Opettajat! Kertokaa mitä nykynuoret Suomessa ei enää osaa.
Tuli mieleeni tuosta toisesta ketjusta norjalaislukiolaisiin liittyen.
Mitä havaintoja suomalaisopettajilla on? Mitä asioita enää osata? Mainitse myös oppilaan ikä niin on helpompi suhteuteuttaa tulisiko asia jo siinä iässä osata.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulu:
Kertolasku tai jakolasku. Prosentin käsite on 80% oppilaista täysin vieras. Suurin osa ei osaa kertotauluja.
Tämäkin johtuu opetuksen sisällöistä. Me olemme kotona opettaneet lapsille prosentin ja opetimme myös yhtälön ratkaisemista. Näitä ei ole enää alakoulun oppisisällöissä, eikä riittävää harjoitusta saa siis missään.
Koulusta on tehty todella helppoa ja kirjoistakin on poistettu suuri osa aiemmista sisällöistä. Ainoa johtopäätös on, että tahallaan on estetty niidenkin oppiminen jotka oppimaan pystyisivät.
Tuntuu, että haetaan "lopputuloksen tasa-arvoa", eli tehdäänpä kaikista yhtä tyhmiä kuin vajain typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoululaiset eivät osaa laittaa isoja alkukirjiaimia tai erisnimiä isolla. Myöskään yhdyssanat eivät onnistu. Mutta Wilma-viesteistä päätellen näitä eivät osaa monet aikuisetkaan.
Wilma-viestien perusteella yhdyssanat ja pilkkusäännöt ovat vaikeita monille opettajillekin.
Minä olen opettaja, ja pääaineeni yliopistossa oli fysiikka. Missä sinä ajattelit, että minulle pilkkusääntöjä opetettiin? Ihan normaalin koulunkäynnin lisäksi?
Minunkin pääaineeni oli fysiikka, vaikken opettajaksi suuntautunutkaan. Meille pilkkusääntöjä opetettiin ainakin yläasteen ja lukion äidinkielentunneilla. Yliopistossa niitä ei enää opetettu. En kyllä muista niistä enää kuin osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa laskea päässä esim. koepaperinsa pisteitä, joissa max pistemäärä on 40. Pluslaskua siis. Eivät osaa ulkoa kuukausia, eivätkä esim. tiedä, että 4. on huhtikuu jne. Eivät tiedä omaa kotiosoitettaan eivätkä puhelinnumeroaan, saati henkilötunnustaan. Moni ei osaa katsoa kellonaikaa viisarikellotaulusta, joka on luokan seinällä. Ymmärtävät kyllä digitaalisen kelloa. Eivät mitenkään ymmärrä, että maailmassa on paljon (historia)tietoa sellaisista asioista, joita ei voi katsoa videolta. Haluaisivat esim. nähdä videokuvaa Napoleonista jne. Ja nämä siis ihan kotimaisia tapauksia, maamuista en jaksa edes kommentoida.
t. Yläkoulun ope
Tarkistin uteliaisuuttani vieressäni istuvalta 13-vuotiaaltani ja hänkään ei osannut puhelinnumeroaan eikä henkilötunnustaan, mutta kaiken muun kyllä. Toisaalta me vanhemmat
Paikkansahan se pitää että Napoleon eli 1700-luvun lopulla. Ja toki myös 1800-luvun puolella.
Pitää, pitää. Suurimmat historiaan jääneet tekonsa hän kuitenkin teki vasta 1800-luvun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan jo turvallisuusasia tietää ja muistaa ja osata sanoa oma osoite, äidin/isän puhelinnumero, sukunimi jne. Vanhempien olisi syytä opettaa lapselle edes nämä. Itse opetin jo neljävuotiaalle. Tankattiin niin monta kertaa että oppi.
On todella outoa jos sukunimi tai osoite ei koskaan tule esille normaalissa arjessa.
Ei kakara ole sit varmaan ikinä havainnut mitä lukee kirjekuorissa.
Ja koulussa ekalla jo opeteltiin kirjoittamaan oma nimi ja osoite. Eli taas: opettajat, lakatkaa ällistelemästä ja alkakaa opettaa. Siitä teille maksetaan palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulu:
Kertolasku tai jakolasku. Prosentin käsite on 80% oppilaista täysin vieras. Suurin osa ei osaa kertotauluja.
Tämäkin johtuu opetuksen sisällöistä. Me olemme kotona opettaneet lapsille prosentin ja opetimme myös yhtälön ratkaisemista. Näitä ei ole enää alakoulun oppisisällöissä, eikä riittävää harjoitusta saa siis missään.
Koulusta on tehty todella helppoa ja kirjoistakin on poistettu suuri osa aiemmista sisällöistä. Ainoa johtopäätös on, että tahallaan on estetty niidenkin oppiminen jotka oppimaan pystyisivät.
Tuntuu, että haetaan "lopputuloksen tasa-arvoa", eli tehdäänpä kaikista yhtä tyhmiä kuin vajain typerys.
Kirjoitat todella rumasti toisista ihmisistä.
Siksi meni maku koko tekstistä, vaikka osittain ihan asiaa.
Ainakin noin 95% tässä kejussa luetellusta osaamattomista taidoista olisi pitänyt oppia KOULUSSA. Olennainen kysymys siis onkin, miksi päiväkodissa ja alakoulussa ei ole näitä taitoja opittu. Syitä voi olla monia. Useimmat luetellut taitojen ja tietojen puutteet eivät ole vanhempien syytä. Ope olen itsekin.
Mulla on kaveri yliopistossa töissä ja täysi-ikäiset opiskelijat eivät mm osaa lukea tehtävien ohjeita, noudattaa niitä, suorittaa ne deadlineen mennessä kokonaan, eivät usko että vaatimukset ovat totta (siis tyyliin pitääkö mun lukea tämä kirja. Siis kokonainen kirja?!). Jne jne. On kuulemma aika tuskallista olla kuin vanhempi lapsille. Ja tämä yliopistossa. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulussa: ei tiedetä kummalla puolella on vasen ja kummalla oikea, ei osata ilmansuuntia, ei osata aakkosia tai kertotaulua. Käsialasta ei saa selvää.
Osalla ihmisistä on jonkinlainen hahmotushäiriö ja he eivät koskaan opi erottamaan vasenta ja oikeaa toisistaan. He tarvitsevat koko elämänsä ajan jonkin muistisäännön saadakseen ne oikein. Eli kyse ei tuossa välttämättä ole opettelun puutteesta, vaan osalla vika on pysyvä.
Minulla meni pitkään oppia kumpi on oikea ja kumpi vasen, pääilmansuunnat osaan, väli-ilmansuunnat on siinä ja siinä. Mutta vaikka avaruudellinen hahmottaminen on minulle jostain syystä vaikeaa opin nuo asiat, enkä vain luovuttanut. Kyllä se opettelu ja harjoittelu auttaa, on se sitten ilmansuunnat, kirjaimet tai numerot kun on vaikeita. Jos ei ekalla kerralla kertotaulut mene oikein niin sitten pitää harjoitella, eikä vain sanoa että en minä tajua näitä. Uuden opetteluun tarvitsee sinnikkyyttä ja sitä ei nykynuorilta aina löydy, jos on vaikeaa niin luovutetaan koska se opettelu olisi liian työlästä.
S2-oppilaat on rikkaus
nauttikaa
Lapset ja nuoret on tylsistyneitä plösöjä.
Asiaa ei auta yhtään se, että vanhemmat uurastaa läpi koulun pilttiensä puolesta. 17-vuotias "lapsi" tarvitsee kuulemma saattajan hammaslääkäriin ja jonkun muistuttamaan läksyjen tekemisestä. Uskomatonta!
Nykyään ei voi jättää luokalle. Kaikkien on päästävä läpi, vaikka ei osaisi opetussuunnitelman vaatimia asioita.
Eli eivätkö opettajat osaa enää opettaa näitä asioita?
Eivät osaa hävetä itseään! Sietäisivät!
Terveisin:
Kansankynttilä
luokalle jättäminen ja jälki-istunto on nykyään rasismia
Ainakin, kun kävin amista aikuisena vastaava ohjaaja ihmetteli kirjoitustaitoani. Tehtiin paljon etänä ja sai kirjoittaa erilaisia juttuja alaan liittyen. Oli kuulemma ollut monia opiskelijoita joilla oli todella huonoa tekstiä ja tehtävät miten sattuu. Itselle oli taas lukiosta tuttua jo se kirjoittaminen ja ihan tavallisena sitä kaikkea pidin. Näköjään sitä minulle ihan tavallista asiaa eli kirjoittamistani arvostettiin sitten amiksessa.
Lukion kävin tosin jo 2010-luvun puolella. Ehkä tilanne on huonontunut, kun kyllä meidän lukiossa oli vielä melko hyvä taso. Itse toisaalta taas olin vaikeuksissa eräässä aineessa pahasti eli jos osaan kirjoittaa niin sitten muita vaikeuksia oli.
Lukekaa ketjua Opettajan avautuminen! Siellä on useamman opettajan näkemyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ettei lapset osaa enää juosta on ehkä uskomattominta. Voiko olla totta?
Kyllä valitettavasti, muutama vuosi sitten ohjasin urheiluseurassa lasten harrasteryhmiä. Siis tämmösiä perus temppukouluryhmiä. Näissä oli lapsia jotka eivät osanneet juosta, hypätä tasajalkaa esim renkaalta toiselle, laukka-askelta, kuperkeikkaa, ei osattu kiivetä puolapuissa, yksi lapsi kerran pelästyi hengästymistä ja hikeä niin että alkoi itkemään (oli kuusivuotias), karhukävely tai rapukävely oli monelle liian vaikea liike, lapset ei pääse kyykkyyn eikä osata seistä yhdellä jalalla saati pomppia yhdellä jalalla.
Lasten vikahan se ei ole, mutta vanhempiakaan ei nykyään saa syyttää kun tulee ressiä ja paha mieli.
Äiti muutamia vuosia sitten vaihtoi päiväkodista alaa kun kyllästyi vanhempiin jotka kielsi lasten viemisen metsään retkelle koska metsässä on juuria ja kiviä joihin voi kaatua. Samoja lapsia ei myöskään saanut kieltää ja kulkivat eskarissa vielä vaipoissa eivätkä osanneet pukea. :::)))
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä kuulostaa tunnustuksilta siitä mitä kaikkea vanhemmat ja opettajat itse on epäonnistunu opettaan eikä lasten synneiltä.
Tämmöiseks menee vähän kaikki kun kukaan ei ota vastuuta.
Kodeissa ei uskalleta enää opettaa lapselle hyvässä hengessä oikean ja väärän välistä eroa. Eikä lapsi opi sitä oppimisen iloa, koska ei joudu ikinä tosissaan pinnistelemään.