Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista

Vierailija
22.01.2025 |

Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.

Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja

Kommentit (251)

Vierailija
81/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1300 euron nettoäitiysrahalla varaa noihin, mutta ennemmin haluaisin päästä vaunulenkille. Se taas ei onnistu kun jalka on ollut kipeänä viikkokausia. Pelkään sairastuneeni reumaan kun tuo ei ole ainoa kivulias ruumiinosa. ***uttaa valittavat ihmiset joilla ei ole edes oikeita ongelmia.

Järkyttävän ylimielinen kommentti. Tuskin sitä perhettäsi yksin elätät.

Oletko ikinä tajunnut, että moni köyhä on sairas? Silloin saa usein valita, ostaako lääkkeet vai ruokaa.

Vierailija
82/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on osin myös oma valinta.

Eli huono koulutus ja työt ei oikein nappaa.

Jos ihminen tekisi jämptin päätöksen että jättäisi köyhyyden taakseen, se on mahdollista.

Itse 80 l lapsena joskus perheessä oli taloudellisesti heikkoa.

Silloin MINÄ PÄÄTIN, jos elämä on itsestäni kiinni EN HALUA OLLA KÖYHÄ. Niin ärsytti rahan puute.

Eli menin lukioon ja se oli raskasta.

ja sitten AMKiin ja suoritin raskaan, pitkän tutkinnon. Helppoa ei ollut.

Sitten työnhakuun. Uran alku oli huuhaa hommia, mutta ylenin siltikin AHKERALLA TYÖNHAULLA.

Nyt sitten oma okt etelä suomessa.l

Vain oman ahkeruuteni ansiosta. Veljeni sen sijaan ei ole saavuttanut mitään.

Eli on mahdollista jättää köyhyys taakseen.

Se VAATII ASENNETTA JA MÄÄRÄTIETOISUUTTA.

Lusmuil

Mitä vit****ua! Mun poikaystävä on fysiikan tohtori ja pitkäaikaistyötön!!! Joten painu vit***uun tyhmien kommenttiesi takia!! Itse väittelen hammaslääketieteessä kohta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö sä kuitenkin töissä? Jos käyt, niin ethän sä sitten niin köyhä ole.

Mutta pääseehän sitä kahvilaan ja ravintolaan ja voi ostaa uusia vaatteitakin. Kun ei tee sitä koko ajan. Ei sitä ihminen niin kamalan paljon kaikkea tarvitse. Vähemmälläkin pärjää ihan hyvin kun ei tee siitä mitään ongelmaa itselleen.

Työssäkäyväkin voi olla köyhä. Ei kaikille makseta 2000e/kk.

Työttöällekin maksetaan 2000

Vierailija
84/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1300 euron nettoäitiysrahalla varaa noihin, mutta ennemmin haluaisin päästä vaunulenkille. Se taas ei onnistu kun jalka on ollut kipeänä viikkokausia. Pelkään sairastuneeni reumaan kun tuo ei ole ainoa kivulias ruumiinosa. ***uttaa valittavat ihmiset joilla ei ole edes oikeita ongelmia.

Eli koska pärjäätte hyvin miehen palkalla + äitiysrahalla, (joka ei edes ole huono), mielestäsi oikeasti köyhän pitää olla hiljaa?

No ei pärjätä miehen palkalla. Me ei vain notkuta kahviloissa ja käytetään rahaa lähinnä ruokaan yms. Ei olla todellakaan hyvätuloisia. Silti olisin mieluummin terve. Olen pitkäaikaissairas. 

Vierailija
85/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö sä kuitenkin töissä? Jos käyt, niin ethän sä sitten niin köyhä ole.

Mutta pääseehän sitä kahvilaan ja ravintolaan ja voi ostaa uusia vaatteitakin. Kun ei tee sitä koko ajan. Ei sitä ihminen niin kamalan paljon kaikkea tarvitse. Vähemmälläkin pärjää ihan hyvin kun ei tee siitä mitään ongelmaa itselleen.

Työssäkäyväkin voi olla köyhä. Ei kaikille makseta 2000e/kk.

Työttöällekin maksetaan 2000

Olin työtön ja nettotuloni oli 630 euroa, veroprosentti oli yli 20%. Opiskelin uuden, työllistävän alan Nyt palkansaajana sain vuoden 2025 veroprosentiksi 1,5 koska pienipalkkainen osa-työ. Nyt saan käteen 1200 euroa kuukaudessa,,eli lähes 50% enemmän

Vierailija
86/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista

Hyvin kiteytetty.

Köyhän pitää aina miettiä ja punnita ja laskea, mitä voi tai ei voi hankkia. Eli elämä on jatkuvaa luopumista sellaisesta, mitä haluaisi hankkia, mutta ei voi hankkia.

Jos köyhän pitää aina miettiä, mitä haluaisi hankkia, mutta ei voi, niin köyhä olisi köyhä, vaikka hänelle annettaisiin kymppitonni kuussa.

Minun elämässäni ei ole mitään muuta eroa AP:n kuvaamaan elämään kuin kodinkoneiden hankinta tarvittaessa, vaikka kuulun varakkaimpaan desiiliin. En tunne luopuvani mistään, ystävyyssuhteet toimivat, ja elämä on muutenkin mukavaa.

Vierailija
87/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät jaksavat valittaa vaikka ilman sosiaalitukea ne olisivat nukkumassa kadulla ja kerjäisivät ruokaa. Jos ei sossutuki riitä aina voi mennä töihin tai suksia hiiteen Suomesta. Kukaan ei jää kaipaamaan jos kelan elätti poistuu maasta.

Miten vieraantunut kommentti todellisuudesta! Miten voi elää köyhä YH äiti, joka jäi yksinhuoltajaksi kun avioliitto miehen kanssa johti eroon kun mies löysi nuoremman naisen rinnalleen ja hylkäsi omat lapset kun sai uuden perheen nuoren naisen kanssa??? 

t yksi asian kokenut yh

Tuo taas on omaa tyhmyyttä, jos rakentaa elämänsä sen varaan, että liitto kestää ikuisesti. Ei pitäisi tehdä lapsia ellei ole varma, että pystyy tilanteessa kuin tilanteessa tarjoamaan heille taloudellisesti turvatun elämän.

t. toinen eron kokenut yh, joka tulee mainiosti toimeen omillaan

Vierailija
88/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN VOI LUOPUA ASIASTA JOTA EI OLE ANSAINNUT???  EI MEIDÄN MUIDEN TARVITSE KUSTANTAA SINUN MINÄ HALUUN MINÄ HALUUN. KIITÄN NYKY HALLITUSTA  ARVOSTAVAT TYÖTÄ TEKEVIÄ VEROJEN MAKSAJIA

Vierailija
89/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koska pärjäätte hyvin miehen palkalla + äitiysrahalla, (joka ei edes ole huono), mielestäsi oikeasti köyhän pitää olla hiljaa?

No ei pärjätä miehen palkalla. Me ei vain notkuta kahviloissa ja käytetään rahaa lähinnä ruokaan yms. Ei olla todellakaan hyvätuloisia. Silti olisin mieluummin terve. Olen pitkäaikaissairas. 

Nyt ei puhuttukaan hyvistä tuloista. Nyt puhutaan köyhyydestä. Palkka + normaali äitiysraha on täysin tavallinen tilanne eikä mitenkään verrattavissa köyhyyteen. Te ette ole köyhiä. On olemassa oikeasti köyhiä.

Moni köyhä on pitkäaikaissairas. Monen ihmisen köyhyys myös johtuu sairaudesta.

Sellainen yksityiskohta muuten, että aiemmassa viestissä sanoit pelkääväsi, että olet sairastunut, nyt jo julistat olevasi pitkäaikaissairas. Tuliko se diagnoosi viestien välissä?

Vierailija
90/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ehkä vähän vaikea ymmärtää, miten työssä käyvä voi olla niin köyhä ettei ole varaa käydä kahvilla koskaan? Palkka voi toki olla pieni, mutta eikö menotkin voi mitoittaa siihen sopiviksi? Asua edullisessa vuokra-asunnossa, se on varmaan tärkeintä. Vai onko muutettu liian kalliiseen asuntoon, otettu kalliita kulutusluottoja ym ja sitten tajuttu ettei raha riitäkään velkojen maksuun? Mitä siellä taustalla siis on alunperin ollut, että on ajauduttu tilanteeseen, ettei ole sentin senttiä ylimääräistä? Ihan aidosti kiinnostaa. 

Itsekin elin vuosia matalapalkka-alalla (netto 1250) ja mielestäni pärjäsin ihan hyvin. Mitään lainoja en koskaan ottanut vaan aina säästin ensin ja sitten vasta ostin. Asumiskulut oli toki edulliset, mikä auttoi paljon. Autoa ei ollut vaan kuljin julkisilla ym. Pystyin matkustelemaankin kaukomailla kerran vuoteen, Miamissakin käytiin kerran. Siksi mun on välillä vaikea ymmärtää, miten toiset näkee samalla palkalla suorastaan nälkää. 

Vierailija
91/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITEN VOI LUOPUA ASIASTA JOTA EI OLE ANSAINNUT???  EI MEIDÄN MUIDEN TARVITSE KUSTANTAA SINUN MINÄ HALUUN MINÄ HALUUN. KIITÄN NYKY HALLITUSTA  ARVOSTAVAT TYÖTÄ TEKEVIÄ VEROJEN MAKSAJIA

Nykyhallitus tekee parhaansa vähentääkseen työssäkäyviä. Tavoite on hyvin onnistunut, kun koko ajan tulee lisää yt-neuvotteluja ja potkuja. Vai oliko se tavoite sittenkin jotain muuta?

Vierailija
92/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvätuloisillakaan ole koko ap:n listaa, ei ole varaa ja pitää priorisoida. Voihan siitä tulla vaikutelma että kaikilla on kaikkea kun seuraa sen seitsemää instaa, blogia ja tiktokkia.

Vierailija
93/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei puhuttukaan hyvistä tuloista. Nyt puhutaan köyhyydestä. Palkka + normaali äitiysraha on täysin tavalli

Mieheni on kuule pätkätöissä, koska alallaan on tällä hetkellä paljon työttömyyttä ja epävarmuutta. Eli töitä tai palkkaa ei tule joka kuukaudelta. Minä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sen mukana tulee ajan mittaan erilaista terveysongelmaa. Nyt esim. imetyksen mukana on tullut nivelkipuja jotka tuntuvat pahenevan koko ajan.

Kipuja on mm. ranteessa, peukalossa, polvessa, molemmissa säärissä ja nilkoissa ja toinen jalkaterä on todella kipeä ja siinä on luun liikakasvua. Olen tähän mennessä nauttinut kävelyistä, mutta en pääse edes tunnin kävelylenkille.

En nyt tiedä miten hemmetin kärsivä tai köyhä täällä sitten pitää olla, että saa kirjoittaa. On vissiin joku kilpailu menossa.

Vierailija
94/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvätuloisillakaan ole koko ap:n listaa, ei ole varaa ja pitää priorisoida. Voihan siitä tulla vaikutelma että kaikilla on kaikkea kun seuraa sen seitsemää instaa, blogia ja tiktokkia.

En ole hyvätuloinen vaan kekituloinen, mutta minulla on varaa kaikkeen mitä ap listaa. Mihin noista hyvätuloisella ei mielestäsi ole varaa? 

Vierailija
95/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei puhuttukaan hyvistä tuloista. Nyt puhutaan köyhyydest

Miksi sitten ärsyynnyt köyhyydestä kertovista sillä verukkeella, että sinulla on terveysongelmia? Köyhilläkin on sairauksia. 

Vierailija
96/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei puh

Aloituksessa listattiin kaikenlaista umpiturhaa joka kertoo siitä ettei aloittajalla ole oikeita ongelmia.

Vierailija
97/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Ja teille pitää muiden antaa rahaa omasta lompakostaan, koska ette halua tehdä töitä sen eteen kuten kaikki muut?

Vierailija
98/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse tein juuri 50e budjetilla Tallinnan reissun, vähempikin olisi riittänyt mutta halusin ostaa lääkkeitä yms tuotteita tulisiksi mitkä halvempia kuin täällä. Kyttäsin edullisia Onnibus lippuja ja näihin meni 3e menopaluu kotoa(1e suunta ja 1e palvelumaksu). Eckerön uutiskirjeen tilaaja olen ja heiltä sai joulukoodin millä pääsin päiväksi Tallinnaan maksutta. Hki käytin 6e julkiseen liikenteeseen eli 40e meni syömiset/tuliaiset. Toimeentulotuella olen saanut passin itselleni maksutta kun henkilökortti/passi on mikä korvataan. Eli ei matkustelu aina vaadi paljon rahaa, vaatii nopeutta ostaa liput kun niitä tulee myyntiin yms täytyy kytätä tarjouksia.

Vierailija
99/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pärjätä miehen palkalla. Me ei vain notkuta kahviloissa ja käytetään rahaa lähinnä ruokaan yms. Ei olla todellakaan hyvätuloisia. Silti olisin mieluummin terve. Olen pitkäaik

Jos sinulta vietäisiin ne kaikki, tuskin kutsuisit enää umpiturhaksi.

Vierailija
100/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSEI KONE OLE SINUN KADULLA ISTUSKELUA KORVANNUT MUUT OVAT SAANEET 60E/ 3H. MAKSANEET SAKOTKIN. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi