Minkä takia ihmiset ei enää noudata liikennesääntöjä?
Ajelin juuri noin 100km matkan ja huomasin että ihmiset ei osaa pitää riittäviä turvavälejä ja todella monet ihmiset ajaa ylinopeutta. Ohittaminen on aina ohittajan vastuulla jos jotain tapahtuu, monet ohittaa kuin kaistapäät ilman mitään järkeä. Jos nopeusrajoitus on 40 tai 50 ja ajat nopeusrajoitusten mukaan niin siinä on heti auto ihan takapuskurissa kiinni, miten ne ehtivät jarruttamaan jos minä joudun tekemään äkkijarrutuksen? Eihän se ole edes taloudellisesti järkevää ajaa liian lähellä ja jos ajaa liian lähellä niin eikö se myös ole stressaavaa kun pitää tuijottaa että milloin se edessä oleva jarruttaa?
Mä olen sitä mieltä että heti kun liikkuva poliisi lakkautettiin niin sen jälkeen ihmisten ajotaidot on vain huonontuneet sekä piittamaattomuus on lisääntynyt valtavasti.
Kommentit (143)
Ei ne enää osaa. Näkeehän se työelämässäkin kuinka heikkoa aineista sinne on nykyään tarjolla.
tää tieto tietysti satuttaa jotakuta, mutta ne jotka on tarpeeksi (työ)elämää nähneet, tietävät mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Koska tuntuu, että liikennettä ohjataan sillä oletuksella ettei autoilijoilla ole ajokorttia. Liikennevaloja lisätään järjettömiin paikkoihin ja mikä pahinta ne ovat päällä yötä päivää, ajonopeudet määritellään ylivarovaisesti jne.
Pakko sitä liikennettä on ohjata koska ihmiset ovat tyhmiä, nyt jo monille on vaikea noudattaa nopeusrajoituksia niin miten luulet käyvän jos liikenteen ohjaamista vähennettäisi lisää?
Jos jokainen ihminen ajaisi liikennesääntöjen mukaan ja noudattaisi niitä nopeusrajoituksia niin liikenteessä kolarit vähenisi huomattavasti ja kaikilla olisi kivaa.
Ihmiset ovat niin tyhmiä että ilman valvontaa asiat ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuntuu, että liikennettä ohjataan sillä oletuksella ettei autoilijoilla ole ajokorttia. Liikennevaloja lisätään järjettömiin paikkoihin ja mikä pahinta ne ovat päällä yötä päivää, ajonopeudet määritellään ylivarovaisesti jne.
Pakko sitä liikennettä on ohjata koska ihmiset ovat tyhmiä, nyt jo monille on vaikea noudattaa nopeusrajoituksia niin miten luulet käyvän jos liikenteen ohjaamista vähennettäisi lisää?
Jos jokainen ihminen ajaisi liikennesääntöjen mukaan ja noudattaisi niitä nopeusrajoituksia niin liikenteessä kolarit vähenisi huomattavasti ja kaikilla olisi kivaa.
Saksassa ei paikoitellen ole mitään nopeusrajoitusta ensinkään. Silti Saksassa tapahtuu suhteessa vähemmän liikennekuolemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia minkä mä oon myös huomannu on se että jos on tietyö alue ja siihen on lätkäisty merkiksi vaikka 30 niin aika harva ihminen hiljentää vauhtia niihin. Poliiseilla olisi hyvä tutka paikka niissä. Ihmiset ei välitä niistä liikennemerkeistä ja jos joku niitä erehtyy noudattamaan niin he ovat liikenteen tukkona.
Tämä. Tietyö-merkkejä ei kunnioita kukaan. Joku tietyöntekijä kuolikin viime kesänä yliajamana.
Toisaalta esim Destia ruokkii tätä käytäntöä. Viime kesänä ajoin usein motaria jossa oli melkein koko kesän kaikenlaisia 120-100-80-100-120 pätkiä ilman että noilla pätkillä tapahtui yhtään mitään tietöitä. Se että tilanne on keväästä syksyyn näin saa autoilijat olemaan välittämättä niistä merkinnöistä, jos niitä on niille pitää olla joku syy. Validi syy ei ole se että koko kesä odotellaan jonkun aliurakoitsijan lomaltapaluuta.
Tämäpä juuri. Esimerkki. Kilometritolkulla 50 rajoitusta eikä missään näy ketään. Sitten kun merkki on ohitettu näkyy tietyöläinen tekemässä työtä 20 metrin päästä tiestä. Mikä järki? Viikonloppuisin 50km nopeusrajoitus vaikkei tie ole huonossa kunnossa eikä ketään näy missään. Olenpa nähnyt senkin että tietyömerkki 50 rajoituksella oli paikallaan 3 vuotta. Kysyttäessä asiaa tuli vastaus että siellä saattaa ajaa tietyörekka. Kukaan ei nähnyt kyseistä rekkaa koskaan...
Minä itse en rattiraivoa ja ei mua haittaa jos joku ajaa alle suurimman sallitun. Jos joku vetää vaikka 100 alueella 80 niin pidän riittävän turvavälin ja säädän oman vakkarin 80, jos edellä ajavan auton vauhti "seilaa" niin pidän entistä isomman turvavälin jottei se edellä ajavan vauhdin seilaaminen haittaa minua. Harvoin mä ohittelen ketään koska en näe ohittamisessa mitään järkeä. Minulle on sanottu niin että mitä vähemmän jarrupoljinta tarvitsee painaa niin sitä parempi kuski on.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa ei paikoitellen ole mitään nopeusrajoitusta ensinkään. Silti Saksassa tapahtuu suhteessa vähemmän liikennek
Niin ei ole autobaanalla mutta ei sinne nopeimmalle kaistalle mene kukaan perheautonsa kanssa ajamaan koska jäisi aika pian jalkoihin siellä. Mutta nyt puhutaan Suomesta missä on nopeusrajoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu lähinnä siitä, että näin perjantaisin ja lauantaisin kuskeina ovat useimmiten naiset. Miesten ottaessa yhden tai jopa kaksi olutta.
Akka ratissa ilmiö.
Naisille ei olisi koskaan pitänyt antaa ajo-oikeutta eikä äänestys oikeutta.
Ne ovat ihmiskunnan suurimpia virheitä ja yksi syy siihen, että yhteiskuntamme voi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ohittamisessa sinällään ole mitään ongelmaa jos ihmiset vaan osaisi ajaa.
Eniten ihmetyttää mitä niiden päässä oikein liikkuu jotka jää jostain syystä perään roikkumaan. Takana olevan auton valot alkaa näkyä kaukana takana taustapeilissä ja kohta se on kiinni perässä eli ajaa reippaasti kovempaa kuin itse. Sitten vaikka olisi miten paljon paikkoja, ei kuitenkaan mennä ohi vaan jäädään siihen perään nuolemaan viiden metrin päähän. Eikä myöskään jätetä kunnon väliä jos ei kerran ole aikomusta ohittaa, kun ilmeisesti lujempaa pitäisi kuitenkin päästä.
Voi useampi kymmenen kilometriä näin ja sitten parhaimmat ajaa lopulta ohi riskillä jossakin keltaisella viivalla tai mutkassa vaikka hyviäkin paikkoja olisi ollut vaikka kuinka monta välillä. Ihan kuin jotenkin kerättäisiin kiukkua siitä että joku kehtaakin ajaa hitaampaa siellä takana kunnes hermo pettää totaalisesti ja pakko päästä ohi sillä samalla sekunni
Oon ite huomannut että niitä ohitus paikkoja voi olla tosi vaikea nähdä toisen auton takaa ainakin jos on isompi pakettiauto tai rekka yms. Tietty sinä näet oman auton ohjaamosta helposti eteenpäin miten olisi tilaa mutta takana tulija ei taas näe kuin sun auton perävalot eikä uskalla mennä ohi.
Suorallakin tiellä voi olla tosi vaikea nähdä onko vasen kaista vapaa vai ei jos edessä on auto. Sopiva kohta mistä tie kaartuu vasemmalle tai alas yms avaa näkyväisyyden ja sitten ajetaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan aina ylinopeutta.
Nopeusrajoitukset on laitettu niin alhaisiksi että en periaatteesta niitä noudata.
20-30 km/h yli rajoituksen on useimmiten se sujuvin ja edelleen turvallinen nopeus maanteillä.
Joskus olosuhteet vaatii että pitää ajaa alle rajoitusten. Olen ajanut teillä talvells jossa tien kunto sellainen että sinäkin kiltisti ajaisit alle rajoitusten jos et halua ojaan päätyä autollasi.
