Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö te palele sisällä?

Vierailija
25.01.2025 |

Mä palelen. Koko ajan. Meillä on tosi kylmä eikä pattereita saa kuumemmalle. Legginsit, villasukat ja 2 yöpaitaa päällekäin ja silti on ihan jäätävän kylmä.

Itkettää ihan. Pahinta talvessa ei ole lumi eikä pakkanen eikä pimeyskään vaan se, että sisälle ei saa lämpimämpää :(

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonani en suostu pukeutumaan kuin naparetkeilijä, omakotiasukkaana voin itse säätää pattereita ja pitää huushollissa sen verran lämmintä, että tarkenen lyhythihaisessa puserossa ja pitkissä housuissa. Hankala on esim. imuroida toppatakki päällä, hihatkin kastuu tiskatessa. Sukkien neulominenkin onnistuu paremmin ilman käsineitä.

Vierailija
102/150 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonani en suostu pukeutumaan kuin naparetkeilijä, omakotiasukkaana voin itse säätää pattereita ja pitää huushollissa sen verran lämmintä, että tarkenen lyhythihaisessa puserossa ja pitkissä housuissa. Hankala on esim. imuroida toppatakki päällä, hihatkin kastuu tiskatessa. Sukkien neulominenkin onnistuu paremmin ilman käsineitä.

Tämä. On vaikea tehdä mitään jos pitää olla kovin paljon vaatteita päällä. Se on hankalaa ja epämukavaa.

Tulisipa kevät ja lämmin oikein pian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälämpötila 21 astetta enkä palele yhtään. 

Vierailija
104/150 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo. Uusi. Palelen. Olen palellut marraskuusta asti. Jos soittaa huoltoyhtiöön, sieltä kerrotaan että 18-20 astetta oli suosituslämpötila. Olen 67 enkä tajunnut aiempaan, että vanhemmiten alkaa palelu.

Tää asunto on erityisesti tuulella helkkarin kylmä. 5. kerros ja hyvät merinäkymät mut ihan helkutin kylmä. 

Mulla ei edes ajattelu toimi nykyisin kun pitää olla pakastettuna jatkuvasti. 

Sänky on lämmin.

Lämpimiä jalkakylpyjä.

Paljon vaatetta.

Vierailija
105/150 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo. Uusi. Palelen. Olen palellut marraskuusta asti. Jos soittaa huoltoyhtiöön, sieltä kerrotaan että 18-20 astetta oli suosituslämpötila. Olen 67 enkä tajunnut aiempaan, että vanhemmiten alkaa palelu.

Tää asunto on erityisesti tuulella helkkarin kylmä. 5. kerros ja hyvät merinäkymät mut ihan helkutin kylmä. 

Mulla ei edes ajattelu toimi nykyisin kun pitää olla pakastettuna jatkuvasti. 

Sänky on lämmin.

Lämpimiä jalkakylpyjä.

Paljon vaatetta.

Juuri siitä syystä en muuta ikinä ihan meren rantaan. Vaikka olisi kuinka hienot näköalat, niin suurimman osan vuotta siellä on jäätävän kylmää.

Vanhastaan olen tiennyt, että Helsingin keskustassa on aina paljon kylmempää kuin kauempana lähiöissä. Lauttasaari, Jätkäsaari ja Kruunuvuorenranta saavat minun puolestani täyttyä muilla asukkailla. Mä käyn meren rannassa silloin tällöin lämpimällä säällä vähän fiilistelemässä. Asua siellä en halua.

Ja joo uudet asunnot on jäätävän kylmiä. Ja joo vanhemmitenkin sitä on viluinen. Olin nuorenakin ja olen yhä. Villavaatteita päälle talvisin, että tarkenee. Olen joskus yölläkin pitänyt pipoa päässä. Ymmärrän täysin miksi entisaikojen ihmisillä oli yömyssyt ja muutenkin aina joku huivi tai päähine päässä.

Elämässä on enemmän kylmää aikaa kuin lämmintä.

Vierailija
106/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miten jotkut voi pitää talossaan jotain 12-16 asteen lämpöjä? Se talo menee pilalle eikä todellakaan ole terveellistä. 

Meilläkin on 84 rakennettu nopeasti viilentyvä tiilitalo, mutta pidetään kyllä lattialämmityksiä, pattereita ja ilppiä päällä. Pattereita pienennetään silloin kun lämmitetään leivinuunia. En kyllä suostuisi palelemaan

Vierailija
107/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika hyvä peruslämpö 23 - 24 astetta. Olen neulonut itselleni kaksinkertaisesta seiskaveikasta ison torkkupeiton, samoin yksinkertaisesta ja sitten vielä ohuemmasta langasta yhden. Kun nukkuu sohvalla nuo päällä, tarkenee kivasti. - Mitäs muut ovat neuloneet?

Vierailija
108/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sisätiloissa aina (kuumin kesä poislukien):

- pitkä hihaton toppi, villapaita, huppari ja kaulassa pitkä kaulaliina

- collegehousut tai paksut haaremihousut

- villasukat, joiden päällä paksut thermosukat

ja jos olen paikoillani esim. sohvalla istuen, olen peiton alla. Jos touhuan jotakin, esim. siivoilen, riisun yleensä vähintään yhden kerroksen pois. Ensimmäisenä lähtee kaulaliina.

Vierailija
109/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkatkaa niitä termostaatin piikkejä. Sehän on insinöörin keksintö joka on aina jumissa. Termostaatti irti, ja piikkiä eestaas, CRC:tä voiteluaineeksi. Muita syitä on ilmaa patterissa, termostaatin kuristus liian pienellä, paluuputken kuristus liian pienellä, vääränlainen suntin säätökäyrä. Meidän taloyhtiössä saa termostaatteja pyöritellä jatkuvasti. Lauhalla palelee, 10-20 astetta liian kuuma, yli 20 astetta palelee. Eli säätökäyrä lähtee liian alhaalta ja on liian jyrkkä.

Vierailija
110/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yksi okt-asujan etu. Saa pitää asuntonsa niin lämpinä kuin haluaa.😏

Vierailija
111/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, palelen. Meillä on sisällä ihan lämmin, nytkin 22 astetta. Mutta palelen syyskuusta toukokuuhun. Olen aina ollut tällainen. Liikkuminen auttaa hetkeksi, kuten myös lämmin suihku. Vapaapäivinä tämä ei ole niin ongelma, kun tulee puuhailtua enemmän ja pysyttyä lämpimänä, mutta etätöissä koneen ääressä palelu on tuskaista. Usein teenkin pienen jumpan, jotta lämpenen, mutta eihän sitä esim. kesken palaverin voi.

Vierailija
112/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runkatkaa niitä termostaatin piikkejä. Sehän on insinöörin keksintö joka on aina jumissa. Termostaatti irti, ja piikkiä eestaas, CRC:tä voiteluaineeksi. Muita syitä on ilmaa patterissa, termostaatin kuristus liian pienellä, paluuputken kuristus liian pienellä, vääränlainen suntin säätökäyrä. Meidän taloyhtiössä saa termostaatteja pyöritellä jatkuvasti. Lauhalla palelee, 10-20 astetta liian kuuma, yli 20 astetta palelee. Eli säätökäyrä lähtee liian alhaalta ja on liian jyrkkä.

Niin mutta kun sinne patteriin ei lasketa kuumempaa vettä. Ei auta vaikka kuinka vääntäisi. Otettiin termostaatit irti ja todettiin, ettei lämpene yhtään.

Vierailija
113/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkusta tullessa vähän hytisyttää mutta en kyllä muuten palele. Merinovillalegginssit, sukat, joku paita ja collegepaita siinä päällä. Harvoin käytän edes villasukkia kun sitten jalat hikoaa. Meillä nyt sisällä 20 astetta.  

Collegepaita 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂en haluaisi tuntea sua 

Vierailija
114/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hirmuisen mukavaa, jos kaikki kylmästä asunnosta valittavat muistaisivat mainita rehellisesti asuntonsa lämpötilan. Kuten edellä olevista muutamista  kommenteista huomaa, niin lämmin asunto on monille hyvin erilainen, mm. iästä ja sairauksista riippuen. Toiset tarkenee talvellakin 18 asteessa ja toisia palelee vielä 24 asteessa.

Muistaakseni asuinhuoneiden sallittu lämpötila on 18 - 22 astetta C.

Vierailija
115/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkusta tullessa vähän hytisyttää mutta en kyllä muuten palele. Merinovillalegginssit, sukat, joku paita ja collegepaita siinä päällä. Harvoin käytän edes villasukkia kun sitten jalat hikoaa. Meillä nyt sisällä 20 astetta.  

Collegepaita 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂en haluaisi tuntea sua 

Mitä ihmeellistä siinä on?

Vierailija
116/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 astetta, kerrostalon vetoinen yläkulma, haaleat patterit. Todellakin palelen. Tylsät fleecevaatteet aina oltava.

Vierailija
117/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin talossa on asteen verran kylmempää kuin viime talvena ja se tuntuu.

Vierailija
118/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaisin pidämme valkeata, jolloin lämpötila nousee 18 asteeseen. Yllä on Jyskin erityisen paksu aamutakki. Jalassa lampaannahkaiset tossut.

Aamuisin on yleensä 15 astetta. On se vähän hyistä kyllä, mutta kun ei jatkuvasti halua pitää valkeata puuhellassa, niin se täytyy vain kestää. Itse lämpiää siitä kun alkaa puuhailla kaikenlaista, eikä lämpötilaa niin kovin edes ajattele.

Meillä ei edes ole keskuslämmitystä tässä vanhassa kämpässä. Vesi lämpiää sähköllä ellei puuhellalla aina olevassa isossa kattilassa.

Valkeata? Mitä se on?

Valkovuotoa

Vierailija
119/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on aluspaita, pitkähihainen trikoopaita, pitkähelmainen neulepaita (polviin asti) sekä neuletakki.

Jalassa paksut legginsit. Yleensä myös pitkät housut niiden päällä.

Sukat ja villasukat. Sisälämpötila +/- 20 astetta.

Lisään kerroksia, jos en tarkene. Miksi palella, kun vaatteita on kaappi täys.

Kivat sulle. Mulla ei ole. Lämpimiä vaatteita varsinkaan. Villavaatteet maksaa.

Mene kirpparille ja osta euron fleece.

Villavaatteita voi neuloa itsekin. Minä neulon sulkia toisille, mitään villapuseroita en itselleni voi tehdä enkä ostaa, läkähdyttää jo pelkkä ajatuskin. Olen talviuimari, en juurikaan palele.

Vierailija
120/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko pukea enemmän tai ostaa irtopattereita.

Vuokranantajan neuvohan tämä. Jää itselle enemmän rahaa pihistää lämmityskustannuksista asukkaan palellessa kotonaan. 

Ei vuokranantaja säätele mitään lämpöjä, jos olet vuokralla okt maksat itse kuluttamasi lämmöt ja voit säätää ne mihin haluat, kerros/rivitaloissa lämmöt säätää taloyhtiö