hae Lidlin kassaksi. Nyt on kuule yksi nolla liikaa, joko ap:n värityskynästä tai työnantajan näppäimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! 340 olisi vielä uskottava, mutta ei kyllä 3400, edes Hesassa.
Helsingissä on 34000 työtöntä.
So what? Eivät todella kaikki hae Lidlin kassaksi. Nyt on kuule yksi nolla liikaa, joko ap:n värityskynästä tai työnantajan näppäimistöstä.
Pk-seudulla on 80 000 työtöntä, joilla osalla hakuvelvoitteena 4 työpaikkahakua kuukaudessa. Ihan hyvin voi olla oikein tuo luku.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pojalle ei enää riitä tunteja vanhassa työpaikassa kaupassa. Hänellä on vain nollatuntisoppari ja nyt kauppias on ottanut uusia myyjiä opettelemaan, joten voinemme päätellä ettei töitä ole siinä puljussa enää tarjolla. Suoraan kysymykseen kesätöistä uusi kauppias ei edes alentunut vastaamaan. No, mä en myöskään enää siinä kaupassa nokkaani näytä, pitäkööt tunkkinsa, vaikka se on ainoa kauppa kahdenkymmenen kilometrin säteellä. Ihan liian kalliskin kyllä.
Pirun kiva pojan tässä taloustilanteessa hakea töitä. Lidliin pääsi kuitenkin edes haastatteluun, mut saa nyt nähdä, miten sekin menee.
Eikös työehtosopimuksen mukaan tunteja tule tarjota jo talossa oleville, ennen kuin otetaan uusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pojalle ei enää riitä tunteja vanhassa työpaikassa kaupassa. Hänellä on vain nollatuntisoppari ja nyt kauppias on ottanut uusia myyjiä opettelemaan, joten voinemme päätellä ettei töitä ole siinä puljussa enää tarjolla. Suoraan kysymykseen kesätöistä uusi kauppias ei edes alentunut vastaamaan. No, mä en myöskään enää siinä kaupassa nokkaani näytä, pitäkööt tunkkinsa, vaikka se on ainoa kauppa kahdenkymmenen kilometrin säteellä. Ihan liian kalliskin kyllä.
Pirun kiva pojan tässä taloustilanteessa hakea töitä. Lidliin pääsi kuitenkin edes haastatteluun, mut saa nyt nähdä, miten sekin menee.
Eikös työehtosopimuksen mukaan tunteja tule tarjota jo talossa oleville, ennen kuin otetaan uusia?
Nollatuntisoppari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollatuntisoppari
Silti pitäisi ensin tarjota tunteja nollatuntisopimuksella oleville. Liittoon yhteys tai kai siellä luottamusmies on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollatuntisoppari
Poika ei kuulu liittoon, kun on opiskelija. Kai siellä luottamusmies on, mutta kuulemma kauppiaan hännystelijä. No, mutta kauppias menetti nyt tässä ainakin neljä entistä vakiasiakasta. Ei kannattaisi perseillä paikallisille, työntekijöillekään.
Vierailija kirjoitti:
Itse 25v yliopisto-opiskelija. Oman alan töitä ei löydy koska en ole vielä valmistunut, eikä valmistumisen jälkeenkään työllisyys näytä järin hyvältä. Joka vuosi tehnyt useita hakemuksia paikkoihin mihin ei tarvitse minkään sellaisen alan spesiaalikoulutusta jota minulla ei ole, lopputulos tasan nolla paikkaa. Hakemuksiin ei viitsitä edes vastata ja videohaastatteluissa on joku robotti vastassa. Kerran olisin vuokratyöfirman kautta päässyt kokoaikaisiin varastotöihin mutta se olisi tarkoittanut opintojen hylkäämistä mihin en 2000e/kk nettopalkalla ihan viitsisi lähteä. Todella hankala tilanne koska nämä ns. "paskaduunit" menee joko teineille tai muuten ei-korkeakouluopiskelijoille. Olen ollut parissa osa-aikaisessa pätkätyössä ja nämäkin paikat on saatu perhesuhteilla.
Opintotukea leikataan jatkuvasti, toimeentulotukeakaan ei saa koska en ole nostanut korkeakorkoista opintolainaa, jota saisi vuosikausia maksella pois eikä työllisyy
MItä opiskelet? Onko alana joku humanistinen lettutieteen vihtori vai joku oikea tiede? Jos kyseessä on oikea tiede, ainakin matemaattisten aineiden opettajaksi pääsee helposti. Niitä hommia kannattaa tehdä työkokemuksen kartuttamiseksi. Sitten voi hakea muitakin töitä. Näin tein itsekin. Kannattaa perustaa nettisivu, jossa esittelee osaamista ja olla aluksi valmis tekemään laskutuspalvelun kautta töitä.
Sulle maksetaan siitä että toimit asiakaspalvelijana? Jos olisi työkokeilija tai joku orjatyöläinen, ymmärtäisin nuivan käytöksen.