Itse ajan olosuhteiden mukaan. Muut saa ajaa miten ajavat. Talvella olen päästänyt autoja ohi kunhan takana tuleva kiireisempi osaa pitää turvavälin.
En ala liukkaalla tiellä jarruttamaan siirtyäkseni linja-autopysäkille jos perässä kiinni roikkuu joku vähä-älyinen. Menkööt ohi tai roikkukoot sitten perässä jos ei osaa turvavälejä noudattaa .
Koska Suomessa autolla saa jopa tahallaan tappaa kenet tahansa ilman seuraamuksia ja etenkin jos on rikkaan eliitin edustaja mitään seuraamuksia tästä ei tule. Tämän vuoksi kukaan ei enää noudata sääntöjä.
"Niin ei ole autobaanalla mutta ei sinne nopeimmalle kaistalle mene kukaan perheautonsa kanssa ajamaan koska jäisi aika pian jalkoihin siellä. Mutta nyt puhutaan Suomesta missä on nopeusrajoitukset."
Miksi siellä Saksassa hitaat kinnerit ymmärtää olla tulematta nopeimmille kaistoille kun taas täällä Suomessa ei?
Siksi kun siellä Saksassa se laitonta tulla jalkoihin.
Mun tekis mieli kysyä että miksi pitää ohittaa? Te jotka ohitatte liikenteessä niin miksi ohitatte?
Vierailija kirjoitti:
Mun tekis mieli kysyä että miksi pitää ohittaa? Te jotka ohitatte liikenteessä niin miksi ohitatte?
Haluan perille sinua nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne toimisi huomattavasti paremmin mikäli esimerkiksi liikennevalojen ohjauksessa olisi järki päässä. Hiljainen risteys jossa ei autoja juuri aja. Silti siihen on laitettu valot jotka ovat toiminnassa yötä päivää. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun rekka seisoo aamuyöstä punaisissa valoissa eikä ketään näy missään. Tai punaisista punaisiin ajava henkilöauto tiellä jossa ajaa satunnainen auto. Eikö väistämisvelvollisuudet opeteta autokoulussa?
Maanteillä on sellainen ilmiö että usein joku ajaa 80/h alueella todella hitaasti eikä siitä pääse ohi tien mutkaisuuden takia. Se saattaa ajaa tosi pitkään hitaasti ja sitten kääntyy kotitiellensä. Miksi nämä kohta perillä olijat ajavat AINA loppumatkan hitaasti vaikka perässä olisi kilometrin mittainen jono? Miksi ei voi ajaa normaalia nopeutta vai ovatko he unohtaneet mistä käännytään kotitielle?
"Oon ite huomannut että niitä ohitus paikkoja voi olla tosi vaikea nähdä toisen auton takaa ainakin jos on isompi pakettiauto tai rekka yms."
Ajat sitten liian lähellä.
Vierailija kirjoitti:
"Niin ei ole autobaanalla mutta ei sinne nopeimmalle kaistalle mene kukaan perheautonsa kanssa ajamaan koska jäisi aika pian jalkoihin siellä. Mutta nyt puhutaan Suomesta missä on nopeusrajoitukset."
Miksi siellä Saksassa hitaat kinnerit ymmärtää olla tulematta nopeimmille kaistoille kun taas täällä Suomessa ei?
Suomessa ei ole mitään nopeampia kaistoja vaan jokaisella kaistalla on samat nopeusrajoitukset eli motarilla molemmilla kaistoilla on samat nopeusrajoitukset ja ohituskaistoilla on samat nopeusrajoitukset.
Ulkkarimiehet ajavat lähtömaassa tavoin ja suomimiehet haluu näyttää niille.
Näin olen ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole mitään nopeampia kaistoja vaan jokaisella kaistalla on samat nopeusrajoitukset eli motarilla molemmilla kaistoilla on samat nopeusrajoitukset ja ohituskaistoilla on samat nopeusrajoitukset.
Aivan hyvin voisi olla ettei esim motarin ohituskaistalle ole mitään asiaa hitaan kinnerin lähteä ohittamaan toista hidasta kinneriä.
Koska kysyttiin miksi ei noudateta liikennesääntöjä. Eikö kysymykseen saa vastata ne ketkä eivät niitä noudata?