Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkitys sosiaaliseen ahdistukseen

Vierailija
17.01.2025 |

Kellään kokemuksia? Tilanteille altistaminen on nostanut toimintakykyä vähän vuosien aikana, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Ja edelleen arkisissakin tilanteissa sydän hakkaa ja pyörryttää, vaikka saisinkin ne hoidettua.

Kommentit (224)

Vierailija
101/224 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja huumeet..helpottaa..

Vierailija
102/224 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, onneksi mulla ei viiraa noin pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/224 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on dignosoitu huomattava sosiaalisten tilanteiden pelko ja siihen on auttanut SSRI-lääke Cipralex. Pystyn käymään töissä ja se riittää minulle.

Vapaa-ajalla liikun, rentoudun ja lepään. En jaksa ihmiskontakteja.

Vierailija
104/224 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on dignosoitu huomattava sosiaalisten tilanteiden pelko ja siihen on auttanut SSRI-lääke Cipralex. Pystyn käymään töissä ja se riittää minulle.

Vapaa-ajalla liikun, rentoudun ja lepään. En jaksa ihmiskontakteja.

Itselläni on diagnosoitu piti siis kirjoittaa.

Vierailija
105/224 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Escitalopram ahdistuksen tunteeseen, mikä tullut esille ajoittain sosiaalisissa tilanteissa. En tiedä, mikä niitä on laukaissut, mutta olen käyttänyt lääkitystä noin 20 vuotta ja sillä pärjännyt hyvin. .

Vierailija
106/224 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus kuuluu elämään.

Vierailija
107/224 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus kuuluu elämään.

Tämä. Ihmeellistä hedonismia nykypäivänä, kaiken pitäisi olla hauskaa ja stressiä ei siedetä.

Vierailija
108/224 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajani sanoi, että bentsoja ei olisi ikinä pitänyt keksiäkään. 

Vierailija
109/224 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai yksikään sairaanhoitaja voi olla noin pihalla? Kyllähän lääketiede aivan ehdottomasti tarvitsee rauhoittavia. Lisäksi bentsodiatsepiineja tarvitaan mm. epilepsian hoitoon, viinakramppien hoitoon, vaarallisen pahaan unettomuuteen, esilääkityksenä pelkopotilaille jne. jne. 

Vierailija
110/224 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajasi voi haistaa pitkän p:n.

Vierailija
111/224 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajasi voi haistaa pitkän p:n.

😂

Vierailija
112/224 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluat lääkitä normaalia elämään kuuluvaa asiaa?

Vierailija
113/224 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse altistin itseni terapeutin avustuksella täysin erakoksi.

Ei uskonut puhetta väitti vaan että paheneminen ok.

En käy missään missä joutuu puhumaan ihmisille.

Aiemmin puhelut oli ok, enää ei. En vastaa puhelimeen enkä soita.

Sähköpostit ja tekstarit tekee yhtä tiukkaa kuin ennen sosiaaliset tilanteet joihin hain apua terapiasta.

Vierailija
114/224 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse altistin itseni terapeutin avustuksella täysin erakoksi.

Ei uskonut puhetta väitti vaan että paheneminen ok.

En käy missään missä joutuu puhumaan ihmisille.

Aiemmin puhelut oli ok, enää ei. En vastaa puhelimeen enkä soita.

Sähköpostit ja tekstarit tekee yhtä tiukkaa kuin ennen sosiaaliset tilanteet joihin hain apua terapiasta.

Se vaatii luonteenlujuutta.

Vierailija
115/224 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan toimistopäivinä ja erityisen stressaavina päivonä ashwagandhaa. Muuten en ota, kun ei sitä kannata jatkuvasti syödä. Mulla toimii. Olen rento ja seesteinen koko päivän kun aamulla yhden kapselin otan. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Vierailija
116/224 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua ssri-lääkkeitä. En halua ottaa riskiä esim. seksuaalisen nautinnon pysyvästä heikkenemisestä. 

Tietysti tämä on oma valintani, joten näin mennään.

Lopeta jo tämän paskan levittäminen, kiitos.

Vierailija
117/224 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua ssri-lääkkeitä. En halua ottaa riskiä esim. seksuaalisen nautinnon pysyvästä heikkenemisestä. 

Tietysti tämä on oma valintani, joten näin mennään.

Lopeta jo tämän paskan levittäminen, kiitos.

Word!

Vierailija
118/224 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä nössöillä vaan mennä tulta päin.

Vierailija
119/224 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen juurisyiden käsittely. Huonot sosiaaliset taidot, minkä seurauksena et tunne selviytyväsi tilanteista? Huonot kokemukset, aiempi kiusatuksi tuleminen? Huono itsetunto ja häpeänkokemukset, johtuen mistä? itsellä auttoi parhaiten altistaminen ja ahdistusta aiheuttavien asioiden käsittely. Ei se sosiaalinen ahdistus itsestään synny.

Vierailija
120/224 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta sekä ssri-lääkityksestä (escitalopram) että tarvittaessa otettavasta beetasalpaajasta (propranololi). Lykkäsin itse avun hakemista terveydenhuollosta turhan pitkään, koska ahdisti tietysti sekin prosessi.

Suosittelen siis, että haet apua itsellesi ja olet avoin myös lääkkeellisille keinoille, etenkin jos ja kun toimintakykysi on jo ahdistuneisuuden vuoksi heikentynyt.

Olin pitkään lääkekriittinen, mutta ssri-lääke nyt kuitenkin auttoi todella tehokkaasti tasaamaan jo lähes jatkuvaksi menneen ahdistustilan sekä normalisoi mielialan, unen ja ruokahalun. Vastaavaan vaikutukseen en ollut päässyt millään omahoitomenetelmillä, elintapakeinoilla enkä altistamalla, vaikka näitä olin lähes kymmenen vuotta yrittänyt.

Vanhana ssri-skeptikkona halusin kuitenkin alusta alkaen lääkkeiden olevan väliaikainen keino. Siispä seurasin itse jatkuvasti lääkkeen vaikutuksia olooni ja vieroittauduin siitä itsenäisesti vuoden käytön jälkeen, kun psykoterapia oli saatu hyvään vauhtiin ja arkeni oireiden osalta tasoittunut. En tuomitse pidempiaikaistakaan lääkitystä, mutta omassa tilanteessa näin oli hyvä.

Niin ja beetasalpaajia kannattaa myös kokeilla, jos ei ole ennen ollut käytössä ja lääkäri arvioi ne sopivaksi. Yleistyneempään sosiaaliseen ahdistukseen eivät mielestäni oikein toimi, mutta yksittäisissä suoritustilanteissa ovat olleet tyhjää parempi apu.