Ettekö te palele sisällä?
Mä palelen. Koko ajan. Meillä on tosi kylmä eikä pattereita saa kuumemmalle. Legginsit, villasukat ja 2 yöpaitaa päällekäin ja silti on ihan jäätävän kylmä.
Itkettää ihan. Pahinta talvessa ei ole lumi eikä pakkanen eikä pimeyskään vaan se, että sisälle ei saa lämpimämpää :(
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa kallista vuokraa/vastiketta katosta pään päällä. Jos kotona paleltaa, aina voi hankkia pilkkihaalarin tai lähteä ulos liikkumaan. Lämmintä kotia ei suinkaan ole oikeus odottaa asumiskustannusten vastineeksi ketjun mielipiteiden perusteella.
ei kukaan vuokraa omistaan maksa. sossu ne vuokrat maksaa
Vierailija kirjoitti:
En palele. En halua olla kotona paksuissa vaatteissa ja tykkään olla ilman sukkia eli takkaan puita jos on viileää. 25 on hyvä ja ehkä 26. Makkarissa ei tosin saa olla noin lämmin. Meillä ei oo pattereita eli niitä ei voi säädellä. Maalämpö. Asutaan taloyhtiössä.
Mun tyttären huoneessa on viileämpää ja sinne tuodaan talvella sähköpatteri jolla saa lisälämpöä kun sitä tarvitsee.
Mikset hanki lisälämmitintä?
Ai, että maksaisin itse koko lämmityksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa kallista vuokraa/vastiketta katosta pään päällä. Jos kotona paleltaa, aina voi hankkia pilkkihaalarin tai lähteä ulos liikkumaan. Lämmintä kotia ei suinkaan ole oikeus odottaa asumiskustannusten vastineeksi ketjun mielipiteiden perusteella.
Kyllä mä ihan itse yämän luukun vuokran maksan. Sossu ei tarjoa edes lämmintä kättä.
Ei ihme jos palelet kun olet noin huonosti pukeutunut. Pitkähihaista päälle jne
Nyt on aluspaita, pitkähihainen trikoopaita, pitkähelmainen neulepaita (polviin asti) sekä neuletakki.
Jalassa paksut legginsit. Yleensä myös pitkät housut niiden päällä.
Sukat ja villasukat. Sisälämpötila +/- 20 astetta.
Lisään kerroksia, jos en tarkene. Miksi palella, kun vaatteita on kaappi täys.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on ilkeitä ihmisiä taas. No, kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aluspaita, pitkähihainen trikoopaita, pitkähelmainen neulepaita (polviin asti) sekä neuletakki.
Jalassa paksut legginsit. Yleensä myös pitkät housut niiden päällä.
Sukat ja villasukat. Sisälämpötila +/- 20 astetta.
Lisään kerroksia, jos en tarkene. Miksi palella, kun vaatteita on kaappi täys.
Kivat sulle. Mulla ei ole. Lämpimiä vaatteita varsinkaan. Villavaatteet maksaa.
Meillä on 19-21 astetta sisällä, ei palele.
Vierailija kirjoitti:
25,6 täällä vaikka patterit kiinni, avasin parvekkeen oven..
Tuota nyt usko kukaan, jos Suomessa asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palele. En halua olla kotona paksuissa vaatteissa ja tykkään olla ilman sukkia eli takkaan puita jos on viileää. 25 on hyvä ja ehkä 26. Makkarissa ei tosin saa olla noin lämmin. Meillä ei oo pattereita eli niitä ei voi säädellä. Maalämpö. Asutaan taloyhtiössä.
Mun tyttären huoneessa on viileämpää ja sinne tuodaan talvella sähköpatteri jolla saa lisälämpöä kun sitä tarvitsee.
Ai, että maksaisin itse koko lämmityksen?
No jos ei muuta vaihtoehtoa ole eli joko palelu tai sitten lisälämppäri
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko pukea enemmän tai ostaa irtopattereita.
Vuokranantajan neuvohan tämä. Jää itselle enemmän rahaa pihistää lämmityskustannuksista asukkaan palellessa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menehän trolli ulos lämmittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen?
"...ja 2 yöpaitaa päällekäin ja silti on ihan jäätävän kylmä."
Mikä saa sinut olettamaan, ettei ole pitkähihaista päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen?
Yöpaita ei ole mikään lämmin oloasu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen?
Toinen yöpaidoista on uusi ja paksumpi ja pitkähihainen. Ja nilkkoihin asti.
Pitää tilata jostain lisää lämpimiä vaatteita. Villa vaan on niin sairaan kallista.
Tykkään viileästä. 16C patterit, liesiuunilla lisälämpöä. Asun yksin, vanha puutalo. Kylmä kellari viilentää. Kahdet villasukat, collarit ja villahame, t-paita. Jos palelee, jumppaan. Yöllä kolme peittoa. Liian kuuma sisäilma ahdistaa toisten kodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Noin korkea lämpötila ei ole terveydelle hyväksi.
Sekä liian korkea että liian matala lämpötila voi aiheuttaa terveyshaittoja.
https://ouman.fi/tutkimus-osoittaa-kerrostalojen-lampotilojen-olevan-us…
Liian korkea huonelämpötila aiheuttaa kuivuuden tunnetta, väsymistä, keskittymiskyvyn alenemista, atoopikoille hengitysoireita ja ihosairauksista kärsiville oireita. Liian korkean lämpötilan on havaittu joissain tapauksissa kiihdyttävän kaasumaisten epäpuhtauksien vapautumista rakenteista ja huonekaluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltaisin pidämme valkeata, jolloin lämpötila nousee 18 asteeseen. Yllä on Jyskin erityisen paksu aamutakki. Jalassa lampaannahkaiset tossut.
Aamuisin on yleensä 15 astetta. On se vähän hyistä kyllä, mutta kun ei jatkuvasti halua pitää valkeata puuhellassa, niin se täytyy vain kestää. Itse lämpiää siitä kun alkaa puuhailla kaikenlaista, eikä lämpötilaa niin kovin edes ajattele.
Meillä ei edes ole keskuslämmitystä tässä vanhassa kämpässä. Vesi lämpiää sähköllä ellei puuhellalla aina olevassa isossa kattilassa.
Keittiössä minullakin aamulla 15 astetta ja muualla talossa 16-17 astetta. Aamulla keittiön puuhellaan tuli ja pian on 18 astetta. Muut tilat lämmitän vasta iltapäivällä maksimaalisti 18-20 asteeseen. Ei ole koskaan kylmä kun riittää tekemistä ja liikkumista koko ajan. Lämpötila 18-19 astetta on ideaali itselleni. Aamulla kylmä suihku
Liian matala lämpötila on myös terveydelle haitallista. Siis jatkuva matala lämpötila. Hetkittäiset kylmyydet, kylmät suihkut yms. on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap teillä on sisälämpötila?
Jotain 21-22 astetta. Minusta se on ihan liian vähän kun ilmastointiluukuista puhaltaa kylmää ilmaa. Täällä vetää.
Nimenomaan tuo vetoisuus on se ongelma. Voisiko sille tehdä jotakin? Itsekin palelen pienessäkin vedossa ja ärsyttää joka talvi.
Jotain 21-22 astetta. Minusta se on ihan liian vähän kun ilmastointiluukuista puhaltaa kylmää ilmaa. Täällä vetää.