Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista

Vierailija
22.01.2025 |

Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.

Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja

Kommentit (251)

Vierailija
41/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä putoaa kaveriporukoista. Sellaisista, jotka on olleet vaikka lapsuudesta saakka. 

Kyllä. Ei pääse esim polttareihin, kun ei ole varaa. Tai on siellä se nolo köyhä, jonka toiset kustantavat. 

Häälahjat on esillä ja köyhä antaa nolon pienen lahjan. 

Joku ystäväporukasta on muuttanut kauemmaksi ja pitää siellä häänsä. Ei ole varaa matkoihin tai yöpymisiin. Junaliput on erittäin kalliita. 

Vierailija
42/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisi jotain jännempää kun käyttää mielikuvitusta. Eihän tuossa ole alkuunkaan kaikki, ja niin nähtyäkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan, olen keskituloinen. Kaikki on kallista ja tuntuu tuhlaamiselta. 

Vierailija
44/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?

Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.

Sulla on itse valittu säästäminen. 

Köyhän elämä ei yleensä ole valittua. 

Vierailija
45/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valita. Ulkoile, syö hyvin.

Ruoka maksaa niin paljon, että rahoja laskiessa on luovuttava myös isosta osasta hyvää ravintoa.

Vierailija
46/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on luksusta liikkua luonnossa. Muuta en tarvitse kuin hyvän terveyden ja liikuntakyvyn. Olen opetellut iloitsemaan siitä mitä minulla on, sen sijaan että aina itkisin sen perään mitä minulla ei ole. Kun maailman menoa katsoo, on jopa köyhällä suomalaisella asiat ihan ok siihen nähden, miten huonosti ne voisivat olla.

Sinulla onkin aitoa rikkautta. Hyvä terveys. Ja hyvä liikuntakyky.

Joku valopää aiemmin kirjoitti, että ei köyhällä tarvitse olla samoja mukavuuksia kuin rikkailla. No ei tietenkään. Eihän kukaan normaali niin edes kuvittelekaan.

Mutta varaa käydä edes joskus kahvilassa tms. Ja joku kirjoitti, että onhan siihen kaikilla varaa. No ei ole. Kun se, että pysyy edes elossa ja katto pään päällä, on vaatinut kohta koko vaatimattomien säästöjen käytön. Täyspäiset toki ymmärtää talouden

Ei saa, jos se säästäminen on jo käytössä ja menee johonkin välttämättömään, kuten ehjiin kenkiin. Köyhä säästää jo valmiiksi. Kahviin säästö on vain yksi säästäminen lisää, eikä siihen välttämättä ole enää resursseja, kun resurssit kuluu joka kuukausi pakollisten tarpeiden täyttämiseksi.

Ja silti niistäkin jää vaille jotain!

Vierailija
47/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?

Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.

Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko setäni lähti 90-luvulla Saksaan töihin, kun Suomessa ei työtä ollut.

Vierailija
48/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvällä on varaa noihin tai kenties ei. Suurin osa revitään töissä niin puhki, että jaksamista noihin ei ainakaan ole. Eli yhtä laill raha menee ruokaan, asumiseen jne. 

Vierailija
49/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään elintasostandardit on ihan pielessä. Turhasta kulutuksesta on hyvä luopua vaikka rahaa olisi. 

No luovupa sinä sitten ensin malliksi. Jaa alkaijaisiksi työpaikkasi ja palkkasi jonkun työttömän kanssa tai luovuta ne hänelle kokonaan. Kulje rääsyissä, syö vain halvinta. Tule sitten kertomaan, millaista oli.

Vierailija
50/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko setäni lähti 90-luvulla Saksaan töihin, kun Suomes

Esim työkyvyttömyys. 

Tai että kaikille koulutetuillekaan ei löydy mitään työtä. Suomessa on oikeita palkkatöitä paljon vähemmän kuin työtä haluavia. 

Vierailija
51/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko setäni lähti 90-luvulla Saksaan töihin, kun Suomes

Mikä ylimaallinen onnen tuoja se koulutus on? Edes ylempi korkeakoulututkinto ei nykyään takaa työpaikkaa.

Vierailija
52/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi varaa, mutta en mitään harrasta, kampaajalla käyn vain leikkauttamassa hiukseni jonkun kerran vuodessa, en mitään muuta 

Vierailija
53/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä putoaa kaveriporukoista. Sellaisista, jotka on olleet vaikka lapsuudesta saakka. 

Onks tää joku naisten juttu? Että kaveriporukalla tehdään vaan juttuja jotka maksaa ja jos jollain ei oo varaa nii ei voi mitää? Se kuka jää jälkeen jätetään jälkeen? 

Itse olen köyhä, mutta näen kavereita jatkuvasti, enkä edes muista milloin kavereiden näkemiseen olisi tarvinnut rahaa. 

Vierailija
54/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, kun joutuu käyttämään säästönsä ennen kuin saa tukia. 

On kituuttanut säästäessään ja sitten ei hyödy mitenkään, sillä kaiken tuhlanneet saa tuet ja itse käyttää säästönsä.

Systeemi palkitsin tuhlaajat. 

Vierailija
55/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks tää joku naisten juttu? Että kaveriporukalla tehdään vaan juttuja jotka maksaa ja jos jollain ei oo varaa nii ei voi mitää? Se kuka jää jälkeen jätetään jälkeen? 

Itse olen köyhä, mutta näen kavereita jatkuvasti, enkä edes muista milloin kavereiden näkemiseen olisi tarvinnut rahaa. 

Se paikka maksaa, missä tavataan, matkustaminen maksaa.

Ehkä sun kaverit on myös köyhiä ja asuu lähellä.

Normaalituloiset käyttää palveluja. 

Vierailija
56/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee noita vaikka minulla olisi siihen varaa. 

Mutta se on sun oma valinta. Ei pakollista luopumista.

Vierailija
57/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiverkoton köyhä on kyllä oikeasti Suomessa k*sessa, varsinkin jos tulee jotain terveyshuolia. 

Totta. Kaikilla pitäisi olla jotain säästöjä sairauden varalle mutta minimi tuilla elävillä ihan mahdotonta minkäänlaisia säästöjä kerryttää ja varsinkaan pankkitilillä ei saa mitään näkyä.

Vierailija
58/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valita. Ulkoile, syö hyvin.

Ruoka maksaa niin paljon, että rahoja laskiessa on luovuttava myös isosta osasta hyvää ravintoa.

Lisäksi mitä enemmän ulkoilee ja liikkuu niin sitä enemmän tarvitsee energiaa. Sinällään siis se lenkkeily on ilmaista (mitä nyt esim tällä säällä tarvitsisi ainakin nastakengät) mutta kun kulutus kasvaa niin ruokaakin tarvitsee enemmän.

Vierailija
59/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihme porukka on jos ei ollenkaan tarvitse käydä missään maksullisissa jutuissa, edes edullisimmissa.

Vierailija
60/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla kyse luopumisesta jos koskaan ei ole ollut mahdollisuutta moisiin harrastuksiin. Pitäisikö ajatella mitä kaikkea köyhäinapu mahdollistaa kuten elämisen huolista vapaana, asunnon, liikkumisen, ruoan jne. yhteiskunnan varoilla. Toisten rahoilla elävät ovat eivät ole kiitollisia mistään mitä heidän hyväksi tehdään. Köyhä on katkera ja kateellinen vaikka on itse syypää ole rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän