Minkä takia ihmiset ei enää noudata liikennesääntöjä?
Ajelin juuri noin 100km matkan ja huomasin että ihmiset ei osaa pitää riittäviä turvavälejä ja todella monet ihmiset ajaa ylinopeutta. Ohittaminen on aina ohittajan vastuulla jos jotain tapahtuu, monet ohittaa kuin kaistapäät ilman mitään järkeä. Jos nopeusrajoitus on 40 tai 50 ja ajat nopeusrajoitusten mukaan niin siinä on heti auto ihan takapuskurissa kiinni, miten ne ehtivät jarruttamaan jos minä joudun tekemään äkkijarrutuksen? Eihän se ole edes taloudellisesti järkevää ajaa liian lähellä ja jos ajaa liian lähellä niin eikö se myös ole stressaavaa kun pitää tuijottaa että milloin se edessä oleva jarruttaa?
Mä olen sitä mieltä että heti kun liikkuva poliisi lakkautettiin niin sen jälkeen ihmisten ajotaidot on vain huonontuneet sekä piittamaattomuus on lisääntynyt valtavasti.
Kommentit (143)
"Sen kun ajaa ihan vapaasti, kunhan huolehtii siitä, ettei kenenkään turvallisuus vaarannu asian vuoksi. Kirjoitukseni oli vastaus sille, joka oletti ohittelun johtuvan vain ja ainoataan siitä, ettei osata ajaa rajoituksen sallimaa nopeutta."
Siitä se juurikin johtuu että sinut koko ajan ohitetaan kun ajelet koko ajan reilua alinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
"Näinkin voi olla, mutta liikenteessä on paljon kuskeja, jotka yksinkertaisesti pitävät kaikkia rajoituksia liian alhaisina. Jos ajaa 80:n alueella gps:n mukaan tasaisesti 90km/h, niin pian takaa tulee joku 100km/h tai lujempaa. "
Ei muuten tule. Olen seuraillut tätä paljonkin, auton virhe on 2% ja olen tarkistanut GPSn avulla. Jos ajan mittarinopeutta n. 2/3 tulee perä edellä vastaan (vanhat tojot yms). Jos laitan mittari+5 3/4 tulee perä edellä vastaan. Jos mittari+10 enää bemut ja audit on jotenkuten tasoissa. Jos mittari+20 motarilla niin kaikki tulee perä edellä vastaan.
Ok. Hienoa sinun kohdallasi. Itse taas törmään molempiin, sekä noihin hitaammin ajaviin että reilusti nopeammin ajaviin.
Vierailija kirjoitti:
"Sen kun ajaa ihan vapaasti, kunhan huolehtii siitä, ettei kenenkään turvallisuus vaarannu asian vuoksi. Kirjoitukseni oli vastaus sille, joka oletti ohittelun johtuvan vain ja ainoataan siitä, ettei osata ajaa rajoituksen sallimaa nopeutta."
Siitä se juurikin johtuu että sinut koko ajan ohitetaan kun ajelet koko ajan reilua alinopeutta.
En katso 90km/h 80-alueella gps:n mukaan olevan alinopeutta. Sinulla voi toki olla asiasta eriävä näkemys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En katso 90km/h 80-alueella gps:n mukaan olevan alinopeutta. Sinulla voi toki olla asiasta eriävä näkemys.
Jos ajat GPS 90iä 80 alueella ei sinua ohittele juuri kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motarilla ei riitä edes 130.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motarilla ei riitä edes 130.
Kiitos, Kapteeni Itsestäänselvyys. Ja suksi nyt vit tuun siirtelemästä maalitolppia.
Itse ajan aina ylinopeutta.
Nopeusrajoitukset on laitettu niin alhaisiksi että en periaatteesta niitä noudata.
20-30 km/h yli rajoituksen on useimmiten se sujuvin ja edelleen turvallinen nopeus maanteillä.
Vierailija kirjoitti:
Nopeusrajoitukset on laitettu niin alhaisiksi että en periaatteesta niitä noudata.
20-30 km/h yli rajoituksen on useimmiten se sujuvin ja edelleen turvallinen nopeus maanteillä.
Mitä tähän sanoo se, jonka mielestä kukaan ei ohita 10kmh yli rajoituksen ajavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tähän sanoo se, jonka mielestä kukaan ei ohita 10kmh yli rajoituksen ajavaa?
Sellaista ei ole sanottu, puusilmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ajat GPS 90iä 80 alueella ei sinua ohittele juuri kukaan." No, olihan tuossa "juuri".
Alinopeus ei ole rikos vaan se on sääntöjen mukaan ajamista. Ne jotka ei pidä turvaväliä ja ne jotka ohittelee on niitä jotka ei osaa liikennesääntöä ja ne on niitä jotka aiheuttaa kolareita, nämä ihmiset ovat myös juurikin niitä jotka raivoavat ratissa joten kaikki nuo ihmiset pitäisi lähettää lääkäriin aivotohtorille joka tutkisi heidän pääkopan.
Liikenteessä ei pitäisi olla kenelläkään kiire eikä kiireen vuoksi saa ajaa ylinopeutta ja liikenteessä pitää osata ottaa muut huomioon mutta eihän itsekkäät ihmiset tätä tajua vaan se on "minä ajan oikein ja sinä ajat alinopeutta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ajat GPS 90iä 80 alueella ei sinua ohittele juuri kukaan." No, olihan tuossa "juuri".
Hienoa, alat oppia lukemaan.
Koska tuntuu, että liikennettä ohjataan sillä oletuksella ettei autoilijoilla ole ajokorttia. Liikennevaloja lisätään järjettömiin paikkoihin ja mikä pahinta ne ovat päällä yötä päivää, ajonopeudet määritellään ylivarovaisesti jne.
Minkä takia näihin keskusteluihin tulee ihmisiä hehkuttamaan ylinopeuden ajamistaan kuin se olisi joku isokin saavutus elämässä ja todellisen rattivelhon mittari? Sehän on naurettavan helppoa mutta tarpeetonta.
Ohittamisessa sinällään ole mitään ongelmaa jos ihmiset vaan osaisi ajaa.
Eniten ihmetyttää mitä niiden päässä oikein liikkuu jotka jää jostain syystä perään roikkumaan. Takana olevan auton valot alkaa näkyä kaukana takana taustapeilissä ja kohta se on kiinni perässä eli ajaa reippaasti kovempaa kuin itse. Sitten vaikka olisi miten paljon paikkoja, ei kuitenkaan mennä ohi vaan jäädään siihen perään nuolemaan viiden metrin päähän. Eikä myöskään jätetä kunnon väliä jos ei kerran ole aikomusta ohittaa, kun ilmeisesti lujempaa pitäisi kuitenkin päästä.
Voi useampi kymmenen kilometriä näin ja sitten parhaimmat ajaa lopulta ohi riskillä jossakin keltaisella viivalla tai mutkassa vaikka hyviäkin paikkoja olisi ollut vaikka kuinka monta välillä. Ihan kuin jotenkin kerättäisiin kiukkua siitä että joku kehtaakin ajaa hitaampaa siellä takana kunnes hermo pettää totaalisesti ja pakko päästä ohi sillä samalla sekunnilla.
Toinen on että perään tulee kolmas auto ja jos menee sitten kerralla molemmista ohi niin sitten suurella todennäköisyydellä kohta lähtee myös perässä roikkunut ja parhaimmillaan ohittaa vielä sen ensimmäisen ohittaneen.
Ja miksi joidenkin pitää ohittamisen jälkeen ajaa sitten siihen eteen melkein puskuria hipoen vaikka vapaata kaistaa olisi kuinka paljon, jopa moottoritiellä??
Kaksikaistaisella tiellä kun ohituskaista tulee niin sitten taas mennään ohi vaikka väkisin ja jäädään sen jälkeen eteen ajamaan samaa nopeutta tai jopa hitaammin. Miksi ohitat jos et aio kerran sitten ajaa kovempaa??
Vierailija kirjoitti:
Kerroppas että jos ajat esim 80 alueella tasan 80 tai 90 niin miten se 90 nopeutta ajaminen on sujuvampaa ja turvallisempaa kuin 80 ajaminen?
Käyttäkee vilkkua aiemmin, kun risteyksen kohdalla (kiitos). Turvavälit, suojatiemerkit varmaankin näkyvät jokaiselle autoilijalle? Oletusarvo? Ei, pitäisi muodostua jalankulkijan giljotiinia? Hym, nykypäivän ajokorttiuudistus ei varmaan tuo valoa ikkunaan. Jalankulkijat myös huom. jos kaistat odottavat /antavat mene yli, niin mene!!!! Juu, toki tää uus hypetys.. ajetaan hiljempaa ettei sähköautosta mene liikaa menovaluuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohittamisessa sinällään ole mitään ongelmaa jos ihmiset vaan osaisi ajaa.
Eniten ihmetyttää mitä niiden päässä oikein liikkuu jotka jää jostain syystä perään roikkumaan. Takana olevan auton valot alkaa näkyä kaukana takana taustapeilissä ja kohta se on kiinni perässä eli ajaa reippaasti kovempaa kuin itse. Sitten vaikka olisi miten paljon paikkoja, ei kuitenkaan mennä ohi vaan jäädään siihen perään nuolemaan viiden metrin päähän. Eikä myöskään jätetä kunnon väliä jos ei kerran ole aikomusta ohittaa, kun ilmeisesti lujempaa pitäisi kuitenkin päästä.
Voi useampi kymmenen kilometriä näin ja sitten parhaimmat ajaa lopulta ohi riskillä jossakin keltaisella viivalla tai mutkassa vaikka hyviäkin paikkoja olisi ollut vaikka kuinka monta välillä. Ihan kuin jotenkin kerättäisiin kiukkua siitä että joku kehtaakin ajaa hitaampaa siellä takana kunnes hermo pettää totaalisesti ja pakko päästä ohi sillä samalla sekunni
Hyviä huomioita suomalaisesta liikennekulttuurista. Ohituskaistakäyttäytymiseen voisi lisätä vielä ne jotka muualla vetelevät reilustikin alle rajoituksen, mutta kun tulee ohituskaista niin sitten se kaasujalka löytyykin, vedetään ohituskaistan loppuun asti nopeusrajoitusta, vähän ylikin, niin ettei voi oikein ohittaa survomalla reilusti ylinopeutta. Kun ohituskaista on päättynyt vauhti tippuu takaisin mateluun. Aika helvetin rasittavaa.
Se johtuu lähinnä siitä, että näin perjantaisin ja lauantaisin kuskeina ovat useimmiten naiset. Miesten ottaessa yhden tai jopa kaksi olutta.
Ongelma taitaa olla se että jos ajat rajoitusten mukaan niin jotkut kuskit syyttävät alinopeudesta vaikka alle suurimman sallitun nopeuden ajaminen ei ole alinopeutta vaan se on nopeusrajoitusten mukaan ajamista. Mä itse pidän suurimpana uhkana ja riskinä liikenteessä juurikin riittävän pientä turvaväliä koska 99% peräänajoista ja ketjukolareista johtuu liian pienistä turvaväleistä. Ohittaminen on toinen mikä aiheuttaa paljon kolareita liikenteessä, harvemmin sillä ohittamisella voittaa aikaa kuin sen pari minuuttia joten voidaan sanoa että lähes kaikki ohittamiset on turhia.