Opettajat! Kertokaa mitä nykynuoret Suomessa ei enää osaa.
Tuli mieleeni tuosta toisesta ketjusta norjalaislukiolaisiin liittyen.
Mitä havaintoja suomalaisopettajilla on? Mitä asioita enää osata? Mainitse myös oppilaan ikä niin on helpompi suhteuteuttaa tulisiko asia jo siinä iässä osata.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei voi jättää luokalle. Kaikkien on päästävä läpi, vaikka ei osaisi opetussuunnitelman vaatimia asioita.
Ei kyllä pidä paikkaansa. Opsin kriteerit ovat vasn niin matalat, että kaikki saavat sen 5, ellei kyseessä ole paha oppimisen ongelma.
- opeliini
Vierailija kirjoitti:
No pitäisikö niiltä oppilailta vaikka vaatia enemmän? En ymmärrä, miksi tällaisia edes päästetään luokalta? Kyllä tässä on opettajakunnalla tullut moka, jos olette aina vaan laskeneet rimaa ja päästäneet tulevaisuuden toivot tyhmentymään. Eikö teille pitäisi pitää jo jotain kuri- ja auktoriteettikoulutusta, jotta selviätte lapsista.
Oph laatii kriteerit, joita opettajien tulee noudattaa. Vika on ylemmällä taholla, ei opettajissa.
T. Ope
No pitäisikö niiltä oppilailta vaikka vaatia enemmän? En ymmärrä, miksi tällaisia edes päästetään luokalta? Kyllä tässä on opettajakunnalla tullut moka, jos olette aina vaan laskeneet rimaa ja päästäneet tulevaisuuden toivot tyhmentymään. Eikö teille pitäisi pitää jo jotain kuri- ja auktoriteettikoulutusta, jotta selviätte lapsista.
Ootko ollut opettajana päivääkään. Menepä kokeilemaan huviksesi opetusta erityisesti tietyille alueille pk-seudulla. Siinä ei auta koulutukset. Opettaja ei voi muuta kuin sanoa. Ja laittaa Wilma-merkinnän. Osa oppilaista oikein nauraa, kun sanoo Wilma-merkinnästä. Ei paljon hetkauta.
Tässä taas kerran nähtiin kun hallitus on tunaroineet. Suomalaisilla on tiedossa loistava tulevaisuus 😂. Politiikot ovat tässäkin ryssineet 😂
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Ainakin ennen vanhaan minun piti opetella kertotaulut ulkoa asteikolla 1-10.
Onko se liikaa vaadittu tämän päivän lapsilta?
Olin luokanopettajan sijaisena joskus vuosituhannen vaihteessa. "Ei kertotaulua tarvitse osata, kun kaikki voi laskea koneella" oli ollut erään oppilaan VANHEMMAN vastaus siihen, kun vanhanaikaisesti vaadin kertotaulun ulkoa oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan tavallista. Eivät tiedä myöskään, mihin kirkkokuntaan kuuluvat eivätkä
"No, sinä varmaan opetat viimeistään siellä yläkoulussa?"
Mistäs se yläkoulun ope oppilaan kirkkokuntaa tietäisi? Yläkoulun opet sitäpaitsi opettavat omaa ainettaan eivätkä asioita, jotka vanhemmilta on unohtunut kertoa lapsilleen.
Nykyään puhtaan varmaankin katsomuksesta. Mä olen kohta 50-vuotias, enkä muistanut tuollaista sanaa. En ole kuullut yli 30 vuoteen. En tiedä osaisinko vasta jos multa asiaa kysyttäisiin. En ole edes varma mitä sana tarkoittaa.
Mihin muuten tarvitset tietoa oppilaiden kirkkokunnasta. Etkö voisi kysyä heidän katsomusainettaan? Tai auttaa lisäkysymyksellä?
Muistaakseni uskonto on samalla tavalla arkaluonteista tietoa kuin seksuaalinen suuntautuminen. En ymmärrä, miksi yhdenkään opettajan pitäisi lapsen kirkkokunta tietää. Jossakin vaiheessa oppilailta on kysytty, osallistuvatko seurakuntaan kuulumattomat uskonnon opetukseen vai eivät. Elämänkatsomustiedon lukion oppikirja oli muuten tylsin kirja, jonka olen eläessäni nähnyt. Ja olen nähnyt niitä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Ainakin ennen vanhaan minun piti opetella kertotaulut ulkoa asteikolla 1-10.
Onko se liikaa vaadittu tämän päivän lapsilta?
Olin luokanopettajan sijaisena joskus vuosituhannen vaihteessa. "Ei kertotaulua tarvitse osata, kun kaikki voi laskea koneella" oli ollut erään oppilaan VANHEMMAN vastaus siihen, kun vanhanaikaisesti vaadin kertotaulun ulkoa oppimista.
Olen ollut Espoossa sijaisena ja siellä oli näitä it-nörttivanhempia, joiden lapsilla olisi ollut kyllä älliä, mutta vanhemmat oli sitä mieltä, että koulussa opetetaan tarpeettomia asioita, esimerkiksi ulkoa muistamista. Vain teknologia on tärkeää ja se, että osaa kysyä koneelta oikeat kysymykset.
No, nyt ei osata enää kysyä kysymyksiä, ei oikeita eikä vääriä, kun ei osata edes kirjoittaa saati että kysymyksen perään osattaisiin laittaa kysymysmerkki.
Jotkut noista Espoon lapsista puhuikin niin oudosti kuin koodinpätkää olisi suusta ulos tullut. Varmaan huippuälykkäitä, suoraan Keilaniemeen vaan, tutkinnotkin turhia.
25% yläkoululaisista ei ole ihan varma siitä kumpi on oikea ja kumpi vasen....
Jotain vikaahan täytyy olla myös kouluissa. Eihän muuten ole edes mahdollista, ettei osata kelloa tai kuukausia? Ennen ne opetettiin eskarissa (joka on nykyään kaiken lisäksi pakollinen).
Askarreltiin vuodenaikoja ja kuukausia esittävä kello jossa viisari ja sitä sitten siirrettiin joka kuukauden alussa yksi pykälä eteenpäin ja muutenkin välillä ihailtiin. Kellonaikoja opeteltiin päivittäin rutiinien yhteydessä ja oli myös tehtäviä jossa kellonaikoja opeteltiin piirtämään. Samoin kengännauhojen solmimista harjoiteltiin ulos lähtiessä. (Toki nykyään on ilmeisesti nauhakengät esikoulussa kielletty, olisiko siinä syy sen osaamattomuuteen?). Laskemista opeteltiin esim. yksinkertaisia laskuja sisältävillä väritystehtävillä.
Koulussa seuraavalle luokalle ei päässyt jos ei osannut perusjuttuja vaan sitten luokka kerrattiin ilman sen suurempaa draamaa. Ja mun ekaluokan aloituksesta on alle 20 vuotta. Mitä ihmettä koulumaailmassa on tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Ei hahmoteta tosiaan aikaa ja sen kulkua, ei ymmärretä kelloa, mikä kuukausi on ja ei osata nimetä mikä kuukausi on talvella ja mikä kesällä, käsin kirjoittamisen taito on huonoa ja hidasta.
Kun kellonaika on vain joku random numero ruudussa, sen kulkua ei hahmoteta kuten liikkuvista viisareista.
Erikoista on se, että koulun luokissa, käytävillä ja ulkoseinillä on viisarikellot ja niitä ei siellä koko koulu-uran aikana opita?
Vierailija kirjoitti:
Taitaisi olla helpompaa kertoa, mitä ne vielä osaa.
Meikata, kiusata, diilata huumeita, lyödä opettajia ja heruttaa yhä nuorempina.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa seuraavalle luokalle ei päässyt jos ei osannut perusjuttuja vaan sitten luokka kerrattiin ilman sen suurempaa draamaa. Ja mun ekaluokan aloituksesta on alle 20 vuotta. Mitä ihmettä koulumaailmassa on tapahtunut?
Kysy mielummin mitä on tapahtunut sille arkielämässä harjoittelulle. Koulun tunnit eivät riitä mitenkään asioiden oppimiseen ja automatisoitumiseen, jos vapaa-ajalla niitä asioita ei käytetä mihinkään. Esimerkiksi lukemista ei voida koulussa mitenkään harjoitella niin paljon, että kaikki sen varmasti osaisivat. Ennen lapset lukivat televisio-ohjelmien tekstityksiäkin useamman kirjan edestä vuodessa. Kaikki tuo treeni on hävinnyt.
Lapset ja nuoret pärjäävät omassa maailmassa hyvin pienellä määrällä taitoja. Heille syntyy vahva mielikuva siitä, ettei muita taitoja oikeasti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän henkilökortti on alaikäiselläkin. Miksi odottaa 18-vuotiaaksi asti? Ja passi.
En pysty ymmärtämään, ettei koulussa muka kysytä oppilaalta mikä on sun osoite. Siinähän se osaamattomuus ilmenisi, ei tarttisi odottaa yläkouluun asti.
Näin jälkeenpäin on vain ihailtava miten taitavia pikkukoululaisia oltiin 70-luvulla. Ei varmaan voi nykyään odottaa että koululaiset tulisivat edes kouluun itse, oikeaan aikaan? Samalla kuulee naurettavaa väitettä, että nykynuoret on muka hirveän fiksuja! Mut joillain on pakonomainen tarve imarrella nuoria ja varmaan itseään siinä samalla, jos on omia lapsia.
Myös opettajat hoitivat työnsä mallikelpoisesti. Kaikki opetettiin lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Jotain muutakin oli ekalla ja tokalla. Ja tottakai, kouluun tultiin lukujärjestyksen mukaan. Tämä tarkoitti tietysti sitä, että jokaisella oli kotona herätyskello. Vanhemmat olivat töissä yleensä silloin
Kuitenkin ollaan sitten omilleen muuttamassa jo viisitoistavuotiaana!
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa katsoa aikaa viisarikellosta.
Täysin turha taito vuonna 2026, eihän missään edes ole enää viisarikelloja.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaahan täytyy olla myös kouluissa. Eihän muuten ole edes mahdollista, ettei osata kelloa tai kuukausia? Ennen ne opetettiin eskarissa (joka on nykyään kaiken lisäksi pakollinen).
Tähän sellainen tarkennus, että esikoulu on velvoittava, mutta se tarkoittaa vain esikoulun oppimäärää eli oppivelvollisuutta. Ei sitä, että lapsen olisi pakko osallistua kunnan järjestämään esikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas kerran nähtiin kun hallitus on tunaroineet. Suomalaisilla on tiedossa loistava tulevaisuus 😂. Politiikot ovat tässäkin ryssineet 😂
Ihan totta, Li Anderssonia on näistä kiittäminen. Kyseessä siis viime hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa katsoa aikaa viisarikellosta.
Täysin turha taito vuonna 2026, eihän missään edes ole enää viisarikelloja.
En ole ikinä ollut sellaisen rakennuksen sisällä, jossa ei ole seinäkelloa. En myöskään ikinä ole nähnyt digitaalista näyttöä seinäkellossa.
Kaikkien noiden opillisten puutteiden lisäksi ovat äärimmäisen riippuvaisia paitsi puhelimistaan myös vieruskaveristaan. Eivät osaa olla yksin ja jos kaveri on sairaana, jättäytyvät itsekin pois koulusta. Koska olisi mahdotonta selviytyä koulupäivästä ilman kylkimyyryä kaveriin.
Ryhmätyö ei onnistu jos ei saa oman kaverin kanssa olla samassa ryhmässä. Koskee myös täysi-ikäisiä lukiolaisia.