Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista

Vierailija
22.01.2025 |

Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.

Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja

Kommentit (251)

Vierailija
61/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilassa elämykseen ja hintaan kuuluu se, että paikalla on vain hyväosaista väestöä. Saan kuunnella akateemista puheensorinaa ja iloista ja hyvinvoivaa keskiluokkaa.

Vierailija
62/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät jaksavat valittaa vaikka ilman sosiaalitukea ne olisivat nukkumassa kadulla ja kerjäisivät ruokaa. Jos ei sossutuki riitä aina voi mennä töihin tai suksia hiiteen Suomesta. Kukaan ei jää kaipaamaan jos kelan elätti poistuu maasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika luonnollista, ettei köyhällä ole varaa törsäillä. En tiedä, pitäisikö olla edes toisin. Kovasta työnteosta ja haastavasta työstä kuuluu saada etuuksia.

Vierailija
64/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhällä ole varaa investoida tai edes mahdollisuutta ottaa riskejä. Maksoin juuri kirjaston myöhästymismaksuja 5 euroa, se on iso summa mun viikon ruokakuluista.

Vierailija
65/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki halua baariin tms. Jotkut haluaisivat elää ilman pelkoa ja ahdistusta, että loppuu. Ihan normaalia elämää ja kotona. Jos on ollut jo vuosikymmeniä köyhä vaivainen. Ehkei ole uskaltanut haaveilla koskaan tai ajattelut että jää vain haaveeksi. Eikä kohdeltaisi huonosti.

Vierailija
66/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä, rutiköyhä, ryysyläinen, rasite, turha, kuollut.  Niinkö se sitten olisi hyvä, joidenkin mielestä paras.  Tätä teettää kun kristillinen ihmisrvo on poljettu maahan.  Vain menestyvät lasketaan...

Vierailija
67/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, en minäkään pääse. Ei ole toimintakykyä, sairauden takia. 

Lisää tuo siihen omaan köyhyytees ja tule sitten uudestaan.

T : sairas ja köyhä 

Vierailija
68/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä kävin kuntosalilla 7 vuotta. Pelasin 20 vuotta salibandya ja kun olin myös työtön niin pelasin salibandya monta vuotta rauman salbassa ja toisessa joukkueessa. Olen myös käynyt risteilyllä. Kyse on osaako säästää. Kahviloissa en ole käynyt mutta en minä kahvia juo edes. Ole olutt nytt työtön taas koronan jälkeen kko ajan. Olen käynyt salilla mutta ostin oman veneen joten lopetin salilla käymisen koska vene tarvii bensaa. Kalastan keväästä syksyyn ja myyn kalaa ja ne rahat säästän. Kauden aikana voin tienata 2500 euroa jos tulee paljon kalaa. Kulut on noinn 20 euroa bensaan viikossa. Vene maksoi 3000 euroa moottorin kanssa. Olen tienannut sillä 12000 euroa.

Vierailija
69/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on osin myös oma valinta.

Eli huono koulutus ja työt ei oikein nappaa.

Jos ihminen tekisi jämptin päätöksen että jättäisi köyhyyden taakseen, se on mahdollista.

Itse 80 l lapsena joskus perheessä oli taloudellisesti heikkoa.

Silloin MINÄ PÄÄTIN, jos elämä on itsestäni kiinni EN HALUA OLLA KÖYHÄ. Niin ärsytti rahan puute.

Eli menin lukioon ja se oli raskasta.

ja sitten AMKiin ja suoritin raskaan, pitkän tutkinnon. Helppoa ei ollut.

Sitten työnhakuun. Uran alku oli huuhaa hommia, mutta ylenin siltikin AHKERALLA TYÖNHAULLA.

Nyt sitten oma okt etelä suomessa.

Vain oman ahkeruuteni ansiosta. Veljeni sen sijaan ei ole saavuttanut mitään.

Eli on mahdollista jättää köyhyys taakseen.

Se VAATII ASENNETTA JA MÄÄRÄTIETOISUUTTA.

Lusmuilla toki niitä ei ole, vaan jäävät ruikuttajiksi. Eli OMA VALINTA.

Vierailija
70/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä ostanut kaiken uutena kuten puhelimen ja läppärin, pleikkari vitosenkin. Osamaksulla saa mutta pikkuhommia pitää kysellä tutuilta jotta saa rahaa tienattua. Kai jokaisella on joku tuttu joka voisi töitä antaa viikoksi edes.

Vierailija
71/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?

Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.

Sulla on itse valittu säästäminen. 

Köyhän elämä ei yleensä ole valittua. 

Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko setäni lähti 90-luvulla Saksaan töihin, kun Suomes

Koulutus ei ole ilmaista eikä nykyaikana ole satavarmaa että se työllistää.

Vierailija
72/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1300 euron nettoäitiysrahalla varaa noihin, mutta ennemmin haluaisin päästä vaunulenkille. Se taas ei onnistu kun jalka on ollut kipeänä viikkokausia. Pelkään sairastuneeni reumaan kun tuo ei ole ainoa kivulias ruumiinosa. ***uttaa valittavat ihmiset joilla ei ole edes oikeita ongelmia.

Vierailija
73/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on osin myös oma valinta.

Eli huono koulutus ja työt ei oikein nappaa.

Jos ihminen tekisi jämptin päätöksen että jättäisi köyhyyden taakseen, se on mahdollista.

Itse 80 l lapsena joskus perheessä oli taloudellisesti heikkoa.

Silloin MINÄ PÄÄTIN, jos elämä on itsestäni kiinni EN HALUA OLLA KÖYHÄ. Niin ärsytti rahan puute.

Eli menin lukioon ja se oli raskasta.

ja sitten AMKiin ja suoritin raskaan, pitkän tutkinnon. Helppoa ei ollut.

Sitten työnhakuun. Uran alku oli huuhaa hommia, mutta ylenin siltikin AHKERALLA TYÖNHAULLA.

Nyt sitten oma okt etelä suomessa.

Vain oman ahkeruuteni ansiosta. Veljeni sen sijaan ei ole saavuttanut mitään.

Eli on mahdollista jättää köyhyys taakseen.

Se VAATII ASENNETTA JA MÄÄRÄTIETOISUUTTA.

Lusmuil

Eli ihminen mielestäsi valitsee vaikkapa sairastua niin, ettei voi tehdä töitä tai ei pysty kuin osa-aikatyöhön? Moni työtön on opiskellut useitakin tutkintoja, eikä siltikään löydä töitä. Moni on köyhä, koska jää yksinhuoltajaksi. Ei kaikki ole tahdosta tai asenteesta kiinni.

Työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita. Yhteiskunta ei myöskään toimisi päivääkään, ellei suuri osa työssäkäyvistä tekisi huonosti palkattua, mutta välttämätöntä työtä. Kaikki ei todellakaan voi tehdä hyväpalkkaisia töitä.

Vierailija
74/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä ostanut kaiken uutena kuten puhelimen ja läppärin, pleikkari vitosenkin. Osamaksulla saa mutta pikkuhommia pitää kysellä tutuilta jotta saa rahaa tienattua. Kai jokaisella on joku tuttu joka voisi töitä antaa viikoksi edes.

Ei ole, kaikilla ei ole pimeitä tai laillisia töitä tarjoavia tuttuja. 

Vierailija
75/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö sä kuitenkin töissä? Jos käyt, niin ethän sä sitten niin köyhä ole.

Mutta pääseehän sitä kahvilaan ja ravintolaan ja voi ostaa uusia vaatteitakin. Kun ei tee sitä koko ajan. Ei sitä ihminen niin kamalan paljon kaikkea tarvitse. Vähemmälläkin pärjää ihan hyvin kun ei tee siitä mitään ongelmaa itselleen.

Työssäkäyväkin voi olla köyhä. Ei kaikille makseta 2000e/kk.

Vierailija
76/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1300 euron nettoäitiysrahalla varaa noihin, mutta ennemmin haluaisin päästä vaunulenkille. Se taas ei onnistu kun jalka on ollut kipeänä viikkokausia. Pelkään sairastuneeni reumaan kun tuo ei ole ainoa kivulias ruumiinosa. ***uttaa valittavat ihmiset joilla ei ole edes oikeita ongelmia.

Eli koska pärjäätte hyvin miehen palkalla + äitiysrahalla, (joka ei edes ole huono), mielestäsi oikeasti köyhän pitää olla hiljaa?

Vierailija
77/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata hankkia lapsia. Koskaan ei tiedä mitä voi käydä.

Päin vastoin. Olemme taas tulleet aikaan, että omat lapset on paras vanhuuden turva.

Vierailija
78/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on luksusta liikkua luonnossa. Muuta en tarvitse kuin hyvän terveyden ja liikuntakyvyn. Olen opetellut iloitsemaan siitä mitä minulla on, sen sijaan että aina itkisin sen perään mitä minulla ei ole. Kun maailman menoa katsoo, on jopa köyhällä suomalaisella asiat ihan ok siihen nähden, miten huonosti ne voisivat olla.

Sinulla onkin aitoa rikkautta. Hyvä terveys. Ja hyvä liikuntakyky.

Joku valopää aiemmin kirjoitti, että ei köyhällä tarvitse olla samoja mukavuuksia kuin rikkailla. No ei tietenkään. Eihän kukaan normaali niin edes kuvittelekaan.

Mutta varaa käydä edes joskus kahvilassa tms. Ja joku kirjoitti, että onhan siihen kaikilla varaa. No ei ole. Kun se, että pysyy edes elossa ja katto pään päällä, on vaatinut kohta koko vaatimattomien säästöjen käytön. Täyspäiset toki ymmärtää talouden alkeita sen verran, että jos tulot on pienemmät k

Hyvin sanottu. Jos pennit tai centit on tiukassa ei ole varaa edes kahviin kahvilassa, puhumattakaan muusta. Elämä on jatkuvaa pelkoa luottotietojen menetyksestä

Vierailija
79/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että on olemassa materiaalinen köyhyys ja aivoköyhyys. En ole enkä tule istuman missään kahviloissa eikä ravintoloissa. Silti en ole köyhä, koska tekemistä riittä. Kaikesta aivoköyhemmät tarvivat rahaa, että saisivat ostaa itselle elämän sisältöä. Toiset luovat sisältöä itse, eikä tarvi sinne edes rahaa. Eikä ole edes köyhiä. Niin että sinulla on tyypillisen materialistin aivot, ja jatkossa tulet tarvimaan sitää rahaa yhä enemmän, koska ostat elämä, eikä osa ilman rahaa luodaa  sitä. Raha on keinotehty rikkaus aivoköyhiä varten, että saiaivat itsensä rikkaksi sanoa edes jostain syystä ja pitää itsensä pitää parepina ihmisia ja saavat alentaa toisia ja nauraa toisille. Onnellisuuttaa, terveyttä, tyytyväisyytä et pysty ostamaan. Suosittelen elämän arvot oppimaan kunnolla. Olet näköjään saanut väärän kasvatuksen kuten puolet maapallon väestöstä. On lyhyitä onnellisuuden herkiä ja kestävä, pysyvää onnellisuutta. Mitä sitten, kun omaisuus on lennännyt taivaan tuulteen? Pystytkö silloinkin kerskuman ja kehumaan, kuinka onnellinen olet? Opi onnea tavoittelemaan ilman rahaa. Jos et osaa, on edessa oppimisen paikka. Los Angeles oli hetkellä hyvä esimerkki, miten koko varaa palaa taivaan tuulteen. Todellisesti rikkaat edes ei kersku oma elämäntyylillä, varalla eikä naura toisille. 

Vierailija
80/251 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät jaksavat valittaa vaikka ilman sosiaalitukea ne olisivat nukkumassa kadulla ja kerjäisivät ruokaa. Jos ei sossutuki riitä aina voi mennä töihin tai suksia hiiteen Suomesta. Kukaan ei jää kaipaamaan jos kelan elätti poistuu maasta.

Miten vieraantunut kommentti todellisuudesta! Miten voi elää köyhä YH äiti, joka jäi yksinhuoltajaksi kun avioliitto miehen kanssa johti eroon kun mies löysi nuoremman naisen rinnalleen ja hylkäsi omat lapset kun sai uuden perheen nuoren naisen kanssa??? 

t yksi asian kokenut yh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi