Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola lähettää entistä helpommin äitejä päihdeklikikalle

Vierailija
18.01.2025 |

Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Harva Suomessa on absolutisti ennen raskautta. 

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/7b95952e-8981-4e2c-8ce2-44e3…

Kommentit (282)

Vierailija
181/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nyt ongelma?

Asia on selvitetty ja epäilyt selvitetty.

FAS aiheuttaa suurta vahinkoa, myös taloudellisesti, koska FAS-lapset eivät koskaan käy töissä ja heistä on aina huolehdittava, joten yhteiskunnan on estettävä se.

Naapurissa asui alkoholistinainen. Kävimme samassa kulmakuppilassa. Minä perjantaisin ja hän känniin asti joka päivä. Hän hermostui aina, kun satuimme samaan kassajonoon. Siinä hän osti n. 10 sidukkaa ja lähti äkkiä pois.

Hänen kavereidensa mukaan hän oli juovuksissa synnyttäessäänkin. Niinkuin arvata saattaa, lapsiparka sai äitinsä alkoholismin takia hyvin heikot lahjat elåmään ja syntyi FAS-lapsena. Ai että kävi sääliksi lapsparkaa, kun näki hänen kasvavan ja kasvot olivat kuin vanhalla ukolla, ei pysynyt hetkeäkään paikoillaan.

Muista syistä muutin pois alueelta. Ei tuollaista unohda. Olisko siinä syy, miksi hyvin aikaisin puututaan äidin alkoholin käyttöön?

Vierailija
182/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä muutos, mutta parempi olisi kyselytutkimusten sijaan ihan vain ottaa verikoe, joka paljastaa alkoholin käytön suoraan. Lisäksi myös huumeseulat kaikille sekä tupakoinnin paljastava koe. Tuossa on kyse lapsen parhaasta ja jokainen vanhempi, joka lapsensa parasta ajattelee, varmasti kokeisiin suostuu mukisematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuritalossa asuu päihderiippuvainen mummo. On "aina" tupakoinut ja alkokin maistunut. kaksi lasta, joista toisella adhd, työtön ja köyhä kuten äitinsä. Äitinsä aina mainostaa miten ei yhtään tehtnyt tupakkaa mieli raskausaikana, mutta jättää kertomatta, että on tupakoinut sitten muuten lastensa läsnäollessa. Mummoksikin hän on jo päässyt ja lapsenlapset jo tottuneet tupakoivaan mummoonsa. Lapsia kolme, joista yksikään ei ole terve. Kiljua osaavat kyllä, lapset ja isänsä.

Vierailija
184/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt. Siksi laskettu pisterajoja, että työpaikat säilyy. Kuten huomataan, kuusi pistettä tulee helposti kyselyssä.

Vierailija
185/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin hyvä, että mahdolliseen ongelmakäyttöön puututaan matalalla kynnyksellä. Mä en vaan usko etteikö päihdepolille lähettämisestä voisi jäädä jotain leimaa. En tiedä miten helposti se pomppaa esiin potilastietojärjestelmästä, mutta päihdepolin sivut kertomuspuussa tai lähete päihdepolille antaa kyllä tietyn kuvan. Välttämättä sieltä ei kiireessä lueta, että epäily oli aiheeton vaan oletetaan henkilöllä olleen päihdetaustaa. 

Vierailija
186/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin hyvä, että mahdolliseen ongelmakäyttöön puututaan matalalla kynnyksellä. Mä en vaan usko etteikö päihdepolille lähettämisestä voisi jäädä jotain leimaa. En tiedä miten helposti se pomppaa esiin potilastietojärjestelmästä, mutta päihdepolin sivut kertomuspuussa tai lähete päihdepolille antaa kyllä tietyn kuvan. Välttämättä sieltä ei kiireessä lueta, että epäily oli aiheeton vaan oletetaan henkilöllä olleen päihdetaustaa. 

No mulla oli sossun papereissa kirjattuna, että jonkun (itselleni tuntemattoman) sairaalalääkärin mukaan juon kuuleman mukaan runsaasti. Olin tulloin ollut positiivisesta raskaustestistä asti selvä ja olen edelleen. Että sellaista ammattietiikkaa ja järjenkäyttöä kalliisti koulutetulta ihmiseltä. 

Vierailija
187/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te vastaatte noihin rehellisesti? Ei neuvola ole minua kiusannut, koska kaikissa esitiedoissa olen käytännössä täysraitis (onnittelumaljan voin ottaa, mutta en toki siitä juo), liikunnallinen ja terveellisesti syövä. Tosielämässä asiat voivat olla toisin, mutta näihin ei ikinä pidä mennä vastaamaan totuudenmukaisesti vaan aina kaunistellen ja keskitasoisesti. Juu, katselen televisiota päivittäin 30 min, juon vettä 2 litraa, kerran viikossa voin herkutella parilla keksillä jne. Parisuhteessa kaikki hyvin, on keskusteluyhteys ja riidat on todella pieniä, sellaisia että onko kahvimuki tiskikoneessa oikeassa paikassa.

Tämä. Näin ne päihdeäiditkin tekevät, siksi heitä ei saada kiinni. Itse käytin alkoa vain silloin kun lapsi ei ollut paikalla. Mitenhän tuokin olisi lapseen negasti vaikuttanut 

Ei pidä puhua suunsa ohi.

Vierailija
188/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä muutos, mutta parempi olisi kyselytutkimusten sijaan ihan vain ottaa verikoe, joka paljastaa alkoholin käytön suoraan. Lisäksi myös huumeseulat kaikille sekä tupakoinnin paljastava koe. Tuossa on kyse lapsen parhaasta ja jokainen vanhempi, joka lapsensa parasta ajattelee, varmasti kokeisiin suostuu mukisematta.

Tuollainen voisi olla pakollista ainoastaan silloin mikäli naista voitaisiin sitten pakkohoitaa myös.

Tosin kyllä nytkin otetaan salaa alkoholiverikokeita, minultakin on otettu muutaman kerran. Eli lekuri on sanonut kirjoittavansa lähetteen verikokeisiin, kysyttäessä mihin kokeisiin on sanottu vain että perusverenkuva plus tämä ja tuo. ja sitten vasta tuloksista olen nähnyt että on otettu alkokokeetkin. On myös otettu niin että olen sanonut sekä lääkärille että verikokeen ottajalle että minulta ei saa ottaa tuollaisia kokeita, ja silti on otettu. Olen tehnyt asiasta valituksen, saa nähdä milloin käsitellään.

Vierailija
189/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt. Siksi laskettu pisterajoja, että työpaikat säilyy. Kuten huomataan, kuusi pistettä tulee helposti kyselyssä.

Odottavien äitien alkoholinkäyttö on kuitenkin yleistynyt viime vuosikymmeninä. Alkoholi on suurin yksittäinen kehitysvammaisuuden aiheuttaja ja ainoa kehitysvamma, joka olisi sataprosenttisesti ennaltaehkäistävissä. 

Lievemmät alkoholivauriott ovat paljon yleisempiä ja jäävät usein diagnosoimatta..Jos seulonta voi löytää edes osan riskityhmään kuuluvista, sen hyödyt on merkittävät.

Vierailija
190/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 94 neuvolakätilö suositteli mulle pikku konjakkihörppyä ennenaikaisiin supistuksiin. Kerroin miehelle ja se osti yhdentähden jallua. Jäi juomatta.

Vierailija
191/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa kysytään sen hetken tilannetta, ei ennen raskautta. Mutta tyhmät ei vaan tajua.

"Testin kysymykset koskevat viimeksi kulunutta vuoden jaksoa."

Niin, tyhmät ei vaan tajua mitä?

Samat kysymykset kysytään toivottavasti myös tulevilta isiltä? T: alkoholisti-isän lapsi

Kyllä Audit pyydetään molempia tulevia vanhempia täyttämään. Ja toive on, että isukki kävisi neuvolassa edes jonkun kerran. 

Meillä ei mieheltä tuota pyydetty täyttämään.

No oliko miehesi mukana sillä käynnillä kun Audit täytettiin? Hän selasi puhelinta kun sinä täytit omaasi

Mieheni ei ollut joka käynnillä mukana kun oli yleensä neuvolakäyntien aikaan töissä. Silloinkin kun oli niin keskusteli terveydenhoitajan kanssa, mutta ei selaillut puhelinta. Häneltä ei yhdelläkään käynnillä kysytty alkoholinkäytöstä tai tehty tuota AUDIT-kyselyä.

Vierailija
192/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nyt ongelma?

Asia on selvitetty ja epäilyt selvitetty.

FAS aiheuttaa suurta vahinkoa, myös taloudellisesti, koska FAS-lapset eivät koskaan käy töissä ja heistä on aina huolehdittava, joten yhteiskunnan on estettävä se.

Naapurissa asui alkoholistinainen. Kävimme samassa kulmakuppilassa. Minä perjantaisin ja hän känniin asti joka päivä. Hän hermostui aina, kun satuimme samaan kassajonoon. Siinä hän osti n. 10 sidukkaa ja lähti äkkiä pois.

Hänen kavereidensa mukaan hän oli juovuksissa synnyttäessäänkin. Niinkuin arvata saattaa, lapsiparka sai äitinsä alkoholismin takia hyvin heikot lahjat elåmään ja syntyi FAS-lapsena. Ai että kävi sääliksi lapsparkaa, kun näki hänen kasvavan ja kasvot olivat kuin vanhalla ukolla, ei pysynyt hetkeäkään paikoillaan.

Muista syistä muutin pois alueelta. Ei tuollaista unohda. Olisko siinä syy, mik

Kyllähän noita ihmisiä kuolee myös fentanyylin väärinkäyttöön. Olisiko aika kieltää fentanyylin käyttö sairaaloissa?

Vierailija
193/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa kysytään sen hetken tilannetta, ei ennen raskautta. Mutta tyhmät ei vaan tajua.

Samat kysymykset kysytään toivottavasti myös tulevilta isiltä? T: alkoholisti-isän lapsi

Kyllä Audit pyydetään molempia tulevia vanhempia täyttämään. Ja toive on, että isukki kävisi neuvolassa edes jonkun kerran. 

No oliko miehesi mukana sillä käynnillä kun Audit täytet

Miten miehesi käyttämä alkoholi voisi aiheuttaa sikiövaurioita?

Vierailija
194/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta nuo kokeet olisivat olleet parempi juttu kuin se HAL-seuranta jonka takia ne Naistenklinikan käynnitkin venyivät jatkuvasti. Sielläkin sossu rupesi kyselemään tiedänkö mitä kaikkia tukia voin vanhempana hakea kun olin kuitenkin työssäkäyvä enkä kiinnostunut tuista.

Vierailija
195/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naisen psyyke sekoaa, koska mies on poissa. Tää palsta ei kyllä petä"

Se on paljon todennäköisempää kuin että LÄÄKÄRI kieltäisi sinulta lastenhoitoavun ja LÄÄKÄRI ilman että päättää minne lapsi sijoitetaan, yrittää sijoittaa lapsen.

Lääkäri ei varmasti voi kieltää keneltäkään lastenhoitoapua eikä varmasti päätä minne lapset sijoitetaan, paitsi äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa joissa lapsi tarvitsee ympärivuorokautista sairaanhoitoa.

Älkää vastatko tälle trollille mitään enää! Pikaa tahallaan hyvää keskustelua.

Vierailija
196/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä lähetetä päihdepolille (jutussa annettiin ehkä väärää kuvaa) vaan Naistenklinikan HAL-polille. Se on äitiyspoliklinikkaa, ja kertomuspuussa näkyy vain äitiyspoliklinikan merkintöjä. Toki sieltä lähetetään oikeasti päihdepolille tarvittaessa, esim. huumeita käyttävät jotka tarvitsevat korvaushoitoa tai vieroitusta. 

Vierailija
197/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oliko

Meinaat ettei isän oleilu vaikka kotona humalassa vaikuta siihen lapseen, aiheuta vaaratilanteita yms.? Myös isän juomisella ja tupakoinnilla voi olla vaikutusta sikiöön jos isä on ennen hedelmöitystä käyttänyt noita. Mut eihän tässä ole tarkoitus kartoittaa oikeasti mitään vaan kytätä äitejä. Pienimmästäkin asiasta.

Vierailija
198/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Naisen psyyke sekoaa, koska mies on poissa. Tää palsta ei kyllä petä"

Se on paljon todennäköisempää kuin että LÄÄKÄRI kieltäisi sinulta lastenhoitoavun ja LÄÄKÄRI ilman että päättää minne lapsi sijoitetaan, yrittää sijoittaa lapsen.

Lääkäri ei varmasti voi kieltää keneltäkään lastenhoitoapua eikä varmasti päätä minne lapset sijoitetaan, paitsi äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa joissa lapsi tarvitsee ympärivuorokautista sairaanhoitoa.

Viestissähän ei sanottu, että lääkäri päättäisi, vaan että voisi olla (ilmeisesti mukana) järjestämässä.

No kun ei lääkäri ole mukana järjestämässä. 

Lääkäri tekee lastensuojeluilmoituksen, jos siihen on tarve.  Tämän jälkeen asia etenee sosia

Olen lääkäri ja kyllä itse olen kirjoittanut useitakin lausuntoja tällaiseen prosessiin. Moniammatillista on.

Vierailija
199/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkaan esimerkiksi lasten kokemaa perheväkivaltaa, hyväksikäyttöä jne ei seulota. Se on kuitenkin kansantaloudellisesti kallein epäkohta yhteiskunnassamme aiheuttaen valtavia tulonmenetyksiä ja kalliita sote-kuluja niiden aiheuttamien psykosomaattisten oireiden vuoksi.

Tämä! Uutisissa on yhä enemmän kauheita hyväksikäyttökeissejä. Nämä pitää napata aiemmin. 

Vierailija
200/282 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovalta on kehittänyt jo pitkään tätä ohjelmaa, missä naiset erotetaan lapsista kuin lehmät. Tuo alkaa jo tosiaan raskauden aikana terrorismina, r aiskauksina ja fyysisenä sekä psykologisena kontrollina. Kaikki tekosyyt käytetään hyväksi, että lapset saadaan jonkun palvelun tai laitostamisen piiriin, ja myös miehet on värvätty tähän lasten ja äitien erottamisohjelmaan. Kapitalistinen ihminen on äärimmäisen paha ja lääketeollisuus edustaa kapitalismia pahimmillaan. Ihminen on lihakarjaa. Pysykää mahdollisimman kaukana näistä järjestelyistä ja lopettakaa lisääntyminen lainsäädäntöön, jossa naisia ja lapsia kohdellaan näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme