Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikkien salaisuus

Vierailija
19.01.2025 |

Voiskos joku avata, mitkä nää kaks asiaa 

https://www.iltalehti.fi/keho/a/44982b7b-d59e-4fb9-914a-dce452ce49d3

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4682667

Eli tässä artikkelissa tuo sama tutkijatohtori "Anu Joki" selittää ihan ilmaiseksi mitkä kaikki seikat yhdistää laihoja ihmisiä tyyliin: liikunnallinen elämäntapa ja mutkaton ruokasuhde mitkä alkaa jo lapsena. ja tiukka vaakaantuijottelu pitäis unohtaa.

Tuo on mielestäni jotenkin epätasa-arvoa lisäävää, että vain rikkailla on varaa lukea syventäviä artikkeleita ja saada enemmän lisätietoa. Tosin nämä ip-lehtien artikkelit on aika lailla kevyttä sensaatio höttöä.

Kiitos! Ja juuri näin, turhan kallista köyhän maksaa 7e/kk parista extra-artikkelista. Ostan tuolla hinnalla mielummin ne parin päivän terveellisemmät ruuat =)

Kiinnitin huomiota artikkelissa kahteen asiaan. Ensinnäkin toinen testiryhmä ei ole laihduttamalla laihduttanut kertaakaan. On todettu jo toisessa tutkimuksessa, että normaalipainoisena laihduttaminen altistaa jojo-laihduttamiselle ja ylipainolle, jopa lihavuudelle. 

Toinen asia on testiryhmän monipuolinen ruokavalio, joka tukee suoliston mikrobistoa. Suotta suolistoa ei sanota toisiksi aivoiksi. Yksipuolinen ravinto ja etenkin kuitujen puute heikentävät suoliston mikrobistoa siinä missä antibioottikuuritkin, jotka tappavat myös hyvät bakteerit. Lasten seurantatutkimuksissa on selvinnyt, että pienestä pitäen vähintään kerran vuodessa antibioottikuurin pakon edessä syöneet ovat merkittävästi painavampi kuin ikäisensä, jotka ovat pysyneet terveempinä. Tuota ei voi siis pieni lapsi valita ja onneksi nykyään vanhemmat ymmärtävät, että kuinka tärkeä kuulo on lapselle. 

Vierailija
82/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistobakteerit. Luonnostaan hoikat ovat "läpipaskoja" mutta toiset identtisesti syövät lihovat jo ruuan näkemisestä.

Näin se on elämän valttikorteilla. Epäreilua. 

Ei tietenkään ole mitään tiettyä kalorimäärää, joka pitää jokaisen normaalipainossa. Jokainen syö tarpeensa mukaan, luonnollisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkien salaisuus: Syö saman verran kuin kulutat

No eihän. Voihan sitä olla vaikka 50 kg ylipainoinen ja silti syödä joka päivä saman verran kuin kuluttaa 🤷🏼.

Tuossa on pitkän aikaa syöty paljon enemmän kuin kuluttaa päästäkseen tuohon pisteeseen. 

Vierailija
84/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistobakteerit. Luonnostaan hoikat ovat "läpipaskoja" mutta toiset identtisesti syövät lihovat jo ruuan näkemisestä.

Näin se on elämän valttikorteilla. Epäreilua. 

Ei tietenkään ole mitään tiettyä kalorimäärää, joka pitää jokaisen normaalipainossa. Jokainen syö tarpeensa mukaan, luonnollisesti.

Toiset vain joutuvat olemaan nälissään ja toiset syövät itsensä kylläiseksi, kumpi lienee helpompaa?

Vierailija
85/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono unenlaatu ja unettomuus lihottavat suomalaisia. Siihen ei ole edes kunnolla apua tarjolla. Vasta viime vuosina on uneen keskittyneitä lääkäreitä haastatella mediassa. Lääketieteellä ei ole kovin montaa vaihtoehtoa tarjota unettomuuteen. Ruutujen vahtaaminen on vain lisääntynyt vuosi vuodelta ja se ei tietenkään edistä levollista, palauttavaa ja riittävän laadukasta unta.

