Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola lähettää entistä helpommin äitejä päihdeklikikalle

Vierailija
18.01.2025 |

Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Harva Suomessa on absolutisti ennen raskautta. 

https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/7b95952e-8981-4e2c-8ce2-44e3…

Kommentit (282)

Vierailija
121/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisen ihmisen on varmasti vaikea luottaa neuvolaan ja viranomaisiin, kun tuntuu, että tavallisista ihmisistä yritetään väkisin leipoa ongelmaisen muottiin sopivia tulkitsemalla normaaliin elämään kuuluvia asioita kuten satunnaista alkoholin käyttöä raskausajan ulkopuolella aina mahdollisimman negatiivisesti. Nuo merkinnät päihdepolille ohjaamisesta jäävät vielä terveydenhuollon asiakastietokantoihin. Kiva sitten olla lopun elämää viranomaisten silmätikkuna.

Ja eikö neuvolassa pitäisi luoda luottamuksellinen suhde perheeseen? Kohta kukaan ei uskalla kertoa yhtään mitään.

Vierailija
122/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te vastaatte noihin rehellisesti? Ei neuvola ole minua kiusannut, koska kaikissa esitiedoissa olen käytännössä täysraitis (onnittelumaljan voin ottaa, mutta en toki siitä juo), liikunnallinen ja terveellisesti syövä. Tosielämässä asiat voivat olla toisin, mutta näihin ei ikinä pidä mennä vastaamaan totuudenmukaisesti vaan aina kaunistellen ja keskitasoisesti. Juu, katselen televisiota päivittäin 30 min, juon vettä 2 litraa, kerran viikossa voin herkutella parilla keksillä jne. Parisuhteessa kaikki hyvin, on keskusteluyhteys ja riidat on todella pieniä, sellaisia että onko kahvimuki tiskikoneessa oikeassa paikassa.

Koska perusolettama on, että voit olla rehellinen jos et ole tehnyt mitään epäilyttävää.

Itseänikään ei ole kiusattu, vaikka sanoin että ennen raskautta meni alkoholia. Varmaan ihan normaalin parikymppisenä naisen määrä, eikä mi

Valitettavasti tuo luulo karisee aika äkkiä, jos joutuu olemaan enemmän tekemisissä viranomaisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä on hyvä esimerkki että viranomaisiin ei normaali ihmisen pidä luottaa kaikki tulkitaan sinua vastaan. kyselyihin voi vastata, en käytä,asiat on kivasti kotona,normaalia , harrastus lukeminen, jne. vastaatte asiallisesti ,mutta ei mitään tietoa mihinkään ruutuun.

tämäkin nainen oli normaali nuori ja vastasi tunnollisesti menneistä asioista jotka ei ollut tätä päivää.hirveä rumba ja viranomaispyöritys tuli tästä. sitten kun oikeet deekut vuosiausia kasvattaa lapsia ja naapurit valittaa viranomaisile niin ketään ei kiinnosta. ne kuoleet lapset oli sosiaalitoimen vastuulla ja silti kuolivat.tää homma pitäisi järkeistää.

opettakaa teineille jo kotona että koulu,virasto tms.kyselyihin vastataan kertomatta mitään yksityisasioita. esim.en osaa sanoa,ihan tavallista kuuluu tms. niin oppivat suojeleen itseään viranomaiskiusaamiselta.

Tuo ei ole niin yksinkertaista. Tietoa kiristetään monin eri tavoin. Jos haluat asian x, pitää sinun kertoa asia y. Todella henkilökohtaisiakin asioita voi joutua kertomaan. Mielestäni tämä nykyinen eri viranomaisten harjoittama kiristys ja uhkailu on ihan sairasta.

Vierailija
124/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hitto kertoko niille mitään. Parempi valehdella en ole koskaan juonut,en ole koskaan polttanut,kotona kaikki ok..

Jos mitään ei enää uskalla kertoa, ei apuakaan saa, jos sitä tarvitsisi. Aluksi ehkä pienet ongelmat kasvavat suuremmiksi. Onko tässä järkeä?

Vierailija
125/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelubisnes tarvitsee lisää asiakkaita. Siksi tämä sairas systeemi. Miljardien bisnes. Veronmaksajat maksaa oman kyykytyksensä. 

Helsingissä hyvällä alueella neuvolan hoitaja paljasti, että rahaa perhetyössä on nyt niin paljon, että vaikea löytää asiakkaita. Että tällaista meininkiä, ei sinne kukaan enää halua keskustelemaan ongelmistaan, kun apua ei saa, vaan voi jopa menettää lapsensa.

HAHHAH mitä kukkua suollat.

Vierailija
126/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sairastui akuuttiin syöpään, hengenlähtö oli lähellä. Tein virheen ja vähän itkin neuvolassa kun tästä kerroin. Jouduin siitä hyvästä stasin kuulusteluja vastaaviin tilaisuuksiin, jossa arvioitiin kykyäni vanhemmuuteen. Minulle ei edes kerrottu etukäteen mikä lääkärikäynnin tarkoitus oli, vaan luin Kannasta jälkikäteen. Onneksi siellä en itkenyt..

Joka tapauksessa meille tuli koko miehen sairaalassaoloajan joka toinen viikko sosiaalityöntekijä tarkkailemaan toimintaani lasten kanssa siltä varalta että jos pitää tehdä huoli-ilmoitus. Istui sohvalla tarkkaillen ja teki merkintöjä. Meinasin kuolla siihen stressiin, kun esim. influenssan jälkeen meillä ei ollut paikat tiptop, tai kun 2v sai uhmiksen sukista. Stressi oikein pulppusi suonissa ja päässä humisi. Noiden käyntien vuoksi menetin yöunet. 

Eli MITÄÄN heikkoutta ei tule näyttää missään tilanteessa. Minäkin olen opettaja koulutukseltani ja ihan tavall

Kuulostaa kauhealta. Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa tarvitsisi ennemmin kodin- ja lastenhoitoapua.

Vierailija
127/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää hitto kertoko niille mitään. Parempi valehdella en ole koskaan juonut,en ole koskaan polttanut,kotona kaikki ok..

Jos mitään ei enää uskalla kertoa, ei apuakaan saa, jos sitä tarvitsisi. Aluksi ehkä pienet ongelmat kasvavat suuremmiksi. Onko tässä järkeä?

Onko edes muuta saatavilla kuin sitä ikuista perhetyötä? Eli sohvalla istujia tarkkailijoita kynä ja lehtiö kädessä, siitä repivät vielä viiden tonnin kuukausipalkkoja 🤢 Huostaanotto on aina kelpo ratkaisu, viis hatkaavista nuorista, joita raiskataan, kun pörssiyhtiön kassa kilisee. 

Mutta yritähän päästä koululääkärilke, koulupsykologista nyt puhumattakaan. Kuraattoria tuputetaan, kyllä sosiaalityöntekijä aina voi toimia psykologinakin...

Vierailija
128/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sairastui akuuttiin syöpään, hengenlähtö oli lähellä. Tein virheen ja vähän itkin neuvolassa kun tästä kerroin. Jouduin siitä hyvästä stasin kuulusteluja vastaaviin tilaisuuksiin, jossa arvioitiin kykyäni vanhemmuuteen. Minulle ei edes kerrottu etukäteen mikä lääkärikäynnin tarkoitus oli, vaan luin Kannasta jälkikäteen. Onneksi siellä en itkenyt..

Joka tapauksessa meille tuli koko miehen sairaalassaoloajan joka toinen viikko sosiaalityöntekijä tarkkailemaan toimintaani lasten kanssa siltä varalta että jos pitää tehdä huoli-ilmoitus. Istui sohvalla tarkkaillen ja teki merkintöjä. Meinasin kuolla siihen stressiin, kun esim. influenssan jälkeen meillä ei ollut paikat tiptop, tai kun 2v sai uhmiksen sukista. Stressi oikein pulppusi suonissa ja päässä humisi. Noiden käyntien vuoksi menetin yöunet. 

Eli MITÄÄN heikkoutta ei tule näyttää missään tilanteessa. Minäkin olen opettaja koulutukseltani ja ihan tavall

Tuo hyvien maksa-arvojen aiheuttama epäusko ja pettymys on uskomatonta (koettu on, hyvä ettei suututtu niistä). Eikö sen pitäisi olla ihan normaali ja positiivinen asia?

Vierailija
129/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nuori päihdeäiti sai vain olla ja kukaan ei puutu, lapsesta tuli jotenkin vammaisen näköinen että silleen. Minulle joka olen ollut koko iän päihteetön on ehdotettu kotikäyntiä että silleen. Hyysäys ja kritiikki kohdistetaan vääriin Suomessa. Jotkut tekee vääriä oletuksia. Ja usein kysymättä. 

Vierailija
130/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelubisnekseen kommentti: ilmeisesti tämä on totta.

Minulla katkesi jalka ja oli paketissa. Lääkäri yritti maanitella loputtomiin, että antaisin lapsen väliaikaisesti huostaan, vaikka mitä syitä kehitteli - "hän kyllä järjestää, tietää niin ihanan perhekodin". Mitään kodinhoitoapua ei annettu.

Mieheni oli vielä 6kk työkomennuksella, olin tullut etukäteen Suomeen jo lasten kanssa. Lopulta pääsin painostuksesta sillä että äitini tuli Kainuusta luoksemme pariksi kuukaudeksi. 

Joku MOT saisi tutkia näitä..

Jos oikeasti toimitaan noin, niin siitä pitäisi todellakin tehdä juttu! Lähetä juttuvinkki?

Vierailija
131/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma?  Hän sai puhelinsoiton polilta ja ohjeen käydä verikokeessa. Tulos oli matala ja jatkoa ei seurannut. Ei edes yhtä  käyntiä polilla. Oli rajalla muutenkin saako lähetettä, juuri ja juuri sai. 

Tarkoitus on erittäin hyvä, löytää ne vauvat jotka enemmän altistuvat alkoholille sikiönä.

Vierailija
132/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla katkesi jalka ja oli paketissa. Lääkäri yritti maanitella loputtomiin, että antaisin lapsen väliaikaisesti huostaan, vaikka mitä syitä kehitteli - "hän kyllä järjestää, tietää niin ihanan perhekodin". Mitään kodinhoitoapua ei annettu.

Mieheni oli vielä 6kk työkomennuksella, olin tullut etukäteen Suomeen jo lasten kanssa. Lopulta pääsin painostuksesta sillä että äitini tuli Kainuusta luoksemme pariksi kuukaudeksi. 

Jos oikeasti toimitaan noin, niin siitä pitäisi todellakin tehdä juttu! Lähetä juttuvinkki?

No ei ole käynyt noin, kaikki viittaa siihen että naisen psyyke saa kuvittelemaan noin kun mies on liian pitkään poissa.

Jos lääkäri olisi oikeasti halunnut vaikeuksia, niitä olisi tullut ilmoituksen muodossa. Lääkäri EI päätä perhekotia. Hän voi korkeintaan suositella jos tietää jonkun jonka vilpittömästi haluaa antaa hyvän tahdon eleenä, mutta esteellisyysasiat tongitaan niin tarkkaan että ei, tuossa ei ole ollut lääkärillä bisnes mielessä.

Vierailija
133/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuinka mahdotonta sisällyttää tuo verikoe niihin normiseuloihin mitä (ainakin vielä männävuosina) otetaan raskauden aikana? Siis ilman AUDIT-kyselyä, ilman erillistä lähetettä klinikalle. Klinikalle laitettaisiin ne päihteiden käyttäjät, muut jatkaisivat eternpäin puhtain paperein?

Vierailija
134/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI:ni oli 10kk kolmannen lapsen synnytyksen jälkeen peräti 27. Hui kamala, ylipainoa! Terveydenhoitaja meni ihan vauhkoksi ja pisti labrat ja ravintoterapeutille. 

Mulla myös lääkäri hikoili kun oli liian ihmeellistä kun alatini ja kolesterolini oli liian hyvät. Epäili, että voiko labroissa olla vikaa kun ei nyt yleensä. Lopulta kysyi, että onko mulla erityisen terveelliset elintavat. Nojaa.. Kai mulla sitten on..? Ihan normaalia perhe-elämää tosin mulle. 

En kyllä kertonut, että saatanpa ottaa lasin viiniä silloin tällöin ja herkutella. 

Mun mielestä nykyään sote-alan ihmisillä on tärkeintä ajaa äidit johonkin sairaaseen stressitilaan kaikin mahdollisin keinoin. Jos ei stressiä ole niin he pyrkii sen kyllä järjestämään. 

Minutkin terkka leimasi "sosiaalituilla eläjäksi" odotusaikana. Tein väitöskirjaa 50% arvostetun säätiön apurahalla ja 50% laitoksen palkkarahalla. Ja se pettymys kun minulta ei löytynyt sokereita pissasta, eikä verenpaine noussut. 

Vierailija
135/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, keskustelussa on nyt sellaisia sävyjä, että niinpä teenkin. Minulla on onneksi kirjaukset käynneistä tallessa, sekä muuta materiaalia, mikä saattaa kiinnostaa.

Vierailija
136/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edes muuta saatavilla kuin sitä ikuista perhetyötä? Eli sohvalla istujia tarkkailijoita kynä ja lehtiö kädessä, siitä repivät vielä viiden tonnin kuukausipalkkoja 🤢 Huostaanotto on aina kelpo ratkaisu, viis hatkaavista nuorista, joita raiskataan, kun pörssiyhtiön kassa kilisee. 

Mutta yritähän päästä koululääkärilke, koulupsykologista nyt puhumattakaan. Kuraattoria tuputetaan, kyllä sosiaalityöntekijä aina voi toimia psykologinakin...

Hammaslääkäristä puhumattakaan. Meille tarjottiin Helsingissä videoaikaa. :')

Ysärillä jopa laman keskellä meillä oli kerta vuoteen hammashoitolassa tarkastus + hoidot päälle. 

Vierailija
137/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kuinka mahdotonta sisällyttää tuo verikoe niihin normiseuloihin mitä (ainakin vielä männävuosina) otetaan raskauden aikana? Siis ilman AUDIT-kyselyä, ilman erillistä lähetettä klinikalle. Klinikalle laitettaisiin ne päihteiden käyttäjät, muut jatkaisivat eternpäin puhtain paperein?

Tämä on toive ollut jo vuosikausia  alalla. Tarvitaan nyt joku hyvinvointialue joka ryhtyy tuumasta toimeen ja varaa rahat tähän. 

Vierailija
138/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eletään kyllä aika sairaassa yhteiskunnassa. Kaikki on nykyään tällaista näyttää paperilla hyvältä - paskaa. Sitten jos oikeasti tarvitsisi apua niin ei järjesty, saat ainoastaan rikosrekisterin kantaan ja sellaisen (mieliala)lääkityksen mikä aiheuttaa pelkkää vakavaa haittaa. 

Saahan siinäkin säästettyä, jos kukaan ei enää uskalla hakea apua. Taktiikka se on sekin.

Vierailija
139/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyinen sote-meininki jopa sisäänrakennettua naisiin kohdistuvaa väkivaltaa? 

Vierailija
140/282 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-ihmiset käyttää työaikansa mieluummin terveiden jahtaamiseen kuin apua tarvitsevien auttamiseen. Helpompaa ja mukavampaa ompi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi