Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että iäkkäät vanhempani eivät ole lainkaan kiinnostuneita minusta?

Vierailija
20.01.2025 |

Olen siis heidän aikuinen tyttärensä. Kun käyn heillä, he puhuvat lähes koko ajan itsestään. Jos yritän sanoa jotain omaa väliin, he ovat hiljaa tai kääntävät keskustelun itseensä. Onko muilla tällaista ja onko mitään tehtävissä? Vanhempani ovat siis ihan hyväkuntoisia sinänsä. 

Kommentit (982)

Vierailija
681/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset eivät toimi, mutta huomioni kiinnittyi tuohon edellä olleeseen lausahdukseen arjen kestämisestä. 

Omille vanhemmilleni en ollut kiinnostava silloin, enkä ole nyt, mutta eivät kestäneet arkeakaan. Ainoa mistä jotenkuten suoriutuivat oli työ. Kumpikaan vanhemmistani ei ole koulutettu tai kouluttautunut ja kummankin työ oli suorittavaa. Työ oli kuitenkin nostettu jalustalle ja meni kaiken muun edelle. 

Lapsiperheen arki on kuitenkin muutakin kuin työtä. Ja sitä eivät vanhempani kestäneet lainkaan. Kaikista tuikitavallisista perhe-elämän tapahtumista ja asioista joiden luulisi kuuluvan perheellisen elämään tuli vanhemmilleni hirveitä koettelemuksia, valtavia vastoinkäymisiä, draamaa, valitusta ja lapsen syyllistämistä. Ruoanlaittamista säesti ikuinen huokailu, kenkien ostaminen oli viedä hyvätuloisen tehdastyöntekijä isäni puille paljaille, lastentaudeista seuraa vähintään kuolema. Ei tietenkään minulle, vaan

Onnittelut, että olet päässyt normaaliin elämään kiinni! Itsekin vihdoin (48v) pikku hiljaa sitä löytämässä. Voi muuten olla uskomattoman pitkä ja työläs matka, jos lapsuudenperheestä ei ole saanut oikein mitään eväitä.

Vierailija
682/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet menestynyt elämässä, he ovat kiinnostuneita. Jos et, he ovat hiljaa "kohteliaisuuttaan".

Itse olen valtion järjestystä valvovan virassa, eli mielestäni ihan menestynyt. Äitini kuitenkin alkaa heti puhumaan jostain ystävänsä lapsen lapsesta ylpeänä, koska tämä paistaa kesäisin pitzaa huvipuistossa. Aina tämä sama juttu, jos vähäkin yritän sanoa kuinka vaativaa työni on kaikkien "huumeheppujen" kanssa ym.  Äitini ei ole edes koskaan tavannut tätä huikeaa menestyjää koskaan, josta aina puhuu. 

Ehkä hän ei ymmärrä työsi tärkeyttä huumeheppujen parissa? Pitsanpaiston yksinkertaisempikin käsittää, mitä se on.

Tuossahan äiti todennäköisesti vihjaa, että voisi hankkia lapsen lapsia. Sitähän hän tuossa ihailee, ystävänsä lapsen lasta. Vanhat ihmiset eivät osaa puhua suoraan asioista, vaan vihjailevat tuolla tavoin. Se kuuluu suomettumisen kulttuuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Voisi löytyä kolmen varttia kuunnella ohjelmaa. 

Tässä videossa lähtee keskustelu 28 minuutin kohdalla koskemaan näitä "oli aina ruoka ja katto" -vanhempia. Suosittelen vanhempiakin kuuntelemaan. Ei syyttäen vaan että silmät voisivat avautua. 

Niin, sekin on psykiatrin mielestä paha jos on ollut ruoka ja katto.  

Miten tämäkin voidaan kääntää näin? Ei ole mitään uteliaisuutta tiedettä ja ilmiöitä kohtaan vaan aletaan esittää omia ironisia arvauksia. Sinä olet viisaampi kuin asiaa työurakseen tutkiva henkilö niin sinä suoraan sisältöä kuuntelematta todeta sen paskaksi?

Vierailija
684/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Ajattelin aina, että vain eräät  mamuvanhemmat käyttäytyvät tällä tavoin 🤔

Vierailija
685/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet menestynyt elämässä, he ovat kiinnostuneita. Jos et, he ovat hiljaa "kohteliaisuuttaan".

Itse olen valtion järjestystä valvovan virassa, eli mielestäni ihan menestynyt. Äitini kuitenkin alkaa heti puhumaan jostain ystävänsä lapsen lapsesta ylpeänä, koska tämä paistaa kesäisin pitzaa huvipuistossa. Aina tämä sama juttu, jos vähäkin yritän sanoa kuinka vaativaa työni on kaikkien "huumeheppujen" kanssa ym.  Äitini ei ole edes koskaan tavannut tätä huikeaa menestyjää koskaan, josta aina puhuu. 

Ehkä hän ei ymmärrä työsi tärkeyttä huumeheppujen parissa? Pitsanpaiston yksinkertaisempikin käsittää, mitä se on.

Tuossahan äiti todennäköisesti vihjaa, että voisi hankkia lapsen lapsia. Sitähän hän tuossa ihailee, ystävänsä lapsen lasta. Vanhat ihmiset eivät osaa puhua suoraan asioista, vaan vihjailevat tuolla tavoin. Se kuuluu suomettumisen kulttuuriin

Mikään ei pakota ketään toimimaan jonkun sammaloituneen kulttuurin mukaisesti.

Vierailija
686/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 78 v ja tykkäisin kovasti kuunnella lapsen ja lapsenlapsen elämästä tapahtumia,, kaikenlaista,,, juoruja ihmisistä jotka tunnen/tiedän. Muttei tipu , eikä lirise. Siis vaikka oikein pyydän.( no en ole itsekkään kyllä joruaja tyyppi)

Olet ihana! Rakastan juoruilla mummoni kanssa ja äitini on nyt lempiyleisöni, jolle kerron harrastuksieni, lapsieni ja puutarhani kuulumiset. Toivottavasti olet itsekin hyvällä tavalla utelias mummo sitten aikanaan. 

Vierailija
687/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tätä keskustelua. Olen aiemmin perehtynyt aika syvästi narsismiin, ei mitää muutamaa lehtijuttua tms. 

Nämä ivallisia kommentteja esittävät tyypit käyttäytyvät ihan perusnarsistin tavoin. Lisäksi sama itsekeskeisyys, eli ei nähdä muuta kuin itsensä ja empatia muita kohtaan puuttuu tai on äärimmäisen rajallinen. 

En jotenkin haluaisi uskoa, että niin moni ko. ikäluokan edustaja on narsisti, mutta melkein sitä kääntyy kohta uskomaan. Ainakin heillä on erittäin vahvoja narsistisia piirteitä, mikä estää heitä toimimasta normaalisti ihmissuhteissa. 

Ja teille lapset: narsisti ei pysty muuhun. Se on kuin laittaisi kaksivuotiaalle hesarin nenän eteen ja olettaisi sen lukevan. He ovat jääneet omassa tunnekehityksessään jumiin lapsuuteen ja se on tapahtunut niin pahalla tasolla, etteivät he kykene sitä näkemään ja/tai kun huomaavat, heidän egonsa iskee puolustusasemiin. 

Narsistinen persoonallisuushäiriö vaatii todella paljon hoitoa sekä hoidettavan omaa työtä. Harvoin heillä tosiaan edes on motivaatiota. Helpottaa siis, kun lopettaa yliymmärtämisen, antaa heidän olla mitä olevat ja rajaa yhteyden siihen, mitä oma pää kestää. Joillekin se on välien katkaisu ja joillekin yhteys vailla mitään odotuksia omien tarpeiden täyttymisestä. 

Vierailija
688/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasuositus:

Janne Viljamaan Narsistin lapsena. 

Alistuneisuudesta itsenäisyyteen.

Kirjassaan sosiaalipsykologi Janne Viljamaa luonnehtii narsistiäidin ja -isän persoonallisuutta, käsittelee alistavan kasvatusympäristön lapselle tuottamaa pelkoa, ahdistusta ja häpeää sekä antaa ajatuksia itsetunnon vahvistamiseksi.

Minkälaista on kasvaa narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän vanhemman lapsena? Miten löytää tie alistuneisuudesta itsenäisyyteen, vähättelystä vahvaan itsetuntoon?

Vanhemman tulisi antaa lapselle turvaa, hoitoa, tukea, rakkautta ja välittämistä. Itsekeskeinen narsisti ei tähän kykene, vaan hän voi pahimmassa tapauksessa alistaa lapsen, nöyryyttää tätä ja tai olla täysin välinpitämätön lapsen tarpeista.

Narsistivanhemman varjossa kasvaminen lyö tavallisesti ainakin jonkinlaisen jäljen minuuteen. Yleisiä vaurioita ovat ahdistus, masennus, kyvyttömyys sietää stressiä ja erilaiset aggressionsäätelyongelmat. On tärkeää löytää keino estää se, ettei lapsesta tule samanlaista narsistia kuin vanhemmistaan.

Vierailija
689/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on aina äiti. Äidin on vastattava lapsen tarpeisiin vaikka lapsi olisi 60. Kaikki äidit eivöt siihen pysty vaan puhuvat polvikivuistaan.

🙄😏🤔🤒😁😂   Kyllä kyllä, tottahan toki. Kyllähän 60 vuotias kaipaa vielä äidin hoivaa.  Riivatun tervaskannot kun eivät vaan ota syliin!

Olisi ihan kiva, jos saisi sen elämänsä ekan halauksen vaikka sitten vanhukselta.

No, mene ja halaa!  💓  Vaikka joka kerta kun tapaatte.

Halasin ekan kerran ennen kuolemaansa. Ajattelin, että teen nyt sitten aloitteen, vaikka olen lapsi. En saanut halausta. Eli oli ja meni, äitini ei ole halannut minua kertaakaan niin että muistaisin sen, tuskin s

Ja mulla hiipii näistä aina mieleen se että mitähän kaikkea ovat meille tehneet silloin kun olemme olleet vielä ihan vauvoja ja taaperoita? Ei ilkeä edes ajatella 😱

Vierailija
690/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vähän onholta, kun jopa joidenkin asiakkaiden kanssa halataan lämpimästi ja oman vanhemman kanssa ei mitään kosketusta. 

Ei se ollut pelkät murrosiän hormonit, jotka humahtivat, vaan koko järjestelmä, kun oli ollut varmaan koko ikänsä ilman lämmintä ja välittävää kosketusta. 

Vierailija
691/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on aina äiti. Äidin on vastattava lapsen tarpeisiin vaikka lapsi olisi 60. Kaikki äidit eivöt siihen pysty vaan puhuvat polvikivuistaan.

🙄😏🤔🤒😁😂   Kyllä kyllä, tottahan toki. Kyllähän 60 vuotias kaipaa vielä äidin hoivaa.  Riivatun tervaskannot kun eivät vaan ota syliin!

Olisi ihan kiva, jos saisi sen elämänsä ekan halauksen vaikka sitten vanhukselta.

Halasin ekan kerran ennen kuolemaansa. Ajattelin, että teen nyt sitten aloitteen, vaikka olen lapsi. En saanut halausta. Eli oli ja meni, äitini ei ole halannut

Ja mulla hiipii näistä aina mieleen se että mitähän kaikkea ovat meille tehneet silloin kun olemme olleet vielä ihan vauvoja ja taaperoita? Ei ilkeä edes ajatella

Joko sinulle on oikeasti tehty jotain tai olet ainakin oikeasti kokenut, että sinulle on tehty jotain (tilanteen ymmärtäminen väärin). Se on jäänyt alitajuntaasi. 

Minulla ei ole kestään muusta maailman ihmisestä tuollaista oloa, mutta isästä on sellainen vahva tunne, että hän on tehnyt minulle jotain mitä en muista, koska olen ollut niin pieni.  

Vierailija
692/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halasin ekan kerran ennen kuolemaansa. Ajattelin, että teen nyt sitten aloitteen, vaikka olen lapsi. En saanut

Eikös tuon hyväksikäytön jokainen psykiatri ongi asiakkaastaan esiin?  Sekin on ammatti jossa tulot  määrittää asiakkaiden määrä.  Oon tylsä ja ilkeä mutts jos joku kirjoiittaa psykologin sanoneen että ongelmani johtuvat siitä kun kehoni muistaa että minut vauvana  hyljättiin hoitoon niin hui ja hai. Tarviit nyt 120 käyntiä jotta siitä toivut.

Vierailija
693/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan menisi asiakkaaksi paikkaan jossa joku , hoitaja. Lääkäri. Aspa, psykologi , kampaaja halaisi minua.    Kehoni on minun, muutkin kuin uimapuvun alueet.

Vierailija
694/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halasin ekan kerran ennen kuolemaansa. Ajattelin, että tee

Eikös tuon hyväksikäytön jokainen psykiatri ongi asiakkaastaan esiin?  Sekin on ammatti jossa tulot  määrittää asiakkaiden määrä.  Oon tylsä ja ilkeä mutts jos joku kirjoiittaa psykologin sanoneen että ongelmani johtuvat siitä kun kehoni muistaa että minut vauvana  hyljättiin hoitoon niin hui ja hai. Tarviit nyt 120 käyntiä jotta siitä toivut.

Sinulle nyt ei puhuttu tässä yhtään mitään. Tosiaan, olen tästä tunteesta terapeutille maininnut, sivulauseessa. Sitä ei ole tarkoitus käsitellä yhtään mitenkään, koska nimenomaan ei haluta (ei terapeutti enkä minä) muodostella mitään valemuistoja. Ja joo, ei riitä 120 käyntiä toipumiseen, valitettavasti. 

Vierailija
695/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan menisi asiakkaaksi paikkaan jossa joku , hoitaja. Lääkäri. Aspa, psykologi , kampaaja halaisi minua.    Kehoni on minun, muutkin kuin uimapuvun alueet.

Luonnollisestikaan ketään ei pakkohalata. Se tapahtuu lämpimästi ja vapaasta tahdosta. En halaa läheskään kaikkien kanssa, mutta joidenkin asiakkaiden ja jotkut halaavat minua asiakkaana. 

Vierailija
696/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tätä keskustelua. Olen aiemmin perehtynyt aika syvästi narsismiin, ei mitää muutamaa lehtijuttua tms. 

Nämä ivallisia kommentteja esittävät tyypit käyttäytyvät ihan perusnarsistin tavoin. Lisäksi sama itsekeskeisyys, eli ei nähdä muuta kuin itsensä ja empatia muita kohtaan puuttuu tai on äärimmäisen rajallinen. 

En jotenkin haluaisi uskoa, että niin moni ko. ikäluokan edustaja on narsisti, mutta melkein sitä kääntyy kohta uskomaan. Ainakin heillä on erittäin vahvoja narsistisia piirteitä, mikä estää heitä toimimasta normaalisti ihmissuhteissa. 

Ja teille lapset: narsisti ei pysty muuhun. Se on kuin laittaisi kaksivuotiaalle hesarin nenän eteen ja olettaisi sen lukevan. He ovat jääneet omassa tunnekehityksessään jumiin lapsuuteen ja se on tapahtunut niin pahalla tasolla, etteivät he kykene sitä näkemään ja/tai kun huomaavat, heidän egonsa iskee puolustusasemiin. 

Narsist

Siis muutamien ihmisten kommenttien perusteellako uskot, että nimenomaan tässä ikäryhmässä on enemmän narsistisia piirteitä  omaavia kuin nuoremmissa. Ehkä sinun kannattaisi tutustua myös muihin sosiaalisen median kanaviin, eiköhän niistä narsistisia piirteitä löydy joka toiselta. 

Vierailija
697/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee varautua siihen, että jossain vaiheessa joku näistä ketjun jankkaajista (jotka kuuluvat tähän vanhempien sukupolveen) poistattaa tän ketjun, koska menee hänellä tunnetasolla liian vaikeaksi tää keskustelu. Ja se sitten todistaakin monta ketjussa esitettyä pointtia oikeaksi. 

Vierailija
698/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on sairasta porukkaa, nytkö teitä on jo hyväksikäytetty, enpä yhtään enää ihmettele mielenterveyseläkkeellä olevien määrää.

Menkää töihin lopettakaa tuo ulina.

Vierailija
699/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko narsismia jos ei jaksa kuunnella vanhan ihmisen höpinöitä vaan normaalia käytöstä? Tahtoisi puhua itsestään  Kysyn narsismi-asiantuntijalta.

Vierailija
700/982 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teille lapset: narsisti ei pysty muuhun. Se on kuin laittaisi kaksivuotiaalle hesarin nenän eteen ja olettaisi sen lukevan. He ovat jääneet omassa tunnekehityksessään jumiin lapsuuteen ja se on tapahtunut niin pahalla tasolla, etteivät he kykene sitä näkemään ja/tai kun huomaavat, heidän eg

Siis muutamien ihmisten kommenttien perusteellako uskot, että nimenomaan tässä ikäryhmässä on enemmän narsistisia piirteitä  omaavia kuin nuoremmissa. Ehkä sinun kannattaisi tutustua myös muihin sosiaalisen median kanaviin, eiköhän niistä narsistisia piirteitä löydy joka toiselta. 

En kirjoittanut, että tuossa ikäryhmässä olisi ENEMMÄN narsisteja kuin muissa ikäryhmissä. Huomaatko, heti alussa rajataan tuleva asia koskemaan ivallisia tai itsekeskeisiä viestejä lähettäneisiin. Se, että jokaisella ikäryhmällä on narsistisia yksilöitä, ei poista niitä myöskään teidän ikäryhmästänne. 

Tämä on jotenkin raskasta. Keskustelu otetaan väittelynä eikä edes kuunnella sitä, mitä toinen yrittää sanoa, vaan keksiä mahdollisimman naseva vastaus osoittamaan toisen viesti vääräksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi