Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä osoitus siitä, ettei ole tervetullut kylään?

Vierailija
18.01.2025 |

Sovimme minun ehdotuksestani erään ystäväni kanssa, joka asuu 200 km päässä, että tulisin käymään hänen luonaan (viimeksi olen käynyt 5 vuotta sitten). Minä siis esitin tätä sen jälkeen kun olin pyytänyt, että hän tulisi käymään minun luonani, mikä ei hänelle käynyt, koska hän ei omien sanojensa mukaan jaksa matkustella.

Kun olimme puhelimitse sopineet kyläilypäivästä niin hän laittoi sen jälkeen minulle vielä tekstiviestin, jossa mainitsi, että voisinko tuoda omat liinavaatteet ja pyyhkeen mukanani.

Tuli vähän sellainen olo, että olenkohan tervetullut ollenkaan? En ikinä voisi itse kuvitella, että pyytäisin vierastani tuomaan omat lakanat mukanaan. Vai onko tuollainen miten yleistä?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt mättää tuossa jutussa, ensinnäkin, en usko , että mikään bussimatka kestäisi 4 tuntia /200 km ! Ja toisekseen 6 km ei ole lyhyt matka ainakaan kävelyyn matkakassin kanssa, taksilla kyllä tai jos haetaan autolla pysäkiltä eli mikä on jutun juoni?

Et ole tainnut asua maalla. Yleensä maalla liikennöi koulubussit, jotka kiertävät jokaisen notkon ja niemen. Meilläpäin 70km matkaan menee aikaa noin 2tuntia. suuntaansa. Ja 200km 4h on lyhyt aika. 

Vierailija
122/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt mättää tuossa jutussa, ensinnäkin, en usko , että mikään bussimatka kestäisi 4 tuntia /200 km ! Ja toisekseen 6 km ei ole lyhyt matka ainakaan kävelyyn matkakassin kanssa, taksilla kyllä tai jos haetaan autolla pysäkiltä eli mikä on jutun juoni?

Et ole tainnut asua maalla. Yleensä maalla liikennöi koulubussit, jotka kiertävät jokaisen notkon ja niemen. Meilläpäin 70km matkaan menee aikaa noin 2tuntia. suuntaansa. Ja 200km 4h on lyhyt aika. 

Huomautan vielä, että syrjäseuduille kun matkustaa julkisilla, niin vaihtoyhteydetkään ei välttämättä toimi jouhevasti. Harvemmin perille pääsee yhdellä ja samalla bussilla tai junalla, ja jatkoyhteyksien odotteluun kuluu matkalla aikaa. Hyvin huomaa, että kommentoijista moni ei ole syrjäseudulla itse asunut, eikä paljoa matkustellut julkisilla taajamien ulkopuolella. Julkista liikennettä on siellä karsittu aika isosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettavan yleistä. Aina ihmetellyt tätä. Anoppi kerran pyysi poikaansa tuomaan omat lakanat kun menimme yökylään heille. Ei tullut tervetullut olo. Itse aina laitan vieraalle pedin valmiiksi.

Vierailija
124/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä koulubussi ei ole linjaliikenteessä eli siihen ei oteta kuin koululaisia. 200 km ajomatkaan menee noin 3 tuntia, joten vaihtoja lienee 2 ja ap reissailee edestakaisin.

Vierailija
125/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ajattelematonta pyytää vierasta raahaamaan liinavaatteet mukanaan, varsinkin kun tämä joutuu kulkemaan julkisilla.

Olen samaa mieltä, se on ajattelematonta. Mutta on myös todella ajattelematonta kutsua itse itsensä yökylään.. 

Samaa mieltä, mutta ap:n puolustukseksi muistetaan sentään, että kertoi pyytäneensä ensin ystävää tulemaan luokseen. Kun ystävä sanoi ettei jaksa matkustaa, ap ehdotti että voisi itse kyläillä ystävän luona. 

Niin, ystävä ei jaksa matkustaa 4 tuntia, oletan, että ystävältä ap:lle on yhtä pitkä matka kuin vastakkaiseen suuntaankin. Täytyy myöntää, että minulla ei ole kuin pari niin hyvää ystävää, joiden vuoksi olisin valmis noin tekemään, 4 tuntia reissaamista näkemään jotain viimeksi 5 vuotta sitten tapaamaani ihmistä on minulle vähän liikaa.

Vierailija
126/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse koskaan kehtaisi pyytää ketään tuomaan lakanoita tai pyyhkeitä mukanaan. Onhan se vähän ärsyttävää pestä lakanat yhden käyttökerran jälkeen mutta pieni vaiva loppujen lopuksi kuitenkin. Ihanaa että haluat pitää yhteyttä ystävääsi, ihmiset harvemmin jaksaa nähdä vaivaa, nyhjäävät vain kotona ja harva jaksaa kutsua ketään kotiinsa. 

Ap itse pyysi itsensä kylään väsyneen ystävänsä luo. Onko se ihanaa?

Äitini opetti aikoinaan, että on kohteliasta viedä omat lakanat mukananaan ja näin vähentää isäntäväelle koitunutta vaivaa. 

Vierailija
127/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menet sinne jos sinua ei pyydetty vaan itse pyysit päästä?

Ei nykypäivänä yökyläillä toisten luona juurikaan. 

Vierailija
128/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ihmisillä ole tarpeeksi liinavaatteita ja pyyhkeitä vierasvaraksi, tai pyykkääminen voi olla vaikeaa.

Vastaus kysymykseesi: ei ole.

Vierailija
129/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulubussit ovat tilausajoja, joihin ei oteta muita matkustajia. 200 km/  tuntia on pikemminkin taajamamatka useammalla vaihdolla.

Vierailija
130/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi 10 vuotta sitten kavereita yökylässä. Mutta kävi niin raskaaksi että ei enää kutsuta. 

Passaat ja teet ruoat. Ja kyläilijä olettaa että on lomalla. Eli ei tee mitään. Ei tuo edes kahvipakettia?? 

Vierailija
131/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten voinut hoksata jo siitä että toinen "ei jaksanut matkustella" sinun luo vaan piti itse änkäytyä kylään vaikka toista ei kiinnosta.

Vierailija
132/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tervetullut, olet tyrkky, jolle ei ole oikein selvinnyt se, että 200 km päässä voi käydä kylässä ihan päiväseltään, ei ole mitään tarvetta jäädä yöksi.

Tuossa jo mainitsin, että yhteen suuntaan matka kestää bussivaihtoineen 4 tuntia, ja itse asiassa en pääsisi samana iltana kotiin.

-ap-

Vuokraa auto.

Miksi ei vuokraisi autoa jo lähtöpaikassa, niin pääsisi perille alle kolmessa tunnissa. Ja takaisin.

Tuntematta tarkemmin ystävän tilannetta, en pidä mitenkään itsestään selvänä, että olisit eitoivottu vieras. Ehkä hän häpeää omia ikealakanoitaan, kun tietää sinun käyttävän kallista balmuiria. Tai ehkä hänellä vaan ei ole niitä tarpeeksi tai hän ei halua kertoa sinulle jostakin mahdollisesti lakanoista tarttuvaa.

Vierailija
133/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyn yhdellä kaverilla kylässä, otan mukaan oman peiton, tyytyn ja liinavaatteet. Paljon helpompi näin ettei toisen tarvitse alkaa pyykätä lakanoita yhden yön takia. 

Vierailija
134/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valitettavan yleistä. Aina ihmetellyt tätä. Anoppi kerran pyysi poikaansa tuomaan omat lakanat kun menimme yökylään heille. Ei tullut tervetullut olo. Itse aina laitan vieraalle pedin valmiiksi.

Jos olette omalla autolla liikkeellä voitte toki tuoda omat lakanat mukanne. Minkä ikäinen anoppi on ja onko hänellä mahdollisesti kroonisia vaivoja, jolloin lakanapyykin pesu mahdollisesti on jo vaivalloista?

Vierailija
135/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olette omalla autolla liikkeellä voitte toki tuoda omat lakanat mukanne. Minkä ikäinen anoppi on ja onko hänellä mahdollisesti kroonisia vaivoja, jolloin lakanapyykin pesu mahdollisesti on jo vaivalloista?

Hyväkuntoinen eläkeläinen ja varakas. Iso talo ja paljon lakanoita sekä toimiva pesukone.

Vierailija
136/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulubussit ovat tilausajoja, joihin ei oteta muita matkustajia. 200 km/  tuntia on pikemminkin taajamamatka useammalla vaihdolla.

Monella paikkakunnalla ns. koulubussit ovat oikeasti linjaliikennettä, mutta niitä ajetaan vain koulupäivisin. Niitä saa käyttää kaikki, mutta suurin osa käyttäjistä on koululaisia.

Vierailija
137/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tervetullut, olet tyrkky, jolle ei ole oikein selvinnyt se, että 200 km päässä voi käydä kylässä ihan päiväseltään, ei ole mitään tarvetta jäädä yöksi.

Tuossa jo mainitsin, että yhteen suuntaan matka kestää bussivaihtoineen 4 tuntia, ja itse asiassa en pääsisi samana iltana kotiin.

-ap-

Vuokraa auto.

Miksi ei vuokraisi autoa jo lähtöpaikassa, niin pääsisi perille alle kolmessa tunnissa. Ja takaisin.

Tuntematta tarkemmin ystävän tilannetta, en pidä mitenkään itsestään selvänä, että olisit eitoivottu vieras. Ehkä hän häpeää omia ikealakanoitaan, kun tietää sinun käyttävän kallista balmuiria. Tai ehkä hänellä vaan ei ole niitä tarpeeksi tai hän ei halua kertoa sinu

Mistäs tiedät, onko ap:lla ajokorttia? Ajokortittomiakin ihmisiä tosiaan on olemassa ja tietääkseni sellaisia autonvuokraus firmoja, joista saisi myös kuskin mukaan, ei ole. 

Vierailija
138/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on netti tänäpävänä, pakko olla , jos meinaa laskut ym asiat saada hoidettua, puhelimessa ainakin on netti.

Älä höpötä. Tiedän muutamankin ihmisen, jotka eivät ole koskaan nettiä käyttäneetkään, eivätkä ole hommanneet koneita, eivätkä käytä puhelimellakaan nettiä. 

Laskut hoituu, kun on pankin kanssa sopimus; sinne toimitetaan laskut ja he maksavat ne. Yksinkertaista. 

Vierailija
139/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on netti tänäpävänä, pakko olla , jos meinaa laskut ym asiat saada hoidettua, puhelimessa ainakin on netti.

Älä höpötä. Tiedän muutamankin ihmisen, jotka eivät ole koskaan nettiä käyttäneetkään, eivätkä ole hommanneet koneita, eivätkä käytä puhelimellakaan nettiä. 

Laskut hoituu, kun on pankin kanssa sopimus; sinne toimitetaan laskut ja he maksavat ne. Yksinkertaista. 

Näin on todellakin, ikäihmisiä on edelleen paljon sellaisia, jotka ei käytä nettiä ja tulevat silti toimeen. Edellinen kommentoija on selvästi sitä sukupolvea, joka on älypuhelin kädessä syntynyt.

Vierailija
140/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemme aina omat peitot, tyynyt, lakanat ja pyyhkeet mukanamme. Eipähän jää isäntäväelle pyykkivuorta. Liikumme omalla autolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi