Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko

Vierailija
22.01.2025 |

Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.

Kommentit (771)

Vierailija
161/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä kaikesta voi vain päätellä, että kannattaa muuttaa yhteen vasta kun lapset ovat muuttaneet omilleen.

Meidän lapset asuu opiskelija-asunnoissa, mutta kyllä ne edelleen kotona käy. Tosin meillä on ollut käytäntö toista kymmentä vuotta, jo silloin kun lapset oli kotona ja koulussa. Että kaikki laittaa viestin, kun ovat tulossa kotiin. Tuliko sitten koulusta, töistä, harrastuksista, kaverin luota tai juhlista.

Häh? Siis koulusta kotiin tullessaan piti laittaa viesti? Vaikka asui siellä? Sairasta.

Vierailija
162/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei saa tulla esim. koulukirjaa, vaatteita tai muita omia tavaroitaan hakemaan omasta kotoaan kesken viikon vaan pitää ensin soittaa vanhemmalle tai tämän uudelle kumppanille ja pyytää lupa? Vain että uusi kumppani saisi olla rauhassa? Aika vaikeaksi menee ja ei ihme että lapset on sekaisin.

Huom se että ilmoittaa etukäteen olevansa tulossa ei ole luvan pyytämistä. Ei ole vaihtoehtoa, etteikö kotiin voisi mennä.

Voin kertoa että todellakin säikähtää, jos esim herää myöhempänä työpäivänä siihen että lapsi aukoo ovea kun hakeekin unohtunutta kirjaa tai musiikkia kuunnellessa ei huomaa jonkun tulevan ennenkuin taputetaan olalle. Etenkin säikky ihminen. 

Nykyään on paljon asuntomurtoja. Ilman muuta kotona oleva voi säikähtää.

Säikähtämiseen ei kuole.  Kyllä minä säikähdän välilä ovikellon soittoakin, kun olen jotain oikein keskittyneesti tekemässä.  Tai sitä, että koira alkaa yhtäkkiä haukkua vimmatusti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pyytänyt lapsiani laittamaan viestiä, jos ovat tulossa käymään. En halua, että he joutuvat kohtaamaan seksisessiota. Tuskin kukaan teini haluaa nähdä sellaista. 

Vierailija
164/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempani olisivat asuneet erillään kun olin teini niin olisin käyttänyt tilannetta hyväkseni aina kun mahdollista. Sen että asunto tyhjä tai mahdollisuus vaatia jotain ylimääräistä molemmilta kun kehdanneet erota. Olin vaikea teini ja olin yleensä tietämättömissä viikonloput kun kotona "vahdittiin" ja kaikkea muuta. 

Vierailija
165/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille on kasvatuksella periytetty ihan peruskäytöstavat, vaikka kyse on heidän kodista on kohteliasta ilmoittaa, että olisi nyt tulossa. 

Kyllähän tästä väistämättä syntyy sellainen mielikuva lapselle, ettei tosiasiassa ole omasta kodista kyse, jos tulosta joutuu aina etukäteen "ilmoittamaan".

Vanhemmat ovat jo omilla toimillaan aiheuttaneet lapsen elämän sirpaloitumisen, mikä konkreettisesti esim. ilmenee siten että tavarat ovat eri kodeissa; pitääkö lasta rankaista vielä tälläkin tavalla? 

Höpö höpö!

Tuolla ei ole mitään tekemistä lapsen pirstaloitumisen kanssa. Vaan on täysin vastuukysymys. Meillä lapset on mennyt ja tullut miten haluaa, mutta ilmoittaa on aina pitänyt. Riittää wu-viesti, eikä ole tartvinnut mitään lupia odottaa. Tämä on ollut vain sen vuoksi, että tiedetään missä lapset on. Ihan samalla tavalla toimittiin, kun ei oltu vielä erottu. Lapsien piti aina ilmoittaa missä menevät, mutta lupia ei tarvinnut kavereille menoon erikseen pyytää. 

Käsittämätöntä miten moni sanoo, että kaksi kotia olisi lapselle pahaksi, vaikka se ei sitä ole. Pahaksi asian tekee vain aikuiset, jotka eivät osaa sopia asioista ja rajoittaa lapsien liikkumista. 

Vierailija
166/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta käy hyvin selväksi, että koko "kaksi kotia" -systeemi on vanhempia eikä lapsia varten. Tosiasiassa lapsilla ei ole kahta kotia, vaan kaksi hoitopaikkaa.

Aplodeja, lapsia tehdään silkasta itsekkyydestä tyydyttämään niitä omia narsistisia tarpeita. Parisuhteetkaan eivät kestä, kun on niitä pelkkiä oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia toisiaan kohtaan ja kaikkien näiden oikeuksien ulkopuolella vailla oikeuksia. 

Miksi siis tämä lapsiviikkoa elävä vanhempi ei varmista, että onko ok jos lapsi tuleekin jo kesken viikon?

Jospa se penska pelmahtaa paikalle niin ettei toinen vanhempi edes tiedä että se on menossa toisen luo. Vaikka hakemaan jotakin tai muuten vaan.

Vierailija
167/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava käsite tuo "lapsivapaa viikko", kertoo oikeastaan kaiken.

Tämä. Totaali-yh:na ei voi kuin pyöritellä silmiään näille viikoittain lapsiltaan omaa rauhaa vaativille.

Juuri näin.  Minun lapseni isä kuoli kun lapsi oli niin pieni, ettei edes muista tätä.  Ei ollut ikinä mitään "lapsivapaita viikkoja" tai "isäviikkoja."  Ja kun sitten sai isäpuolen, niin oli sen isäpuolenkin vain hyväksyttävä se, että ei oltu koskaan lapsivapailla viikoilla.  Nostan muuten hattua miehelleni, otti ihan rauhallisesti ja viisaasti  asian vastaan.  

Aloin sitten vaan jossain vaiheessa miettiä tätä asiaa, kun ympärilläni eronneet naiset pitivät metakkaa miehen uusista naisystävistä ja siitä, miten he aikoo sabotoida sitä suhdetta eli laittaa tahallaan lapsen isälleen silloin ja silloin, ettäs tietää jne.  Ja kauhean tärkeätä se oma vapaa viikonloppu, silloin ei ollut vielä tapana nämä vuoroviikot.  Aloin vain ajatella, että herranjestas, ei mulla ollut koskaan mitään mahdollisuutta lykätä lasta isälleen.  Haudalla käytiin yhdessä.  Siinä se. 

Eikö tässä vuoroviikkosysteemissä ole ajatuksena se, että lapsella säilyy yhteys kumpaankin vanhempaan, eikä suinkaan se, että näitten vanhempien kuuluu saada "lomaa" lapsistaan?  Eihän ydinperheessäkään kumpikaan vanhemmista koskaan "lomaile" lapsistaan.   Jos tämä lomailu on se varsinainen asia, niin sitten pitäisi kaikille yksinhuoltajille se järjestää, myös niille, joiden lapsilla ei ole toista vanhempaa ensinkään.  

Tämähän voisi työllistää ihmisiä.  Joku voisi toimia toisena vanhempana ihan ammatikseen.  Hmmm.

Vierailija
168/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on aina tervetulleita kotiinsa. Vai eikö ole?

Eli et voi sopia lapsivapaillekaan viikoille oikeastaan yhtään mitään, vaan olet kotona valmiudessa jos lapset tulevatkin kotiin?

Itse teen esim. pitkiä työpäiviä silloin kun lapsi on isällään. Vapaapäivänä saatan olla kävelyvaelluksella jossain korvessa.

Eiköhän tuollaisen olisi vain hyvä luopua koko huoltajuudesta..

Siis jos ei lapsettomina aikoina istu kotona siltä varalta, että lapsi tuleekin kesken toisen vanhemman viikon?

No olihan aloittajan tapauksessa lapsi osannut mennä itse ja jopa suihkuun. Jos osaa aikuinen edes viestin kirjoittaa niin ilmoittaa että on ajalla se ja se matkoilla, sille vanhemmalle jonka luona lapsi silloin on. Minusta on ihanaa vain tuollainen että lapsi saa kulkea vanhempien luona niin kuin haluaa

Vierailija
169/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta käy hyvin selväksi, että koko "kaksi kotia" -systeemi on vanhempia eikä lapsia varten. Tosiasiassa lapsilla ei ole kahta kotia, vaan kaksi hoitopaikkaa.

Aplodeja, lapsia tehdään silkasta itsekkyydestä tyydyttämään niitä omia narsistisia tarpeita. Parisuhteetkaan eivät kestä, kun on niitä pelkkiä oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia toisiaan kohtaan ja kaikkien näiden oikeuksien ulkopuolella vailla oikeuksia. 

Miksi siis tämä lapsiviikkoa elävä vanhempi ei varmista, että onko ok jos lapsi tuleekin jo kesken viikon?

Jospa se penska pelmahtaa paikalle niin ettei toinen vanhempi edes tiedä että se on menossa toisen luo. Vaikka hakemaan jotakin tai muuten vaan.

Eli vanhempi, jonka luona lapsi sillä viikolla on, ei tiedä missä lapsi kulkee. 

Ok.

Vierailija
170/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, jos on viikko-viikkosysteemi, koska muuten alkaa lipsua sille mukavammalle vanhemmalle kuin itsestään. Valitettava juttu ja järjestely on huono eikä lapsen edun mukainen. Siksi vanhemmat voisivat vaihdella kotia eikä lapset.

Vierailija
171/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, jos on viikko-viikkosysteemi, koska muuten alkaa lipsua sille mukavammalle vanhemmalle kuin itsestään. Valitettava juttu ja järjestely on huono eikä lapsen edun mukainen. Siksi vanhemmat voisivat vaihdella kotia eikä lapset.

Ai että lapsi pakotetaan teini-ikäisenäkin viikko-viikko, koska vanhemmat on niin päättäneet vai? Ja sekö on lapsen edun mukaista :) Valinnanvapaus lapsille. Meillä teini-ikäiset saivat ihan itse päättää kumman luona asuvat pääsääntöisesti ja kumman luona käyvät kun haluavat.

Vierailija
172/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset surutta "hyväksikäyttää" sen toisen, kiltin vanhemman kotia, sinne kun voi aina mennä vaikka pelaan kuudeks tuntia putkeen ja syödä kaapista nuudelit sun muut, kun ei oo kukaan kieltämässä ja toista vanhempaa ei kiinnosta.

Tämä on sitä lapsista huolehtimista. Pääasia että saavat rajattomasti ja itsenäisesti mennä ja tulla. 

Vierailija
173/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pyytänyt lapsiani laittamaan viestiä, jos ovat tulossa käymään. En halua, että he joutuvat kohtaamaan seksisessiota. Tuskin kukaan teini haluaa nähdä sellaista.

Heh heh, entäs jos se viesti lapselta tulee kesken sen teidän sessionne...  Että hei, olen tulossa, olen siellä viiden minuutin päästä!  

Pieni sivukevennys: Mummo kertoi aikanaan yhdestä ystävästään, että kun he isän kanssa menivät kylään,  niin tämä ystävä tuli tissit paljaina yläkerran ikkunaan ja huusi, että älkää lähtekö, kyllä me kotona ollaan!  Laittakaa kahvit tulemaan, me tullaan kohta alas!

Siis maalla aikoinaan, omakotitalossa, jossa ei ovia lukittu päivällä.  Luultavasti 50-luvulla.  

Vierailija
174/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lapsi pakotetaan teini-ikäisenäkin viikko-viikko, koska vanhemmat on niin päättäneet vai? Ja sekö on lapsen edun mukaista :) Valinnanvapaus lapsille. Meillä teini-ikäiset saivat ihan itse päättää kumman luona asuvat pääsääntöisesti ja kumman luona käyvät kun haluavat.

Ei kun juuri päinvastoin. Lapsilla on vain yksi koti. se ei todellakaan ole huono asia lasten kannalta.

Vierailija
175/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän lapsenne ovat henkisesti heitteillä, heidän kotinsa on rikottu.

Vierailija
176/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan olisi lapsena halunnut asua isällä yhtä päivääkään.  Eikä äiti olis varmasti antanutkaan.

Vierailija
177/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri tuollaista vanhempien loputonta itsekkyyttä - luulotellaan itselle, että lapset ovat tyytyväisiä valinnanvaraan, kun vanhemmat röhnöttävät itse omissa ainoissa kodeissaan ja lasten perusturva on hajalla.

Vierailija
178/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säikähtääkö tämä säikky ihminen ,jos mies tulee kotiin yllättäen?  Kyllä on porukkaa täällä. 

Jos olisi lähtenyt viikon kestävälle matkalle, mutta tulisikin ilmoittamatta kesken matkan kotiin niin, ettet töistä tullessasi oleta talossa olevan ketään muuta lisäksesi. Sitten yläkerrasta kuuluukin askelia.

Itse et säikähtäisi yhtään?

Aika lukuisia kertoja ihan parisuhteessa mies on ollut yllättäen kotona, vaikka olen odottanut että on jossain muualla. Mikähän siinä on pelottavaa? 

Jos perheessä on lapsia, ei lapsen kotona oleminen tai kotiintulo voi järkyttää täysissä järjissä olevaa vanhempaa.

Vierailija
179/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hunsvotteja ovat, hae hyvä ihminen apua, esim MML

Vierailija
180/771 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis poika asunut omillaan jo 5 vuotta ja yhä on avaimet lapsuudenkotiin ja saa tulla tänne koska haluaa. Tosin harvoin tulee ilman että on sovittu tai on pyydetty syömään ym mutta joskus vaan pörähtää paikalle ja se on ok. Mutta ei olla eroperhe. Aikuiset lapset ovat aina tervetulleita.