Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä takia ihmiset ei enää noudata liikennesääntöjä?

Vierailija
18.01.2025 |

Ajelin juuri noin 100km matkan ja huomasin että ihmiset ei osaa pitää riittäviä turvavälejä ja todella monet ihmiset ajaa ylinopeutta. Ohittaminen on aina ohittajan vastuulla jos jotain tapahtuu, monet ohittaa kuin kaistapäät ilman mitään järkeä. Jos nopeusrajoitus on 40 tai 50 ja ajat nopeusrajoitusten mukaan niin siinä on heti auto ihan takapuskurissa kiinni, miten ne ehtivät jarruttamaan jos minä joudun tekemään äkkijarrutuksen? Eihän se ole edes taloudellisesti järkevää ajaa liian lähellä ja jos ajaa liian lähellä niin eikö se myös ole stressaavaa kun pitää tuijottaa että milloin se edessä oleva jarruttaa? 

Mä olen sitä mieltä että heti kun liikkuva poliisi lakkautettiin niin sen jälkeen ihmisten ajotaidot on vain huonontuneet sekä piittamaattomuus on lisääntynyt valtavasti. 

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni 60km/h nopeus tiellä jossa on 80km/h rajoitus on alinopeutta. Ei tarvitse mennä autokouluun tajutakseen sen. Se vaarantaa liikenteen kun pakottaa toiset ohittamaan. Jos haluat ajaa hitaasti niin päästä edes jono ohi. Et riko lakia joo mutta kai sen verran ymmärrystä löytyy että et voi olla tien tukkona.

Vierailija
102/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni 60km/h nopeus tiellä jossa on 80km/h rajoitus on alinopeutta. Ei tarvitse mennä autokouluun tajutakseen sen. Se vaarantaa liikenteen kun pakottaa toiset ohittamaan. Jos haluat ajaa hitaasti niin päästä edes jono ohi. Et riko lakia joo mutta kai sen verran ymmärrystä löytyy että et voi olla tien tukkona.

Ja jos ei kykene ajelemaan 80 tiellä 80iä niin olisiko aika siirtyä takaisin autokouluun, tai julkisen liikenteen käyttäjäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika omituisesti kommentoitu. Ei sen kääntymisen tosiaan pidä tulla yllätyksenä takana ajavalle. Lisäksi melko pienellä tiellä mennään jos mutkaan tarvii jarruttaa oli keli mikä hyvänsä tai no tietysti loskakeli on sellainen mutta silloin ei yleensä suorallakaan voi "rajoituksen" mukaan ajaa. Myös kevyt liikenne ei juuri aiheuta jarrutus tarvetta paitsi jos on vastaan tulijoita. 

Takana ajavan autoilijan tehtävä on pitää sellainen turvaväli että hän saa pysäytettyä auton siten ettei peräänajoa synny. Jos se edessä oleva auto jarruttaa voimakkaasti esim syystä että eläin juoksee tielle ja pamautat sen auton perään niin sinä olet syyllinen ja sinä maksat koska et pitänyt riittävää turvaväliä.

Toki turhaa jos vetäsee jarrut pohjaan niin se on myös laitonta mutta milläs sä todistat että se jarrutti täysin turhaan? 

Jos sua ärsyttää edellä ajavan auton ajonopeus tai se että se jarruttelee niin silloin sä pidät liian pientä turvaväliä siihen. Miksi et pidä sellaista turvaväliä ettei sun tarvi välittää siitä jos se edessä ajava auto hiljentää vauhtia vaikka mutkiin?

Vierailija
104/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hitaammin ajavat väistä vaikka bussipysäkille ja päästä normaalia nopeutta ajavia ohi? Mikä saa ihmisen keräämään letkaa taakseen?

Letkan muodostuminen on aina sen jonon toisen auton vika. Jos ei ole menossa ohi, niin sitten pitää jättää sellainen väli, ettei muodosta letkaa vaan että takana tulija pääsee ohi yhdestä autosta kerrallaan. Koskee erityisesti rekkakuskeja. Jos kaksi rekkaa ajaa peräkkäin ettei väliin autoa mahdu niin harvassa paikassa on sellaisia suoria että niistä molemmista pääsee kerralla ohi.

Vastaa kysymykseen äläkä selitä muuta.

Vierailija
105/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa sakottaa myös jos ajaa liian hiljaa. Eli haittaa liikenteen turvallisuutta. Kysymys sinulle. Miksi et väistä vaikka bussipysäkille jos näet että perääsi kertyy jonoa?

Huoh sä oot tajunnu tän ihan väärin, ei ketään sakoteta jos se ajaa 80 alueella 60 vaan jos sä ajat siten että sä haittaa muuta liikennettä. Miten liian hitaasti ajaminen haittaa liikenteen turvallisuutta? Sä olet oikeasti huono trolli, oon katellu kun olet jankannut alinopeudesta pari sivua täällä jo.  

Vierailija
106/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mm. lapsen taposta autolla selviää ilman rangaistusta (sakoilla siis) etenkin jos on rikkaan eliitin edustaja niin kaikki huomaavat ettei millään ole mitään merkitystä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kolmivuotias-tytto-jai-auton-alle-j…

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/2-vuotiaan-paalle-kuopiossa-peruutt…

Vierailija
107/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se sentään hirveän hyvä, että avaajarouva tuntee yhden liikennesäännön ja noudattaa oman käsityksensä mukaan sitä.

Vierailija
108/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa sakottaa myös jos ajaa liian hiljaa. Eli haittaa liikenteen turvallisuutta. Kysymys sinulle. Miksi et väistä vaikka bussipysäkille jos näet että perääsi kertyy jonoa?

Huoh sä oot tajunnu tän ihan väärin, ei ketään sakoteta jos se ajaa 80 alueella 60 vaan jos sä ajat siten että sä haittaa muuta liikennettä. Miten liian hitaasti ajaminen haittaa liikenteen turvallisuutta? Sä olet oikeasti huono trolli, oon katellu kun olet jankannut alinopeudesta pari sivua täällä jo.  

Mutta 50iä 100n alueella on jo johtanut sakkoihin Suomessa. https://tekniikanmaailma.fi/poliisi-julkaisi-videon-tallaisesta-alinope…

Vierailija
109/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin juuri keskusteluun mukaan. Älä sotke vainoharhaisuuttasi tähän keskusteluun. Kerro minulle miksi sinä ajat 80km/h alueella 60km/h etkä väistä vaikka perääsi tulee jonoa?

Vierailija
110/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta 50iä 100n alueella on jo johtanut sakkoihin Suomessa. https://tekniikanmaailma.fi/poliisi-julkaisi-videon-tallaisesta-alinope…

Korjaan 60 satasen alueella.

Vierailija
111/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näinkin voi olla, mutta liikenteessä on paljon kuskeja, jotka yksinkertaisesti pitävät kaikkia rajoituksia liian alhaisina. Jos ajaa 80:n alueella gps:n mukaan tasaisesti 90km/h, niin pian takaa tulee joku 100km/h tai lujempaa. "

Ei muuten tule. Olen seuraillut tätä paljonkin, auton virhe on 2% ja olen tarkistanut GPSn avulla. Jos ajan mittarinopeutta n. 2/3 tulee perä edellä vastaan (vanhat tojot yms). Jos laitan mittari+5 3/4 tulee perä edellä vastaan. Jos mittari+10 enää bemut ja audit on jotenkuten tasoissa. Jos mittari+20 motarilla niin kaikki tulee perä edellä vastaan.

Ok. Hienoa sinun kohdallasi. Itse taas törmään molempiin, sekä noihin hitaammin ajaviin että reilusti nopeammin ajaviin.

Kyllä se vaan aika lailla menee kuten edellinen kirjoitti. Tuon huomaaminen vaan vaatii keskimääräistä reilumpaa ajomäärää. Allekirjoitan huomanneeni saman ilmiön. Lisäksi että liikennesääntöjen osaaminen on aika huonolla tasolla. 

Vierailija
112/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi autojen turvallisuus paranee kokoajan ja kohta enää ihmiset ei saa ajaa autoa kun ihmiset ei enää osaa ajaa autoa. Autoihin pitäisi tulla ominaisuus joka pitää automaattisesti riittävän turvavälin, auto lukee nopeusrajoituksen ja sitä et saa ylittää. Kaistavahti pitäisi olla jo käytössä eli et voi ajaa vastaantulijan kaistalle. 

Vuonna 2040 ihmisiltä kielletään autolla ajo ja autot kulkevat tekoälyllä liikenteessä, liikennekolarit ja kuolemat tippuu lähemmäs nollaan tämän myötä. 

Vierailija
113/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt myös sitä, että ammattikuskit ajelevat yleensä aivan puskurissa kiinni. Eli kuorma-autokuskit. Myös yleensä pakettiautot, joissa firmojen tarrat, ajavat ihan miten sattuu.

Kuorma-autoilla on aikataulu ja ne ajaa reilua 80iä. Väistämättä enemmin tai myöhemmin siihen eteen ilmaantuu joku työnnettävä Punto joka vetelee 70iä.

Kuorma-autot kylläkin yleensä itse ajavat muita hitaammin. Ja ajavat myös toistensa perässä ihan puskurissa kiinni.

kai kun niissä on rajotin laitettuna. Yleensä max 89.

Yleensä, jos näkee jonkun sekoilevan siellä liikenteessä, niin kuskin paikalla on kamelikuski.

Vierailija
114/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy saattaa olla se että nykyisin autoissa on kaiken maailman avustuksia joten autolla ajaminen on helpompaa kuin ennen joten sen takia ihmisten ajotaidot on huonontuneet. Miten nykyihmiset osaisi ajaa jotain 1980 luvun autoa missä ei ole ohjaustehostinta tai lukkiutumattomia jarruja edes? 

Ei sen noin vanha tarvitse olla toinen autoni on 2009 missä ei ole airbag:kiä eikä abs jarruja 

Vierailija
115/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä on tullut itsekkäitä eli ihmiset ei osaa ottaa muita huomioon ja ihmiset elää nykyään hälläväliä meiningillä eli sääntöjä ei noudateta koska ei viitsitä. 

Vierailija
116/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tekis mieli kysyä että miksi pitää ohittaa? Te jotka ohitatte liikenteessä niin miksi ohitatte? 

Haluan perille sinua nopeammin.

Ajallisesti et voita siinä juuri mitään vai onko nyt taas kyseessä se helsinki-rovaniemi reissu? Jollain normaalin 10 tai 20 kilometrin matkalla se ohittaminen ei auta sinua ajallisesti juuri minuuttia enempää koska siellä on melko varmasti muuta liikennettä ja siellä on melko varmasti liikennevaloja.

Puolen tunnin matkalla otan mieluusti ne muutamat minuutit itselleni ja teen jotain muuta kuin katselen perävalojasi.

Lisäksi on äärimmäisen stressaavaa ajaa jonkun perässä jonka nopeus seilaa ja on paljon alle turvallisen nopeuden(myös rajoituksen).

Ja toiseksi aika iso osa ajaa  paljon enemmän kuin sen lyhyen työ/kauppa/tms matkan silloin jo se pieni nopeus ero on merkittävä.

Joskus laskeskelin että jos nopeutta pudottaa 5 km/h niin sillä säästäis 1000 euroo vuodessa polttoaineessa, mutta toisaalta tarkoittais 200 tuntia lisää töitä, joten tulee aika paljon kalliimmaksi kuitenkin työnantajalle se säästäminen. 

Vierailija
117/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy saattaa olla se että nykyisin autoissa on kaiken maailman avustuksia joten autolla ajaminen on helpompaa kuin ennen joten sen takia ihmisten ajotaidot on huonontuneet. Miten nykyihmiset osaisi ajaa jotain 1980 luvun autoa missä ei ole ohjaustehostinta tai lukkiutumattomia jarruja edes? 

Ei sen noin vanha tarvitse olla toinen autoni on 2009 missä ei ole airbag:kiä eikä abs jarruja 

Laitoin tästä nettivinkin poliisille. Poliisi selvittää sun liittymän IP osoitteen ja omistajatietojen kautta tuon auton rekisterinumeron ja määrää sen valvontakatsastukseen sekä saat sakot ajoneuvon käytöstä tieliikenteessä, jos on todistettavissa että autolla on ajettu yleisellä tiellä. Tämä onnistuu hyvin helposti esim. selvittämällä maksutiedot, jos on vaikka polttoaine ostoja niin huoltoaseman kameranauhoista voidaan nähdä että olet ajanut kyseisellä autolla vaikka se ei ole ajokelpoinen.

Sulle tiedoksi että ABS jarrut tuli pakolliseksi jo vuonna 2005 ja airbag jo 90 luvulla joten vuoden 2009 auto jossa ne ei ole toiminnassa ei ole tieliikennekelpoinen ja ihmettelen miten sen on saanut edes katsastuksesta läpi tekemättä laittomia virityksiä esim. merkkivalojen toimintaan.

Vierailija
118/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka roikutte takapuskurissa niin kysymys teille.

Jos minä putsaan tuulilasini pissapoikaa käyttäen niin suututteko siitä kun autostani roiskuu pissapojan nesttettä tuulilasiisi sen takia kun ajat niin lähellä minua? 

Vierailija
119/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille jotka roikutte takapuskurissa niin kysymys teille.

Jos minä putsaan tuulilasini pissapoikaa käyttäen niin suututteko siitä kun autostani roiskuu pissapojan nesttettä tuulilasiisi sen takia kun ajat niin lähellä minua? 

En tietenkään. Miksi siitä pitäisi suuttua?

Vierailija
120/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeistolaisten röyhkeys myös liikenteessä on kasvanut ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.