HS: Irja Korhosen puoliso hallinnoi pariskunnan koko omaisuutta. Pauliina Pakarinen etsii elättäjämiestä ulkomailta.
Kaksi suomalaista naista, Irja Korhonen ja Pauliina Pakarinen, haluavat olla kotivaimoja.
Korhonen ei käy töissä ja puoliso hallinnoi yhteisiä rahoja.
Pakarinen taas asuu Balilla ja unelmoi perinteisestä avioliitosta, jossa mies elättäisi hänet.
"Kuviossa ei ole mitään, mikä ahdistaisi Korhosta. Häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta omistaa, kartuttaa varallisuuttaan."
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista oudoin juttu tossa oli toi opintolaina, siis miksi tarvitset opintolainaa jos mies mukamas elättää? Ja varsinkin jos se menee miehelle. Siis mieshän maksaa sillä omia lainojaan ja sijotuksiaan. Siis tuo tilannehan on hyvä vain sille miehelle. Ja nainen vielä silmät pyöreänä sanoo, että ei halua omistaa mitään.
No mutta mitä jos ero tulee? Niin naisen nimissä ne lainat on, hän ne lopulta itse joutuu maksamaan. Voivoivoivoi
Ihmettelin samaa. Miksi pitää ottaa lainaa, jos mies elättää? Taitaa miehellä olla kunnon kusetus mielessä eli nyhtää naiselta rahat tappiin asti ja sitten poistua kuvioista. Tuo selitys kapitalistisesta koneistosta oli myös naurettava. Eiköhän pääasiassa ihmiset käy töissä turvatakseen itsensä ja perheensä taloudellisesti. Joo, ei ole aina kivaa mennä töihin, mutta kyllä se todellinen taloudellinen turva rauhoittaa. Mielestäni nuo kotirouvat ovat todella huonossa asemassa, jos heitä ei ole turvattu testamentin tai avioehdon avulla.
Onko tuo nyt joku niin ihme 'uroteko' tuollainen maksaja-ukon maailmalta itselleen hamuaminen, että se on aivan lehtijutun arvoinen ?
Niin, tuossa iässä ei osata kuvitella, ettei se rakkaus välttämättä kestä.
Aika moni suurperheen kotiäitikin on huonossa asemassa.
Nuo tyttöset ovat kuin ylä asteelle jääneitä bimboja. Ois ihkuu kun vois vaan nukkuu ja suunnitella asui ja meikkei, kun koulu on niiiin tylsää. Sais paljon isiltä viikkorahaa, niin lattella vois käydä kaverien kaa.
Että kehtaavat ihan omalla nimellä, aikuiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Aika riskialtista naisen kannalta, mutta meillä täällä vanhemmassa polvessa on ihan yleistä, että mies hoitaa raha-asiat ja nainen kodin. Meillä vaimo käy kyllä osa-aikaisesti pienipalkkaisessa sairaanhoitajan työssä, mutta minä hoidan käytännössä kaiken rahaliikeenteen ja perheen sijoitukset. Vaimolla toki on oma tili ja omaa rahaa, mutta en usko, että on harvinaista yli 50-vuotiaiden parisuhteissa.
Hyvin harvinaista tuo miten armoille heittäytyminen on viiskymppisillä. Kyllä sen ikäluokan naiset on fiksuja, tienaavat ja hallitsevat rahansa itse. Jotkut 80+ vuotiaat ovat voineet elää noin ja minun isivanhrmpanikin suosittelivat tytöille opiskelua ja omaa elämänhallintaa.
N55
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kotivaimo, eikös suomenkielessä oli tälle jo olemassa oleva termi kotirouva?
Näin woketuksen aikana miten olisi kotihenkilö.
Miksei tuo Korhonen mene naimisiin ja vielä ilman avioehtoa? Tuohan on ihan hölmöyden huippu, olla ihan pihalla omasta ja perheen rahaliikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tyttöset ovat kuin ylä asteelle jääneitä bimboja. Ois ihkuu kun vois vaan nukkuu ja suunnitella asui ja meikkei, kun koulu on niiiin tylsää. Sais paljon isiltä viikkorahaa, niin lattella vois käydä kaverien kaa.
Että kehtaavat ihan omalla nimellä, aikuiset naiset.
Olen tuollainen viisikymppisenä. En ottanut tyhjätaskua viimeiseksi.
Toi Pauliina on varmaan inspiroitunut feminiinisyys-vaikuttajien somesisällöistä ja podcasteista, joissa ihannoidaan näitä "provider-suhteita". Esim. Peppi Robinson, Sara Grady, Alexandra Alexis. Jälkimmäinen "provider"-miehineen tosin paljastui huijariksi...
Kannattaa vain, jos miehellä on oikeasti varallisuutta eikä ole avioehtoa, lisäksi on oltava mielenkiinnonkohteita ja koulutusta pahan päivän varalle.
Olin kotiäitinä useamman vuoden ja nyt ole kotirouvana, mutta ehdin tehdä töitäkin vuosikymmeniä. Ei ole mies jättänyt, itse asiassa kaikkien tuntemieni kotirouvien liitot on kestäneet kuolemaan asti.
Mutta siihen kuolemaankin kannattaa varautua, puoliso voi kuolla nuorenakin sairauteen tai vaikka auto-onnettomuudessa. Tai vammautua. On oltava edes jokin koulutus, jos jää yksin perheen huoltajaksi omalla vuorollaan.
N57
Itse mietin sitä, että näin nuoret eivät ehkä ymmärrä, että ITSEKIN voi muuttua paljon elämän aikana. Kumppani ei ehkä enää vastaakaan ajan mittaan omia toiveita, haluaisikin alkaa tehdä pitkää koulutusta vaativaa työtä tai arvomaailma vain muuttuu. Jossain vaiheessa voi olla liian myöhäistä muuttaa elämän suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista oudoin juttu tossa oli toi opintolaina, siis miksi tarvitset opintolainaa jos mies mukamas elättää? Ja varsinkin jos se menee miehelle. Siis mieshän maksaa sillä omia lainojaan ja sijotuksiaan. Siis tuo tilannehan on hyvä vain sille miehelle. Ja nainen vielä silmät pyöreänä sanoo, että ei halua omistaa mitään.
No mutta mitä jos ero tulee? Niin naisen nimissä ne lainat on, hän ne lopulta itse joutuu maksamaan. Voivoivoivoi
No onhan toi tyttö miehen elättinä, siksi opintolaina jotta saa kuluja katettua.Tyttö ei ole vajan terävin työkalu joten voi olla ihan ok että mues hoita rahaasiat.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuo Korhonen mene naimisiin ja vielä ilman avioehtoa? Tuohan on ihan hölmöyden huippu, olla ihan pihalla omasta ja perheen rahaliikenteestä.
Kun akka ei tuo rahaa talouteen niin totta kai mies suojaa omaisuurensa avioehdolla.
Jokainen tyylillään, mutta on todella huono idea jättää kaikki talousasiat miehen hoidettaviksi. Jos mies nostaa kytkintä tai kuolee, nainen on täysin sormi suussa ja hukassa kaiken kanssa, ei osaa hoitaa pankkiasioita, vakuutuksia, eläkeasioita, yhtään mitään. Ja jos mies kuolee ja kaikki tilit ovat hänen nimissään tai yhteistilejä, ne lukitaan perunkirjoitukseen asti (josta siitäkään vaimo ei ymmärrä mitään) ja siinä sitten on vaimo ilman rahaa ja ilman mitään tietoa sijoituksista ja omistuksista. Vielä avo- eikä aviovaimona, mikä mutkistaa asioita entisestään. Ei missään nimessä näin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuossa iässä ei osata kuvitella, ettei se rakkaus välttämättä kestä.
Tällaisten perinteisten miesten kanssa solmittu liitto todennäköisesti kestää, koska arvomaailma on erilainen kuin kertakäyttökulttuurissa. Pahoittelut provosoivasta sanavalinnasta.
Olen itse kotirouva, 45v., ja hyvin tyytyväinen elämääni. Mikäli mieheni jostain syystä näiden vuosikymmenien jälkeen minut jättäisi, en putoaisi tyhjän päälle. Surullinen olisin puolison menettämisestä, mutta olen minä jo saanutkin paljon; perheen ja lapsen.
Miehelleni on tärkeää huolehtia läheisistään. Näihin kuuluu luonnollisesti myös hänen äitinsä (isä on kuollut). Tosin hänen isänsäkin piti huolta, että anopilla on hyvät oltavat.
Jokaisen on syytä elää niin kuin itse parhaaksi näkee. Tämä sopii meille, mutta ymmärrän ettei kaikille.
Miksi "kotivaimo"? Miksi aito suomenkielinen sana "kotirouva" ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi tyttö miehen elättinä, siksi opintolaina jotta saa kuluja katettua.Tyttö ei ole vajan terävin työkalu joten voi olla ihan ok että mues hoita rahaasiat.
Normaalisti opiskelija elää sillä.opintolainslla. Eikä tarvitse huoltajalta kysyä rahaa puseroon tai kahviin. Voi jopa ostaa sen haaveilemansa pöydän.
Tässä elää köyhänä ja joku toinen vie rahat. Tämä on taloudellista väkivaltaa. Toinen vie rahat ja naiselle jää isot velat henkilökohtaisesti vadtavattaviksi. Nämä huijarit ottavat yleensä vielä lisää velkoja huomattavan nimiin.
Tulee hyvin kalliksi!
Irja Korhonen on kenties typerin ihminen, joka koskaan on elänyt. Nostaa henkilökohtaista opintolainaa, jonka ohjaa avokin tilille, josta avokki lyhentelee 100 % omistamansa talon kuluja. Ei minkäänlaisia aikeita työllistyä enää koskaan, joten miksi helvetissä opiskelee ja nostaa sitä lainaa?!! Ei tiedä edes, paljon on velkaa tai ne tulonsiirrot on, kun aika menee kasvisruoan väsäilyyn himassa. Hallussa ei ilmeisesti edes pankkikorttia tai omaa tiliä, koska jokaiseen menoon pitää pyytää avokilta käteistä. Ilmeisesti niin täysi tahvo, että ei mitään älyä siitå, kuinka syvästi häpäisi itsensä tällä ulostulolla.
Maailman TYPERIN ihminen.
No tuota. Ennustan että jossain kohtaa ahdistaa jos tuo avomies nostaa kytkintä.