Neuvola lähettää entistä helpommin äitejä päihdeklikikalle
Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Harva Suomessa on absolutisti ennen raskautta.
https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/7b95952e-8981-4e2c-8ce2-44e3…
Kommentit (282)
Kuusi alkoholiannosta 2 kertaa kuukaudessa on mielestäni paljon. Ihan hyvä, että ohjattiin eteenpäin.
Mun raskaus keskeytyi, mutta kohtu ei tyhjentynyt. Sain kotiin lääkkeet ja piti hoitaa siellä. Mies sitten toimi tabletin asettajana kohdun suulle. Kohtu ei tyhjentynyt, vaan kärsin 3kk vuodoista ja kivuista ilman että pääsin ultraan.
Kun lopulta 11h jonotuksen jälkeen kandin pakeille niin sain tämän laittamaan lähetteen Taysiin "varmuuden varalle". Ajettiin siltä seisomalta sairaalaan, siellä selvisi kuinka kiire olikin jo kun kohtu tulehtunut, sikiön osia väärässä paikassa jne.
Miksi apua ei saa heti, vaan pitää kärsiä ensin?
Onneksi siellä neuvolassa ei ole pakko käydä. Joka kerta turhia kyselylomakkeita vaikka koskaan en ole alkoholia tai muitakaan päihteitä käyttänyt. Lopetin menemästä sinne, hyvin olen pärjännyt ilmankin. Lapset kasvaa ilman neuvolatädinkin hyväksyntää ja viimeisin raskausaika oli suorastaan ihana, kun ei tarvinnut rampata siellä aikaa tuhlaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kuinka mahdotonta sisällyttää tuo verikoe niihin normiseuloihin mitä (ainakin vielä männävuosina) otetaan raskauden aikana? Siis ilman AUDIT-kyselyä, ilman erillistä lähetettä klinikalle. Klinikalle laitettaisiin ne päihteiden käyttäjät, muut jatkaisivat eternpäin puhtain paperein?
Tämä on toive ollut jo vuosikausia alalla. Tarvitaan nyt joku hyvinvointialue joka ryhtyy tuumasta toimeen ja varaa rahat tähän.
No ei kai se AUDITin teko ja klinikalle turhaa kyörääminenkään ilmaista lystiä ole? Tarvikkeet ja labrat varmasti maksaa jotain, mutta maksaako oikeasti enemmän kuin tuollainen järjetön ajan ja useamman laitoksen resurssien tyhjäkäyttö?
Ja siis pohdin oikeasti, tarkoitus ei ole kettuilla jos vaikka viestin sävy kärkäs onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelubisnekseen kommentti: ilmeisesti tämä on totta.
Minulla katkesi jalka ja oli paketissa. Lääkäri yritti maanitella loputtomiin, että antaisin lapsen väliaikaisesti huostaan, vaikka mitä syitä kehitteli - "hän kyllä järjestää, tietää niin ihanan perhekodin". Mitään kodinhoitoapua ei annettu.
Mieheni oli vielä 6kk työkomennuksella, olin tullut etukäteen Suomeen jo lasten kanssa. Lopulta pääsin painostuksesta sillä että äitini tuli Kainuusta luoksemme pariksi kuukaudeksi.
Joku MOT saisi tutkia näitä..
Jos oikeasti toimitaan noin, niin siitä pitäisi todellakin tehdä juttu! Lähetä juttuvinkki?
Itse asiassa, keskustelussa on nyt sellaisia sävyjä, että niinpä teenkin. Minulla on onneksi kirjaukset käynneistä tallessa, sekä muuta materiaalia, mikä saat
Haluan itsekin nähdä mihin tämä päätyy. Missä lääkäri muka päättää mistään lastenhoitoavusta?
Lääkäreiden kanssa homma toimii hyvin kevyesti niin, että vaihdat toiseen lääkäriin. Lääkäreiden pitää kannustaa tähän.
On todella erikoista jos lääkäri on mukana lastenhoitopalaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sairastui akuuttiin syöpään, hengenlähtö oli lähellä. Tein virheen ja vähän itkin neuvolassa kun tästä kerroin. Jouduin siitä hyvästä stasin kuulusteluja vastaaviin tilaisuuksiin, jossa arvioitiin kykyäni vanhemmuuteen. Minulle ei edes kerrottu etukäteen mikä lääkärikäynnin tarkoitus oli, vaan luin Kannasta jälkikäteen. Onneksi siellä en itkenyt..
Joka tapauksessa meille tuli koko miehen sairaalassaoloajan joka toinen viikko sosiaalityöntekijä tarkkailemaan toimintaani lasten kanssa siltä varalta että jos pitää tehdä huoli-ilmoitus. Istui sohvalla tarkkaillen ja teki merkintöjä. Meinasin kuolla siihen stressiin, kun esim. influenssan jälkeen meillä ei ollut paikat tiptop, tai kun 2v sai uhmiksen sukista. Stressi oikein pulppusi suonissa ja päässä humisi. Noiden käyntien vuoksi menetin yöunet.
Eli MITÄÄN heikkoutta ei tule näyttää missään tilanteessa. M
Mä en kyllä itse neuvolan terveydenhoitajana pysty ymmärtämään, että onko oikeasti tällaisia hoitajia jossain olemassa. Meidän paikkakunnalla kaikki ovat jalat maassa tyyppejä, tuetaan kyllä odottajaa ja tarvittaessa ohjataan palveluihin, mutta näihin voi itse vaikuttaa. Jos ei halua perheneuvolaan tms niin se on ihan oma valinta. Lastensuojelu on asia erikseen, sitä säätelee laki.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi alkoholiannosta 2 kertaa kuukaudessa on mielestäni paljon. Ihan hyvä, että ohjattiin eteenpäin.
Olen itse n. 60 kiloinen nainen ja jos vetäisin kuusi kaljaa, niin varmaan sammuisin. Eli jos joka toinen viikonloppu vetää lärvit, niin aika alkoholisoitunut on. Ja tupakoi vielä päälle. Lähinnä ihmettelen miksi tästä piti tehdä uutinen. Hyvä, että alkkis ohjattiin hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kuinka mahdotonta sisällyttää tuo verikoe niihin normiseuloihin mitä (ainakin vielä männävuosina) otetaan raskauden aikana? Siis ilman AUDIT-kyselyä, ilman erillistä lähetettä klinikalle. Klinikalle laitettaisiin ne päihteiden käyttäjät, muut jatkaisivat eternpäin puhtain paperein?
Varmaan tulisi halvemmaksikin kuin turhat käynnit päihdepoliklinikalla.
Kuitenkaan esimerkiksi lasten kokemaa perheväkivaltaa, hyväksikäyttöä jne ei seulota. Se on kuitenkin kansantaloudellisesti kallein epäkohta yhteiskunnassamme aiheuttaen valtavia tulonmenetyksiä ja kalliita sote-kuluja niiden aiheuttamien psykosomaattisten oireiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkaan esimerkiksi lasten kokemaa perheväkivaltaa, hyväksikäyttöä jne ei seulota. Se on kuitenkin kansantaloudellisesti kallein epäkohta yhteiskunnassamme aiheuttaen valtavia tulonmenetyksiä ja kalliita sote-kuluja niiden aiheuttamien psykosomaattisten oireiden vuoksi.
Ja tämän seulominen olisi käytännössä nykytekniikalla ilmaista. Rasti ruutuun vaan oikeisiin kohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelubisnekseen kommentti: ilmeisesti tämä on totta.
Minulla katkesi jalka ja oli paketissa. Lääkäri yritti maanitella loputtomiin, että antaisin lapsen väliaikaisesti huostaan, vaikka mitä syitä kehitteli - "hän kyllä järjestää, tietää niin ihanan perhekodin". Mitään kodinhoitoapua ei annettu.
Mieheni oli vielä 6kk työkomennuksella, olin tullut etukäteen Suomeen jo lasten kanssa. Lopulta pääsin painostuksesta sillä että äitini tuli Kainuusta luoksemme pariksi kuukaudeksi.
Joku MOT saisi tutkia näitä..
Jos oikeasti toimitaan noin, niin siitä pitäisi todellakin tehdä juttu! Lähetä juttuvinkki?
No ei ole käynyt noin, kaikki viittaa siihen että naisen psyyke saa kuvittelemaan noin kun mies on liian pitkään poissa.
Jos lääkäri
No ei ole käynyt noin, kaikki viittaa siihen että naisen psyyke saa kuvittelemaan noin kun mies on liian pitkään poissa.
Jos lääkäri olisi oikeasti halunnut vaikeuksia, niitä olisi tullut ilmoituksen muodossa. Lääkäri EI päätä perhekotia. Hän voi korkeintaan suositella jos tietää jonkun jonka vilpittömästi haluaa antaa hyvän tahdon eleenä, mutta esteellisyysasiat tongitaan niin tarkkaan että ei, tuossa ei ole ollut lääkärillä bisnes mielessä.
Naisen psyyke sekoaa, koska mies on poissa. Tää palsta ei kyllä petä.
"Naisen psyyke sekoaa, koska mies on poissa. Tää palsta ei kyllä petä"
Se on paljon todennäköisempää kuin että LÄÄKÄRI kieltäisi sinulta lastenhoitoavun ja LÄÄKÄRI ilman että päättää minne lapsi sijoitetaan, yrittää sijoittaa lapsen.
Lääkäri ei varmasti voi kieltää keneltäkään lastenhoitoapua eikä varmasti päätä minne lapset sijoitetaan, paitsi äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa joissa lapsi tarvitsee ympärivuorokautista sairaanhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän seulominen olisi käytännössä nykytekniikalla ilmaista. Rasti ruutuun vaan oikeisiin kohtiin.
Mitä selitätte. Neuvolassa kysellään myös perheväkivallasta ja samoin esim. koulussa on hyvinvointikyselyitä lapsille. Ilmaista ei mikään ole.
Sitten kuitenkin valitetaan kun kaikkea udellaan.
Itse muistan kuinka neuvolassa kysyttiin minkä verran tilillä on rahaa ennen seuraavaa tilipäivää. Se tuntui jotenkin epäasialliselta, vaikka samalla myös huvitti.
Vierailija kirjoitti:
Outoa on se, että synnytyksessä ei saa kipulääkitystä, koska ei ole aikaa sitä antaa, mutta samaan aikaan naisia juoksutetaan turhaan päihdepolilla. Miksi turhiin asioihin on aina rahaa?
Tuossahan oli, että riskikäyttäjiä ei saada kiinni, josta syystä kynnys on matala. Ja mielestäni hyvä niin.
Minulla samanlainen kokemus kuin jutun Sinillä, erona se että tupakoin ja lopetin minäkin jo plussaan (jonka tein tosin jo rv 4+1). Tästä tuli neuvolalle samanlainen haloo kuin jutun Sinille. Kysyttiin jatkuvasti vieläkö poltan, jopa synnyttämän mennessä, ja sitä seurattiin hyvin tarkkaan.
Silti mielestäni on aina parempi toimia matalalla kynnyksellä, ja pitäisi päästä puuttumaan alkon lisäksi muihinkin päihteisiin. Meillä on valitettavasti aina vaan entistä enemmän rappioäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Noissa kysytään sen hetken tilannetta, ei ennen raskautta. Mutta tyhmät ei vaan tajua.
Noissa kysytään raskautta EDELTÄVÄN vuoden tilannetta. Mulla kilahti 14 pistettä ja HAL-asiointi. Edelleen jokaikiseen julkisen sairaanhoidon lasta koskevaan kirjaukseenkin laitetaan tuo HAL-klinikkaseuranta mukaan.
Minäkin siis ajoittain ennen raskautta join runsaasti ja ajoittain en yhtään. Lopetin positiiviseen raskaustestiin, samoin tupakan. Lasu mustakin tehtiin silti Naistenklinikalla muusta syystä (ei itsestäni johtuvaa), mutta tuo varmasti kummitteli taustalla.
Eihän se että kaikki juo, liity millään tavalla omaan alkoholinkäyttöön ja siihen onko siitä tulossa ongelma.
Minusta tämä on hyvä asia. Lapsia täytyy suojella koska lapsuudessa kylvetään useimmat ongelmat. Ne ongelmat sitten myöhemmin huonontavat kykyä olla tasapainoinen ja onnellinen aikuinen.
Tulee salailua ja valehtelua. Seuraukset kuin nimettömillä lasuilla. Ongelmat maton alle.
Muutama vuosi sitten pari alan ihmistä oli jossain aamuteevessä puhumassa tästä. Toinen heistä vaikutti jopa aggressiiviselta ja sanoi, että jokainen kalja on mainittava ja ne merkitään ylös ja sitten seurataan. Ajattelin silloin, että tuo voi johtaa vain siihen, että odottavat äidit eivät uskalla kertoa asioistaan. Tämä uutinen vahvistaa käsitystäni.
En tiedä kyseistä tapausta, mutta osahan elää syövän kanssa vuosiakin, jopa yli kymmenen vuotta.