Hoikkien salaisuus
Voiskos joku avata, mitkä nää kaks asiaa
https://www.iltalehti.fi/keho/a/44982b7b-d59e-4fb9-914a-dce452ce49d3
Kommentit (144)
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4682667
Eli tässä artikkelissa tuo sama tutkijatohtori "Anu Joki" selittää ihan ilmaiseksi mitkä kaikki seikat yhdistää laihoja ihmisiä tyyliin: liikunnallinen elämäntapa ja mutkaton ruokasuhde mitkä alkaa jo lapsena. ja tiukka vaakaantuijottelu pitäis unohtaa.
Tuo on mielestäni jotenkin epätasa-arvoa lisäävää, että vain rikkailla on varaa lukea syventäviä artikkeleita ja saada enemmän lisätietoa. Tosin nämä ip-lehtien artikkelit on aika lailla kevyttä sensaatio höttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestille 32
Tein oletuksen, että sinulla on muutakin elämää kuin lenkkeillä seitsemänä päivänä viikossa. Ehkä olet todella sitoutunut? Ei se mtn merkitse mitä minä tänne kirjoitan tai sinä, vaan mitä oikeasti tapahtuu. Asia on tärkeä ja siihen olisi tärkeää löytää oikea vastaus. Minä arvelen vähäisen syömisen olevan avain kysymys on se ruoka mitä tahansa. Liikuntoa kannattaa harrastaa kehon toimivuuden takia ei sen laihdutusvaikutuksen. Ihmisten tulisi yleisesti olla aktiivisia, mitä niin vähän ollaan nykyään erityisesti länsimaissa
Jos sinä katsot tunnin jotain sarjaa päivässä, niin oletan silti, että sinulla on muutakin elämää kuin se sarja. Miksi tunnin lenkki tarkoittaisi, etten ehdi tekemään muuta? Ja ulkoilen ihan siksi että minulla on koira,
Ehkä ajatus on sinulle nyt liian vaikea. Toivottavasti joku kuitenkin hyötyi
Vierailija kirjoitti:
Mies ja teini molemmat alipainoisia, eiköhän se ole joku geenivirhe. Niiden syömisillä mä olisin jo satakiloinen.
Teini kuluttaa kasvaessaan. Mitä mies tekee työkseen, harrastaako, miten vapaa-ajan yleinen aktiivisuus? Naisen ei kannata edes haaveilla pystyvänsä syömään läheskään saman verran kuin mies
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan hoikat syövät myös tarpeeksi usein. Ja rennosti.
Ikä jää jutussa käsittelemättä. Itse olin normaalipainoinen 50-vuotiaaksi asti ilman mitään ponnistelua. Olisin voinut osallistua tuohon tutkimukseen silloin. Sittemmin minusta on tullut lievästi ylipainoinen, eikä sille tunnu voivan yhtään mitään. Mitä enemmän kiinnitän huomiota syömisiin ja mitä tarkemmin noudatan suosituksia, sitä sitkeämmin paino nousee. Haluaisin tietää, missä on vika. Ovatko suositukset ihan vääriä?
Kiitos! =)
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4682667
Eli tässä artikkelissa tuo sama tutkijatohtori "Anu Joki" selittää ihan ilmaiseksi mitkä kaikki seikat yhdistää laihoja ihmisiä tyyliin: liikunnallinen elämäntapa ja mutkaton ruokasuhde mitkä alkaa jo lapsena. ja tiukka vaakaantuijottelu pitäis unohtaa.
Tuo on mielestäni jotenkin epätasa-arvoa lisäävää, että vain rikkailla on varaa lukea syventäviä artikkeleita ja saada enemmän lisätietoa. Tosin nämä ip-lehtien artikkelit on aika lailla kevyttä sensaatio höttöä.
Kiitos! Ja juuri näin, turhan kallista köyhän maksaa 7e/kk parista extra-artikkelista. Ostan tuolla hinnalla mielummin ne parin päivän terveellisemmät ruuat =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkuuden salaisuus on, että syön elääkseni enkä elä syödäkseni. Paljon kasviksia ja hiilareita kohtuullisesti. Lisäksi olen onnekas, kun ei ole makeanhimoa. Pidän myös ulkoliikunnasta, mikä kuluttaa kaloreita.
Liikutko pitkiä aikoja ts. yli kolme tuntia kerrallaan kahdesti päivässä matalalla teholla vai kerran erittäin suurella teholla(huippu-urheilija) 1-2 tuntia päivässä? Jos et kumpaakaan on liikkumisen vaikutus kulutukseen niin vähäinen, että sen hyöty vihjaamassasi suhteessa on epäilyttävä. Väitän kertomasi perusteella, että syöt liian VÄHÄN ja pysyt ilmiselvästi hoikkana. Ei kannata leveillä sillä, mikä on sinulle LUONTAISTA ja elämää
Moni tykkää vähätellä liikunnan merkitystä, jopa PT:t. Kyllä se on niin, että jos on hyvin passiivinen eli tietokoneella ja sohvalla/sängyssä kaiket ajat, niin kroppa rasvoittuu. Itse hoikisttuin nuorena, kun aloitin sauvakävelyn. Olen edelleen hoikka 47 v monen lapsen äiti. Edelleenkin liikun, noin 5h viikossa. Syön säännöllisesti, joku herkku joka päivä, mutta mättöannoksia (pitsat, hamppariateriat, kebabit) vältän. Voin kuitenkin mättöä syödä noin kerran viikkoon. Alkoa en käytä.
Jos olet ylipainoinen, niin aloita säännöllinen elämä. Säännöllinen ruokailu, säännöllinen uni: hereillä päivällä, unessa yöllä. Vähennä hieman syömistäsi, lisää vähän liikuntaa. Älä odota pikatuloksia. Katso 1/2 v päästä, onko muutosta kehossa tapahtunut. Näin minä teen jos huomaan pari kiloa tulleen ja sillä pysynyt hoikkana kohta 30 v.
Moni ylipainoinen luulee, että hoikat on hoikkia luonnostaan. Harvalla näin. Kyllä se on hyvän ruokailun ja muutenkin hyvän elämän lopputulosta.
Salaisuus on niin yksinkertainen, että älä syö liikaa. Söin itse eilenkin vain kolme ruisleipää. En käynyt ulkona tms. joten en ollut nälkäinen enempää.
Syön yleensäkin vain kun on nälkä, enkä mitään raksamiehen annoksia, koska olen pieni nainen.
Ei mikään iso salaisuus liikutaan enemmän ja syödään pienempiä annoksia kuin ylipainoiset.
Suolistobakteerit. Luonnostaan hoikat ovat "läpipaskoja" mutta toiset identtisesti syövät lihovat jo ruuan näkemisestä.
Näin se on elämän valttikorteilla. Epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat luulevat että laihoilla on aina nälkä kun eivät syö kellon ympäri ja että ainoa mahdollisuus laihtua on Diabetes-lääke.
Joo, Ozempicin käyttö muuten kuin lääkärin määräämänä reseptilääkkeenä (ja osin silloinkin) on kyllä sairaan kulttuurin merkki. Siis ongelma luodaan syömällä itsensä sairaaksi ja sitä ei hoideta tietenkään syömällä oikein vaan hoitamalla sen oireita eli lihavuutta lääkkeellä jotta samaa sairasta ahmimista voidaan jatkaa pienemmillä terveyshaitoilla.
Ozempic, Wegovy, Rybelsus ja Saxenda eivät tehoa jos vika ei ole potilaan suolistohormoneissa. Jos vika on suolistohormoneissa, edellämainitut lääkkeet auttavat muuttamaan tilanteen sellaiseksi kuin se on ihmisillä, joilla suolistohormonit ovat kunnossa. Edellämainittuja määrätään aluksi puoleksi vuodeksi ja lopetetaan mikäli potilas ei tunne eroa ruokahalussaan sekä ole laihtunut vähintään 5% lähtöpainostaan.
Nuo lääkkeet ovat samanlainen apu kuin silmälasit ja kuulolaite niitä tarviville. Ei niitä kannata kenekään, jolla suolistohormonit toimivat, kadehtia.
Selviytyjät ohjelmassa kaikki laihtuvat, halusi tai ei. Sami laihtui eniten, vaikka söi eniten. Eli kun ravinnon tarve on enemmän mitä syö, niin silloin laihtuu. Elimistö ottaa käyttöön omat ravintovarastonsa. Tämä on totuus, selittäkää ihan mitä haluatte.
Harrastan useita liikuntalajeja. Lisäksi paljon hyötyliikuntaa. Hissin asemasta valitsen lähes aina portaat. Kannan kauppaostokset kotiin vaikka kaupan sekä kodin vieressä on bussipysäkki. Kahvilassa käyn kerran viikossa. En juurikaan koskaan tilaa kahvin lisäksi pullaa. En pidä karkeista, sipseistä, pizzasta tai pikaruoasta. Syön kokooni nähden reilusti. Kun olen kylläinen, lopetan syömisen heti. Ruokajuomana on vesi. Omat lempiruoat ovat luonnostaan kasvisruokia ja marjoja sekä hedelmiä. En käytä alkoholia. Ystäviä tapaan yleensä liikunnan ja yhteisen tekemisen parissa. Minulle ruoka on polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus ja liikunnalisuus
Minä en ole kumpaakaan ja silti hoikka. Kyse on jostain muusta.
Geeneistä.
Jotkut ihmiset syövät terveellisesti ja liikkuvat paljon. Jotkut kituuttavat tosi vähällä syömisellä. Tällöin hoikkuus johtuu elämäntavoista. Jotkut taas ovat "läpipaskojia" jotka voivat syödä paljon ja epäterveellisesti mutta he silti pysyvät hoikkina. Tällaisia ovat varsinkin ne jotka sanovat että he voivat syödä mitä tahansa ja silti he pysyvät hoikkana tai sellaiset jotka kertovat etteivät he millään saa painoa vaikka ovat alipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään iso salaisuus liikutaan enemmän ja syödään pienempiä annoksia kuin ylipainoiset.
Älä puhu jaskaa! Et varmasti liiku enemmän. Syöt vain liian vähän, siis jos olet oikeasti hoikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkuuden salaisuus on, että syön elääkseni enkä elä syödäkseni. Paljon kasviksia ja hiilareita kohtuullisesti. Lisäksi olen onnekas, kun ei ole makeanhimoa. Pidän myös ulkoliikunnasta, mikä kuluttaa kaloreita.
Liikutko pitkiä aikoja ts. yli kolme tuntia kerrallaan kahdesti päivässä matalalla teholla vai kerran erittäin suurella teholla(huippu-urheilija) 1-2 tuntia päivässä? Jos et kumpaakaan on liikkumisen vaikutus kulutukseen niin vähäinen, että sen hyöty vihjaamassasi suhteessa on epäilyttävä. Väitän kertomasi perusteella, että syöt liian VÄHÄN ja pysyt ilmiselvästi hoikkana. Ei kannata leveillä sillä, mikä on sinulle LUONTAISTA ja elämää
Moni tykkää vähätellä liikunnan merkitystä, jopa PT:t. Kyllä se on niin, että jos on hyvin passiivinen eli tietokoneella ja sohvalla/sängyssä
Kirjoittamasi todistaa asian olevan monimutkainen. Asia on yksinkertainen: syö liian vähän niin olet ja pysyt hoikkana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkien salaisuus: Syö saman verran kuin kulutat
Ei pidä paikkaansa. Monet HOIKAT syövät liian vähän. Tunnen useita ja olen keskustellut asiasta. HOIKKANA pysytään unohtamalla syödä tarpeeksi
Miten tarpeeksi? Jos paino pysyy samassa, syö sopivan verran. Jos syö liikaa, lihoaa. Jos syö liian vähän, lopulta kuolee.
LIHOO.
Lihoo!!!
Vierailija kirjoitti:
Salaisuus on niin yksinkertainen, että älä syö liikaa. Söin itse eilenkin vain kolme ruisleipää. En käynyt ulkona tms. joten en ollut nälkäinen enempää.
Syön yleensäkin vain kun on nälkä, enkä mitään raksamiehen annoksia, koska olen pieni nainen.
Näin! Tämä on totta ja myös minun havaintoni omasta ja muiden elämästä
Vierailija kirjoitti:
Hoikkien salaisuus: Syö saman verran kuin kulutat
No eihän. Voihan sitä olla vaikka 50 kg ylipainoinen ja silti syödä joka päivä saman verran kuin kuluttaa 🤷🏼.
Mies ja teini molemmat alipainoisia, eiköhän se ole joku geenivirhe. Niiden syömisillä mä olisin jo satakiloinen.