Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Kertokaa mitä nykynuoret Suomessa ei enää osaa.

Vierailija
25.01.2025 |

Tuli mieleeni tuosta toisesta ketjusta norjalaislukiolaisiin liittyen. 

Mitä havaintoja suomalaisopettajilla on? Mitä asioita enää osata? Mainitse myös oppilaan ikä niin on helpompi suhteuteuttaa tulisiko asia jo siinä iässä osata. 

Kommentit (272)

Vierailija
221/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät osaa laskea päässä esim. koepaperinsa pisteitä, joissa max pistemäärä on 40. Pluslaskua siis. Eivät osaa ulkoa kuukausia, eivätkä esim. tiedä, että 4. on huhtikuu jne. Eivät tiedä omaa kotiosoitettaan eivätkä puhelinnumeroaan, saati henkilötunnustaan. Moni ei osaa katsoa kellonaikaa viisarikellotaulusta, joka on luokan seinällä. Ymmärtävät kyllä digitaalisen kelloa. Eivät mitenkään ymmärrä, että maailmassa on paljon (historia)tietoa sellaisista asioista, joita ei voi katsoa videolta. Haluaisivat esim. nähdä videokuvaa Napoleonista jne. Ja nämä siis ihan kotimaisia tapauksia, maamuista en jaksa edes kommentoida.

t. Yläkoulun ope

Höpö höpö, ei kukaan normaali lapsi ole noin re tar di

Tällaiset lapset, jotka ei numerot opittuaan osaa niitä yhdistää ja sisällyttää kulloiseenkin kontekstiin, on nuorina aikuisinakin siihen kyvyttömiä. En usko, että monikaan ihan aikuinen kassa osaisi vanhukselle vaihtorahat käteisestä laskea takaisin niin, että summan ja rahamäärän reaalinen seuraaminen olisi mahdollista. Pienemmistä yksiköistä ylöspäin. Kyllä ne annetaan könttänä ja yhtenä kasana tiskille. Oikein tai väärin laskettuina. Ja tämä vain yksi esimerkki. Ja vaikka kassalla olisi osa-aikainen akateeminen opiskelija.

Vierailija
222/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄYTTÄYTYÄ ! 

Toki SYYLLISET  tuohon ovat vanhemmat.

Yläkoulussa nuoret väkättävät kaikessa vastaan, opettajille  ja kaikille aikuisille.

Ei minkäänlaisia käytöstapoja.

Vanhemmat  eivät uskalla pitää nuorilleen  kodin    s ä ä n ö i s t ä   kiinni ! Ei yhtään.

Kun on esim. kotiintulo ajat, nuori  Ei noudata niita,  eikä  äidit  uskalla  millään keinolla rangaista  ( en tod tarkoita sit mitään väkivaltaa) nuorta ! 

Tai kotityöt,  eihän vanhemmat  teetä yhtään mitään kotitöitä nuorillaan.  Päinvastoin,  passaavat  heitä aamusta iltaan.

Nuorista vähintään  puolet on   häijyjä, kurittomia ja häiriintyneitä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan muistaakseni Ylelläkin juttua lapsista, joita ahdisti ja pelotti hikoilu, oli uusi outo asia. En siis sanoisi täysin marginaaliseksi ilmiöksi ja todennäköisesti tapaukset kasvavat eivätkä laske tulevaisuudessa, jos nykyinen elämäntapa jatkuu.

Oliko se siinä liikuntajutussa? Hengästyminen ja hikoilu ahdisti peruskoulun ekaluokkalaista. Onhan se paha jos vasta polttopalloa pelatessa kokee hengästyvänsä ja hikoilevansa. Vanhempien pitäisi mielestäni kantaa enemmän huolta lastensa kunnosta ja kertoa, ettei tarvi panikoida hikeä tai hengästymistä, koska kyse on ihmisen normaaleista elintoiminnoista.

Vierailija
224/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaiset tekee täällä kohta kaikki työt. Mikään ammatti tai perustyö ei kelpaa suomalaiselle pullamössönössölle. 

Olen järkyttynyt: ammattiin  koulutusikäinen on pudonnut kelkasta. Mitä viddua: sisällön tuottaja, itsensä kelagold johtaja, laulaja... 

Noin Kymmenen vuotta meni ja peruskoulun taso on pazkottu täysin. Digiloikat ja mitään ei vaadita. Paapitaan kaikki pilalle kotona ja kouluissa. 

Kaikki lapset ja nuoret on vaan joka paikassa "uupuneita, ahdistuneita, masentuneita". Mitä viddua?

Suomi on myyty muiden valloitettavaksi

Ehkä jokin uusi 'Isovihan' kausi tarvitaan, että asiat alkavat muuttua taas parempaan suuntaan! 

