Ettekö te palele sisällä?
Mä palelen. Koko ajan. Meillä on tosi kylmä eikä pattereita saa kuumemmalle. Legginsit, villasukat ja 2 yöpaitaa päällekäin ja silti on ihan jäätävän kylmä.
Itkettää ihan. Pahinta talvessa ei ole lumi eikä pakkanen eikä pimeyskään vaan se, että sisälle ei saa lämpimämpää :(
Kommentit (150)
En palele kun mua ei harmita laittaa riittävästi vaatetta päälle. Fleecehousut, paksut villasukat, merinovillainen aluspaita ja paksu villatakki sen päällä. Sisällä 18,5 astetta lämmintä. En raaski lämmittää taloa enempää kun voin olla vaatteet päällä sisällä.
Kyllä, joskus ja aika useinkin. On kai pientä flunssaa sitten päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme jos palelet kun olet noin huonosti pukeutunut. Pitkähihaista päälle jne
Luetun ymmärtäminen?
"...ja 2 yöpaitaa päällekäin ja silti on ihan jäätävän kylmä."
Mikä saa sinut olettamaan, ettei ole pitkähihaista päällä?
Toinen yöpaidoista on uusi ja paksumpi ja pitkähihainen. Ja nilkkoihin asti.
Pitää tilata jostain lisää lämpimiä vaatteita. Villa vaan on niin sairaan kallista.
Kun mulla on viluinen olo illalla, puen flanelipyjaman päälle fleecehousut ja -takin. Villaista en voi pitää, kun se kutittaa. Miksi vaatteet pitää tilata jostain?
Lähimmät kauppiaat ei myy. Villavaatteita varsinkaan.
Meillä on usein aika viileää sisällä, etenkin lattiat ovat viileät. Palelisin varmasti, jos en pukeutuisi lämpimästi. Suosittelen sullekin, aloittaja, lämpimämpää pukeutumista. Leggingsit ja yöpaidat eivät ole sitä. Mulla on talvisin kotona pitkät kalsarit ja paksut housut. Omistan kahdet Nanson plyysiolohousut, ne sopivat tähän. Fleecehousut ovat varmasti myös hyvät. Ylävartalossa mulla on yleensä trikoopaita ja villapaita tai paksu huppari. Jos villapaidassa ei ole korkeaa kaulusta, saatan usein pitää myös huivia, koska mulla tulee just niskaan kylmä. Ennen pidin jalassa kolmea villasukkaa päällekkäin, muta nyt sain lahjaksi toppatossut, joten yksi tai kaksi paria riittää, eikä jalkoihin tule kylmä. Mulla on aina ollut kylmät jalat, ihan lapsesta asti, joten nuo tossut ovat todella hyvä uusi lisä.
Eli jos talossa on kylmä eikä sitä saa lämpimämmäksi, pitää pukeutua lämpimästi. Trikoovaatteet eivät ole lämpimiä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on usein aika viileää sisällä, etenkin lattiat ovat viileät. Palelisin varmasti, jos en pukeutuisi lämpimästi. Suosittelen sullekin, aloittaja, lämpimämpää pukeutumista. Leggingsit ja yöpaidat eivät ole sitä. Mulla on talvisin kotona pitkät kalsarit ja paksut housut. Omistan kahdet Nanson plyysiolohousut, ne sopivat tähän. Fleecehousut ovat varmasti myös hyvät. Ylävartalossa mulla on yleensä trikoopaita ja villapaita tai paksu huppari. Jos villapaidassa ei ole korkeaa kaulusta, saatan usein pitää myös huivia, koska mulla tulee just niskaan kylmä. Ennen pidin jalassa kolmea villasukkaa päällekkäin, muta nyt sain lahjaksi toppatossut, joten yksi tai kaksi paria riittää, eikä jalkoihin tule kylmä. Mulla on aina ollut kylmät jalat, ihan lapsesta asti, joten nuo tossut ovat todella hyvä uusi lisä.
Eli jos talossa on kylmä eikä sitä saa lämpimämmäksi, pitää pukeutua lämpimästi. Trikoovaatteet eivät ole lämpimiä vaatteita.
Eikö sun pitkät kalsarit ole trikoota? Nehän on ihan samaa materiaalia kuin legginsit. Ei mitään eroa. Trikoopaita ja trikooyöpaita on myös ihan samaa materiaalia.
Nanson vaatteet ei nykyään ole enää kovinkaan lämpimiä eikä kestäviä, että niitä en suosittelisi. Kokemusta nimittäin on.
En mä sentään toppahousuissa haluaisi kotona olla. Ei niin kylmä saa sisällä olla.
"Eikö sun pitkät kalsarit ole trikoota? Nehän on ihan samaa materiaalia kuin legginsit. Ei mitään eroa. Trikoopaita ja trikooyöpaita on myös ihan samaa materiaalia.
Nanson vaatteet ei nykyään ole enää kovinkaan lämpimiä eikä kestäviä, että niitä en suosittelisi. Kokemusta nimittäin on.
En mä sentään toppahousuissa haluaisi kotona olla. Ei niin kylmä saa sisällä olla."
Pitkät kalsarini eivät ole trikoota. Aloittajalla oli pelkkää trikoota.
Asteita 21, ihan sopiva. Vesikiertoinen lattialämmitys, paljailla varpailla on mukavaa.
Kiroan alimpaan helvettiin nää nykyikkunat. Niiden päältä käy kunnon puhuri sisään, vaikka säädöt on pienimmällä. Ei näin vetoisaa ollut edes mummolassa aikanaan.
Asun vuokra-asunnossa enkä ole ennen palellut kotona, mutta tänä talvena olen. Patterit eivät ole tänä talvena olleet juurikaan lämpimät; sisätilojen lämpö ilmeisesti nousee ja laskee automaattisesti ulkoilman lämpötilan mukaan eikä automaattijärjestelmä taida huomioida hyistä tuulta eikä ulkoilman kosteutta eivätkä nykyajan uudet ikkunatkaan myöskään ole kovin tiiviitä ja sitä varten sisällä tuntuu kylmältä. Olen välillä käynyt lämpimässä suihkussa lämmittelemässä, mutta sitäkään ei viitsi kovin usein tehdä koska vesimaksu peritään kulutuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö sun pitkät kalsarit ole trikoota? Nehän on ihan samaa materiaalia kuin legginsit. Ei mitään eroa. Trikoopaita ja trikooyöpaita on myös ihan samaa materiaalia.
En mä sentään toppahousuissa haluaisi kotona olla. Ei niin kylmä saa sisällä olla."
Niinhän sä ainakin kirjoitit. Aloittaja ei muuten maininnut vaatteidensa materiaalia. Yöpaidat saattoivat olla flanelliakin.
Vierailija kirjoitti:
Kiroan alimpaan helvettiin nää nykyikkunat. Niiden päältä käy kunnon puhuri sisään, vaikka säädöt on pienimmällä. Ei näin vetoisaa ollut edes mummolassa aikanaan.
Joo ei ennen asunnot olleet näin huonoja vaikka jostain nurkasta väjän falskasikin. Nyt tehdään tarkoituksella asuntoja, joissa ei oikeastaan voi viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sä ainakin kirjoitit. Aloittaja ei muuten maininnut vaatteidensa materiaalia. Yöpaidat saattoivat olla flanelliakin.
En kirjoittanut, että pitkät kalsarini olisivat trikoota. Enpä usko, että aloittajalla on kaksi flanelliyöpaitaa päällekkäin. Voisi olla aika epämukava olo. En tiedä, miksi jankkaat mun vaatteista. Pointtini on se, että jos sisällä on kylmä, pitää olla lämpimät vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokra-asunnossa enkä ole ennen palellut kotona, mutta tänä talvena olen. Patterit eivät ole tänä talvena olleet juurikaan lämpimät; sisätilojen lämpö ilmeisesti nousee ja laskee automaattisesti ulkoilman lämpötilan mukaan eikä automaattijärjestelmä taida huomioida hyistä tuulta eikä ulkoilman kosteutta eivätkä nykyajan uudet ikkunatkaan myöskään ole kovin tiiviitä ja sitä varten sisällä tuntuu kylmältä. Olen välillä käynyt lämpimässä suihkussa lämmittelemässä, mutta sitäkään ei viitsi kovin usein tehdä koska vesimaksu peritään kulutuksen mukaan.
Mäkin käyn suihkussa lämmittelemässä. Aamulla särkeetä päätä ja toista silmää kun ne ovat saaneet vetoa koko yön. Iltapäiväksi olo vähän kohenee kun on saanut suihkussa lämmiteltyä mutta nytkin on niin kylmää, että nenä on ihan jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjoittanut, että pitkät kalsarini olisivat trikoota. Enpä usko, että aloittajalla on kaksi flanelliyöpaitaa päällekkäin. Voisi olla aika epämukava olo. En tiedä, miksi jankkaat mun
Pitkät kalsarit on aina trikoota. Olisit maininnut jos sun kalsarit olis villaa.
Mut ihan sama. Aloittajalla on liian kylmä eikä sitä auta se jos sulla ei ole.
"Pitkät kalsarit on aina trikoota. Olisit maininnut jos sun kalsarit olis villaa.
Mut ihan sama. Aloittajalla on liian kylmä eikä sitä auta se jos sulla ei ole."
No, mun kalsarini ovat esim. tällä hetkellä villaa. Se ei tosiaan häntä auta, jos mulla ei ole kylmä. Sen sijaan se auttaa, että hän pukee itselleen lämpimät vaatteet, ja sitä asiaa viestini koski. Se, miksi sinä otat tästä itseesi, sen sijaan on mulle mysteeri.
Ei sun palella tartte kun hommaat pattereita tuvan täyteen. Se toki maksaa kun vie sähköä mutta eipähän tartte valittaa kylmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Laita teippiä päälle. Ei sitä suositella mutta eipähän tartte kärsiä puhurista.
Kannattaa myös tarkistuttaa kilpirauhasarvo, jos jatkuvasti paleltaa. Minulla ylenmääräinen palelu lakkasi, kun sain lääkityksen.
Meillä kerrostalossa kesällä asennettiin kaikkien ikkunoiden päälle uudet ilmantuloaukot ja niistä vetää sitä enemmän mitä tuulisempaa ja kylmempää on ulkona. Mulla aina villasukat ja paksut tossut, trikoo ä- tai villaleggarit tai plyysiset olohousut. Pitkähihainen trikoopaita ja ohut neule merinovillaa, jonka ostin käytettynä monta vuotta sitten. Se on tosi miellyttävä yllä eikä kutita.
Suihkusta tullessa vähän hytisyttää mutta en kyllä muuten palele. Merinovillalegginssit, sukat, joku paita ja collegepaita siinä päällä. Harvoin käytän edes villasukkia kun sitten jalat hikoaa. Meillä nyt sisällä 20 astetta.
Sisällä plus-miinus 20C. Vähän paleltaa nyt, kun söin (palelen aina ruuan jälkeen), mutta muuten ei. Toki rossipohjaisessa talossa laminaatti on välillä kylmä jalkaan, joten olen villasukat tai tohvelit jalassa, vaikka tykkäisin olla paljain jaloin. Nuo kuvatut vaatteet eivät kuulosta erityisen lämpimiltä, itsellä päällä mielestäni normaalit arkivaatteet talviaikaan (farkut, ohuet pitkät kalsarit, pitkähihainen paita).