Vierailija
86/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkuuden salaisuus on, että syön elääkseni enkä elä syödäkseni. Paljon kasviksia ja hiilareita kohtuullisesti. Lisäksi olen onnekas, kun ei ole makeanhimoa. Pidän myös ulkoliikunnasta, mikä kuluttaa kaloreita.

Liikutko pitkiä aikoja ts. yli kolme tuntia kerrallaan kahdesti päivässä matalalla teholla vai kerran erittäin suurella teholla(huippu-urheilija) 1-2 tuntia päivässä? Jos et kumpaakaan on liikkumisen vaikutus kulutukseen niin vähäinen, että sen hyöty vihjaamassasi suhteessa on epäilyttävä. Väitän kertomasi perusteella, että syöt liian VÄHÄN ja pysyt ilmiselvästi hoikkana. Ei kannata leveillä sillä, mikä on sinulle LUONTAISTA ja elämää

Moni tykkää vähätellä liikunnan merkitystä, jopa PT:t. Kyllä se on niin, että jos on hyvin p

"Kirjoittamasi todistaa asian olevan monimutkainen. Asia on yksinkertainen: syö liian vähän niin olet ja pysyt hoikkana"

Kerro nyt ihmeessä, mitä tarkoitat sillä, että syö liian vähän? Syö sinun mielestäsi liian vähän? Olen ollut saman painoinen eli sopivan hoikka viimeiset 20 vuotta. Jos söisin liian vähän, olisin paljon laihempi tai jo menehtynyt. Mikä on se liian vähän syömistä? 

Vierailija
87/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein hoikilla on hoikkien tavat: tavarat ja asiat noudetaan itse, eikä pyydetä toista tuomaan, kuljettaan paljon pyörällä ja kävelle, eikä selitellä auton käyttöä vaikkapa säätilalla, käytettään portaita, tehdään asiat itse eikä palveluna kuten vaikkapa auton renkaiden vaihdot ja muut.

Vierailija
88/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkien salaisuus: Syö saman verran kuin kulutat

No eihän. Voihan sitä olla vaikka 50 kg ylipainoinen ja silti syödä joka päivä saman verran kuin kuluttaa 🤷🏼.

Tuossa on pitkän aikaa syöty paljon enemmän kuin kuluttaa päästäkseen tuohon pisteeseen. 

Ei välttämättä. Siskoni lihoi n. 25 kg yhdessä kevässä. Kaikki tutkimukset tehtiin ja kokeita otettiin kun ei siinä ollut mitään järkeä. Ja jotain vikaa löytyikin ja lihominen saatiin pysähtymään. Sen jälkeen hän on pysynyt täsmälleen samassa painossa eli syö ja kuluttaa samoja määriä.

Ja toisaalta - merkittäväkin lihominen voi tapahtua pikkuhiljaa sillä että saa vaikka 100-200 kcal ylimääräistä per vuorokausi. Esim. Banaani ja jogurtti tai leipä tai mikä vaan pieni ja terveellinenkin välipala.

Eli lihominen ei aina tarkoita sitä että mässää pitsat rouskue  "paljon enemmän kuin kuluttaa". Sen tajuaa sitten jos se tapahtuu itselle, siihen asti on helppo tuomita ja ajatella että läskit vaan tunkee ruokaa kitaansa tauotta.

Vierailija
89/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein hoikilla on hoikkien tavat: tavarat ja asiat noudetaan itse, eikä pyydetä toista tuomaan, kuljettaan paljon pyörällä ja kävelle, eikä selitellä auton käyttöä vaikkapa säätilalla, käytettään portaita, tehdään asiat itse eikä palveluna kuten vaikkapa auton renkaiden vaihdot ja muut.

Aktiivisuus on hyvästä

Vierailija
90/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen 52 v, 165 ja painan 50 ja olen aina painanut (pl raskausajat). Salaisuuteni on terveellinen ruokavalio ja reipas liikunta. Liikun siis todellakin 5-7 kertaa viikossa monipuolisesti. 

Käsittääkseni painoni ei nouse, koska kulutan oikean määrän suhteessa ravintoon. 

Vierailija
91/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lähes samanpainoinen koko aikuisiän. Kävelen lähes joka paikkaan, uimahallissa käyn pari kertaa viikossa. Syön normaalia ruokaa enkä napostele koko aikaa. En juo limsoja enkä mehuja. Tv. Rouva 53v. 159cm. ja 50kg. 

Vierailija
92/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan hoikat syövät myös tarpeeksi usein. Ja rennosti.

Ikä jää jutussa käsittelemättä. Itse olin normaalipainoinen 50-vuotiaaksi asti ilman mitään ponnistelua. Olisin voinut osallistua tuohon tutkimukseen silloin. Sittemmin minusta on tullut lievästi ylipainoinen, eikä sille tunnu voivan yhtään mitään. Mitä enemmän kiinnitän huomiota syömisiin ja mitä tarkemmin noudatan suosituksia, sitä sitkeämmin paino nousee. Haluaisin tietää, missä on vika. Ovatko suositukset ihan vääriä?

Lihastreenin puuttuessa kalorikulutus laskee iän myötä,ei se pelkkä ikä mikään ongelma ole - minullakaan.

Vierailija
93/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sillai simppeli ihminen, että mielestäni kaava on sama - oli sitten hoikka tai lihava. Jos syö enemmän kuin kuluttaa, niin lihoo. Jos taas syö saman verran kuin kuluttaa, pysyy samassa painossa, oli se sitten 50 kiloa tai 150 kiloa. 

Hoikkuuteni suuri "salaisuus" on siis se, etten syö enempää kuin kulutan. Jos herkuttelen esim. koko viikonlopun, syön vähemmän muutaman päivän sen jälkeen. 

160/48-49 kg, 47 v

Vierailija
94/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinnon merkitys suolistomikrobistolle

Se, mitä syömme, vaikuttaa siihen, millainen mikrobi-ilmasto suolistossamme vallitsee. Kuiturikas ja kasvisvoittoinen ruokavalio rikastaa mikrobistoa, kun taas länsimainen, paljon pitkälle prosessoituja ruokia sisältävä ruokavalio köyhdyttää sitä. 

Tutkimuksissa on huomattu, että erityisesti yksipuolinen, runsaasti kovaa rasvaa ja sokeria sisältävä ruokavalio köyhdyttää suolistomikrobistoa, ja tämä voi olla yhteydessä esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen, allergioihin, tarkkaavaisuushäiriöön ja tulehduksellisiin suolistosairauksiin. 

Mitä monipuolisempi ja rikkaampi suolistomikrobisto on, sitä enemmän isäntä eli ihminen itse siitä hyötyy. Esimerkiksi energiankäyttö tehostuu mikrobien avulla. Onkin osoitettu, että ylipainoisilla ja hoikilla ihmisillä suolistomikrobistot eroavat keskenään. 

Monipuolinen suolistomikrobikanta on lisäksi yhteydessä vastustuskykyyn ja voi näin ollen suojata erilaisilta taudinaiheuttajilta. Syöty ruoka ei siis vaikuta pelkästään suolistossa vaan koko kehossa. Vanha sanonta olet, mitä syöt pitää tässä mielessä paikkansa.

https://www.hyvavatsa.fi/tietoa/suolistomikrobit-mita-ne-ovat-ja-miten-…

Vierailija
95/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka vastasit minun kommenttiin "mäm mä mä mä mä mä" niin kenestä mun sitten pitäisi puhua jos ei kerta itsestä? Sustako? Sitte sä suutut

Faktahan on se että mä en ole koskaan tavannut reilusti ylipainoista ihmistä kuka muka liikkuisi ja yrittäisi oikeasti tulla kuntoon mutta ei tule. Se ihminen laiminlyö aina jotenkin sitä omaa onnistumistaan. Ei kukaan ole itsestään huonossa kunnossa :D

Toki ihmisillä on kaikilla omat lähtökohdat ja ongelmat en mä sitä ja mä en halua olla ilkeä mutta se on ihan päivänselvä että suurinosa ei edes yritä ja jos ne yrittää niin ne luovuttaa samantien, se vaatii itseltä paljon

Vierailija
96/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa hienoa kun se olisikin näin helppoa. Olen aina ollut vantterarakenteinen vaikka mitä olen yrittänyt hoikkuuden saavuttamiseksi. Kävelen kaikki mahdolliset matkat, esim ruokakauppaan on 4km ja haen sieltä ruoat repulla ja kasseilla kantaen. En omista autoa enkä käytä takseja. Julkisilla toki joitain pitempiä matkoja mutta harvoin. Käyn joka ikinen päivä 1-2 h hikilenkillä, missaan sen vain jos olen kipeä. Teen ruoat itse, en napostele enkä juo piilokaloreita, nukun paljon, en stressaa, en käytä alkoholia. Jne jne.

Silti hoikkuus vaatisi minulta nälän näkemistä ja aliravitsemusta. Ja ketään (mieleltään tervettä) ei voi syyllistää siitä että ei pärjää 1000 kcal/päivä. Siinä lähtee hiuksetkin päästä, sekä olisi sitten viehättävää kato kun olis viimeinkin hoikka??

Vierailija
97/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut, että hoikat eivät saa ruoasta nautintoa. Syövät, koska tietävät, että syödä pitää. Ja syövät pieniä annoksia.

Ja heitä yhdistää myös se, että kaikki ovat olleet koko elämänsä hoikkia.

Ei yhdistä,olen 2-3 kertaa ollut lihava ja nyt ei mitään ongelmaa pysyä laihana.Nuo ovat naurettavia tekosyitä kun vain itse toimitte väärin.

Vierailija
98/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka vastasit minun kommenttiin "mäm mä mä mä mä mä" niin kenestä mun sitten pitäisi puhua jos ei kerta itsestä? Sustako? Sitte sä suutut

Faktahan on se että mä en ole koskaan tavannut reilusti ylipainoista ihmistä kuka muka liikkuisi ja yrittäisi oikeasti tulla kuntoon mutta ei tule. Se ihminen laiminlyö aina jotenkin sitä omaa onnistumistaan. Ei kukaan ole itsestään huonossa kunnossa :D

Toki ihmisillä on kaikilla omat lähtökohdat ja ongelmat en mä sitä ja mä en halua olla ilkeä mutta se on ihan päivänselvä että suurinosa ei edes yritä ja jos ne yrittää niin ne luovuttaa samantien, se vaatii itseltä paljon

Suurin osa lihavista on yrittänyt ja usein. Monilla on useita suuriakin painonpudotuksia taustalla. Synkkä tosiasia vain on, että laihduttaminen lihottaa ja vain n. 5% laihduttaneista pystyy pitämään lisäkilot poissa.

Vierailija
99/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse lukemaan artikkelia (tai siis  en halua maksaa siitä). Mutta omalta kohdalta sanoisin että yleensä ei ole kyse itsekurista tai siitä että ei halua syödä enempää kuin kuluttaa, eli itsensä rajoittamisesta. Vaan kyseessä on yksilölliset erot ruokahalussa. Jolloin on helppoa olla mättämättä mahaa ihan täyteen. Ja niin myös se kapasiteetti on pienempi, ja maha vetää vähemmän. 

Vierailija
100/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaisuus on niin yksinkertainen, että älä syö liikaa. Söin itse eilenkin vain kolme ruisleipää. En käynyt ulkona tms. joten en ollut nälkäinen enempää.

Syön yleensäkin vain kun on nälkä, enkä mitään raksamiehen annoksia, koska olen pieni nainen.

Et ilmeisesti ymmärrä ettei ihmiset syö vain kaloreiden takia. Ihminen tarvitsee ravintoaineita, vitamiineja ja hivenaineita. Kolme ruisleipää päivässä ei täytä mitenkään näitä tarpeita. Saatat kyllä pysyä noin vähäisellä syömisellä hoikkana mutta et terveenä ja hyvinvoivana. Hoikka/normaalipainoinen ei ole synonyymi terveelle. Jos ihminen pysyy hoikkana/normaalipainoisena vain syömällä mitättömän vähän, olisi hän todennäköisempi terveempi hieman painavampana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi