Lääkitys sosiaaliseen ahdistukseen
Kellään kokemuksia? Tilanteille altistaminen on nostanut toimintakykyä vähän vuosien aikana, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Ja edelleen arkisissakin tilanteissa sydän hakkaa ja pyörryttää, vaikka saisinkin ne hoidettua.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan eläkettä hakemaan kun ei voi olla ihmisen seurassa ja tehdä töitä. Näitä ahdistuneita on Suomessa kymmeniä tuhansia saikuttamassa ja hakeutumasa eläkkeelle kun ahdistaa pienikin risahdus.
Sinäpä se kaiken tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opamox pahimpiin tilanteisiin, pääsin tuon ansiosta työelämään (vasta) 36-vuotiaana 8 vuotta sitten. Myös googlettaminen traumojen hoidosta, youtuben pari traumaterapeuttia, fyysiset harjoitukset, liikunta yleisesti, alkoholin kohtuukäytönkin jättäminen ja musiikki+tanssi auttaneet paljon. Tätä aiemmin liukuhihnalta mielialalääkkeitä ja keskustelu"apua" kognitiiviselta psykoterapeutilta, ei ollut kuin haittaa
Vai että musiikki+tanssi 😂
Itse vapauduin peloistani tanssimalla tämän rytmikkään laulun tahtiin: https://www.youtube.com/watch?v=MgvtKk83wsQ.
tanssit siis vaikka pomosi edessä, kaupan kassalla, kadulla...
Liikunnan lisääminen, median ja sosiaalisen median vähentäminen sekä luonnossa olo ja oman elämän rauhoittaminen on itselläni poistanut ahdistuksen.
En kilpaile kuin korkeintaan itseäni vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Brintellix auttoi mulla
Mulla pienin annos Beetä Essin ohessa.
Välillä vielä kunnon ahdistuskohtaukset puskee jonkun herätteleminä,
mutta olo on tasaisempi, ei kuitenkaan auvoinen.
Escitalopram toimi itsellä parhaiten.
Muut lääkkeet lisäsivät ahdistusta alussa. En pystynyt niitä muita lääkkeitä syödä niin pitkään, että olisivat alkaneet toimia siihen mihin määrätty.
Aloitin joitain päiviä sitten Essitalopramin, tuntuu että jo vaikuttaa. Yritin pitkään elää ilman, mutta jatkuva ahdistus ei hellittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opamox pahimpiin tilanteisiin, pääsin tuon ansiosta työelämään (vasta) 36-vuotiaana 8 vuotta sitten. Myös googlettaminen traumojen hoidosta, youtuben pari traumaterapeuttia, fyysiset harjoitukset, liikunta yleisesti, alkoholin kohtuukäytönkin jättäminen ja musiikki+tanssi auttaneet paljon. Tätä aiemmin liukuhihnalta mielialalääkkeitä ja keskustelu"apua" kognitiiviselta psykoterapeutilta, ei ollut kuin haittaa
Vai että musiikki+tanssi 😂
Itse vapauduin peloistani tanssimalla tämän rytmikkään laulun tahtiin: https://www.youtube.com/watch?v=MgvtKk83wsQ.
tanssit siis vaikka pomosi edessä, kaupan kassalla, kadulla...
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuksen juurisyiden käsittely. Huonot sosiaaliset taidot, minkä seurauksena et tunne selviytyväsi tilanteista? Huonot kokemukset, aiempi kiusatuksi tuleminen? Huono itsetunto ja häpeänkokemukset, johtuen mistä? itsellä auttoi parhaiten altistaminen ja ahdistusta aiheuttavien asioiden käsittely. Ei se sosiaalinen ahdistus itsestään synny.
Ja jos juurisyy on geneettinen taipumus, kuten meillä suvussa?
Vuosikymmenestä toiseen vaan sinusta pitää sitkeästi puskea itsensä tutisevin käsin loiskuttelemaan kahveja pöydille ja pää hytkyen paniikkireaktiossa viettämään ihanaa sosiaalista aikaa?
Kun altistus, käsittely ja märehtiminen ei muuta mitään niin mitä sitten?
Kävisin ehkä neurologin vastaanotolla, jos fyysiset reaktiot ovat tuollaisia... Kyse voi olla myös fyysisestä sairaudesta, jonka oireita tietyt tilanteet provosoivat esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua ssri-lääkkeitä. En halua ottaa riskiä esim. seksuaalisen nautinnon pysyvästä heikkenemisestä.
Tietysti tämä on oma valintani, joten näin mennään.
Lopeta jo tämän paskan levittäminen, kiitos.
Minulle seksuaalisuus on tärkeää. Yksi arjen tärkeimmistä asioista. Lääke jää kakkoseksi. Käytä itse mitä haluat, kiinnostaa vain oma kehoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua ssri-lääkkeitä. En halua ottaa riskiä esim. seksuaalisen nautinnon pysyvästä heikkenemisestä.
Anteeksi mitä? Vastahan täälläkin oli keskustelu, missä nainen oli menettänyt PYSYVÄSTI kyvyn saada seksuaalista nautintoa.
Onko olemassa mitään lääkettä sos. tilanteiden pelkoon, missä ei tarvitsisi ottaa riskiä seksuaalisen nautinnon häviämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Vastahan täälläkin oli keskustelu, missä nainen oli menettänyt PYSYVÄSTI kyvyn saada seksuaalista nautintoa.
Onko olemassa mitään lääkettä sos. tilanteiden pelkoon, missä ei tarvitsisi ottaa riskiä seksuaalisen nautinnon häviämisestä?
Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee netissä. Tällaisesta ei ole MITÄÄN todisteita, ainoastaan lääkevastaisten höpinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän varmaan söi lääkkeitä niin kauan, että tuli vanhaksi.
Escitalopram vaikuttaa seksuaalisiin haluihin, muttei vie nautintoa. Lääkkeen käyttö on myös helppo lopettaa hallitusti pienentämällä annostusta.
Kongnitiivisen terapian kautta voi oppia hillitsemään ahdistusta, käsittelemään sitä ja luottamaan omiin voimavaroihin, jolloin lääkettä ei enää tarvita.
Lääke on mennä ihmisten ilmoille. Alkoholi etkoina toimii joillain myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän varmaan söi lääkkeitä niin kauan, että tuli vanhaksi.
Escitalopram vaikuttaa seksuaalisiin haluihin, muttei vie nautintoa. Lääkkeen käyttö on myös helppo lopettaa hallitusti pienentämällä annostusta.
Höpö höpö. Monelta vie myös nimenomaan esim. orgasmikyvyn ja "puuduttaa paikat". Ja tuo "helppo lopettaa" ei myöskään pidä paikkaansa monenkaan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee netissä. Tällaisesta ei ole MITÄÄN todisteita, ainoastaan lääkevastaisten höpinöitä.
Et siis usko myöskään lääkkeen pakkausselostetta, jossa tästä mainitaan?
Lopeta itse pas kan levittäminen. Johan tuo haittavaikutus kerrotaan kys. lääkkeiden pakkausselosteissakin. Vai etkö usko sitäkään, kun niin voi lukea netissäkin?
Fluoksetiini isoin annos auttoi, koska piti minut omassa kuplassani. Nettiterapia terveyskylä.fi (lääkärin lähetteellä saa kurssin käyttöoikeuden) oli todella hyvä. Toistin sen peräti kolme kertaa. Sillä ei kuitenkaan päässyt eroon ihan kaikesta oireilusta. Kehossa tuntuvaan ahdistukseen minulla on auttanut liikunta ja jooga.
Fluoksetiinin lopetin kuitenkin kahden vuoden jälkeen, koska minusta tuntui ettei minulla ole enää tunteita. Lääkkeen lopettamisen jälkeen ahdistus ei pahemmin palannut, mutta minun täytyy aktiivisesti työskennellä hyvinvointini eteen. Ei kahvia, 9 h yöunet, joka päivä ulkoilua ja liikuntaa, sekä säännölliset ateriarytmit. Jos joku näistä sakkaa, ahdistusoireita alkaa hiipiä arkeen.
+lepo ja oma aika.