Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista
Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.
Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja
Kommentit (251)
Köyhä putoaa kaveriporukoista. Sellaisista, jotka on olleet vaikka lapsuudesta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Netflixiä voi tsiigailla.
Netflixin sisällöt löytyvät netistä myös ilmaiseksi katseltavina. Mutta rehellisesti sanottuna Youtubestakin löytää monta kertaa parempaa ja mielenkiintoisempaa katsottavaa kuin mitä maksulliset striimauspalvelut tarjoavat.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on ja niin se on aina ollut. Ei köyhän pidä odottaakaan samoja mukavuuksia kuin varakkaan. Kuka sen kustantaisi?
AP kirjoittaa hyvin.
Köyhyys vaikuttaa myös ihmissuhteisiin. Suhteiden näivettymisvaara on suuri.
Terveyden- ja sairaudenhoito jää vähälle.
Yksinäisyys, erakoituminen ei ole hyvä asia, vaan vaarallinen asia.
Kaikki kohdat täyttyneet jo. Paluuta ei ole.
Köyhyyteen turtuu lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen on jatkuvaa luopumista.
Noin On! En ole mielikuvissani koskaan ajatellut negatiivisesti vanhuudesta,
Vanhuuteen tuleminen on mielestäni ollut vain totuus joka tapahtuu.
Voih! Nyt se koettelee minua lujin ottein. Eli noin se on!
Joskus tuntuu hieman katkeralta, että en osannut pitää puoliani,
en säästänyt, ostin mitä tarvitsin, annoin suvulle lahjoja, ajattelematta,
että nyt vanhana se kaikki on minun elämästäni pois.
Vieläkin kun saan jonkun verran säästöön tulee pakkotarve joka vajauttaa kassani.
On kurjaa kuolla toisten piikkiin.
Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista
Hyvin kiteytetty.
Köyhän pitää aina miettiä ja punnita ja laskea, mitä voi tai ei voi hankkia. Eli elämä on jatkuvaa luopumista sellaisesta, mitä haluaisi hankkia, mutta ei voi hankkia.
Vierailija kirjoitti: Ja vesi on märkää. Ja karhu paskoo metsään.
Ihminen joutuu joskus, ainakin once in a lifetime, pakosti käymään kyykkypa.calla rantametsikössä. Ihmeellinen on elämä.
Se on kauhee tilanne.
Ei tule töissä ollessa harrastettua muutenkaan aloituksen listaa. En näe tätä luopumisena mistään.
Ehkä se on siitä kiinni mitä kukanenkin tykkää tehdä. En kaipaa listan asioita.
Ainoa mitä kaipaan on pitkät reissut autolla. Mutta niitä en voi tehdä. Koska en voi istua pitkiä aikoja. Vaikka olisi rahaa jota nyt ei ole. En voi noita reissuja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ruokakaupassa varaa ostaa vain halvinta vaihtoehtoa. Ihan turhaa ostaa kalliita eineksiä, lihaa, pakasteita
Mausteilla tekee ihmeitä. Itse tehty ruoka on parasta ja edullisinta.
>> Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin... <<
Pelkästään istua voi lähes missä vaan ilmaiseksi. Ja tällaisiin huveihin ja moneen muuhunkin on myös ilmaista tarjontaa olemassa. Itsekin olen käynyt mm. Robin Packalenin ja Samuli Edelmanin ilmaiskonserteissa. Myös museossa olen käynyt ilmaiseksi. Ryhmäliikuntaa järjestetään joka kesä ulkosalla kaupunkilaisille ilmaiseksi. Jne.
Suurimman osan kaupungin tarjoamista ilmaishuveista olen jättänyt väliin, vaikka niitä olisi ollut tarjolla. Joten katsoppas nyt uudestaan sitä oman paikkakuntasi tarjontaa sinäkin, jos oikeasti haluat jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on luksusta liikkua luonnossa. Muuta en tarvitse kuin hyvän terveyden ja liikuntakyvyn. Olen opetellut iloitsemaan siitä mitä minulla on, sen sijaan että aina itkisin sen perään mitä minulla ei ole. Kun maailman menoa katsoo, on jopa köyhällä suomalaisella asiat ihan ok siihen nähden, miten huonosti ne voisivat olla.
Sinulla onkin aitoa rikkautta. Hyvä terveys. Ja hyvä liikuntakyky.
Joku valopää aiemmin kirjoitti, että ei köyhällä tarvitse olla samoja mukavuuksia kuin rikkailla. No ei tietenkään. Eihän kukaan normaali niin edes kuvittelekaan.
Mutta varaa käydä edes joskus kahvilassa tms. Ja joku kirjoitti, että onhan siihen kaikilla varaa. No ei ole. Kun se, että pysyy edes elossa ja katto pään päällä, on vaatinut kohta koko vaatimattomien säästöjen käytön. Täyspäiset toki ymmärtää talouden alkeita sen verran, että jos tulot on pienemmät kuin ihan välttämättömät pakolliset menot, niin yhtään mihinkään ei silloin ole varaa. Edes vaatimattomampaan.
Jos on töitä,siinä sivussa voi etsiä parempi palkkaista työtä tai lisätyötä. Jos vaikka voi keikkailla pari kertaa kuukaudessa? Mä en oo ikinä käyny missään ripsi tai kynsihuollossa.
Ihminen tarvitsee oikeastaan aika vähän. Minulla on varaa kaikkeen tuohon mitä ap luettelee, mutta en käytä rahaa mihinkään tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään elintasostandardit on ihan pielessä. Turhasta kulutuksesta on hyvä luopua vaikka rahaa olisi.
Ruoka ei ole turhaa vaan elinehto. Samoin terveydenhoito. Näitä meistä kaikki ei ihan oikeasti saa köyhyyden takia riittävästi. Köyhällä ei ole turhaa kulutusta.
Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?
Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on luksusta liikkua luonnossa. Muuta en tarvitse kuin hyvän terveyden ja liikuntakyvyn. Olen opetellut iloitsemaan siitä mitä minulla on, sen sijaan että aina itkisin sen perään mitä minulla ei ole. Kun maailman menoa katsoo, on jopa köyhällä suomalaisella asiat ihan ok siihen nähden, miten huonosti ne voisivat olla.
Sinulla onkin aitoa rikkautta. Hyvä terveys. Ja hyvä liikuntakyky.
Joku valopää aiemmin kirjoitti, että ei köyhällä tarvitse olla samoja mukavuuksia kuin rikkailla. No ei tietenkään. Eihän kukaan normaali niin edes kuvittelekaan.
Mutta varaa käydä edes joskus kahvilassa tms. Ja joku kirjoitti, että onhan siihen kaikilla varaa. No ei ole. Kun se, että pysyy edes elossa ja katto pään päällä, on vaatinut kohta koko vaatimattomien säästöjen käytön. Täyspäiset toki ymmärtää talouden alkeita sen verran, että jos tulot on pienemmät k
Jos ei muuta halua kuin joskus kahvikupilliselle (maksaa keskimäärin ehkä 2e 50 snt), niin semmoisen hinnan saa kyllä kasaan säästämällä jostain syömisestään tai muusta, tai vaikka palautuspulloja keräämällä.
Ulkoilla voi toki jos on riittävän lämpöset vaatteet/kengät. Mutta ei voi syödä hyvin eikä nauttia!