Käsittääkseni se influencerkoulutus, johon sai valtion opintotukea ja -lainaa, ei kiinnostanut tarpeeksi nuorisoa. Siten sitä ei enää järjestetä.

Vierailija
225/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että opettajilla on jaksamista ja mielenkiintoa tilittää vauva.fi sivustolla lapsiin ja nuoriin liittyvistä asioista?

Vierailija
226/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät osaa laskea päässä esim. koepaperinsa pisteitä, joissa max pistemäärä on 40. Pluslaskua siis. Eivät osaa ulkoa kuukausia, eivätkä esim. tiedä, että 4. on huhtikuu jne. Eivät tiedä omaa kotiosoitettaan eivätkä puhelinnumeroaan, saati henkilötunnustaan. Moni ei osaa katsoa kellonaikaa viisarikellotaulusta, joka on luokan seinällä. Ymmärtävät kyllä digitaalisen kelloa. Eivät mitenkään ymmärrä, että maailmassa on paljon (historia)tietoa sellaisista asioista, joita ei voi katsoa videolta. Haluaisivat esim. nähdä videokuvaa Napoleonista jne. Ja nämä siis ihan kotimaisia tapauksia, maamuista en jaksa edes kommentoida.

t. Yläkoulun ope

what?

Vierailija
227/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilta ja nuorilta pitää vaatia enemmän. Vanhanaikaisempaa opetusta tarvitaan. Vaaditaan opettelemaan asioita, kontrolloidaan, että  osataan, jos ei osata, annetaan uudelleen harjoiteltaviksi. Suurin osa oppii.

Näinhän se tulisi olla. Mutta kun mua ei voi pakottaa. Mä en haluu. 

Hän haluaa sitten seurauksia. Vaikka jälki-istuntoa.

Kyllä mäkin ihmettelen opettajien kollektiivista munattomuutta ja vanhempien reaktioiden pelkäämistä. 

Kun te kerran tiedätte, toivottavasti, mitä oppilaiden pitäisi osata, niin OPETTAKAA se!! 

Mulla on teille uutinen: oppilaat ovat aina nurisseet ja valittaneet. Siitä huolimatta asiat on opeteltu. 

Ja tosiaan: miksi opettajat eivät mene lakkoon, jos työn tekeminen eli opettaminen on nykyoloissa mahdotonta? 

Vierailija
228/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilta ja nuorilta pitää vaatia enemmän. Vanhanaikaisempaa opetusta tarvitaan. Vaaditaan opettelemaan asioita, kontrolloidaan, että  osataan, jos ei osata, annetaan uudelleen harjoiteltaviksi. Suurin osa oppii.

Näinhän se tulisi olla. Mutta kun mua ei voi pakottaa. Mä en haluu. 

Hän haluaa sitten seurauksia. Vaikka jälki-istuntoa.

Kyllä mäkin ihmettelen opettajien kollektiivista munattomuutta ja vanhempien reaktioiden pelkäämistä. 

Kun te kerran tiedätte, toivottavasti, mitä oppilaiden pitäisi osata, niin OPETTAKAA se!! 

Mulla on teille uutinen: oppilaat ovat aina nurisseet ja valittaneet. Siitä huolimatta asiat on opeteltu. 

Ja tosiaan: miksi opettajat eivät mene

Monesti vanhemmat alkavat valittaa jos heidän lapsiltaan vaaditaan jotain, edes vaikka ihmisiksi oloa koulussa. Kodeissa ei tajuta nykyään, miksi se kotikasvatus on lapselle hyvä asia ja kantaa aikuisuuteen saakka.

Vierailija
229/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näiden juttujen perusteella me vanhemmat ikäluokat ollaan idioottien käsissä vielä joskus.

Vierailija
230/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöt. 

Osalle porukkaa niiden noudattamien ei käy, koska minä, minä, minä.

Sääntö: Koulun ruokalassa syödään, ilman päähinettä. Joka päivä saa vääntää lippisjonnejen kanssa, että hattu pois. WÖÖ! Tää hattu ilmaisee mun identiteettiä

Itse näkisin enemmänkin ongelmana sen, että koulua käytetään sekä älyllisten taitojen että merkittävien tiedollisten sisältöjen opettamisen lisäksi myös tällaiseen tapakulttuurin iskostamiseen, kansallisromantiikan lietsomiseen ja kielipolitikointiin. 

Vaikka periaatteessa olenkin hyvin oppimismyönteinen, enkä mikään anti-intellektuelli, on minun hieman vaikea sanoa lasten ja nuorten toimivan välttämättä väärin heidän pullikoidessaan esimerkiksi tällaisia hattukieltoja tai pakkoruotsia vastaan.

Luulisi, että nuortenkin on hieman vaikea erottaa, milloin heille yritetään opeopettaa jotakin syvällisen merkityksellistä, ja milloin tuputtaa jotain kansallistunnetta pönkittävää liibalaabaa. 

Miten sä hahmotat toimivan yhteiskunnan ja mihin sen toimiminen perustuu? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Tulevaisuudessa voi olla aika mielenkiintoista. 

Vierailija
231/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Yläkoulun ope

Mitä te opettajat oikein teette siellä kun työ ei tuota tulosta? Onko sanelusta kirjoitusta? Onko vihkoon kopiointia esim. englannin oppikirjasta? Ääneenlukua siten, että luet

Okei, mä kysyn nyt suoraan: miten oppilaat voi olla noin tyhmiä? Eikö joukossa loista yksikään helmi, jolle isi ja äiti ei olisi antaneet älypuhelinta kehtoon? Joku jonka luontaista oppimishalua ja toimeliaisuutta ei olisi sammutettu alkuunsa?

Haa. Muistanpa sukulaislapset. Kaksoset, joiden äänekkään aamuheräämisen äiti keksi hoitaa siten että 2-vuotiaat opetettiin heti jalkeille päästyään ottamaan esiin tabletti ja avaamaan se. Tää oli vanhemmista hienoa, pojat viihtyivät liikkuvan kuvan ja äänien parissa niin etteivät tulleet häiritsemään vanhempiaan kesken aamuvetelehtimisen. 

Joku varmaan sanoo että ei voi olla, ei 2-vuotiaat. Mutta kyllä ne oli, ei vielä 3. Mustakin toi oli ankeaa ja uskomatonta.

Vierailija
232/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyin viidesluokkalaiselta, että mitä hän teki lomalla. Hän vastasi, että oli lomalla. Kysyin, että missä. No ei tiennyt kaupunkia, eikä maata, mutta lentokoneella mentiin ja oltiin hotellissa. Jotenkin käsittämätöntä.

Pakko ottaa esiin, että itse olin lapsena ujo ja arka. Toivoin, ettei minulta kysyttäisi ikinä mitään, koska siinä koko luokan huomion kohteena ollessa hätäännyin ja saatoin sopertaa vastaukseksi juuri jotain tuollaista. Oikeasti olisin hyvin tiennyt maan ja kaupungin, jossa olin, mutta jännitys sai koko ajatukseni katoamaan.

Olisi ollut kyllä kauheaa, että niitä hetkiä opettaja olisi sitten vielä jakanut keskustelupalstalla.

Tarkennuksena tarinaan, että tämä keskustelu käytiin oppilaan kanssa kahden kesken, eikä kukaan ollut koko luokan huomion kohteena.

Vierailija
233/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että prosenttiluku ei ole sama kuin määrä, vaan määrän osa.

Esim jokin tavara on 50 % alennuksessa, yritin selittää että sen voi ostaa puoleen hintaan (eikä 50 eurolla).

Tuli hiki selittäessä. Miten voi olla noin vaikeaa kun kyseessä ei ollut mikään pikkulapsi eikä kehitysvammainen.

Vierailija
234/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenvuotiaana eivät osaa käyttää haarukkaa ja veitseä. Haarukalla lapioidaan ruoka suuhun, pidetään haarukkaa nyrkissä ja makoillaan kyynärpäät pöydällä. Pyöritään tuolissa, istutaan miten sattuu ja huudetaan...

Vierailija
235/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenvuotiaana eivät osaa käyttää haarukkaa ja veitseä. Haarukalla lapioidaan ruoka suuhun, pidetään haarukkaa nyrkissä ja makoillaan kyynärpäät pöydällä. Pyöritään tuolissa, istutaan miten sattuu ja huudetaan...

Kuvailit juuri työpaikkaruokalan. Aikuisia siellä on.

Vierailija
236/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oollan nuoriso me ollaan tulevaisuus

Vierailija
237/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko, että opettajilla on jaksamista ja mielenkiintoa tilittää vauva.fi sivustolla lapsiin ja nuoriin liittyvistä asioista?

Näyttää olevan molempia.

Vierailija
238/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Koulussa ihan mahdotonta pitää ruokailutapoja yllä, jos aikuiset kotona  eivät näytä esimerkkiä...

Vierailija
239/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näiden juttujen perusteella me vanhemmat ikäluokat ollaan idioottien käsissä vielä joskus.

Varsin pian. Kymmenessä vuodessa viimeistään. 

Vierailija
240/272 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin opetettiin kotona jo alle kouluikäisille kotiosoite, sukunimi jne. Jo eksymisen takiakin. Samoin vanhempien etu-ja sukunimet. Ym monia aivan tavallisia arkipäiväisiä asioita.

Tuttavan nelivuotias lapsi oli osannut soittaa hätänumeroaan, havaittuaan isoäitinsä saaneen sairauskohtauksen. Tämä oli tietysti opetettu  hänelle sairauskohtauksen varalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän